abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 maart 2012 @ 19:04:11 #1
369523 Governo
You made my day!
pi_109396965
Mijn ouders denken dat ik altijd het beste van het beste kan/zal halen. Bijvoorbeeld nu, proefwerkweek gehad ( zit in havo 5 ) en het is bij ons algemeen bekend dat deze laatste proefwerkweek zwaarder is dan de examens. Ik mijn best gedaan, allemaal 7ens en 2 8ten. Ik hier dus best tevreden mee. Ouders vinden dit erg magertjes en vinden dat ik beter mijn best had moeten doen.
Ik dus met ouders in gesprek. Ik van ik heb mijn best gedaan, was een van de hoogste van de klas. Zij: Ja, maar normaal haal je beter. Ja vind je het gek ? Een normale toets is toch wel iets anders dan alles van havo 4 en 5
Dit is erg demotiverend. Ook bijvoorbeeld met mijn sport volleybal, verwachten ze altijd een 4-0 winst, want ja 3-1 is toch wel mager tegen de nummer 2 terwijl jij 1e staat.
Wat is hier aan te doen?
pi_109397041
Zeggen dat je ouders gek zijn. :')
Nee serieus, praat er een keer op een neutraal moment over met ze. Dus niet op een moment dat je met een bepaalde uitslag of iets dergelijks binnen komt. Ik heb hier zelf nooit echt last van gehad, dus ik kan je geen superadvies geven. Ik wens je er in ieder geval veel sterkte mee, want je ouders kunnen niet constant perfectie verwachten.
  Moderator donderdag 22 maart 2012 @ 19:07:13 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_109397101
quote:
17s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:06 schreef Heroinjunk het volgende:
Zeggen dat je ouders gek zijn. :')
Nee serieus, praat er een keer op een neutraal moment over met ze. Dus niet op een moment dat je met een bepaalde uitslag of iets dergelijks binnen komt. Ik heb hier zelf nooit echt last van gehad, dus ik kan je geen superadvies geven. Ik wens je er in ieder geval veel sterkte mee, want je ouders kunnen niet constant perfectie verwachten.
Ja, dat kunnen ze dus wel degelijk constant verwachten, maar TS kan daar niet constant aan voldoen. Het probleem is echter niet dat TS niet aan die verwachtingen voldoet/kan voldoen, maar dat die ouders onredelijk zijn.

TS voelt zich kut omdat hij zich schuldig voelt, terwijl hij daar helemaal geen reden toe heeft :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_109397109
Op kamers gaan.
Hier staat niets.
pi_109397118
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:04 schreef Governo het volgende:
Mijn ouders denken dat ik altijd het beste van het beste kan/zal halen.

..

zit in havo 5
Heb je dan niet sowieso al gefaald?
Tombstone shadow, stretchin' across my path.
Every time I get some good news, ooh.
There's a shadow on my back.
  donderdag 22 maart 2012 @ 19:07:59 #6
369523 Governo
You made my day!
pi_109397132
Dat bedoel ik. Ik heb ze dus ook gezegd dat ik best tevreden ben als ik slaag met allemaal 7vens. Maar goed, dan zit ik volgend jaar op het HBO, en dan verwachten ze dat ik weer alleen maar 8en en 9ens haal...
pi_109397185
Laat me raden, jouw ouders hebben zelf niet zulke geweldige opleidingen afgerond en botvieren hun frustraties nu op jou?
  donderdag 22 maart 2012 @ 19:10:10 #8
369523 Governo
You made my day!
pi_109397234
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:09 schreef Tangledup het volgende:
Laat me raden, jouw ouders hebben zelf niet geweldige opleidingen afgerond en botvieren hun frustraties nu op jou?
Vader heeft uni gedaan, moeder is pas klaar met opleiding niveau 3. ( Ja ze is op haar 45e nog begonnen :') )
pi_109397280
Ts zijn ouders zijn wereldvreemd en stemmen vvd, Ts goeie cijfers halen jij! Je moet natuurlijk later minimaal boven de 3000 netto verdienen eh. :')
  donderdag 22 maart 2012 @ 19:11:13 #10
369523 Governo
You made my day!
pi_109397290
Oja zusje zit op atheneum 3. Maar goed, zij heeft het volgens mijn ouders véél zwaarder dus 6en zijn goed. Broer zit op VMBO 4. En bij hem is het goed zolang hij maar slaagt...
pi_109397300
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:10 schreef Governo het volgende:

[..]

Vader heeft uni gedaan, moeder is pas klaar met opleiding niveau 3. ( Ja ze is op haar 45e nog begonnen :') )
Ah, en is jouw moeder degene die er het meeste over zeikt of jouw pa?
  donderdag 22 maart 2012 @ 19:11:35 #12
369523 Governo
You made my day!
pi_109397315
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:11 schreef Tangledup het volgende:

[..]

Ah, en is jouw moeder degene die er het meeste over zeikt of jouw pa?
Beiden even veel eigenlijk.
pi_109397346
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:11 schreef Governo het volgende:
Oja zusje zit op atheneum 3. Maar goed, zij heeft het volgens mijn ouders véél zwaarder dus 6en zijn goed. Broer zit op VMBO 4. En bij hem is het goed zolang hij maar slaagt...
Lucky Bastard :')
Dit, dus.
pi_109397365
Je kunt het ze ook anders uitleggen.
Jij zit met deze in mijn ogen goede cijfers op de juiste plaats c.q. studie.
Haal jij bijvoorbeeld allemaal 9-ens en 10-en, dan zit jij dus duidelijk op de verkeerde plek. Dan is jouw vermogen veel hoger dan je studie van nu.
Je maakt mij niet wijs dat iemand, die op de juiste studie en niveau zit allemaal die giga hoge cijfers haalt. Hij zit dan echt op de verkeerde plek of de lessen zijn van een te laag niveau.
Op jouw constante prestaties als deze is dus volstrekt niets aan te merken. Precies goed allemaal.
pi_109397382
Vragen waarom ze hun falen en minderwaardigheidscomplex continu op jou projecteren.
pi_109397430
Hier zal vast meer spelen. Zevens halen op havo is inderdaad niet echt wat je noemt het maximale, dus wat dat betreft begrijp ik je ouders wel. Had je op de basisschool havo/vwo advies gekregen? En heb je oudere broers/zussen die wel vwo gedaan hebben?
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  donderdag 22 maart 2012 @ 19:13:49 #17
369523 Governo
You made my day!
pi_109397440
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:12 schreef RoadrunnerX het volgende:
Je kunt het ze ook anders uitleggen.
Jij zit met deze in mijn ogen goede cijfers op de juiste plaats c.q. studie.
Haal jij bijvoorbeeld allemaal 9-ens en 10-en, dan zit jij dus duidelijk op de verkeerde plek. Dan is jouw vermogen veel hoger dan je studie van nu.
Je maakt mij niet wijs dat iemand, die op de juiste studie en niveau zit allemaal die giga hoge cijfers haalt. Hij zit dan echt op de verkeerde plek of de lessen zijn van een te laag niveau.
Op jouw constante prestaties als deze is dus volstrekt niets aan te merken. Precies goed allemaal.
Ik zit misschien ook wel op de verkeerde plek. Ik hoor misschien eigenlijk op het VWO thuis. Maar als ik zie hoe vriendinnen op het VWO moeten werken, denk ik dat ik beter op de HAVO pas. Maar ik wil zeker niet naar de uni, dus voor zover zie ik geen probleem.
pi_109397456
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:11 schreef Governo het volgende:
Je bent in het hokje "onderpresteerder" geplaatst. Dat is pas echt irritant.

En natuurlijk willen je ouders dat jij een zo'n hoog mogelijk niveau haalt. In het latere leven is dat alleen maar makkelijker. Wat je moet hebben is een plan: wat ga je hierna eigenlijk doen? Dan kunnen er afspraken gemaakt worden en kan de rust terugkeren. (hopelijk)
  donderdag 22 maart 2012 @ 19:14:29 #19
369523 Governo
You made my day!
pi_109397470
quote:
7s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:13 schreef Seam het volgende:
Hier zal vast meer spelen. Zevens halen op havo is inderdaad niet echt wat je noemt het maximale, dus wat dat betreft begrijp ik je ouders wel. Had je op de basisschool havo/vwo advies gekregen? En heb je oudere broers/zussen die wel vwo gedaan hebben?
Havo/vwo advies van de basisschool gehad ja. Nee mijn oudere broer zit op vmbo 4
pi_109397582
quote:
7s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:13 schreef Seam het volgende:
:')
Laat iemand lekker doen waar ie zichzelf het prettigst bij voelt zeg. Ja, altijd aan te raden dat je zo hoog mogelijk gaat, maar als jij jezelf niet prettig voelt op het vwo zou ik het vooral ook niet doen.
pi_109397597
Wat probeer je nou te zeggen? Dat je vindt dat je niet zo hard zou moeten werken?

En welke ouder wil nou NIET dat zijn kind de beste op school wordt? Stiekem hopen ze dat jij invloedrijk en machtig wordt. Dat je slaagt in het leven. Als ze geen motivatie hadden om kinderen op de wereld te zetten, dan was jij er gewoon niet geweest.

:') Pubers die falen, en dan niet klagen dat ze zelf niet goed genoeg zijn, maar dat hun ouders hen te ver pushen.

De wereld is realiteit. Je krijgt nu de kans om een opleiding te doen en die zo goed mogelijk af te ronden. Die kans krijg je maar 1 keer. Verpest je hem, zul je de rest van je leven de gevolgen ervan moeten voelen. De enigen die medelijden met je hebben zijn je ouders. En in jouw geval ook nog jezelf, blijkbaar. Zelfmedelijden. :')
pi_109397603
Zeg tegen je ouders dat je, als ze zo doorgaan, een dusdanig gedeukt ego oploopt dat je voor ze "vieze slet" kunnen zeggen met 7 anti's een kelderbox rockt in een of andere anonieme voorstad!

Improviseer gerust wat :)
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
pi_109397643
Veel onderbuikgevoelens bij de andere mensen hier als ik het zo lees :D.
Het beeld wat je ouders hebben vind ik nog zo vreemd niet. Ouders willen het beste voor hun kinderen en die hebben ook wel door wat het huidige niveau van educatie is. Daarnaast is het beeld van de gemiddelde havist nou ook niet wat je zegt ijverig dus hun kant begrijp ik wel.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_109397659
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 19:17 schreef RetepV het volgende:
Wat probeer je nou te zeggen? Dat je vindt dat je niet zo hard zou moeten werken?

En welke ouder wil nou NIET dat zijn kind de beste op school wordt? Stiekem hopen ze dat jij invloedrijk en machtig wordt. Dat je slaagt in het leven. Als ze geen motivatie hadden om kinderen op de wereld te zetten, dan was jij er gewoon niet geweest.

:') Pubers die falen, en dan niet klagen dat ze zelf niet goed genoeg zijn, maar dat hun ouders hen te ver pushen.

De wereld is realiteit. Je krijgt nu de kans om een opleiding te doen en die zo goed mogelijk af te ronden. Die kans krijg je maar 1 keer. Verpest je hem, zul je de rest van je leven de gevolgen ervan moeten voelen. De enigen die medelijden met je hebben zijn je ouders. En in jouw geval ook nog jezelf, blijkbaar. Zelfmedelijden. :')
Hier ook weer zo'n held die zijn kindjes gaat pushen tot ze instorten door hun ouders of later nooit meer iets met ze te maken willen hebben.
  donderdag 22 maart 2012 @ 19:19:13 #25
369523 Governo
You made my day!
pi_109397673
Nee oké. Maar het is nu wel zo dat als je een keer een 4 haalt, ik ben bijvoorbeeld niet zo goed in duits, dat ik het thuis bijna niet meer durf te vertellen omdat ik weet dat ik er toch weer commentaar op krijg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')