abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109237730
Wij zijn bezig met het keukenontwerp van onze nieuwbouwwoning. Het blijkt best lastig, er zijn zoveel dingen mogelijk, en wij zien door de bomen het bos niet meer..

De ruimte

Het is de rechthoekige ruimte aan de onderkant van de plattegrond, met twee grote ramen tot aan de grond. Naast de ramen is er aan beide kanten ruimte voor kasten/aanrecht.

Ons eerste ontwerp was er een van een parallel keuken; met een aanrechtgedeelte met spoelbak en kookplaat van 3m lang, en aan de overzijde een kastenwand van 2.40m. Na er nog een tijdje over nagedacht te hebben, leek het ons wat weinig werkruimte (en plaats voor waterkoker etc.) bij dit ontwerp en misschien wat saai zo tegenover elkaar...

We hebben nu inmiddels allerlei scenario's bedacht, van een L-vormige keuken richting de kamer (niet voor het raam), tot aan een kookplaat die haaks op de muur komt. Er zijn zoveel dingen mogelijk dat we er niet meer uitkomen...

Wensen
Onze wensen zijn in elk geval een vaatwasser, kookplaat (80cm), combi-oven, koel-vriescombi en genoeg kastruimte en werkruimte (vriendlief houdt erg van koken). Het liefst een beetje een speels ontwerp, want we willen ook de eettafel bij de keuken zetten, zodat we 5.15x4.50m echt overhouden als zitgedeelte.

Geïnspireerd door het topic van Claudia_x, waar steeds zoveel leuke ideeën en tips komen, dacht ik, ik gooi dit dilemma er eens in :D en ben benieuwd of er iemand nog een goed idee heeft!

[ Bericht 0% gewijzigd door Jipster op 18-03-2012 16:32:45 ]
pi_109238535
Als er maar een vrouw instaat.
pi_109238823
Ideeën

pi_109238886
Allemaal goed. ^O^ Er is een fornuis en een aanrecht, en zat plek voor een vrouw :Y
pi_109239018
Ik zou er een dichte keuken van maken. hoef je niet tegen je vrouw aan te kijken als ze erin staat
  zondag 18 maart 2012 @ 16:59:32 #6
131148 Dondermeester
Blikskaters en gerommel!
pi_109239085
Ik zou de kookplaat niet helemaal in de hoek zetten, je wilt links en rechts ruimte er naast.
De plaats van de tafel en de deur kunnen ook een beetje conflicterend zijn. Als je binnenkomt, loop je eigenlijk tegen de tafel aan.

Als het kan zou ik in ieder geval de draairichting van de deur omkeren. Dan zit die niet in de weg als je de kamer in wil lopen. Bovendien kun je dan de hele muur tot aan de deur gebruiken voor bv een werkblad. Werkbladoppervlak heb je trouwens ook nooit genoeg
Wie ik ben?
Wie ben jij eigenlijk????
pi_109239280
Jipster, in het nieuwbouwhuis hier hebben we voor de onderste oplossing gekozen.

Linkerdeel: koelkast (half hoge kast) daarnaast vaatwasser, spoelbak, fornuis/hele grote lades.
Rechterdeel: kastruimte

Nergens hebben we hangkasten en we hebben ruimte genoeg om alles kwijt te kunnen.

De keuken is 290 bij 300 ongeveer, dus vergelijkbaar met dat van jou zoals ik nu zie... Als je wilt kan ik wel foto's laten zien.

We hebben daar nog wel een trappenkast bij met voorraad..
pi_109239539
Dondermeester, het is inderdaad het plan om de draairichting van de deur te veranderen, en als dat niet past evt. een mooie schuifdeur ofzo.

Puala, ben wel benieuwd naar foto's! Wil je ze hier plaatsen of zal ik mijn mailadres pm'en? Wij hebben ook een trapkast in elk geval, dus dat is wel prettig.
pi_109239648
Het voordeel van optie 2 is dat je de keuken als het ware een beetje afsluit van het leefgedeelte. Het is ook wat speelser dan optie 3.
pi_109244709
Ik vind zelf nr 3 mooi. Dan zou je ook geen bovenkastje hoeven nemen (ik hou niet zo van bovenkastjes). Nr 2 is ook geinig, maar ik zou zelf de voorkeur geven aan alles lekker open te houden.

Wanneer krijgen jullie de sleutel? Ik zit ook met smart te wachten op onze nieuwbouwwoning! Grr, duurt nog een hele tijd.
pi_109245278
De sleutel, dat duurt nog wel even. Nou ja, of eigenlijk ook niet, de bouw gaat vrij rap. De prognose is nu okt/nov dit jaar, en eerst was dat nog jan 2013... :D

En jij, wanneer krijg jij de sleutel?

Bij nummer 3 hebben we nu een stuk aanrecht (laag dus) aan 3 hoge kasten geplakt, om zo meer werkruimte te creeren. Ik vraag me alleen af of dat niet raar is, een stuk extra aanrecht aan die kasten. De spoelbak en kookplaat zitten aan de andere kant.
  zondag 18 maart 2012 @ 19:50:28 #12
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_109245412
Ik zou zelf in elk geval spoelbak en fornuis aan dezelfde kant plaatsen. Niets zo vervelend als dat je steeds moet 'oversteken' tijdens het koken, met allerlei gedrup op de vloer en zo. Variant 1 zou voor mij dus afvallen.

