Ik ben een buitenlander.
Op mijn 17e kwam ik erachter dat ik dat al eigenlijk mijn hele leven was, ik had er alleen nooit bij stilgestaan.
Hoewel ik in Nederland ben geboren, ben ik een buitenlander.
Ik heb 8 jaar in een gebied gewoond dat een kolonie van Nederland was, maar toch ben ik een buitenlander.
Nadat ik dus vanuit Suriname wegens de Decembermoorden gelukkig door Nederland opgenomen kon worden, is mijn leventje hier weer verder gegaan.
Ik heb 16 jaar in Utrecht gewoond. Tussen de mensen. Als klein jongetje zijn het nog mensen, pas later worden het Turken, Marokkanen en Nederlanders.
Nooit echt mijn best gedaan op school, bezig geweest te wennen aan de nieuwe wereld waar ik terechtgekomen was. Ook nog eens jezelf ontdekken, puberteit, alles was compleet.
Maar ach , ik leidde mijn leven net als ieder ander.
Keerpunt kwam toen iemand na een leuk gesprek op mijn 17e tegen me zei: " Goh Joe,..je spreekt best goed Nederlands voor een buitenlander!"
Kwam als een schok. Ik werd binnen een nanoseconde gescheiden van een hele samenleving. Ik werd voor een gulden met een kermis-grijparm uit mijn vertrouwde bak geplukt en apart gehouden.
Een buitenlander? Ik? Ik snapte er eerst niets van. Totdat ik mijzelf begon te plaatsen naast andere ( blanke? ) mensen. Verhip, ze heeft gelijk gehad, ik was inderdaad niet helemaal authentiek. Ik had inderdaad krulletjes, niet van die kleine, maar toch, het waren duidelijk krullen. Wat bespeur ik daar? Inderdaad, om met een onomatopee te spreken, Joe heeft ook een licht Chihuahua-accent. Die jaren Suriname zijn hem toch niet in de koude kleren gaan zitten.
Tja, daar stond ik dan, een kersverse buitenlander van 17. Weer de wereld opnieuw ontdekken. Opnieuw, terwijl ik toch dacht dat ik de wereld als mijn broekzak kende op mijn puber-17e.
Nu was ik dus een buitenlander. Hoe doe je dat? Hoe gedraagt een buitenlander zich eigenlijk? Als nederlander vond ik het toch makkelijk, gewoon doen wat iedereen deed, maar nu, ja nu werden er opeens toch dingen van me verwacht. Eens even zien. Ik scheer me niet, want nu lijk ik immers veel te netjes. En oh, mijn kleding is ook niet bepaald representatief voor een buitenlander. Weg met die Arrowshirts en Ralph Lauren overhemden. Australian here we come! Vaarwel van Bommeltjes van me, we hebben het mooi gehad samen, nou kom maar op met die AirMax-jes. Oh ja, veel kokosvet in mijn haar. De illusie is compleet, de identiteitscrisis in volle bloei. Jaren van intense haat en frustratie volgen, “weet je”.
Self-fulfilling prophecy, is dat niet die mooie theorie die vertelt dat mensen (1) een verwachting van een bepaald persoon hebben, waardoor die verwachting invloed (2) heeft op hun gedrag naar die persoon, met als gevolg dat die persoon (3) zich consistent naar die verwachting gaat gedragen?
In begrijpelijk Nederlands houdt dat dus in dat mensen een verwachting van een buitenlander hebben, en de buitenlander gaat zich daarnaar gedragen, simpelweg om aan de verwachting te kunnen voldoen. De verwachting te kunnen voldoen, de verwachting te kunnen voldoen.
Wacht even,…… ik ben wat op het spoor. Stel nou dat ik NIET aan die verwachting voldoe, ben ik dan ook geen buitenlander meer?
We nemen de proef op de som. Ik begin mij weer te gedragen, zeg :“Dag” tegen oude mevrouwtjes met handtasjes in plaats van :” HIER MET DIE HANDTAS!”
Probeer mijn gebrekkige accent de kast in te doen, en te spreken zoals ik altijd eigenlijk sprak, beschaafd Nederlands met inderdaad af en toe een bekakte “ R”. Ga weer netjes naar school, ditmaal universiteit. IQ-test wijst uit dat ik behoorlijk slim ben ( voor een buitenlander). Op straat blijk ik ook nog iets geleerd te hebben wat andere klasgenootjes in geen of mindere mate hebben. Levenservaring. Het vermogen om mensen naar waarde in te schatten en ze ook in hun waarde te laten. Dat is iets wat je moet leren, ik val dus van de ene leerschool in de andere. Krijg ook nog eens naast mijn studie een geweldige carriere, een geweldige vriendin en luxe.
Tja, daar stond ik dan, een kersverse gekleurde nederlander van 24. Weer de wereld opnieuw ontdekken. Ditmaal tegen alle verwachtingen in.
Een moment herinner ik mij nog goed. Het was net als het spel, kruis aan wat hier niet klopt.
Ik in nette kleding (x), in een BMW Cabrio(x), met een blanke vriendin(x), Marco Borsato uit de speakers(x), met op de achterbank een gitaar(x), zoevend over de snelweg terwijl mijn vriendin mij liefkozend over mijn bolletje aait (x), op weg naar een vakantieverblijf(x) in Zwitserland(x). Mensen die ons zagen snapten het niet. Pure cognitieve dissonantie.
En nu? Ach, ik zal waarschijnlijk mijn hele leven moeten blijven vechten, dit maal niet op straat, maar in het dagelijks leven. Zal ik in staat zijn mensen te overtuigen van mijn goede bedoelingen en kwaliteiten? Zullen mensen tegen alle verwachtingen in willen geloven dat ik gewoon een aardige jongen ben die echt gek is op boerenkool met worst, simpelweg omdat ik er net als hen mee opgegroeid ben(x)? En ja, ik kan het niet ontkennen en wil het ook niet, ik ben bruin, niet blank, zwart, donker, anders. Een buitenlander.
Wil iemand mij vertellen wat ik nog moet doen om in dit prachtige land te mogen blijven?
[Dit bericht is gewijzigd door Joe Gain op 10-09-2000 10:08]
Maar...Het ligt net aan de manier hoe je handelt met andere mensen. Bij mij op school zitten er 2 Chinese mensjes in de klas, die veel met Chinezen optrekken en ook Chinees praten enzovoorts. Daarnaast zit er ook een donkergekleurde jongen in de klas. Die praat gewoon Nederlands, doet gewoon mee en is precies zoals jij verwoord dat jij bent. En hij is Nederlands voor me, een goede gozer, een hele goede gozer zelfs...Ik denk zelfs de beste van de hele klas waar ik inzat, hoewel ik 'm niet echt ken...
Ik vind dat als je in Nederland bent, dan moet je je mengen met de mensen hier. En niet een overgroot deel dat in een Nederlandse groep zit, en daar een paar kleine Turkse, Marokkaanse en Surinaamse groep bij, waar iedereen z'n eigen taal spreekt.
Als ik jou zou tegenkomen zou ik je ook niet als autochtoon zien...Betekend niet dat ik jou niet accepteer...Als jij mij ziet dan zou je mij ook als dikke gozer zien....Sjah...that's life...Als ik je een tijdje beter ken in het echt zou ik jou echt niet meer als een allochtoon zien, dan ben je gewoon (waarschijnlijk) een zeer goeie, eerlijke en aardige gozer waar ik waarschijnlijk een hele hoop van kan leren...
Dat een " buitenlander" (???) zich aan MOET passen vind ik al helemaal belachelijk.
Je moet doen wat je wilt en waar jij je lekker bij voelt, en ik kan me dan ook niet helemaal vinden in het woordje MOET wat Twi gebruikt.Ook het bij het woord allochtoon wordt ik lichtelijk onpasselijk.Waarom die titels als je het over MENSEN! hebt Twi????
Daarbij vind ik het woord " buitenlander" altijd een zwaar beladen woord. Om 1 of andere reden valt dat woord niet lekker bij mij.
De AARDE is VAN iedereen, en alles wat leeft hoort daar, dus NIEMAND is( of verdient) het woord" buitenlander" omdat dat meestal toch een negatieve bijsmaak heeft.
Wees trots op wie en wat je bent Joe, en nogmaals, sta niet stil bij anderen die je erop menen te moeten wijzen dat je buitenkant niet lijkt op hen.
[Dit bericht is gewijzigd door Cardan op 08-09-2000 01:08]
En ja, wat moet ik zeggen op dat "moeten"...als iemand naar Nederland toe komt, maar het vertikt om Nederlands te leren, dan vind ik toch wel dat hij/zij zich MOET schamen...Want als je niet op vakantie bent ergens, maar er permanent woont, vind ik dat je de taal die gesproken wordt in het land waar je woont machtig moet zijn. Als ik naar Spanje verhuis zal ik ook Spaans moeten leren. Simple as that...Dan ga ik niet de Nederlander uithangen die zichzelf wil zijn en daarom maar vind dat alle Spanjaarden Nederlands moeten leren.
De grote kunst van het overleven is aanpassing...Zolang je je kan aanpassen, zal het je in je leven veel gemakkelijker vergaan...Als de mens zich niet zo makkelijk kon aanpassen aan de fysieke omstandigheden hier op aarde, zouden we nooit zo'n succesvol diersoort zijn geweest...
Ja, het is fout dat ik het zeg dat mensen zich moeten aanpassen, want eigenlijk zouden mensen die zich niet willen aanpassen het van zichzelf moeten weten...
Maar dit gaat ietwat ver offtopic, als je nog wilt verderdiscussieren kan je ergens een rascisme-topic opzoeken en daar je vragen voor me in stellen
[Dit bericht is gewijzigd door twi op 08-09-2000 01:17]
Het is ronduit belachelijk om dan te stellen dat ZIJ er niets aan doen
Neem een Marokaanse moeder van tien kinderen, denk jij nu werkelijk dat zij TIJD heeft om Nederlandse lessen te gaan volgen?
Ze is de hele dag bezig met haar gezin, het huis, het eten, de kinderen .
Hoe haal jij het dan in je hoofd om te zeggen dat ze zich aan moeten gaan passen als gemeentes NOG STEEDS wijken volprakken met ' anderstalige mensen" ?????????????
Daarbij, zoals Joe al aangaf, waarom zou je je MOETEN aanpassen en waarom zou een ander je dan vervolgens weer eventjes subtiel(???) op je "plaats" moeten gaan wijzen?
Iedereen heeft het recht om te zijn wie hij/zij is, en zeker om een taal te spreken die hij/zij wil.
Twi, heb jij ook al geraniums in je vensterbank en een paar oerhollandse klompen bij je achterdeur en delfstblauwe bordjes aan je muur?
Zo nee, is het dan niet eens tijd om morgenochtend snel naar de winkel te gaan en je aan te gaan passen aan de Nederlandse cultuur?(vergeet de cd van Andre Hazes niet en knip trouw de spaarbonnen van D.E van de pakken koffie )
[Dit bericht is gewijzigd door Cardan op 08-09-2000 01:37]
Jij wilt beweren dat als jij naar China verhuisd, dat je dan gewoon Nederlands blijft spreken, en dat mensen, mochten ze willen communiceren met je, maar Nederlands moeten leren?
Ja, ik pas me aan aan anderen, om het anderen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Dat heet sociaal zijn, zodat een ander het makkelijk heeft en zich snel op zijn/haar gemak voelt. Als ik bij een (sorry, weer dat woord) allochtoon gezin naar binnen loop en niemand spreekt daar een woord Nederlands of Engels, voel ik me daar niet zo snel thuis als wanneer iedereen daar Nederlands praat.
En hoe ik vaststel of iemand iets wil of niet? Heel simpel, als iemand iets wil probeert hij of zij het in ieder geval.
En aanpassen aan wat ????????
Aan jouw normen en waarden, of die van je buurman of die van bv. Serum
Ik persoooonlijk moet daar niet aan denken
[Dit bericht is gewijzigd door Zusje op 08-09-2000 10:12]
quote:Wat is jouw probleem ?
Op 08 september 2000 10:11 schreef Zusje het volgende:
Aan jouw normen en waarden, of die van je buurman of die van bv. Serum
Gewoon Nederlandse televisie kijken zo nu en dan in plaats van alleen maar MBC en TRT bijvoorbeeld.
Thuis proberen een beetje Nederlands te praten etc.
Nou moet ik ook zeggen dat de gemeenten (in ieder geval de gemeente Rotterdam) er weinig tot niets aan doen om mensen te integreren.
Alle allochtonen worden in één wijk bij elkaar gepleurt en alle informatiefolders etc. worden uiteraard gewoon in alle talen gedrukt.
Op die manier wordt 't natuurlijk erg makkelijk gemaakt en zullen allochtonen ook niet snel geneigd zijn de taal te leren. Da's op z'n minst jammer, want juist die taalbarriére zorgt voor een groot deel van de problemen mbt integratie.
Je hoeft je toch niet anders te gedragen omdat iemand je buitenlander noemt...
Die crisis is nergens voor nodig...
Trouwens dat wat je zegt over Self-fulfilling prophecy is niet helemaal juist.
Het hierbij om punt 3: ...zich consistent naar die verwachting gaat gedragen?
Dit is zo'n beetje het enige wat je dient te weten over deze filosofie. Tenminste zo zie ik het dan. Ik bedoel dus dat jij jezelf een beeld oplegt en er vervolgens naar gaat leven. Je stopt jezelf in en ander hokje en met wat voor reden? Wat maakt iemand nu een buitenlander? Andere origine dan het nederlandse? Andere huidskleur...? Er wordt soms teveel in andere 'rassen' gedacht terwijl dit onjuist is (vind ik). Er is maar 1 ras en dat is de mens. En daar maken wij allemaal deel uit. Blijf jezelf zou ik zeggen!
Nou, gewoon zijn wie je bent en dat ook blijven kerel.
M'n complimenten, wat een verhaal zeg, ik was er even stil van.
quote:Punt 1. Ik heb geen probleem. Ik gebruikte jou slechts als voorbeeld om aan te duiden dat jouw normen en waarden erg verschillen van die van mij. Dat je je hierdoor aangevoelen voelt, tja weet ik ook niet hoor, maar misschien wil je er over praten? ( sorrie beroepsdeformatie, ik kan het ook niet laten dat hulpverlenen ;-) ) .
Op 08 september 2000 11:26 schreef §erum het volgende:1. Wat is jouw probleem ?
2. Je vrouwelijk intuitie overheerst weer zie ik ?
3. Je kan een discussie niet winnen en ziet vervolgens je tegenspeler als de boeman ?
4 Zwak hoor.
Punt 2. M.i. heeft dit alles niets met vrouwelijke intuitie te maken. Maar misschien is het PMS, ik weet het niet. Ik zal eens kijken hoe het met mijn cyclus is.
Punt 3. Bij mij weten gaat het in een discussie niet om winnen of verliezen. En ik zie jou dus niet als een boeman hoor
Ik zie jou gewoon als .....ehh gewoon als ..eeh niks eigenlijk
Punt 4. Hierin geef ik je gelijk. Ik ben en blijf van het zwakke geslacht.
[Dit bericht is gewijzigd door Zusje op 08-09-2000 17:55]
quote:zomaar ff tussendoor, een discussie win je volgens mij niet, een discussie voer je
Op 08 september 2000 11:26 schreef §erum het volgende:
Je kan een discussie niet winnen en ziet vervolgens je tegenspeler als de boeman ?
Zwak hoor.
quote:Goh, je stelt je wel een beetje erg nederig op...
Op donderdag 07 september 2000 09:49 schreef Joe Gain het volgende:
Wil iemand mij vertellen wat ik nog moet doen om in dit prachtige land te mogen blijven?
quote:Je stukje bracht me helemaal van mijn stukje Joe!
Op donderdag 07 september 2000 09:49 schreef Joe Gain het volgende:
Nu was ik dus een buitenlander. Hoe doe je dat? Hoe gedraagt een buitenlander zich eigenlijk? Als nederlander vond ik het toch makkelijk, gewoon doen wat iedereen deed, maar nu, ja nu werden er opeens toch dingen van me verwacht. Eens even zien. Ik scheer me niet, want nu lijk ik immers veel te netjes. En oh, mijn kleding is ook niet bepaald representatief voor een buitenlander. Weg met die Arrowshirts en Ralph Lauren overhemden. Australian here we come! Vaarwel van Bommeltjes van me, we hebben het mooi gehad samen, nou kom maar op met die AirMax-jes. Oh ja, veel kokosvet in mijn haar. De illusie is compleet, de identiteitscrisis in volle bloei. Jaren van intense haat en frustratie volgen, weet je.
Het stukje dat ik gequote hierboven heb geplaatst vond ik ook wel tekenend voor de periode waar ikzelf op mijn zeventiende in verkeerde. Kwam op hetzelfde neer. Het was ook een soort identiteitscrisis, het zoeken naar je individualiteit enzovoorts, met als enige verschil dat ik niet ook nog met een andere cultuur ben grootgebracht.
Dat maakt het allemaal nog meer confusing denk ik, maar je bent er nu toch wel uit he??
(gezien je manier van "ertegenaan kijken")
quote:Even helemaal off-topic (alhoewel....)
Op vrijdag 08 september 2000 17:52 schreef Zusje het volgende:Punt 4. Hierin geef ik je gelijk. Ik ben en blijf van het zwakke geslacht.
Zusje, spreek ff lekker voor jezelf ja!
Mannen zijn het zwakke geslacht hoor,
kweenie-ofjetweet. Je gaat jezelf maar naar beneden halen, maar mij niet. Ik weet gelukkig wel beter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |