Dan hoeft hij nog niet zelf de aanval op te gaan zetten. Dat hij meegaat met een aanval zou nog te begrijpen zijn, maar dan nog was het veel logischer geweest om gewoon vol voor Sagan te gaan. En dat is niet omdat Nibali faalt op de streep, vooraf zei ik het ook al.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:51 schreef Zelva het volgende:
[..]
En voor hetzelfde geldt loopt Cancellara dertig seconden uit en heb je alsnog niks.
quote:2003
Beste Nederlander: Lotz 18e
Aantal Nederlanders in top-50: 2
quote:2004
Beste Nederlander: Van Heeswijk 5e
quote:2005
Beste Nederlander: Van Bon 16e
quote:2006
Beste Nederlander: Van Bon 18e
Aantal Nederlanders in top-50: 1
quote:2007
Beste Nederlander: Van Heeswijk 52e
Aantal Nederlanders in top-50: 0
quote:2008
Beste Nederlander: Kroon 38e
quote:2009
Beste Nederlander: Kroon 14e
quote:2010
Beste Nederlander: Terpstra 41e
quote:2011
Beste Nederlander: Terpstra 38e
In de breedte een topjaar in een koers die ons de laatste 25 jaar totaal niet ligt.quote:2012
Beste Nederlander: De Kort 19e
Aantal Nederlanders in top-50: 6
Ik vond het al vreemd dat hij opeens in de tweede groep zat, terwijl hij op Le Manie telkens bij de eerste 30 zat. Gewoon niet op zitten letten dus in de afdaling/het stuk na de afdaling.twitter:pimligthart twitterde op zaterdag 17-03-2012 om 23:30:04Kom je na de afdaling van La Manie erachter dat je in 2e groep zit terwijl je er bovenop nog bij zit.... #teleurgesteld #meervanverwacht reageer retweet
quote:Hoogerland: Hele dag doodeng
SANREMO - Johnny Hoogerland weet nu wat het is om Milaan-Sanremo te rijden. De Zeeuw van Vacansoleil-DCM debuteerde zaterdag met de 20e plaats en viel zowel op de Cipressa als de Poggio aan. „Het was doodeng de hele dag. De eerste 100 kilometer viel het nog mee, maar bij de afdaling van Le Manie dacht ik: wat is dit?“
Ook daarom besloot hij op de Cipressa aan te vallen. „Ik dacht: als ik voorop rijd kan ik met een iets geruster hart naar beneden. Het lukte niet. Ik was niet voluit gegaan, daarom kon ik het op de Poggio nog een keer proberen.” Hoogerland weet nu wat de 'Primavera' inhoudt. „Ik ben helemaal niet bang om te dalen, maar deze afdalingen kende ik niet. Die ervaring heb ik nu. Ik wilde niet te veel risico nemen. Mijn wedstrijden komen nog.”
Het is ook wel duidelijk dat het Nederlands wielrennen in de breedte langzaam iets beter begint te worden.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:02 schreef TheArt het volgende:
In de breedte een topjaar in een koers die ons de laatste 25 jaar totaal niet ligt.
Dat is natuurlijk niet waar, maar datgene wat BlaZ zegt, wordt ook door alle ranglijsten bevestigd.quote:
Die ranglijsten zijn leuk. IJshockeyclub Geleen staat ook bijna altijd hoog op alle ranglijsten, maar won slechts twee prijzen.quote:Op zondag 18 maart 2012 11:02 schreef TheArt het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar, maar datgene wat BlaZ zegt, wordt ook door alle ranglijsten bevestigd.
Dat is niets nieuws, daar ontbreekt het nog steeds aan. Maar als we echt één topper zouden hebben, die het hele Nederlandse wielrennen zou dragen, en die topper stopt ermee of is geblesseerd, dan heb je een veel ergere situatie. Het begint toch eerst bij de breedte.quote:Op zondag 18 maart 2012 11:06 schreef Leatherface het volgende:
Leuk en aardig, maar het wordt toch stilaan eens tijd om grote zeges te boeken.
Laat Langeveld die RVV maar eens winnen, zou ik zeggen.
Nogmaals, ik ben het compleet eens met je verhaal, echt compleet. Wat ik alleen wilde aangeven, is dat de situatie al een stuk beter is dan dat ie was. Ik zie liever in elke koers Nederlanders vooraan meedoen dan dat we 1 of 2 toppers hebben (zoals de landen die jij opnoemt) en als die dan niet starten, dan doe je helemaal niet mee.quote:Op zondag 18 maart 2012 11:26 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Die ranglijsten zijn leuk. IJshockeyclub Geleen staat ook bijna altijd hoog op alle ranglijsten, maar won slechts twee prijzen.
Ik blijft echter vinden dat een land met zoveel profrenners en vrijwel altijd minimaal één profploeg op het hoogste meer monumentale klassiekers behoorde te winnen.
Als we de écht grote koersen nemen (Milaan-Sanremo, de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije, eindklassement van de drie grote rondes en het WK op de weg) moeten we vaststellen dat er daarvan sinds de jaren negentig slechts één werd gewonnen. Knaven dus in Parijs-Roubaix. Ik weet dat het een herhaling van zetten is en dat DutchSL dit punt eerder maakte, maar het is alsnog een pijnlijke vaststelling.