Van de overige vind ik misschien nummer 2 de leukste, die doorbreekt de pijpenla van de ruimte en maakt 'm daardoor wat speelser. Nummer 3 is ook wel okee.

Allerleukst lijkt me echter als je toch het blad laat doorlopen voor het raam langs. Heb je lekker veel licht op je werkblad en de ruimte wordt dan het meest effectief benut. Misschien kun je de onderkant van de ramen dichtmaken of is dat echt geen optie?
Stop the world, I want to get out.
pi_109245694
Lkw, dat zeg je goed inderdaad, het lijkt nu een beetje een pijpenla, zo lang en smal. Daarom zoek ik ook naar een wat speelser ontwerp. Het raam kon dicht worden gemaakt, maar we hebben hier niet voor gekozen, omdat we dat zonde vonden, omdat er dan veel minder licht binnenkomt. Soms twijfel ik wel, of dat we inderdaad toch hadden moeten doen, maar helaas.. :+
  zondag 18 maart 2012 @ 19:58:47 #14
3185 Adelante
To let it go now
pi_109245791
Eén groot eiland in het midden over de hele lengte van de inham? Wel mooi :7
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zondag 18 maart 2012 @ 20:13:59 #15
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_109246450
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 19:56 schreef Jipster het volgende:
Lkw, dat zeg je goed inderdaad, het lijkt nu een beetje een pijpenla, zo lang en smal. Daarom zoek ik ook naar een wat speelser ontwerp. Het raam kon dicht worden gemaakt, maar we hebben hier niet voor gekozen, omdat we dat zonde vonden, omdat er dan veel minder licht binnenkomt. Soms twijfel ik wel, of dat we inderdaad toch hadden moeten doen, maar helaas.. :+
Schiet me net te binnen:
Als je veel lichtinval wilt, moet je misschien toch oppassen met variant 2. Het blad dat dwars op de muur staat blokkeert het licht dan misschien teveel richting eettafel, waardoor het daar een beetje een somber en donker hoekje wordt (?)
  zondag 18 maart 2012 @ 20:15:28 #16
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_109246515
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 19:58 schreef Adelante het volgende:
Eén groot eiland in het midden over de hele lengte van de inham? Wel mooi :7
Maar elke dag na het koken spierpijn van het rondjes lopen rondom dat eiland? ;)
  zondag 18 maart 2012 @ 20:22:19 #17
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_109246831
Wij hebben ongeveer dezelfde indeling van de woonkamer als jullie en hebben aan beide zijden een keuken. We hebben de kookplaat en spoelbak niet aan dezelfde kant en na bijna 3 jaar heb ik dat nog nooit als negatief ervaren.
Bij ons is het keuken deel ong. 20cm smaller dus wat bij jullie een optie zou zijn maar bij ons niet is een aanrechtblad van 70cm diep.
Voor foto's hoe het er uit kan zien kun je kijken in mijn topic: Na 2 jaar verbouwen, tijd voor de afwerking
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_109247360
ik zou zowiezo de deur veranderen in een schuifdeur... en hem in de gang laten schuiven geeft je veel meer mogelijkheden
  zondag 18 maart 2012 @ 21:39:24 #19
100412 mefke79
komt goed!
pi_109251681
Jipster, koop de 101 woonideeen van deze maand, daar staan vier keukens met ongeveer dezelfde afmetingen in en in 4 stijlen en indelingen.

Ik zou gaan voor een hoge kastenwand aan de ene kant en dan een werkblad aan de andere kant, met een spoelschiereiland.

Over de gangdeur, je kan em ook nog op de korte wand in de kamer laten uitkomen, dan heb je een lange muur in de keuken zonder deur en daar kan je dan ook een lange keuken tegenaan zetten, zodat je er tegenover een lange tafel kan plaatsen, eventueel met en eetbank tegen de muur.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_109254233
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 17:11 schreef Jipster het volgende:
Puala, ben wel benieuwd naar foto's! Wil je ze hier plaatsen of zal ik mijn mailadres pm'en? Wij hebben ook een trapkast in elk geval, dus dat is wel prettig.
Ik heb er geen moeite mee ze te plaatsen :) Ik heb ze net gemaakt, dus is met kunstlicht. Mocht je ze overdag ook willen kan dat natuurlijk :)

Vanuit de woonkamer richting de keuken (incl. eettafel)

Excl. de eettafel ziet het er zo uit:

Rechts (oven & koelkast (klein vriesvakje), vaatwasser, spoelbak, besteklade/pannenlade met fornuis)

Kastruimte. Enkel schappen.

Bij de trappenkast zijn we voor deze oplossing gegaan:

Is de oplossing van Ikea, stellingkast per stuk is 16,95 en we hebben er 2 gekocht. 1 is in 2/3 en 1/3 gezaagd en past prima onder de trap.

