abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109167326
Zeven Nederlandse kinderen omgekomen
Laatste update: 15 maart 2012 00:31

BRUSSEL - Er zijn zeven Nederlandse kinderen overleden als gevolg van het busongeval in het Zwitserse Sierre. Dit is woensdag door politiecommissaris Christian Varone bekendgemaakt tijdens een persconferentie.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag heeft dit inmiddels ook bevestigd. In totaal zijn er 28 doden gevallen, onder wie 22 kinderen en zes volwassenen. Ook zijn er 24 gewonden.
Aan boord van de rampbus zaten tien Nederlandse kinderen. Negen van hen zaten op een basisschool in Lommel. Het andere Nederlandse kind op een school in Heverlee, vlakbij Leuven. Drie Nederlandse kinderen zijn gewond geraakt.
Bijna alle gewonden zijn geïdentificeerd. Twee van hen nog niet. Zij liggen in coma.

Het ongeluk gebeurde dinsdagavond laat in een tunnel in in de gemeente Sierre, in de buurt van Sion. Dit ligt in de Alpen in Franstalig Zwitserland. De bus reed niet te hard, zei onderzoeksrechter Olivier Elsig woensdag tijdens de persconferentie. Ook kan worden uitgesloten dat er een ander voertuig betrokken was bij het ongeluk.
De kinderen droegen hun gordels. Maar de klap van het ongeval was zo groot dat ook de gordels geen soelaas konden bieden.

Verder was de weg in goede staat en lag er geen water of een andere vloeistof op het wegdek. Wat de oorzaak van het ongeluk wel is, is nog niet vastgesteld.
De slachtoffers waren op de terugweg van een skivakantie in de vallei Val d'Anniviers, een toeristische trekpleister.

Onderzoek richt zich nu op drie hypothesen. Er wordt onderzocht of er een technisch mankement was aan de bus. Daar naast wordt gekeken of de chauffeur een gezondsheidsprobleem had.
Er zal een autopsie worden uitgevoerd. En als laatste zal er ook gekeken worden of het ongeval mogelijk veroorzaakt is door een menselijke fout. ''We onderzoeken deze mogelijkheid altijd'', zo zei de onderzoeksrechter.

Volgens Kris Verduyckt, wethouder van de gemeente Lommel, zal de identiteit van de overleden kinderen in overleg met de ouders alleen bekend worden gemaakt aan de officiële instanties, niet aan de pers.
Verduyckt maakte tijdens een persconferentie wel de identiteit van twee overleden volwassen bekend: een 54-jarige leerkracht van de hoogste klas en een 38-jarige administratief medewerkster die als begeleidster mee op de skivakantie was.

"Een ramp van deze omvang is voor ons ongekend. We leven enorm mee met de gezinnen. We voelen ook dat de samenleving hier in Lommel dat ook doet", aldus Verduyckt.

Premier Elio Di Rupo heeft een nationale dag van rouw afgekondigd in België in verband met de busramp. In Leuven wordt woensdagavond een wake gehouden voor de slachtoffers. Scholen in heel België worden opgeroepen om vrijdag een minuut stilte te houden voor de slachtoffers van het busongeluk. Di Rupo had het over een dramatische dag. ''Er zijn geen woorden voor.'' De premier bedankte de Zwitserse autoriteiten voor hun inzet. ''Bewonderenswaardig, want dit werk moet zwaar geweest zijn.''

Di Rupo heeft woensdagavond samen de Zwitserse president Eveline Widmer-Schlumpf bloemen gelegd in de tunnel waar een busongeluk eerder op de dag het leven kostte aan 28 mensen. Ze stonden enige tijd stil bij de muur waar de bus tegenaan was gereden.
Di Rupo werd vergezeld door een aantal andere Belgische kabinetsleden. Pieter De Crem (Defensie), Steven Vanackere (vicepremier) en Kris Peeters (de Vlaamse minister-president) maakten deel uit van het kleine gezelschap.
Volgens een verslaggever van het Belgische persbureau Belga was de delegatie erg aangedaan.

Zes lichtgewonde kinderen van het busongeluk in Zwitserland mogen mogelijk woensdag nog, of uiterlijk donderdag het ziekenhuis verlaten. Ze liggen in een ziekenhuis in Viege, ongeveer 30 kilometer van Sierre.

Bron: nu.nl

Animatie van de crash;

-------------------------
Hier weer verder.
Ja doei.
  Admin vrijdag 16 maart 2012 @ 14:18:14 #2
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_109168278
Deze even meegenomen vanuit het vorige topic:
http://www.hln.be/hln/nl/(...)en-niet-alleen.dhtml
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  vrijdag 16 maart 2012 @ 14:23:27 #3
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_109168492
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 14:18 schreef yvonne het volgende:
Deze even meegenomen vanuit het vorige topic:
http://www.hln.be/hln/nl/(...)en-niet-alleen.dhtml
Wat een ontzettend emotioneel stuk ;(. Krijg er tranen van in mijn ogen.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_109168887
Bah daar wordt je gewoon helemaal naar van...al die witte kisten idd ;(
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
  vrijdag 16 maart 2012 @ 14:39:50 #6
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109169065
quote:
Wauw, wat een serie.. ;(
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 16 maart 2012 @ 14:43:02 #7
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_109169178
quote:
Ook al zo indrukwekkend...
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_109169310
Wel mooie kisten. Staatswaardig om het zo te zeggen.
  Moderator vrijdag 16 maart 2012 @ 14:55:29 #9
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_109169613
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Admin vrijdag 16 maart 2012 @ 15:05:45 #11
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_109169947
quote:
Kan iemand me vertellen waarom er een militaire ceremonie gehouden werd?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  vrijdag 16 maart 2012 @ 15:06:43 #12
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109169969
Kijk, zo kan het ook in het nieuws gebracht worden, zonder nutteloos commentaar en geklik van fotografen:
It's Time To Shine
pi_109169988
Damn, moet me nu wel echt gaan inhouden op werk ;( ;(
pi_109170211
Indrukwekkend om die militaire ceremonie te zien. ;(
  vrijdag 16 maart 2012 @ 15:19:40 #15
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_109170308
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 15:05 schreef yvonne het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat ze vervoerd werden met militaire vliegtuigen e.d. Militairen moeten die kisten dus toch gaan uitladen, kan dat beter meteen een beetje plechtig. En of dit een echte militaire ceremonie genoemd kan worden weet ik niet, dat is toch meer met vlaggen enzo volgens mij.
  vrijdag 16 maart 2012 @ 15:21:13 #16
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_109170355
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 15:05 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ik gok omdat het de meest eervolle manier is, omdat het zoveel kinderen betreft en omdat dit het hele land raakt? Maar een feitelijke onderbouwing heb ik niet.

Heel indrukwekkend die aankomst van die kisten. Zo plechtig en zo waardig.
pi_109170469
Indrukwekkend allemaal. Als het ons als buitenstaanders al zo raakt, in welke hel moeten die ouders, broers en zussen dan nu terecht gekomen zijn? En hoe komen ze daar ooit weer uit? Bij wie vind je troost, als vrijwel je gehele omgeving zijn eigen verdriet te verwerken heeft?
  vrijdag 16 maart 2012 @ 15:34:42 #18
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109170789
Toptours: "Dvd-hypothese is pure speculatie" http://www.hbvl.be/nieuws(...)pure-speculatie.aspx

Overleden buschauffeur werkte in bijberoep voor Toptours http://www.hbvl.be/nieuws(...)p-voor-toptours.aspx
It's Time To Shine
  vrijdag 16 maart 2012 @ 16:05:06 #19
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109171737
Nu live een persconferentie door de Zwitsers: http://twitstre.am/busongeluk (ook op journaal24)
Helaas in t Frans..

-edit- En alweer klaar. Enige wat ik begreep was dat de politiechef de hulpverleners bedankte, de rest ging aan me voorbij door mijn gebrekkige kennis van t Frans..

[ Bericht 23% gewijzigd door qu63 op 16-03-2012 16:15:37 (persconferentie is alweer voorbij) ]
It's Time To Shine
pi_109172149
stupidity has become as common as common sense was before
pi_109172280
Een van de kinderen in coma, een meisje, is weer ontwaakt uit haar coma: http://www.hln.be/hln/nl/(...)waakt-uit-coma.dhtml
stupidity has become as common as common sense was before
pi_109173009
"...de media gevraagd gepaste afstand te houden..."

Radio 1, over naar Joris die al de hele dag in Lommel is.
Elk uur, Lommel dit, Lommel dat, gruwelijke busongeluk dit, drama dat, worden nog hele zware dagen.

Wat snapt men niet aan 'gepaste afstand'?
  vrijdag 16 maart 2012 @ 17:10:44 #23
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_109174164
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 15:25 schreef Tayu het volgende:
Indrukwekkend allemaal. Als het ons als buitenstaanders al zo raakt, in welke hel moeten die ouders, broers en zussen dan nu terecht gekomen zijn? En hoe komen ze daar ooit weer uit? Bij wie vind je troost, als vrijwel je gehele omgeving zijn eigen verdriet te verwerken heeft?
misschien helpt het juist dat je niet de enige bent die zoiets te verwerken krijgt... maar een hele groep.
  vrijdag 16 maart 2012 @ 17:14:01 #24
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109174286
quote:
8s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 16:40 schreef Modus het volgende:
"...de media gevraagd gepaste afstand te houden..."

Radio 1, over naar Joris die al de hele dag in Lommel is.
Elk uur, Lommel dit, Lommel dat, gruwelijke busongeluk dit, drama dat, worden nog hele zware dagen.

Wat snapt men niet aan 'gepaste afstand'?
En alle camera's bij het viaduct waar de ouders onder door moesten om bij de tunnel te komen.. :N
It's Time To Shine
  vrijdag 16 maart 2012 @ 17:17:58 #25
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_109174437
Normaal ben ik niet van ceremonie en ritueel maar in dit geval vind ik het goed. Kinderen zijn ons meest kostbare bezit en dat mag best onderstreept worden. Je zou alleen willen dat dit besef er ook buiten deze tragedies om is.
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')