abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109397675
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:12 schreef TimMer1981 het volgende:
Vragen waarom ze hun falen en minderwaardigheidscomplex continu op jou projecteren.
Volgens mij hebben ze niet gefaald hoor. Tenminste... Niet zo lang hun kind zijn school niet opgegeven heeft...

Pas als hun kind mislukt is hebben ze gefaald.
pi_109397812
Ik zie regelmatig geschreven stukken van mensen met een universitaire graad in de vorm van:

Ik vindt.

Hoezo, grammaticale keien? Hadden ook allemaal 9-ens en 10-en.

Voor degenen die wat minder thuis zijn in de Nederlandse grammatica. Als er IK in de zin staat dan is het werkwoord natuurlijk zonder t.
  donderdag 22 maart 2012 @ 19:22:42 #28
369523 Governo
You made my day!
pi_109397836
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:19 schreef RetepV het volgende:

[..]

Volgens mij hebben ze niet gefaald hoor. Tenminste... Niet zo lang hun kind zijn school niet opgegeven heeft...

Maar goed, ik ben ook best streng op mezelf af en toe. Maar ik vind het gewoon overdrijven. Het is zeker niet alleen op school. Ook met sport bijvoorbeeld. Met werk etc etc.
pi_109397852
quote:
7s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:18 schreef Heroinjunk het volgende:

[..]

Hier ook weer zo'n held die zijn kindjes gaat pushen tot ze instorten door hun ouders of later nooit meer iets met ze te maken willen hebben.
Als ik het niet doe, doet de maatschappij het wel.

Wou je zeggen dat het anders is? Als ouder is mijn hoofstaak om er voor te zorgen dat mijn kind zijn grenzen leert. Beter teleurstellingen nu hij jong is, dan teleurstellingen op latere leeftijd. Dan ben je niet meer veerkrachtig en raak je in depressies, zelfmoordgedachten en afwijkend gedrag. Het leven is geen spelletje ofzo.

TS is 17 ofzo, geen kind meer. Ook geen volwassene, maar zeker geen kind meer.
  donderdag 22 maart 2012 @ 19:25:04 #30
369523 Governo
You made my day!
pi_109397966
Maar wat ik dan ook een beetje vreemd vind aan mijn ouders. Mijn broer is 18, zit op vmbo 4. Ik 16 op havo 5. Broer had havo advies van de basisschool. Zit nu op vmbo-t. Ouders vinden dat hij dadelijk beter niveau 3 kan gaan doen omdat hij daar beter op zijn plaats zit. En ik zou HBO moeten doen en daar nog de beste punten halen...
pi_109398005
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:19 schreef Governo het volgende:
Nee oké. Maar het is nu wel zo dat als je een keer een 4 haalt, ik ben bijvoorbeeld niet zo goed in duits, dat ik het thuis bijna niet meer durf te vertellen omdat ik weet dat ik er toch weer commentaar op krijg.
Commentaar ga je niet dood aan. Zijn er ook nog fysieke dingen die je ouders zouden doen? Straf? Uit huis schoppen? Zo niet, dan is jouw enige probleem dat je niet tegen commentaar en kritiek kan. En het ligt helemaal bij jezelf om dat bij jezelf te verbeteren. Je weet wat goed en fout is, als het goed is kun je dus zelf je verantwoording nemen. Als jij je best hebt gedaan, dan kun je niet beter. Waarom zou je je er dan voor schamen? Of kan je stiekem eigenlijk toch beter en komt je schroom daar vandaan? Dan hebben je ouders dus gelijk. Toch?
  donderdag 22 maart 2012 @ 19:29:42 #32
369523 Governo
You made my day!
pi_109398182
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:25 schreef RetepV het volgende:

[..]

Commentaar ga je niet dood aan. Zijn er ook nog fysieke dingen die je ouders zouden doen? Straf? Uit huis schoppen? Zo niet, dan is jouw enige probleem dat je niet tegen commentaar en kritiek kan. En het ligt helemaal bij jezelf om dat bij jezelf te verbeteren. Je weet wat goed en fout is, als het goed is kun je dus zelf je verantwoording nemen. Als jij je best hebt gedaan, dan kun je niet beter. Waarom zou je je er dan voor schamen? Of kan je stiekem eigenlijk toch beter en komt je schroom daar vandaan? Dan hebben je ouders dus gelijk. Toch?
Nee geen fysieke dingen. Maar als je dan bijvoorbeeld je best ergens op hebt gedaan, in bijvoorbeeld een duits leestoets, dus eerst thuis nog weet ik veel hoeveel leestoetsen gemaakt als voorbereiding, en je haalt dan een minder punt. Dan heb ik in mijn ogen gedaan wat ik kon doen. En dan krijg je nog commentaar van je had het zus of zo moeten doen. Maar van te voren kunnen ze dat dan niet vertellen.
pi_109398572
Wat als je het eens omdraaide en eisen aan je ouders ging stellen? Zijn je ouders de beste ouders die ze zouden kunnen zijn? Wat voor waardering zouden jij, je broer en zus geven voor de opvoeding die ze hebben gegeven?
pi_109398583
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:29 schreef Governo het volgende:

[..]

Nee geen fysieke dingen. Maar als je dan bijvoorbeeld je best ergens op hebt gedaan, in bijvoorbeeld een duits leestoets, dus eerst thuis nog weet ik veel hoeveel leestoetsen gemaakt als voorbereiding, en je haalt dan een minder punt. Dan heb ik in mijn ogen gedaan wat ik kon doen. En dan krijg je nog commentaar van je had het zus of zo moeten doen. Maar van te voren kunnen ze dat dan niet vertellen.
Ik heb dus wel straf gehad toen ik verleden jaar bleef hangen. Inderdaad, dat gezever. Natuurlijk, ik had het beter kunnen en moeten doen, maar gewoon weinig begrip voor een mager jaar.
  donderdag 22 maart 2012 @ 19:39:35 #35
369523 Governo
You made my day!
pi_109398793
quote:
10s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:35 schreef eldodo het volgende:
Wat als je het eens omdraaide en eisen aan je ouders ging stellen? Zijn je ouders de beste ouders die ze zouden kunnen zijn? Wat voor waardering zouden jij, je broer en zus geven voor de opvoeding die ze hebben gegeven?
Op dit moment een 6. Broer en zusje weet ik niet. Heb het er eigenlijk nooit met hen over. Met broer is dit sowieso niet mogelijk. Is erg gesloten en zal nooit iets uit zichzelf vertellen. Met mijn zusje kan het wel, maar wel op de goede momenten.
  Moderator donderdag 22 maart 2012 @ 19:39:51 #36
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_109398810
Gewoon totale schijt hebben aan wat je ouders zeggen. Wat boeit het nou wat zij willen zien? Je doet dit toch echt voor jezelf. Als jij havo wil halen met zesjes, haal je havo met zesjes. Als je ouders zeggen dat dat mager is haal je je schouders op en ga je er verder niet op in.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_109398840
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:19 schreef RetepV het volgende:

[..]

Hun eigen falen; keer op keer zie ik mensen eisen opleggen aan hun kinderen waaraan ze zelf niet hebben kunnen voldoen.
pi_109400330
Ik heb zelf een uitermate wisselvallige schooltijd gehad. Maar nooit mijn ouders de schuld gegeven dat ze me te hard pushten.
pi_109400338
Mijn ouders verwachtten ook altijd minstens 8en van me op de middelbare, is ook wel gelukt.
Maar ook altijd zaniken over talent dat je niet mag verspillen dus ik moest per se een technische opleiding doen (liet me op mijn 16e een beetje indoctrineren :') )
Nu ik daar binnen een paar maanden al mee gekapt ben en in een snackbar werk vinden ze alles wel best, een stuk relaxter zo. Als je eerst een keer faalt zijn ze daarna met alles wel tevreden :P
pi_109400660
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:40 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Hun eigen falen; keer op keer zie ik mensen eisen opleggen aan hun kinderen waaraan ze zelf niet hebben kunnen voldoen.
Je moet even een realitycheck doen. Er zijn 6.5 miljard mensen op deze aarde. 99.99999999999% van die mensen 'falen' volgens jouw definitie. Ik denk dat jij je definitie van 'falen' een beetje moet bijstellen.

Die ouders vonden waarschijnlijk dat hun EIGEN ouders henzelf niet genoeg eisen hadden opgelegd. Waarschijnlijk hebben ze het idee dat ze meer hadden bereikt als hun ouders strenger voor hen waren geweest,

Mag je ouders veroordelen als ze betere ouders willen zijn dan hun eigen ouders?

Laat ik het zo zeggen: jij gaat ooit kinderen krijgen, en dan ga je ze ook 'beter' opvoeden dan jouw ouders jou hebben opgevoed. En daar ga je niet eens bij nadenken. Misschien nu wel... nu ik je zo een spiegel voor houdt. Want meer dan je een spiegel voorhouden doe ik niet.
  donderdag 22 maart 2012 @ 20:11:43 #41
365231 Fera
Fire & Blood
pi_109400782
Zo herkenbaar, mijn vader was precies zo. Mijn moeder was altijd wel trots op me als ik een zeven of hoger haalde, of een 6 voor een vak dat ik erg moeilijk vond. Maar volgens mij vader had ik best naar VWO gekund in plaats van HAVO en had elke zes een zeven kunnen zijn en elke zeven had een acht kunnen zijn. Etc. :')

Ik heb niet echt tips om er wat tegen te doen, ik had er op een gegeven moment gewoon schijt aan. :') Ik deed gewoon mijn best, haalde goede cijfers (vooral in de laatste twee jaar) en slaagde met een mooi diploma van de HAVO.
Maar een gesprek met je ouders aangaan is het beste idee. Gewoon uitleggen wat je er van vind en wat je er bij voelt. Vertel dat je het heel fijn vindt dat ze graag het beste voor je willen, maar dat je niet aan zulke hoge verwachtingen kan voldoen. Ouders horen trots te zijn op hun kinderen, niet vanwege de prestaties maar vanwege de inzet. :) Succes TS!
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
  donderdag 22 maart 2012 @ 20:12:28 #42
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_109400823
quote:
3s.gif Op donderdag 22 maart 2012 20:05 schreef Lokasenna het volgende:
Mijn ouders verwachtten ook altijd minstens 8en van me op de middelbare, is ook wel gelukt.
Maar ook altijd zaniken over talent dat je niet mag verspillen dus ik moest per se een technische opleiding doen (liet me op mijn 16e een beetje indoctrineren :') )
Nu ik daar binnen een paar maanden al mee gekapt ben en in een snackbar werk vinden ze alles wel best, een stuk relaxter zo. Als je eerst een keer faalt zijn ze daarna met alles wel tevreden :P
Ze leggen zich erbij neer, bedoel je.

Dus jij gaat het maken in de snackbarrenbranche??

^O^ :Y)
  donderdag 22 maart 2012 @ 20:13:51 #43
369523 Governo
You made my day!
pi_109400899
Nooit meer in de snackbar :P Heb het eerst als bijbaan gehad, maar vond het verschrikkelijk :P
pi_109401195
Laat je ouders merken dat het jouw leven is en niet dat van hun en heb er gewoon schijt aan. Mijn ouders werden ook altijd boos als ik met een rapport vol 6en thuis kwam, ik werd gewoon net zo boos terug en verbeterde me niet.

Ik weet natuurlijk niet wat jij zelf voor cijfers wil hebben, bij mij was een 6 genoeg zodat ik niet bleef zitten en nog langer op school had moeten zitten.
It's not too late to change your hikikomori ways!
  donderdag 22 maart 2012 @ 20:27:09 #45
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_109401627
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 20:13 schreef Governo het volgende:
Nooit meer in de snackbar :P Heb het eerst als bijbaan gehad, maar vond het verschrikkelijk :P
Lokasenna niet. :')

Lekkere patattenbakkert!!

Uuuhm doema een patatje oorlog en een fricandel speciaal.
Lekker door gebakken aub!! _O-

Oja en inpakken graag. Dank u!!
pi_109402044
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 20:09 schreef RetepV het volgende:

[..]

Je moet even een realitycheck doen. Er zijn 6.5 miljard mensen op deze aarde. 99.99999999999% van die mensen 'falen' volgens jouw definitie. Ik denk dat jij je definitie van 'falen' een beetje moet bijstellen.

Die ouders vonden waarschijnlijk dat hun EIGEN ouders henzelf niet genoeg eisen hadden opgelegd. Waarschijnlijk hebben ze het idee dat ze meer hadden bereikt als hun ouders strenger voor hen waren geweest,

Mag je ouders veroordelen als ze betere ouders willen zijn dan hun eigen ouders?

Laat ik het zo zeggen: jij gaat ooit kinderen krijgen, en dan ga je ze ook 'beter' opvoeden dan jouw ouders jou hebben opgevoed. En daar ga je niet eens bij nadenken. Misschien nu wel... nu ik je zo een spiegel voor houdt. Want meer dan je een spiegel voorhouden doe ik niet.
Als ik kinderen zou nemen dan zou ik ze een stuk relaxter opvoeden dan dat ik opgevoed ben. :)
pi_109411302
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:25 schreef Governo het volgende:
Maar wat ik dan ook een beetje vreemd vind aan mijn ouders. Mijn broer is 18, zit op vmbo 4. Ik 16 op havo 5. Broer had havo advies van de basisschool. Zit nu op vmbo-t. Ouders vinden dat hij dadelijk beter niveau 3 kan gaan doen omdat hij daar beter op zijn plaats zit. En ik zou HBO moeten doen en daar nog de beste punten halen...
Dat heeft enkel met mogelijkheden te maken. Verwachtingen moeten wel reëel zijn.
Basisschool advies zegt nauwelijks iets.
pi_109412164
Je ouders een dikke mep geven.
sd
pi_109415905
Ik denk dat je er uiteindelijk achter komt dat je je eigen plan moet trekken. Zo'n voortgezet onderwijs-diploma is heel leuk, maar het bepaalt totaal niet zoveel hoe jij je later leven gaat leiden. Mijn idee zou juist zijn om je daarop te focussen: dat je weet wat je überhaupt wil gaan doen als later beroep en waar je interesses liggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2012 08:12:27 ]
pi_109416839
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:25 schreef RetepV het volgende:

[..]

Commentaar ga je niet dood aan. Zijn er ook nog fysieke dingen die je ouders zouden doen? Straf? Uit huis schoppen? Zo niet, dan is jouw enige probleem dat je niet tegen commentaar en kritiek kan.

Niet om het een of ander, maar een teveel aan kritiek en te weinig opbouwende bekrachtiging kan een gezonde ontwikkeling van de ego compleet kapot maken. Het ligt aan meer variabelen natuurlijk, maar de gedachte dat woorden niet schadelijk zijn is pertinent onjuist.
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')