abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109182649
Ik heb een appartement gekocht, althans een voorlopig koopcontract getekend. Het complex is nu nog eigendom van een woningcorporatie. Het zijn ex-verhuur appartementen die nu worden gerenoveerd, opnieuw ingedeeld en verkocht. Echter op de plattegrond die ik had toen ik het koopcontract tekende ontbrak een obstakel dat er nu toch blijkt te zijn.

Toen ik het koopcontract ging tekenen had ik deze plattegrond om op af te gaan:

Uiteraard met vermeldingen dat er aan die plattegrond geen rechten ontleend konden worden. Het is echter alle informatie wat er beschikbaar was. Binnen kijken mocht niet en was ook vrij zinloos volgens de verkoper omdat de appartementen toch opnieuw zouden worden ingedeeld. Onder andere door het deels inpandige balkon bij de keuken te trekken voor meer ruimte. Daar zit 'm dus nu de kneep. Ik kreeg vorige week van de makelaar technische info, waaronder deze plattegrond:

Met geel heb ik gemarkeerd waar mijn vraag om gaat. Het is een paal, een stuk draagconstructie die niet weg kan. Ik vind het nogal een hinderlijk obstakel in de niet al te grote slaapkamer. Een obstakel waarvan ik vind dat de makelaar/verkoper mij op de hoogte had moeten stellen. Het maakt die muur een stuk minder bruikbaar voor bijvoorbeeld een grote garderobekast.

Naar mijn idee was de aanwezigheid van die paal al lang bekend toen die brochures en plattegrondjes gemaakt werden. Dat had toen al vermeld moeten worden. Ik heb al navraag gedaan bij de makelaar maar volgens hem was de plattegrond in de brochure slechts indicatief en kunnen daar geen rechten aan ontleend worden. Waarom geeft men dan zulke plattegrondjes uit? Ik snap dat bij ingrijpende renovaties maatvoeringen en kleine details wel wat af kunnen wijken. Maar dit noem ik geen klein detail meer. Ik vind zelf dat de waarde van de woning hierdoor daalt, ik heb immers getekend voor een slaapkamer zonder paal.

Maak ik kans om alsnog, en eventueel via een rechtsbijstand, af te dingen op de koopsom?
  vrijdag 16 maart 2012 @ 21:13:33 #2
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_109183152
die balk in je woon en badkamer stonden er ook niet op. Verder is het idd knap lullig
pi_109183574
Ik vermoed dat het een draagconstructie is die niet/nauwelijks zichtbaar is. Die "paal" wat jij noemt zou best eens geen paal kunnen zijn, maar slechts een markering van het snijpunt van die 2 balken (die ene balk is er om die andere te ondersteunen). Je ziet ook stippellijntjes door de toilet lopen en over de keuken, waarschijnlijk worden die verwerkt in het plaffond en zie je er niets van. In het ergste geval krijg je een (deels) verlaagd plaffond, maar een paal lijkt me heel sterk.

Tenminste, zo ging dat bij ons appartement. Bij ons hebben ze een draagmuur verwijderd en nadat er 2x een onafhankelijke ingenieur langs kwam om de draagkracht uit te rekenen, zijn er ook balken geplaatst. Maar die zijn geheel verwerkt in het plaffond, daar zie je niets van.

Overigens konden wij ca 20k eisen als we de koop alsnog wilden ontbinden vanwege deze feiten (alles was al getekend, ook het koopcontract), maar we vonden het appartement te mooi :). Nog wel een relatief klein bedragje teruggekregen, konden we mooi gordijnen van kopen ;).
pi_109183651
De stippellijn is de balk en de ingekleurde delen wel degelijk een kolom.

Voor zover ik kan zien is de muur van de slaapkamer iets de keuken in geplaatst ten opzichte van de eerste schets. Hierdoor staat hij nu echt in de kamer. Ze hebben het afgewerkt waardoor er een soort muurtje de kamer in steekt. Oplossing zou zijn dit zelf mooi in te vullen met een kastenwand.
pi_109183775
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 21:25 schreef brulaap112 het volgende:
De stippellijn is de balk en de ingekleurde delen wel degelijk een kolom.

Voor zover ik kan zien is de muur van de slaapkamer iets de keuken in geplaatst ten opzichte van de eerste schets. Hierdoor staat hij nu echt in de kamer.
Zoals ik het zie is die "paal" niet nodig, omdat de verticale balk op de horizontale balk rust. Die horizontale balk zal geplaatst zijn op 2 draagmuren (links en rechts) en heeft verder geen functie, behalve de ondersteuning dus van de verticale balk.

Al zou het een paal zijn, dan zal die ook ergens op moeten rusten, en niet zomaar op de vloer.
  vrijdag 16 maart 2012 @ 21:32:06 #6
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109183960
zaag gewoon weg joh hij rust wel op die stenen
gr gr doodloper
We zullen zien, zei de blinde.
pi_109183982
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 21:28 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Zoals ik het zie is die "paal" niet nodig, omdat de verticale balk op de horizontale balk rust. Die horizontale balk zal geplaatst zijn op 2 draagmuren (links en rechts) en heeft verder geen functie, behalve de ondersteuning dus van de verticale balk.
Ik heb gisteren met een opzichter op de locatie zelf gesproken. De stippellijnen zijn inderdaad draagbalken die in de vloeren/plafonds zijn verwerkt. De dubbele stippellijn die door de keuken heenloopt geeft ook aan waar vroeger de buitenmuur zat. Het balkon stak in de de oude situatie iets het pand in. Volgens die opzichter is die kolom een belangrijk deel van de draagconstructie.
pi_109184055
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 21:28 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Al zou het een paal zijn, dan zal die ook ergens op moeten rusten, en niet zomaar op de vloer.
Er zitten ook nog woningen boven hoor grapjas.
pi_109184219
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 21:32 schreef Fixers het volgende:

[..]

Ik heb gisteren met een opzichter op de locatie zelf gesproken. De stippellijnen zijn inderdaad draagbalken die in de vloeren/plafonds zijn verwerkt. De dubbele stippellijn die door de keuken heenloopt geeft ook aan waar vroeger de buitenmuur zat. Het balkon stak in de de oude situatie iets het pand in. Volgens die opzichter is die kolom een belangrijk deel van de draagconstructie.
Er loopt 1 stippellijn dwars door (eigenlijk boven) de woonkamer; deze gaat van de ene draagmuur naar de andere draagmuur, dus die balk is nu ook een 'draagmuur'. In de badkamer ter hoogte van de wastafel begint de tweede balk en die gaat tot aan de rechter buitenmuur, boven de slaapkamer, dus ook een 'draagmuur' geworden.
Dan is die 'kolom' natuurlijk ook niet nodig, aangezien er genoeg draagkracht is op die balk zelf.

Bij ons zagen die tekeningen er precies zo uit (oke geen rare kolom, dat niet, maar dat ding hoort er niet!! :P)
pi_109184240
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 21:33 schreef brulaap112 het volgende:

[..]

Er zitten ook nog woningen boven hoor grapjas.
Niet boos worden! :D
pi_109184493
Het zou kunnen hoor, maar denk dat er dan wel erg serieuze stalen balken in moeten. Buigt ook zichtbaar door anders. Ook moet je werken met de bestaande draagmuren waar dat alles op komt.
pi_109184583
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 21:36 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Er loopt 1 stippellijn dwars door (eigenlijk boven) de woonkamer; deze gaat van de ene draagmuur naar de andere draagmuur, dus die balk is nu ook een 'draagmuur'. In de badkamer ter hoogte van de wastafel begint de tweede balk en die gaat tot aan de rechter buitenmuur, boven de slaapkamer, dus ook een 'draagmuur' geworden.
Dan is die 'kolom' natuurlijk ook niet nodig, aangezien er genoeg draagkracht is op die balk zelf.
Ik heb geen verstand van bouwkunde. Als een opzichter of uitvoerder op een bouwplaats mij verteld dat die kolom mijn toekomstige huis overeind houdt, dan geloof ik de beste man op zijn blauwe ogen. Het gaat mij er vooral om of ik kans maak om alsnog af te dingen op de koopsom.

Ik vind het zomaar afwijken van de specificaties in deze mate nogal heftig. Het gaat niet om een muur die een paar centimeter verder naar links of naar rechts wordt geplaatst. Er is een groot hinderlijk obstakel bij gekomen. Ik wil dus vooral weten of dit in de bouw/makelaarswereld als acceptabel wordt gezien, of dat het afdoet aan de waarde van de woning.
pi_109184751
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 21:41 schreef brulaap112 het volgende:
Het zou kunnen hoor, maar denk dat er dan wel erg serieuze stalen balken in moeten. Buigt ook zichtbaar door anders. Ook moet je werken met de bestaande draagmuren waar dat alles op komt.
Hebben ze hier ook gedaan, en hierboven zit ook nog een 2-laags appartement. Die balken dat zijn geen houten balken voor een tuinhuisje, dat zijn bilsen van een paar honderd kg per stuk!

Maja ik ben geen bouwkundige ofzo, maar heb het toen bij mijn appartement helemaal uit zitten zoeken.

Ik denk dat je meer zorgen moet maken om de badkamer die een paar cm kleiner wordt, dat is wel duidelijk te zien.
pi_109184765
Het lijkt me dat de tekening door de makelaar oid voor de verkoop in elkaar is gezet zonder kennis van zaken. Vandaar de waarschuwing er geen recht aan te ontlenen.

De constructie zal toch ergens moeten staan
pi_109184899

[ Bericht 100% gewijzigd door Sport_Life op 16-03-2012 21:50:32 ]
pi_109185754
Ik zou er gewoon werk van maken. Zelf zo iets gehad. Heb voor een kleinigheidje ¤ 3000 teruggekregen. Ik heb niet eens mijn rechtsbijstandverzekering ingeschakeld. Het was wel een nieuwbouwappartement. Ik denk dat je wel kans maakt op prijsverlaging, men wil toch echt van de huizen af.
pi_109186863
Sorry, je hebt een appartement GEKOCHT en geeneens even binnengekeken?

....
  vrijdag 16 maart 2012 @ 22:45:19 #18
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_109187585
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 22:27 schreef _VoiD_ het volgende:
Sorry, je hebt een appartement GEKOCHT en geeneens even binnengekeken?

....
LEzen, het moest nog verbouwt worden. Er stond een muur waar nu de balk is...
pi_109188405
Ga er maar wel van uit dat daar wel degelijk een kolom staat. Constructief moeten het hele zware balken zijn als die anders de boel overeind willen houden. En aangezien dit een verbouwing is denk ik niet dat die daarop zijn berekent...

Nu even over dat geld: ikzelf werk ook voor een ontwikkelaar/aannemer en bij ons wordt de verkooptekening ook echt als contract gebruikt, dus kopers zetten daar hun handtekening op voor wat ze gekocht hebben. Nu doen sommige dat misschien anders maar ik zou gewoon even goed je contract nalezen of daar naar een plattegrond oid verwezen wordt. Maar wanneer je geen rechten kunt ontlenen aan een plattegrond zou het wel heel raar zijn, zouden ze dus ineens je kamer een meter smaller kunnen maken als ze zouden willen... Ik zou dus even goed je contract doornemen maar wat daar ook instaat ik zou het altijd aanvechten, eventueel met rechtsbijstand. Want ze kunnen wel zeggen dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden, dat wil niet zeggen dat dat uiteindelijk juridisch ook echt zo is....
pi_109188669
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 23:05 schreef tieske88 het volgende:
Ga er maar wel van uit dat daar wel degelijk een kolom staat. Constructief moeten het hele zware balken zijn als die anders de boel overeind willen houden.
Deze niet zwaar genoeg http://www.meistersbouw.nl/cms/pages/plaatsen-stalen-balk.php ?
pi_109189051
quote:
Niet als deze in het midden een andere balk moet steunen waar redelijk wat gewicht op komt. Kijk ik wil niet zeggen dat die constructie die jij voorstelt niet mogelijk is, echter is het niet erg waarschijnlijk bij de plattegrond en de omschrijving van TS. Bovendien is deze dan op de tekening niet goed aangegeven. Ik durf dus wel te beweren met mijn basiskennis constructie vanuit mijn opleiding dat die kolom daar gewoon komt. En als de TS het vaan de uitvoerder gehoord heeft denk ik ook wel dat daar van uit gegaan kan worden aangezien die beste man het moet maken dus die weet ook wel wat hij moet maken.
pi_109189244
Waar dient die horizontale balk dan voor?

Maja je zou ook best gelijk kunnen hebben hoor, maar bij mijn appartement werden er ook die balken geplaatst, omdat ze een draagmuur hadden weggehaald (voor iets grotere slaapkamer) en 1 daarvan diende als rustbalk voor die andere :). Wel iets korte afstand, niet het halve woonhuis door :P. Van de buitenkant is er niets van te zien, behalve iets verlaagd plafond in de slaapkamer.
pi_109189582
Ik ken natuurlijk niet de hele situatie daar ter plaatse, zowel de oude als de nieuwe niet. Maar het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de overspanningsrichting tpv de keuken horizontaal is en tpv de slaapkamer verticaal. Zou enigszins vreemd zijn maar dat zijn oude gebouwen wel vaker. Toch mag je er wel vanuit gaan dat wanneer de uitvoerder zegt dat de kolom blijft staan, dat deze ook blijft staan. Hij is degene die de hele bouw aanstuurt en daarvoor ook weet wat er moet gebeuren en wwat het eindresultaat moet zijn.
pi_109189725
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 23:34 schreef tieske88 het volgende:
Toch mag je er wel vanuit gaan dat wanneer de uitvoerder zegt dat de kolom blijft staan, dat deze ook blijft staan. Hij is degene die de hele bouw aanstuurt en daarvoor ook weet wat er moet gebeuren en wwat het eindresultaat moet zijn.
Dat ben ik met je eens, maar het kan ook zijn dat TS eea verkeerd geinterpreteerd heeft, of hoorde wat hij 'wilde' horen.
Het lijkt mij onzinnig om door je halve huis een balk te leggen als er toch een kolom komt waar de andere balk op rust :?.
pi_109190302
Die kolom die staat er! Ik had mijn vermoedens op basis van die bouwtekening. De uitvoerder heeft het me gezegd dat die er staat. De makelaar heeft het nogmaals bevestigd. Complete constructies veranderen, als dat al zou kunnen is het te laat voor. Het is projectmatig, woningbouwcorporatie verkoopt oud-huurpanden na grondige renovatie. Daar hoeven we niet verder over te discussieren.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 23:05 schreef tieske88 het volgende:
....
Want ze kunnen wel zeggen dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden, dat wil niet zeggen dat dat uiteindelijk juridisch ook echt zo is....
Dat is mijn vraag: moet ik die kolom voor zoete koek slikken? Ik wil weten of het zin heeft om een lagere koopprijs te bedingen dan in het voorlopig koopcontract staat (wat al getekend is). Of dat dit soort afwijkingen tussen brochures/offerte en daadwerkelijke uitvoering normaal is in de bouw.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')