abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 maart 2012 @ 11:31:30 #1
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_109198507
Ik weet niet of dit gaat werken, maar er is zoveel onenigheid in het serietopic over het bespreken van de boeken, het gebruiken van spoilers etc... Misschien helpt het als er een apart topic is waar ook boekspoilers openlijk besproken kunnen worden.

Het gaat hier dus over de serie Game of Thrones, maar dan wel met de kennis van de eerste vier boeken uit de A Song of Ice and Fire reeks. Verzoek om alles over A Dance with Dragons dus wel achter spoilers te houden!

En verder jat ik gewoon de OP uit de andere reeks :)

Game of Thrones of een televisieserie van HBO, gebaseerd op de boekenserie Song of Ice and Fire/Lied van IJs en Vuur van George RR Martin. Het eerste seizoen is in 2011 uitgezonden, en we wachten nu met spanning op seizoen 2, dat in de lente van 2012 verwacht wordt.

De boekenserie beslaat in totaal een pagina of 4000 en richt zich op 2 famillies, de Starks en de Lannisters, die flink met elkaar in de clinch liggen over een koninkrijk. Parallel daaraan wordt het verhaal verteld van Daenerys Targaryen, de dochter van de afgezette koning. De boeken zitten vol met drama, verraad, oorlog en wat vooral heel sterk aan de boeken is, is dat de karakters heel menselijk zijn vol met goede en slechte eigenschappen.

Een paar karakters uit het verhaal zijn Jon, een bastaard van de Starks die naar het noorden gestuurd word om daar 'de Muur' te bewaken met zijn broeders in het zwart, Tyrion Lannister, broer van de koningin die een mismaakte dwerg is en iedereen erg graag afzeikt maar ondertussen behoorlijk uitgekookt plannetjes smeed en er komt een nest schrikwolven in voor die opgevoed worden door de kinderen van de Starks.

De serie zelf: http://www.imdb.com/title/tt0944947/
David Benioff, schrijver/producer, bekend van oa XMens Origin, Kite Runner, Troy, 25th Hour (schrijver van het boek): http://www.imdb.com/name/nm1125275/
George RR Martin zelf is ook betrokken: http://www.imdb.com/name/nm0552333/

Ook Carolyn Strauss schijnt behoorlijk betrokken te zijn bij dit project en is iemand die van alles gedaan heeft voor HBO met betrekking tot de Sopranos en Six Feet Under.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zhenar op 17-03-2012 11:56:44 ]
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
  zaterdag 17 maart 2012 @ 11:39:02 #2
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_109198664
Voorstel om wél gebruik te blijven maken van spoiler tags omdat niet iedereen even ver gevorderd is in de boekenreeks.
Bovendien zit er nogal een verschil tussen het bespreken van de casting voor seizoen 2 en de conclusie van het laatste boek A Dance With Dragons. :)

Geef tevens in de spoiler aan welke boeken het omvat.

Dus:
1[spoiler=Boek 1,2&3]Ned gaat dood :([/spoiler]

SPOILER: Boek 1,2&3
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator zaterdag 17 maart 2012 @ 11:47:59 #3
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_109198835
Voor boeken hebben we dit forum he: Theater, Taal & Kunst
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 11:48:37 #4
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_109198849
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 11:39 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Voorstel om wél gebruik te blijven maken van spoiler tags omdat niet iedereen even ver gevorderd is in de boekenreeks.
Bovendien zit er nogal een verschil tussen het bespreken van de casting voor seizoen 2 en de conclusie van het laatste boek A Dance With Dragons. :)

Geef tevens in de spoiler aan welke boeken het omvat.

Dus:
[ code verwijderd ]

SPOILER: Boek 1,2&3
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar gaat dat dan beter werken? Krijg je dan niet hetzelfde gedoe: veel discussie over het al dan niet gebruiken van spoilers?

Ik zou denken dat het grootste deel van de enthousiaste lezers inmiddels wel alle boeken (of in ieder geval tm deel 4) heeft gelezen. Het topic lijkt me wat gemakkelijker werken als je vrijuit kunt praten over wat er gaat komen... Zelfs in de seriereeks, waar alle boeken achter spoilers moeten, worden regelmatig spoilers "vergeten".

Maar misschien dat een grens wel handig is, bijvoorbeeld dat alleen het laatste boek (A Dance with Dragons) achter spoilers moet?
  zaterdag 17 maart 2012 @ 11:52:09 #5
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_109198927
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 11:47 schreef Mike het volgende:
Voor boeken hebben we dit forum he: Theater, Taal & Kunst
True, maar daar gaat het over de boeken, niet de serie. En in [USA] Game of Thrones #18 April is coming is er weer veel irritatie over tv kijkers die de serie willen bespreken in het licht van de boeken.

Maar ik weet ook niet of dit de oplossing is hoor. Het is alleen zo vermoeiend dat de helft van de posts in [USA] Game of Thrones #18 April is coming bestaan uit kritiek op of verdediging van het bespreken van de boeken, het gebruiken van spoilers, etc.
pi_109199153
Het vergelijken van het boek en de film past eigenlijk in beide topics (serie en het boektopic). Ik zelf blijf uit het boektopic weg uit angst voor spoilers, ik heb het laatste boek nog niet gelezen. En in het TV-topic krijg je meteen kritiek als je ook maar iets van het boek bespreekt, ook al doe je het onder de spoiler tags. Ik zou zeggen dat het ook makkelijk in het andere topic kan, door een beetje rekening houden met elkaar door goede afspraken te maken.

Volgens mij was er al een boekspoilers topic ergens in dit subforum?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  donderdag 5 april 2012 @ 18:19:04 #7
162838 Asskimo
avoid boring people
pi_109948675
Nou ik vind het anders wel handig dat dit topic bestaat (tenzij er straks nix op gepost wordt natuurlijk :P)

Uit de serietopic:

quote:
3s.gif Op donderdag 5 april 2012 14:43 schreef Bellatrix het volgende:

[..]

SPOILER
SPOILER
  vrijdag 6 april 2012 @ 00:41:57 #8
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_109967167
Dit topic gaat dus toch nodig zijn, geen boek spoilers meer toegestaan in het reguliere GoT topic.
  vrijdag 6 april 2012 @ 01:14:29 #9
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_109967938
Okee, om het topic toch maar wat leven te geven, even een paar dingen die me zijn opgevallen in de serie die afwijken van het boek. En ik zet dus info uit boek 1 tm 4 niet in spoilers. Info over niet uitgezonden episodes (zoals de webversie van episode 2 op dit moment, of promo's) zet ik wel in spoilers:

• Shae zit meteen aan het begin van seizoen 2 in het kasteel in King's Landing, terwijl ze in het boek eerst nog heel lang in een hoerenhuis verstopt zit... Ben benieuwd of dat betekent dat de verhaallijn met Alayaya (die voor het hoertje van Tyrion wordt aangezien en daarom gevangen gehouden wordt) geschrapt wordt. Ik dacht in eerste instantie dat Ros dat verhaal op zich zou nemen, maar Tyrion heeft nu helemaal geen reden meer om die hoerenkeet te bezoeken met Alayaya (of Ros) als 'cover', dus die link kan niet meer gelegd worden. Ben benieuwd hoe Cersei dan Tyrion probeert te chanteren, als ze dat uberhaupt gaat doen.
SPOILER: wat ik in een promo gezien heb
• Nog geen Reeds gezien... maar wel Osha die met Bran over zijn dromen praat. Gaat zij de Reeds vervangen? Maar wat gebeurt er dan met Rickon??
• Waar zijn Edmure en de rest van Catelyns familie? Willen de makers van de serie niet teveel personages tegelijk introduceren, of schrappen ze er sowieso een aantal omdat er al zoveel characters zijn? Heb de familie Tully nooit heel boeiend gevonden, dus die mogen van mij wel weg blijven. Maar de Reeds vind ik niet echt vervangbaar, dus hopelijk zien we die nog ergens terug down the line...
• Ben benieuwd wat ze met de langzamere verhalen gaan doen. Dany en Jaime beleven bar weinig in boek 2 (afgezien van Dany in het spookhuis), dus wellicht dat ze daar wat sneller doorheen gaan skippen of misschien zelfs avonturen bij gaan verzinnen om ze iets te doen te geven. Jaime sneller (of tijdelijk) laten ontsnappen bijvoorbeeld...
  vrijdag 6 april 2012 @ 01:18:33 #10
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_109968027
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 18:19 schreef Asskimo het volgende:
Nou ik vind het anders wel handig dat dit topic bestaat (tenzij er straks nix op gepost wordt natuurlijk :P)

Uit de serietopic:

[..]

