abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 maart 2012 @ 21:31:09 #1
284294 BBQSausage
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_109147326
[html, css, js] Voor Dummies

Dit topic is bedoeld voor alle vragen m.b.t. HTML, CSS en javascript, kortom alles wat je nodig hebt om (de frontend van) een website te maken.

HTML: Hyper Text Markup Language is de structuur van een website. Door middel van verschillende html tags geef je aan welke elementen bij elkaar horen (bijv: <div>, <ul>), of wat de betekenis van deze data is (bijv. <p>, <h1>). HTML leent zich ook voor opmaak, maar het is makkelijker en verstandiger om hier CSS voor te gebruiken.
CSS: Cascading StyleSheet is de opmaak van een website. In je CSS specificeer je bijvoorbeeld welke kleur bepaalde elementen moeten hebben, hoe groot ze zijn en hoe je ze wilt rangschikken.
JS: Javascript Javascript (niet te verwarren met programmeertaal Java) is een scripttaal, waarmee het mogelijk is je website dynamisch te maken. Javascript kan bijvoorbeeld HTML-elementen aanpassen, toevoegen of verwijderen. Omdat javascript zeer veelzijdig is, is er voor specifieke JS vragen ook een specaal topic, zie: [Javascript] voor dummies

Vragen over PHP, SQL of andere serverside programmeertalen horen niet in dit topic. Stel deze in [PHP/MySQL] voor dummies of open zelf een topic.
Voor vragen over webhosting, domeinnamen enz. is ook een ander topic: Het grote (betaalde) webhosting topic
En voor Wordpress is er ook een speciaal topic, als het om meer gaat dan de HTML/CSS van een theme: Topicreeks: Algemeen Wordpress topic

Code posten
Het is, als je een vraag stelt, vaak handig om hier een stukje code bij te voegen. Post niet klakkeloos je hele website, maar post alleen het stukje code waar je vraag over gaat. Gebruik bovendien de [code]-tag (code.png), zodat je HTML, CSS of Javascript code goed leesbaar is. Dus niet [quote] of [spoiler] of wat dan ook.

Veel voorkomende problemen
Veel problemen zijn te wijden aan het niet kloppen van HTML of CSS code. Een kleine typfout is snel gemaakt, en de webbrowser kan daar soms erg slecht mee omgaan. Om te controleren of je code technisch in orde is, kun je deze controleren met de W3 validator.
Is je code niet correct? Los dan eerst de fouten op zodat de validator geen foutmeldingen meer geeft. Dit lost niet altijd je probleem op, maar zorgt in ieder geval dat alles werkt zoals het hoort te werken, waardoor overige fouten ook veel makkelijker te achterhalen zijn.

IK SNAP ER NIETS VAN HELLEP! WAT IS CSS?
We helpen iedereen graag in dit topic, ook mensen die er helemaal niets van begrijpen. Maar we verwachten wel dat je je best doet om het wel te gaan begrijpen. Lees eens wat tutorials en probeer het altijd eerst zelf. Je krijgt hier tips waar je zelf iets mee moet doen.

Voor je een vraag stel hier, verplichte kost
http://www.alistapart.com/articles/css-floats-101/
http://www.alistapart.com/articles/css-positioning-101/
  donderdag 15 maart 2012 @ 21:34:02 #2
284294 BBQSausage
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_109147551
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 21:20 schreef n8n het volgende:

[..]

dat als de viewport minder hoog wordt de afbeeldingen kleiner worden met het venster mee. Net als content zou moeten als je normaliter een venster minder breed maakt.
Dat werd niet echt duidelijk uit de afbeelding die je plaatste. Sowieso lijkt het me een vreemde opzet, hoezo zou je je viewport dusdanig klein willen maken, dat je je content er op moet aanpassen?
  zaterdag 17 maart 2012 @ 15:24:45 #3
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_109203776
Ik gebruik in Dreamweaver CS5.5 via het menuknopje Insert de formulieroptie om makkelijk een contactformulier te maken. Van de week nog een tabel gemaakt, maar nu krijg ik een error als ik op Insert klik :? Ook als er nog niks geopend is.

The following JavaScript error(s) occured: Internal Error: can't decode JSPrincipals

Adobe Help is nutteloos. Verder niets te vinden op Google. Ik zoek naar alternatieven, maar als dit te fixen valt, dan wil ik dit fixen. :P

[ Bericht 12% gewijzigd door Mirel op 17-03-2012 15:30:07 ]
When all else fails, you always have delusion.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 22:53:38 #4
87680 Mirel
pi_109216589
Opnieuw installeren lukt ook niet. Nu moet het hele fucking pakket eraf en weer opnieuw erop }:|

Edit: alles opnieuw geinstalleerd. Het werkt.

[ Bericht 12% gewijzigd door Mirel op 18-03-2012 10:44:27 ]
  zondag 18 maart 2012 @ 12:57:47 #5
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_109228601
Waarom gebruik je überhaupt dat soort functies? Tabellen en formulieren stellen echt niks voor?
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  zondag 18 maart 2012 @ 23:52:58 #6
87680 Mirel
pi_109259620
Ik vind de codebrij niet echt overzichtelijk, vandaar dreamweaver :P Het enige handige aan dat programma.

Maar die's nu af, PHP gedeelte ook (moet nog wat bestaande tekst van een tutorial aanpassen). Ik heb nu dus een contactformulier op een website die ik af en toe update, maar niet zelf gemaakt heb(www.sbscoaching.nl). Ik kom er net achter dat ik niks kan invullen in de tekstboxen. Die doen het gewoon in een testbestand.

Hoe komt dit? Ik weet niet echt waar ik naar moet zoeken..

De site heeft zover ik weet nergens een contactformulier staan. Ik zie in de backend wel een mapje genaamd phpmailer, maar ik weet niet waar die voor is.
pi_109290728
Klein vraagje. Ik heb de volgende code. Hoe zorg ik dat deze bij 8 begint? Gewoon + 8 werkt helaas alleen de eerste halve seconde ofzo.

1
2

$('#needle').attr('style', '-webkit-transform:rotate(' + audioElement.currentTime/audioElement.duration*20 + 'deg);');
"A goal without a plan is just a wish." - Antoine de Saint-Exupery
pi_109291294
Waar heb je het over, 'bij 8 begint'.
Nee.
pi_109291429
Beetje onduidelijk idd. Het gaat om een naald (van een lp-speler) die beweegt terwijl er muziek wordt afgespeeld. Deze jQuery zorgt hiervoor met rotate(Xdeg). Maar deze begint bij 0deg en hij moet beginnen bij 8deg. Hopelijk snap je het :P
pi_109291501
weet iemand ook of het mogelijk is om een select met de multiple optie anders te stijlen zonder specifiek een class/id aan te geven?

dus een select met 1 optie de ene stijl, bij een multiple andere stijl zonder verandering van class/id :?

Anyone? :D (zal wel niet maar goed, je weet het maar nooit)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_109291596
Iets met :first-child, :last-child etc wellicht?

Waarom geen class?
pi_109291687
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:40 schreef Neraice het volgende:
Beetje onduidelijk idd. Het gaat om een naald (van een lp-speler) die beweegt terwijl er muziek wordt afgespeeld. Deze jQuery zorgt hiervoor met rotate(Xdeg). Maar deze begint bij 0deg en hij moet beginnen bij 8deg. Hopelijk snap je het :P
Kun je toch gewoon + 8 doen, en als ie groter dan 352 wordt begint ie weer bij 0.
Nee.
pi_109291764
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:41 schreef Chandler het volgende:
weet iemand ook of het mogelijk is om een select met de multiple optie anders te stijlen zonder specifiek een class/id aan te geven?

dus een select met 1 optie de ene stijl, bij een multiple andere stijl zonder verandering van class/id :?

Anyone? :D (zal wel niet maar goed, je weet het maar nooit)
Het stylen van selects is sowieso een drama, en moet je ook niet willen. Volgens mij is het ook alleen in Safari/Chrome mogelijk om wat meer te stylen dan alleen de background-color en de font-size/weight/color.
Nee.
pi_109291772
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:43 schreef Neraice het volgende:
Iets met :first-child, :last-child etc wellicht?

Waarom geen class?
Gewoon omdat het zou kunnen :) en dat voor de toekomstige bewerkers van een bepaald systeem het veranderen / aanpassen dan gemakkelijker gaat! (en ze niet in de code hoeven te prutsen!)

Gaat meer om hoogte, bij enkel 1 regel hoog, anders meerdere regels (style)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_109291821
Ja dacht ik ook, maar hij doet die +8 dan alleen in het begin (dus hij begint alsnog te transformen bij 0)

www.dahndesigns.net/vinyl
pi_109292140
Waarom doe je dit via Javascript, en waarom rond je die getallen niet af? Tig getallen achter de komma zal het denk ik alleen maar zwaarder maken... Hoort gewoon in je CSS te staan, aangezien het puur decoratie is.

Voor wat betreft je + 8 vraag:

1$('#needle').attr('style', '-webkit-transform:rotate(' + audioElement.currentTime/audioElement.duration*16 + 'deg);');

Ik zie nergens +8 staan.

Waarschijnlijk zal dit gewoon werken hoor:

1$('#needle').attr('style', '-webkit-transform:rotate(' + (audioElement.currentTime/audioElement.duration*16) + 8+ 'deg);');
Nee.
pi_109292301
Heb de JS ff geüpdatet, maar het werkt helaas niet zoals je ziet.

En wat bedoel je met via JS en tig getallen achter de komma? Waar precies?
pi_109292440
Je code is niet geupdate, en ik zie in de HTML dat er inline styling wordt gezet:

1<div id="needle" style="-webkit-transform:rotate(4.271513322868035deg);"></div>
Nee.
pi_109292494
Je code is nu wel geupdate, maar je hebt geen haakjes toegevoegd, waardoor ie de berekening fout doet denk ik.
Nee.
pi_109292519
Die wordt berekend door de JS, zodat de naald altijd de hele LP afgaat ongeacht de lengte van het liedje.

Waar zouden de haakjes moeten dan?
pi_109292553
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:58 schreef Neraice het volgende:
Die wordt berekend door de JS, zodat de naald altijd de hele LP afgaat ongeacht de lengte van het liedje.

Waar zouden de haakjes moeten dan?
Bekijk mijn voorbeeld nou eens...
Nee.
pi_109292659
Sorry, had de haakjes gemist. Maar heeft ook geen effect helaas.
  maandag 19 maart 2012 @ 22:01:12 #23
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_109292740
Je kunt je webkit-transform toch gewoon op 8 laten beginnen in plaats van 1.2[...]?
pi_109292827
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 22:01 schreef boem-dikkie het volgende:
Je kunt je webkit-transform toch gewoon op 8 laten beginnen in plaats van 1.2[...]?
Waar begint ie op 1.2 dan?
  maandag 19 maart 2012 @ 22:05:15 #25
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_109292992
Nevermind, ik keek verkeerd, plus als je dat wel zou doen zou de naald ook op de plaat beginnen, dat is minder mooi.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')