FOK!forum / Digital Corner / Planning in Microsoft Project, part-time project, werkdagen instellen
baskickdinsdag 13 maart 2012 @ 19:37
Op dit moment probeer ik een planning te maken met behulp van Microsoft Project 2010. Ik ben hier niet erg bekend mee. Heb wat video's bekeken en gelezen maar kom niet uit een probleem waar ik tegenaan loop.

Mijn project wordt uitgevoerd in 2 dagen per week. Ik heb een nieuwe kalender aangemaakt (via Project > Werktijd wijzigen) waarbij ik 5 dagen als vrij heb gemarkeerd en 2 dagen 1 periode van enkele uren heb opgegeven.

350338k.png

Probleem is nu dat wanneer ik taken inplan, er geen rekening gehouden wordt met mijn 'werkdagen'. Als een taak 4 dagen duurt, dan moet ie dat over de beschikbare werkuren inplannen (bij de eerste taak dus de eerste vrijdag+zaterdag en de tweede vrijdag + zaterdag). Helaas gaat daar iets mis.

Iemand een idee welke instelling ik over 't hoofd zie? Mijn nieuw aangemaakte agenda lijkt niet te worden geactiveerd. Als ik opnieuw terugga naar Project > Werktijd wijzigen, zie ik dat de standaardkalender weer als actieve kalender is aangemerkt.

Kan iemand mij op weg helpen?
baskickvrijdag 16 maart 2012 @ 08:30
Niemand...?
Gambolputtyvrijdag 16 maart 2012 @ 11:11
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 08:30 schreef baskick het volgende:
Niemand...?
Misschien helpt het als je de TT aanpast, ik denk niet dat er veel mensen ervaring hebben met plannen in Visio.
baskickvrijdag 16 maart 2012 @ 15:21
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 11:11 schreef Gambolputty het volgende:

[..]

Misschien helpt het als je de TT aanpast, ik denk niet dat er veel mensen ervaring hebben met plannen in Visio.
Haha, thanks. Wellicht :-)
Nihaovrijdag 16 maart 2012 @ 15:50
Als je je project open hebt staan en je gaat naar File > Info dan kun je daar wat basisinstellingen checken.

Bijvoorbeeld welke kalender je geactiveerd hebt.
Het lijkt erop dat je wel een nieuwe kalender hebt aangemaakt, maar dat je project de standaard kalender nog gebruikt.
baskickvrijdag 16 maart 2012 @ 19:33
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 15:50 schreef Nihao het volgende:
Als je je project open hebt staan en je gaat naar File > Info dan kun je daar wat basisinstellingen checken.

Bijvoorbeeld welke kalender je geactiveerd hebt.
Het lijkt erop dat je wel een nieuwe kalender hebt aangemaakt, maar dat je project de standaard kalender nog gebruikt.
Dank voor je reactie. Ik heb daar gekeken, en de standaard-kalenders zijn beschikbaar én de door mij aangemaakte aangepaste kalender. Zie onderstaand screenshot:

9s82rp.png

Hoe moet ik de door mij aangemaakte kalender activeren? Als ik weer kijk onder Project > Werktijd wijzigen, zie ik de standaardkalender weer 'actief' (standaard geselecteerd).

Op http://office.microsoft.c(...)ect-HA010377765.aspx heb ik het volgende gevonden:

quote:
Nadat u de basiskalender hebt gemaakt, wijst u de kalender toe aan een taak. Selecteer de taak, klikt hierop met de rechtermuisknop en klik op Informatie, klik op het tabblad Geavanceerd en selecteer de kalender in de lijst Kalender.
Ik wil die kalender toepassen op het hele project, alle taken. En ik heb geen 'Informatie' in m'n context-menu :N

[ Bericht 12% gewijzigd door baskick op 16-03-2012 19:44:56 ]
baskickzaterdag 17 maart 2012 @ 08:20
Ah, dit werkt ongeveer:

quote:
Nadat u de basiskalender hebt gemaakt, wijst u de kalender toe aan een taak. Selecteer de taak, klikt hierop met de rechtermuisknop en klik op Informatie Gegevens, klik op het tabblad Geavanceerd en selecteer de kalender in de lijst Kalender.
Doordat voor bepaalde taken (in mijn geval alle) een bepaalde kalender wordt toegepast, klopt m'n strokenplanning ook: een taak van 3 dagen duurt nu vrijdag + zaterdag + vrijdag. In de strokenplanning wordt de bruto-doorlooptijd weergegeven, 8 dagen, in de detailplanning 'gewoon' 3 dagen.