Aangezien jullie een koel/vries combi willen zul je voor een andere plek voor de oven moeten gaan kijken. Als je voor symetrisch wilt gaan kan je links ook een halfhoge kast nemen en hem daar doen. Nu moet ik zeggen.. ik ben zelf 165 en ben niet blij met deze hoogte van de oven. Vriend, paar cm langer, is er ook niet super blij mee.
pi_109258353
Waarom geen u-keuken?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_109262169
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 23:22 schreef RanTheMan het volgende:
Waarom geen u-keuken?
Vanwege het raam:

quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 19:56 schreef Jipster het volgende:
pi_109264164
Op voorwaarde dat het een modern uitziende keuken wordt, zou ik ook niet gaan voor bovenkastjes. Bij een "boeren" keuken is dat een ander verhaal.

Ik vind alleen een kaal stuk blad zoals dat in de foto's te zien is van Puala er uitzien alsof er nog kastjes over waren die men nog kwijt wilde en dat er daarna een blad op is gelegd.
I
k zou in plaats daarvan kiezen voor half hoge kasten. Dat hoeft niet over het hele stuk natuurlijk maar je kunt ook 3 half hoge kasten langs de wand zetten (zou ik dan langs de wand doen die doorloopt in de woonkamer).

Wat je ook zou kunnen doen, is een soort van "wand" maken, waarin je kasten maakt over de hele hoogte, het lijkt dan een muur met kastdeuren. Heb ik zelf niet maar levert heel veel ruimte op en staat ook superstrak.

Ook al genoemd: een blad van 70 diep maakt het wel erg mooi en het is prettig werken. Bij een breedte van 2.90 lijkt dat geen probleem.

Hou ook goed rekening met verlichting. Op de foto van Puala (sorry hoor ;) ), zie ik eigenlijk alleen een grote lamp bovenin de keuken die voor licht op het blad zorgt maar je staat dan in je eigen licht, daarbij wil ik niet zo'n enorm fel licht aan hebben als ik even iets in de keuken moet doen.
Ik heb zelf een koof boven het deel van mn keuken waar ik werkblad heb, daar konden dus mooi spotjes in, let dan wel even op dat je een schakeldraad die richting op brengt, dat was ik nl. vergeten waardoor ik het nu draadloos moet schakelen.

Losse tips:
* NIET kopen bij de door de bouwer "aangewezen" keukenboer.
* Kookplaat van 90 nemen... die 10 cm extra is altijd prettig om te hebben.
* Bedenk op welke hoogte je je oven wilt hebben, laag heeft voor maar ook nadelen en te hoog heeft ook nadelen.
* Plaats de vaatwasser niet strak naast de muur, spetters van glazen met restjes, zouden je muur dan snel bevuilen.
* Gebruik niet teveel verschillende kastmaten (wordt rommelig)
* Overweeg een keukenboiler, eventueel een plintboiler, bespreek dat met keukenboer.
* Zorg voor voldoende groepen op de juiste plaatsen (aparte groep voor oven, aparte groep voor vaatwasser, aparte groep voor boiler), hiervoor krijg je een leidingschema van de keukenboer.
* Doe geen spachtelputz oid achter je blad, (geverfd) glasvlies-behang, kun je makkelijk schoonmaken. Als de wand natuurlijk doorloopt naar een woonkamer met spachtelputz kan ik me voorstellen dat je dit advies negeert hahaha :).
* Let op dat je stopcontacten hebt op de juiste plaatsen (denk aan friteuse/waterkoker/koffiezetter/mixer etc).

Nou dat was het wel voor mij denk ik... ik heb mn best gedaan
pi_109264846
Het idee van Puala vind ik ook erg mooi, ik was alleen voor een half-hoog kastje gegaan aan het eind van dat "werkblad" deel (naar de woonkamer toe (dus ipv het laatste kastje).

Verder, ben het grotendeels eens met Appeltje2010. Zorg voor voldoende licht waar je niet in kan staan. Als je geen bovenkastjes hebt (hebben wij ook niet), moet je wat inventiever zijn (wij hebben spotjes in het plafond, boven het werkblad).

Over stopcontacten: kijk hoeveel je er denkt nodig te hebben en neem er dan 1 extra per doos... Hebben wij ook gedaan en dan nog kom je er soms 1 te kort op die locatie :P

quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 09:15 schreef Appeltje2010 het volgende:
* Doe geen spachtelputz oid achter je blad, (geverfd) glasvlies-behang, kun je makkelijk schoonmaken. Als de wand natuurlijk doorloopt naar een woonkamer met spachtelputz kan ik me voorstellen dat je dit advies negeert hahaha :).
Ik zou er dan een glazen plaat o.i.d. voor zetten... Oh, en denk niet: "zo'n metalen plaat achter m'n fornuis is maar overbodige luxe" want dat is hij zeker niet!
pi_109265932
Ik zou zelf kiezen voor hoge kasten ipv lage, met hierin ruimte voor een grote koelkast / vriescombinatie / oven / magnetron. Daarnaast heb je veel meer kastruimte
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')