SPOILER
Shadowbabies zijn schaduwen van Stannis, gebaard door Mel. Wat ze precies zijn weet ik niet, maar ze kunnen in ieder geval dood en verderf zaaien. En ze zijn gelinkt aan Stannis zelf, want die houdt herinneringen over aan de acties van zijn shadowbabies. Maar volgens mij hebben die babies maar een korte levensduur, want ze doen maar één ding en dan zie je ze nooit meer :s)
  vrijdag 6 april 2012 @ 01:39:33 #11
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_109968497
De Reeds zijn dus inderdaad vervangen door Osha.
Verwacht verder geen Riverrun, Hoster, Edmure of Blackfish in de serie.

Ben benieuwd hoe ze de Tullys en Riverrun op gaan vangen.

SPOILER: Boek2&3
pi_109970529
quote:
3s.gif Op vrijdag 6 april 2012 01:14 schreef Zhenar het volgende:

• Shae zit meteen aan het begin van seizoen 2 in het kasteel in King's Landing, terwijl ze in het boek eerst nog heel lang in een hoerenhuis verstopt zit... Ben benieuwd of dat betekent dat de verhaallijn met Alayaya (die voor het hoertje van Tyrion wordt aangezien en daarom gevangen gehouden wordt) geschrapt wordt. Ik dacht in eerste instantie dat Ros dat verhaal op zich zou nemen, maar Tyrion heeft nu helemaal geen reden meer om die hoerenkeet te bezoeken met Alayaya (of Ros) als 'cover', dus die link kan niet meer gelegd worden. Ben benieuwd hoe Cersei dan Tyrion probeert te chanteren, als ze dat uberhaupt gaat doen.

Ik baal er meer van dat we die vette drakenschedel van seizoen 1 niet meer te zien krijgen als Tyrion en Shae daar elkaar niet meer ontmoeten, was echt een fantastische prop. Las laatst een mooie theorie op Winter-is-Coming dat de hele Tully's geschrapt kunnen worden als Robb toch met Jeyne trouwt maar zij later sterft en Robb dan alsnog besluit met een Frey-meisje te trouwen.
pi_109975936
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 05:01 schreef Nagil het volgende:

[..]

Ik baal er meer van dat we die vette drakenschedel van seizoen 1 niet meer te zien krijgen als Tyrion en Shae daar elkaar niet meer ontmoeten, was echt een fantastische prop. Las laatst een mooie theorie op Winter-is-Coming dat de hele Tully's geschrapt kunnen worden als Robb toch met Jeyne trouwt maar zij later sterft en Robb dan alsnog besluit met een Frey-meisje te trouwen.
Maar dat is dan een heel ander verhaal :{ Dat vind ik stom :P
Kom met vuur; ik geef je water. Kom met woorden en ik blijf met je praten.
pi_109976033
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:41 schreef Wihakayda het volgende:

[..]

Maar dat is dan een heel ander verhaal :{ Dat vind ik stom :P
Zou het ook niet leuk vinden als ze de hele verhaallijn met de Tully's omgooien, maar wie weet lossen ze het op een goede manier op :)
  vrijdag 6 april 2012 @ 11:47:16 #15
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_109976136
De schrijvers (Weiss en Benioff) hebben in elk geval al een paar keer aangegeven dat ze zich verheugen op
SPOILER
in de serie.
(Voor de zekerheid maar even in een spoiler gezet, you never know)
  Admin vrijdag 6 april 2012 @ 11:50:27 #16
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_109976250
Ah, goede zaak dit!
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_109976264
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 11:47 schreef Gwywen het volgende:
De schrijvers (Weiss en Benioff) hebben in elk geval al een paar keer aangegeven dat ze zich verheugen op
SPOILER
in de serie.
(Voor de zekerheid maar even in een spoiler gezet, you never know)
Ik denk dat iedereen die de boeken heeft gelezen wel kan vermoeden waar dit over gaat. Ben ook wel benieuwd hoe dit verfilmd gaat worden.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_109978088
Toch ook maar even in dit topic dan :P