Ronderenners zijn niet kneedbaar. Die talenten heb je toevallig of niet. Dat het kleine Luxemburg de gebroeders Schleck heeft is ook een honderdste tref om het zo maar te zeggen. Je kunt als klein land zoveel investeren in toprenners, maar op termijn leg je het daarin altijd af tegen de grote klassieke wielerlanden. Tenzij je dus toevallig als klein landje toevallig die ene topper hebt.
Maar we hadden met het materiaal aan renners dat we hadden toch meer grote klassiekers moeten winnen. Dat Boogerd zovaak op ereplaatsen strandde was zijn pech van het missen van een eindschot. En dat Erik Dekker zijn eindsprint in de RVV net een halve seconde te laar inzet, kun je ook niet bedenken. Maar statistisch had het toch veel vaker kassa moeten zien.
Je kunt niet anders dan vaststellen dat landen als Australië, Kazachstan, Luxemburg, Noorwegen (en binnenkort waarschijlijk Slowakije) het evengoed zo niet beter hebben gedaan dan ons qua winnen van grote prijzen. Natuurlijk moet je investeren in de jeugd. Maar waar gezaaid wordt, moet ook worden geoogst. Dus hopelijk komen die grote zeges de komende jaren. Anders heb je in mijn optiek te weinig rendement gehaald.
Ja, ik zie ook wel dat we nu best een goede brede lichting hebben. Maar ik ben toch benieuwd of iemand er de vinger op kan leggen waarom zo weinig gewonnen werd.quote:Op zondag 18 maart 2012 11:31 schreef TheArt het volgende:
[..]
Nogmaals, ik ben het compleet eens met je verhaal, echt compleet. Wat ik alleen wilde aangeven, is dat de situatie al een stuk beter is dan dat ie was. Ik zie liever in elke koers Nederlanders vooraan meedoen dan dat we 1 of 2 toppers hebben (zoals de landen die jij opnoemt) en als die dan niet starten, dan doe je helemaal niet mee.
Natuurlijk draait het ook om de echte prijzen en is het toch echt eens hard nodig dat een Nederlander een echte topkoers wint. Dat wil ook en moet ook gewoon gaan gebeuren, alleen doet dat niets af aan datgene wat ik zei.
Ronde van Zwitserland had hij natuurlijk moeten winnen in 2010, maar faalde toen hopeloos in de tijdrit. Een grote zege (genre klassieker of rit in een grote ronde) maak je veel meer kans op als je een eindschot hebt. En daar wringt nou net het schoentje bij de Nederlanders renners. 7 van de 10 heeft geen eindschot waarmee je echt grote wedstrijden kan winnen. En als je dat eindschot niet hebt, dan moet de koerssituatie in de meeste wedstrijden verdomde goed uitpakken (zie Knaven in Parijs-Roubaix) wil je een grote koers winnen. Zelfde met een tijdrit. De meeste rittenkoersen van een week worden toch beslist in een tijdrit. De meeste goede klimmers die we hebben, hebben geen bovengemiddelde tijdrit. Zo zal het altijd heel lastig worden om een wedstrijd te winnen.quote:Op zondag 18 maart 2012 11:38 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Ja, ik zie ook wel dat we nu best een goede brede lichting hebben. Maar ik ben toch benieuwd of iemand er de vinger op kan leggen waarom zo weinig gewonnen werd.
Soms is het denk ik brute pech, zoals Dekker in de RVV. Boogerd had nu eenmaal geen eindschot. Dat waren nu eenmaal zijn kenmerken als renner en dan alsnog heeft hij een chique palmares bijeen gereden.
Sommigen verwijten renners een gebrek aan winnaarsmentaliteit of killer instict, maar dat vind ik populistisch en makkelijk. Boom lijkt me best een winnaarstype, dat was ie althans in het veld. Maar hij moet blijkbaar nog echt opbloeien. Ik vermoed dat Langeveld best wel over afmakerskwaliteiten beschikt, maar hij is nog niet echt in de positie gekomen om een topklassieker te winnen (daar rekenen we gemakshalve de Omloop dan niet toe)
Gesink heeft helaas voor hem nu eenmaal geen eindschot. Daar hoef je niet direct een topklassieker van te verwachten. Maar ik vind het wel tamelijk onbegrijpelijk dat ie nog geen rittenkoers van het kaliber Parijs-Nice, Ronde van Zwitserland won met zijn kwaliteiten. Hij haalde daar al zoveel ereplaatsen.
Njah, hopelijk de volgende jaren dan maar.
In België was de lokroep om Belgische klimmers/klassementsrenner net zo groot als hier, maar omdat de aanwas van renners bij jullie zo groot is, zal dat nooit ten koste gaan van andere renners. Het enige waar jullie nu echt een gebrek aan hebben, is een topsprinter, maar aan klassiekerrenner zal het jullie nooit ontberen. Daar is de constante stroom aan nieuwe talenten gewoon te groot voor, hoe erg je misschien ook focust op het opleiden van klimmers.quote:Op zondag 18 maart 2012 11:45 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik krijg de indruk dat Nederland al 20 jaar aan het proberen is om een land van ronderenners te worden, terwijl het dat gewoon niet is en ook nooit zal worden. Het enige wat je dan bereikt, is dat je normaal gezien een hoop renners hebt die tussen plek 11 en 15 eindigen en nu heb je er een hoop die tussen 6 en 10 kunnen eindigen, winnen doe je nog steeds niet.
Het is en blijft "makkelijker" om klassiekers en WK's te winnen dan grote rondes, focus daarop.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |