abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109416878
Ja de huisarts ging er vanuit dat ik type2 had. Hij heeft geen aanvullend onderzoek gedaan, dat heeft de internist gedaan. De internist denkt dat ik type1 heb, maar in de zogenoemde honeymoonfase zit. Dat betekent dat ik nog wel wat antistoffen heb, maar dat die op een gegeven moment ook op zijn.
pi_109416954
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 06:13 schreef Sylvana het volgende:
Ja de huisarts ging er vanuit dat ik type2 had. Hij heeft geen aanvullend onderzoek gedaan, dat heeft de internist gedaan. De internist denkt dat ik type1 heb, maar in de zogenoemde honeymoonfase zit. Dat betekent dat ik nog wel wat antistoffen heb, maar dat die op een gegeven moment ook op zijn.
Heb je dit van internet of van je internist? het klopt iig niet. De honeymoonfase krijgen de meeste mensen met dm1 als ze begonnen zijn met insuline spuiten. De pancreas krijgt rust en gaat tijdelijk weer insuline uitscheiden. Daardoor hoeft er minder of soms geen insuline te worden gespoten.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 06:50:49 #36
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_109416981
Ik heb ook familieleden die diabetes hebben. Veel sterkte.
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_109419157
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 06:42 schreef Ditty het volgende:

[..]

Heb je dit van internet of van je internist? het klopt iig niet. De honeymoonfase krijgen de meeste mensen met dm1 als ze begonnen zijn met insuline spuiten. De pancreas krijgt rust en gaat tijdelijk weer insuline uitscheiden. Daardoor hoeft er minder of soms geen insuline te worden gespoten.
Dat zei mijn diabetesverpleegkundige...

jcdragon bedankt :)
pi_109434164
Nou moet meteen 4 keer per dag insuline gaan spuiten ;( Vandaag voor lunch was hij 26.8 :o

Maandag weer naar diabetesverpleegkundige om te kijken hoe het van het weekeinde is gegaan. En naast de oogarts nu ook verwijzing voor de dietist gekregen, daar moet ik dinsdagochtend al heen. Is wel erg veel allemaal, maar hopelijk helpt het ook...
pi_109443150
Ik lees al een poosje mee maar wil nu toch ook even reageren.

Ik vind het (net als de rest) echt zó raar dat ze je niet opnemen om je in te stellen. Wat nu als je niet naar verwachting reageert op de insuline en je straks alleen thuis bent een een hypo krijgt?

Toch gun ik het je van harte dat het goed werkt zo. Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent dat je zomaar ineens 4 keer per dag moet gaan spuiten maar je zult zien dat je je wel een stuk beter voelt als je bloedsuikers weer normaal zijn.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_109444451
Het scheelt dat ik sowieso dit weekeinde niet alleen thuis ben (woon samen) En de eerste spuit werkte iig, zat 1.5 uur na het eten op 13.7, laagste wat ik tot nu toe gehad heb.

En heb 06-nummer van diabetesverpleegkundige gekregen voor noodgevallen :)
pi_109444583
06-112?
I feel kinda Locrian today
pi_109444767
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 21:37 schreef starla het volgende:
06-112?
Nee als het echt een noodgeval is als in levensbedreigend belt mn vriend wel 112. Maar meer voor als ik het zelf spuiten niet zag zitten enzo. Maar heb het nu 1 keer zelf gedaan en viel wel mee gelukkig :)
pi_109444883
Fijn om te horen dat je in elk geval niet alleen bent.

Misschien is het handig als je vriend t.z.t. ook leert spuiten zodat hij het in geval van nood voor je kan doen.
"De loper kent slechts één leven; gelukkig dat we geen sprinters zijn, dan was het gauw over!" - Jan Knippenberg
pi_109445192
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 21:42 schreef Nanook24 het volgende:
Fijn om te horen dat je in elk geval niet alleen bent.

Misschien is het handig als je vriend t.z.t. ook leert spuiten zodat hij het in geval van nood voor je kan doen.
We hebben die eerste spuit samen gedaan, hij las de bijsluiter voor hoe het moest en ik deed het. Dus mocht het nodig zijn lukt het hem ook wel om te spuiten :)
pi_109454283
Het komt bij mij over dat je een spuit hebt gekregen, en dat allemaal zelf moet uitzoeken. Ben je wel goed ingesteld? Ze kijken dan hoeveel eenheden je moet spuiten op je koolhydraten die je inneemt. Dit kost wat tijd om het door te krijgen.

Ik doe het niet meer, en ga best wel flexibel ermee om. Maar je voedingspatroon is gewoon belangrijk, zo weet je op een gegeven moment hoeveel je spuit voor een boterham. En pas láter kan je er flexibel mee om gaan.

Succes in ieder geval, want het wordt niet makkelijk. En niet vergeten om de bloedsuikers rond de 5 - 6 te krijgen.
pi_109455627
Ik moet nu voor het ontbijt en de lunch 10 eenheden spuiten en voor het avondeten 12. Maandag gaat ze dan kijken of dat effect heeft of dat de eenheden veranderd moeten worden. Dinsdag heb ik een gesprek met de dietist over hoe het zit met koolhydraten enzo.
pi_109456074
Spuiten komt vanzelf goed hoor! Ik heb het namelijk ook, maar bij mij waren we er echt extreem vroeg bij, omdat ik de klachten herkende; mijn beide ouders hebben het ook. Mijn suiker is op dit moment wel helemaal van slag, omdat mijn lichaam in het begin zelf nog wat insuline aanmaakte; nu niet meer. Ik had 't spuiten vrij snel onder de knie, en 't gaat jou vast en zeker ook helemaal lukken binnenkort. :)
pi_109456351
Mijn moeder heeft ook diabetes. Bij haar waren de waardes zo hoog dat het ambulance personeel het niet meer kon meten, ze zeiden dat het over de 70 was..

Ze was ook heel 'raar' aan het doen, steeds flauw vallen, krom praten, steeds naar medicijnen (knoflox) willen grijpen, overgeven. Het had weinig gescheeld of ze was in coma geraakt.

Ze heeft een week in het ziekenhuis gelegen, moest ook vier keer per dag prikken. Nu mag ze drie keer per dag spuiten.

We hebben nu beide niet zo'n last meer van dingen, zoals op vaste tijden eten, tussendoor moeten eten. In het begin was dat heel erg wennen, want we hadden nooit echt vaste tijden om te eten en we aten altijd later.

Merk wel dat ze het nog steeds moeilijk vind om weg te gaan, omdat ze dan alles bij moet houden.
Hai :D
pi_109462246
Wow 70 is wel heel erg hoog :o Echt een wonder dat ze nog niet in coma was.

Ik vind het ook wel lastig dat ik nu steeds die spullen mee moet nemen als ik ergens heen ga. Volgend weekend bijvoorbeeld een weekendje weg en naar de sauna, dan moet ook alles mee.

De insuline lijkt wel goed te werken, want 1.5 uur na de lunch was mn glucosewaarde maar 12.7 *O* Laagste tot nu toe :)
pi_109464552
Beter :D Ga voor je duimen dat ie nog lager word :) komt van zelf goed! :)
Hai :D
pi_109465274
Thnx! :)
  zaterdag 24 maart 2012 @ 19:44:57 #52
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_109469629
Hay, ik heb nu al bijna 13 jaar diabetes type 1. Mijn hba1c was toen der tijd 56 :+ de artsen vonden het bizar dat ik gewoon vrolijk het ziekenhuis kwam binnenlopen. Maar ik ben toen gelijk aan een infuus gehangen en heb een week in het ziekenhuis gelegen.
Ik vind het heel erg bizar dat ze jou niet eerder aan het spuiten hebben gezet tbh. Als jouw gemiddelde suiker rond de 20 is de afgelopen 4/5 maanden, had ik toch wel eerder gesuggereerd dat je moest gaan spuiten, dan had je waarschijnlijk er nu veel minder last van gehad... Maargoed, je bent nu aan het spuiten, welke insuline gebruik je? Novorapid of actrapid? En ook nog langwerkende insuline of niet?

Ik snap best dat je het nu allemaal heel heftig vind, vooral op jouw leeftijd moet je toch je even je leven overhoop gooien. Ik was 7 toen ik het kreeg, en ik weet nu niet anders meer.

Ik wil je ook de tip geven om altijd iets van eten/drinken/dextro bij je te hebben, vooral omdat je net pas bent begonnen spuiten, dan kunnen de suikers nog wel eens gekke dingen doen.

Als je iets wil vragen oid, dan weet je me te vinden! :)
it's the map in my mind that sends me on my way.
pi_109470036
Dankjewel voor je reactie. Ik heb Novorapid voor de kortwerkende insuline en Lantus voor de langwerkende. Was idd van plan om iets als dextro te kopen, maar vandaag vergeten. Dus dat moet ik maandag nog maar even doen.

Diabetesverpleegkundige zei alleen dat suikers ook niet te snel moeten dalen omdat dat slecht voor je ogen is. Net voor het eten was hij 12.0, dus vind het zelf wel erg snel zakken. Maar heb verder geen last qua zicht, dus zal wel goed gaan neem ik aan.
  zaterdag 24 maart 2012 @ 20:24:51 #54
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_109471209
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 19:56 schreef Sylvana het volgende:
Dankjewel voor je reactie. Ik heb Novorapid voor de kortwerkende insuline en Lantus voor de langwerkende. Was idd van plan om iets als dextro te kopen, maar vandaag vergeten. Dus dat moet ik maandag nog maar even doen.

Diabetesverpleegkundige zei alleen dat suikers ook niet te snel moeten dalen omdat dat slecht voor je ogen is. Net voor het eten was hij 12.0, dus vind het zelf wel erg snel zakken. Maar heb verder geen last qua zicht, dus zal wel goed gaan neem ik aan.
Ah oke, ik gebruik ook Novorapid en Lantus. 3x novo, en dan 's avonds Lantus. Wat spuit je voor je Lantus?

Naja als je steeds rond de 12 zit is ook niet echt goed, maar zolang ie beetje bij zakt moet het goed gaan. :Y
En ja qua ogen, ik heb zelf al 16 jaar een bril, en ben vorige week nog bij de oogarts geweest, en daar was qua suikers gelukkig niks aan op te merken, maar mijn linkeroog is wel achteruit gegaan, maar die was altijd slecht dusja. :')
pi_109471398
Ik spuit 18 eenheden Lantus voor het slapen gaan.

Ik heb ook al meer dan 10 jaar een bril, dus mn ogen zijn al slecht, maar wel altijd dezelfde sterkte gehad. Ik moet 2 april naar de oogarts.

Net (1.5 uur na het eten) was hij 7.0, dus gewoon goed *O* *O* *O*
  zaterdag 24 maart 2012 @ 20:40:59 #56
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_109471855
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 20:29 schreef Sylvana het volgende:

Ik heb ook al meer dan 10 jaar een bril, dus mn ogen zijn al slecht, maar wel altijd dezelfde sterkte gehad. Ik moet 2 april naar de oogarts.

Je daalt wel lekker iig, zo vlot gaat dat bij mij niet :')
pi_109472091
Ik vind het nou ook wel erg snel gaan hoor :o

Wat is jouw waarde dan?
  zaterdag 24 maart 2012 @ 21:16:10 #58
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_109473397
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 20:45 schreef Sylvana het volgende:
Ik vind het nou ook wel erg snel gaan hoor :o

Wat is jouw waarde dan?
Ongeveer rond de 8 steeds :Y

Is juist beter dat het een beetje vlug gaat, dan weet je in ieder geval dat je lichaam op de insuline inspeelt :Y
pi_109473861
quote:
17s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 21:16 schreef Diconnected het volgende:

[..]

Ongeveer rond de 8 steeds :Y

Is juist beter dat het een beetje vlug gaat, dan weet je in ieder geval dat je lichaam op de insuline inspeelt :Y
Als hij altijd rond de 8 zit is dat prima toch :)

En dat is idd wel waar dat ik zo iig weet dat mn lichaam op de insuline reageert :)
pi_109474453
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 20:29 schreef Sylvana het volgende:

Dat verdient zeker een *O* *O* *O*

Fijn dat de insuline zijn werk goed aan het doen is.
pi_109477765
Hmmm nou is ie weer 16.5. Schommelt wel heel erg dus. Nouja, nu lekker slapen en dan morgenochtend maar weer kijken hoe het dan is :)
  zaterdag 24 maart 2012 @ 23:45:47 #62
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_109478188
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2012 23:27 schreef Sylvana het volgende:
Hmmm nou is ie weer 16.5. Schommelt wel heel erg dus. Nouja, nu lekker slapen en dan morgenochtend maar weer kijken hoe het dan is :)
Als je nu je lantus spuit zou ie morgenochtend wel een beetje goed moeten zitten :Y
pi_109483151
Hhmmm toch nog 16.1 nu.

Hoe doen jullie dat trouwens met de pennen als jullie weggaan? Aangezien ze in de koelkast bewaard moeten blijven. Maar die heb ik niet altijd bij me. Hebben jullie een klein koeltasje of nemen jullie hem dan gewoon zo mee? Volgende week gaan we nl een weekendje weg en naar de sauna.
pi_109486775
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2012 09:53 schreef Sylvana het volgende:
Hhmmm toch nog 16.1 nu.

Hoe doen jullie dat trouwens met de pennen als jullie weggaan? Aangezien ze in de koelkast bewaard moeten blijven. Maar die heb ik niet altijd bij me. Hebben jullie een klein koeltasje of nemen jullie hem dan gewoon zo mee? Volgende week gaan we nl een weekendje weg en naar de sauna.
Ligt de pen die je gebruikt ook in de koelkast? Ik mag hopen van niet. Zover ik weet moet je alleen je voorraad in de koelkast bewaren.
Je kan je reservepen wel uit de koelkast meenemen, als je maar daarna gaat gebruiken. Als de pen eenmaal een tijdje uit de koelkast is geweest mag die niet meer terug.
Ik zou maar eens al je vragen aan de diabetesverpleegkundige stellen. Dit zijn juist vragen die zij goed kan beantwoorden.

((Overigens.. Ik ben geen diabeet, maar kom er beroepsmatig wel mee in aanraking.)

Klik, meer info over het bewaren van insuline
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_109488065
Hmmm ja ik heb hem wel in de koelkast liggen omdat dat op de doos stond. Mijn moeder werkt in de apotheek en die zegt dat het wel in de koelkast moet. Nouja ik vraag het morgen wel even aan de diabetesverpleegkundige.

[ Bericht 43% gewijzigd door _Hestia_ op 25-03-2012 13:11:27 ]
  zondag 25 maart 2012 @ 13:59:02 #66
203250 Diconnected
Zeg maar Dico.
pi_109489921
Heb je wegwerp-pennen of heb je deze:

Die je dus met losse ampullen steeds moet vullen.

Bovenstaande hoef je niet in de koelkast te bewaren, die kan je gewoon in het bijgeleverde hoesje bewaren samen met je Lantus-spuit.

Denk dat je de Clickstar hebt voor je Lantus?

Die spuiten kan je gewoon in een etuitje doen waar de spuit ook inzat. Ik zelf heb een grotere etui waar ik ook mijn meet-apparatuur in kan doen en andere medicijnen. Zal eens kijken of ik een plaatje kan vinden :) Als je volgende week weggaat, neem dan altijd extra insuline en naaldjes etc mee. Je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Voor als je naar de sauna gaat: wat ik altijd doe is dat ik altijd dextro/sultana's in de zak van m'n badjas doe, en een flesje water meenemen. M'n meet/prikspullen laat ik altijd in het kluisje, en ik doe om de 2 uur even meten, aangezien door de hitte je heel veel verbrand en dus je suikers sneller kunnen gaan schommelen. Dus ook voldoende blijven drinken.

En je suikers waren wer 16? Denk dat dan toch je lantus moet worden verhoogd, maar dat kan je beter met je DVK overleggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')