De Reeds zullen toch wel moeten verschijnen? Misschien dat ze pas later geïntroduceerd worden, maar uiteindelijk gaat Osha met Rickon weg en Bran met Hodor en de Reeds. Tenzij ze natuurlijk een ander personage met Rickon meesturen (Rodrik of Luwin wellicht, die in de serie wel blijven leven?), of Rickon met Bran mee laten gaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2012 12:42:25 ]
pi_109978736
Ik ben ook benieuwd naar de Reeds, want het is natuurlijk juist dat Bran met de Reeds verder reist. Ook spelen de 'groene dromen' van Jojen.

Maar aan de andere kant begrijp ik wel dat de serie een aantal karakters eruit laat, want in de boeken zijn het natuurlijk ook enorm veel mensen. Soms ben ik gewoon helemaal kwijt wie wie is en wie bij elkaar hoort. Gelukkig is er een beschrijving van de huizen achterin het boek ;)
  vrijdag 6 april 2012 @ 12:59:19 #20
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_109978806
Ik ben idd bang dat ze de Reeds weg zullen laten, aangezien ook Howland Reed (die als enige overgeblevene weet wat er in The Tower of Joy is gebeurd) niet in de serie voorgekomen is, zelfs niet genoemd is.
Soms is het gewoon jammer dat zo'n serie bochten moet afsnijden om een groter publiek te kunnen bereiken.
pi_109978834
Is de Tower of Joy überhaupt genoemd in de serie?
  vrijdag 6 april 2012 @ 13:04:16 #22
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_109978961
Nee, dat hele gedoe van
SPOILER
is nooit over gesproken in de serie, hoewel er voor de oplettende kijker-lezer best vaak aan wordt gehint.
Misschien wordt er meer duidelijk als we over een paar afleveringen Dany in the House of the Undying zien.
Als die scène er tenminste in zit...
pi_109979298
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 13:04 schreef Gwywen het volgende:
Nee, dat hele gedoe van
SPOILER
is nooit over gesproken in de serie, hoewel er voor de oplettende kijker-lezer best vaak aan wordt gehint.
Misschien wordt er meer duidelijk als we over een paar afleveringen Dany in the House of the Undying zien.
Als die scène er tenminste in zit...
Hoop het wel, de House of the Undying was een van mijn favo scenes in het boek :) Kan me niet voorstellen dat ze die weglaten, want dan zal Dany helemaal niets te doen hebben in seizoen 2.
pi_110016475
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 12:59 schreef Gwywen het volgende:
Ik ben idd bang dat ze de Reeds weg zullen laten, aangezien ook Howland Reed (die als enige overgeblevene weet wat er in The Tower of Joy is gebeurd) niet in de serie voorgekomen is, zelfs niet genoemd is.
Soms is het gewoon jammer dat zo'n serie bochten moet afsnijden om een groter publiek te kunnen bereiken.
Ze hadden 20 afleveringen of meer moeten doen per seizoen, 10 is echt veels te weinig.
Beneath the gold, the bitter steel
  zaterdag 7 april 2012 @ 10:59:13 #25
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_110016691
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 10:48 schreef Kirov het volgende:

[..]

Ze hadden 20 afleveringen of meer moeten doen per seizoen, 10 is echt veels te weinig.
Ik denk dat het dan budgettair gezien te gortig zou worden voor HBO.
Bovendien moet bij een televisie serie, meer dan in een boek, altijd de vaart erin blijven zitten, als je kijkt in het GoT topic wordt er door serie kijkers hier en daar nu al geklaagd dat er in twee afleveringen niks gebeurd is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')