Ik speel in de bandje als drummer. Nou willen we, net als elk ander bandje, doorbreken met onze eigen nummers. Zelf heb ik geen ervaring in dit soort dingen.
Nu is mijn vraag: Moeten wij om een CD op te nemen een producer in handen nemen ?
En weet iemand een producer die geschikt voor ons zou kunnen zijn
Wij maken voornamelijk nederlandstalige rockmuziek (stijl a la 'the scene' en teksten a la 'blof') en schrijven deze muziek ook zelf (we hebben inmiddels muziek genoeg voor een uur wat we goed kunnen spelen).
Iemand ervaring met opnemen van een CD en producenten?
Studios in Nederland kan je hier vinden, die hebben ook producers rondlopen: http://www.musicfrom.nl/links/index.php?category=14
Daarom, gouden tip: vraag naar referentiemateriaal waar je naar kunt luisteren!
Ik zie in die lijst Bottleneck studio's staan, da's dus een studio waar ik een cd van heb gehoord en neem die a.u.b. niet, het klonk vreselijk.
Een kennis van me heeft bands als Krezip, Within Temptation, Vals Licht, Rosemary's Sons, Lieke enz. enz. ge(co)produceerd, die weet waar ie het over heeft en heeft een paar mensen in dienst die veel verstand hebben van muziek. Ik hou me niet bezig met tarieven e.d., maar misschien zou je eens met hen contact op moeten nemen. Is hun studio niks, dan kunnen ze je misschien een andere studio aanraden.
De studio in kwestie is RS 29, www.rs29.nl
Veel succes bij het vinden van een goede studio/producer!
quote:Nu al met producer + studio werken? Hehe, daar heb je het geld niet voor
Op dinsdag 23 juli 2002 12:17 schreef WHiZZi het volgende:
Hallo Allemaal,Ik speel in de bandje als drummer. Nou willen we, net als elk ander bandje, doorbreken met onze eigen nummers. Zelf heb ik geen ervaring in dit soort dingen.
Nu is mijn vraag: Moeten wij om een CD op te nemen een producer in handen nemen ?
En weet iemand een producer die geschikt voor ons zou kunnen zijn![]()
Wij maken voornamelijk nederlandstalige rockmuziek (stijl a la 'the scene' en teksten a la 'blof') en schrijven deze muziek ook zelf (we hebben inmiddels muziek genoeg voor een uur wat we goed kunnen spelen).
quote:Das een behoorlijk bekende en waarschijnlijk te dure studio voor topicstarter + band
De studio in kwestie is RS 29
Het mooiste is gewoon een grote kamer bij iemand goed isoleren en een home studio'tje bouwen. Het kost ook geld en tijd, maar zo kun je alles OP JE GEMAK zonder stress naar eigen hand zetten. Het kost een stuk meer tijd, de meeste bands hebben het er niet voor over.
Als je echt een fatsoenlijke studio wilt huren met producer dan zul je echt bij een label moeten gaan en een budget accepten daarvoor. Voor een demo is een thuisstudio'tje ook prima. Met wat goeie drummics en settings en een redelijk mengpaneel kun je al hele mooie opnamens maken tegenwoordig.
Maar je kunt het beste gewoon es bellen met een producer lokaal, die kunnen je altijd goed adviseren en staan daar wel open voor.
quote:Agree, hoewel de eerste indruk wel enorm belangrijk is. Dus het eerste materiaal wat je aanlevert zou ik wel afmaken totdat je er echt tevreden over bent. En in de studio heb je daar niet altijd de tijd voor zonder producer.
Ik denk om een demo te maken, dat je niet echt een specifieke producer nodig hebt
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 23-07-2002 13:06]
quote:Doorbreken??? mwahahahaha, ik hoop dat je snel weer met beide benen op de grond belandt! Enne, maak lekker zelf je muziek, een producer heb je nix aan. Iemand met verstand van opnemen wel, maar die krijg je vaak al bij de studio erbij. Voor een demo zou ik sowieso niet al te veel eisen stellen, wordt het alleen maar onevenredig duur van.
Op dinsdag 23 juli 2002 12:17 schreef WHiZZi het volgende:
Hallo Allemaal,Ik speel in de bandje als drummer. Nou willen we, net als elk ander bandje, doorbreken met onze eigen nummers. Zelf heb ik geen ervaring in dit soort dingen.
En weet iemand een producer die geschikt voor ons zou kunnen zijn![]()
Maarja, zelf weten Producer zou ik iig links laten liggen. Nieuwste cd van blof is bv. ook gewoon met een home studio gemaakt, alleen in de studio hebben ze alles nog afgemixed. Als je wilt doorbreken moet je bekend worden, bekend wordt je door de media (vooral). Of een beetje door dit forum, maar dan moet je wel van je laten horen
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 23-07-2002 13:09]
quote:Oscar Holleman is niet de enige producer daar, bovendien kennen zij misschien wel studio's die voor een beperkt budget een mooie demo afleveren, lijkt me het proberen waard toch?
Op dinsdag 23 juli 2002 12:52 schreef Yokozuna het volgende:
Das een behoorlijk bekende en waarschijnlijk te dure studio voor topicstarter + band
quote:Ehh, waarom een label? Dat heeft er niks mee te maken, een studio huren met producer/geluidstechnicus/hoe je het noemen wil is genoeg om je demo op te nemen. Wil je die daarna verkopen dan kun je dat zelf doen d.m.v. een distributeur of gewoon zelf gaan verkopen. Je hebt daar geen label voor nodig.
Als je echt een fatsoenlijke studio wilt huren met producer dan zul je echt bij een label moeten gaan en een budget accepten daarvoor. Voor een demo is een thuisstudio'tje ook prima. Met wat goeie drummics en settings en een redelijk mengpaneel kun je al hele mooie opnamens maken tegenwoordig.
quote:Jij weet duidelijk niet wat een producer is/doet..
Op dinsdag 23 juli 2002 13:05 schreef TrashNSk8 het volgende:
Enne, maak lekker zelf je muziek, een producer heb je nix aan. Iemand met verstand van opnemen wel, maar die krijg je vaak al bij de studio erbij.
quote:En wat is nu juist zo belangrijk denk je? En bovendien heb je het hier over Blof, die mannen hebben al heel wat in de studio gezeten..
Op dinsdag 23 juli 2002 13:07 schreef Yokozuna het volgende:
Maarja, zelf wetenProducer zou ik iig links laten liggen. Nieuwste cd van blof is bv. ook gewoon met een home studio gemaakt, alleen in de studio hebben ze alles nog afgemixed.
Met een home studio kun je inderdaad een prima resultaat bereiken, zeker voor een demo, waarmee je wellicht een label kunt vinden die jullie tegemoet willen komen in de kosten voor een echte productie..
quote:Ja, neemt niet weg dat dat behoorlijk duur kan zijn. Misschien wel boven je budget. Zo'n kleine studio met mengpaneel (analoog geloof ik) en een paar mics en waar al drums staan kun je misschien voor 25 euro/uur huren, maar dan heb je echt de goedkoopste (voor zover ik weet).
een studio huren met producer/geluidstechnicus/hoe je het noemen wil is genoeg om je demo op te nemen
Ik probeer vooral te zeggen dat een home studio ook mogelijk is. Zeker voor een demo.
quote:Das waar. Maar daarvoor kun je ook mensen zoeken die wel meer met mixen/mengpaneel/mics hebben gewerkt zodat je met home studio'tje kunt werken. Er is ook genoeg materiaal om je er zelf in te verdiepen, alleen de meesten hebben daar volgens mij geen zin in.
die mannen hebben al heel wat in de studio gezeten..
Voorbeeldjes luisteren is een goed idee ja. (zo te zien pop/rock studio, dat zocht je?)
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 23-07-2002 13:21]
Als je echt iets professioneels wil opnemen moet je gewoon een studio zoeken die goed bij je past, waar dus meer bands die ongeveer jullie genre spelen opgenomen hebben. Ga niet gelijk voor een superdure studio, tenzij het geld je op je rug groeit.
Mensen die in een studio werken hebben verstand van dingen opnemen (duh) en waarschijnlijk zal je dan gewoon met hen ZELF de opnames gaan produceren. Dat is ook wel fijn, dan kan je n.l. ook zelf bepalen hoe het geluid van de cd wordt.
Doorbreken? Ehm sja, als je dat wil dan zal je er vooral echt HEEL HARD voor moeten werken, succes komt niet aangewaaid. En als je eventueel ooit doorbreekt (reken er iig niet op, zo makkelijk is het niet) en je hebt het bereikt met hard werken dan kan je alleen maar trotser op jezelf zijn, en dan zullen mensen je ook eerder waarderen dan bands waarbij het succes aan is komen waaien.
Als je interesse hebt moet je me maar even contacten .
quote:Dude, voor 95% van de mensen is de producer degene die het geluid maakt zoals het is op een cd. Officieel is dit echter fout. Een producer is eigenlijk iemand die zich ook daadwerkelijk met het maken van muziek bezighoudt. Ik schreef dit bewust zo, omdat ik wist dat iemand wel weer bijdehand zou doen en zo'n opmerking zou plaatsen. JIJ weet dus duidelijk niet wat een producer is/doet. Jij weet alleen waar het woord vaak (ten onrechte) voor gebruikt wordt.
Op dinsdag 23 juli 2002 13:09 schreef TripleM het volgende:
[..]
Jij weet duidelijk niet wat een producer is/doet..
Even ter verduidelijking: wie maakt de muziek van 2 Unlimited??? Juist ja, de producer! Die produceert (=maken) de muziek.
Muzikanten / Artiesten = Acteurs
Producer = Regisseur
Engineer = Cameraman
De "producer" heeft al van tevoren een plan en een totaalbeeld in gedachte: een CD, zoals een regisseur een film in gedachte heeft. Hij stuurt de muzikanten tot dat totaalplaatje, bijgestaan door de "engineer" die zich bezighoudt met het bedienen van de apparatuur, plaatsen van mic's etc, zodat de "producer" zich met het totaalplaatje kan bezighouden.
Duidelijker dan dit kan ik het echt niet uitleggen.
quote:En ik maar denken dat de muzikanten/band een totaalbeeld in gedachten hebben en die aan de producer vertellen, waarna hij gaat beginnen om hun 'wens' uit te voeren. De band neemt een paar cdtjes mee van andere artiesten, hoe het ongeveer moet klinken, en de producer bekijkt of het mogelijk is en gaat dan aan de slag. Dat van jou past misschien meer bij van die gemaakte groepjes.
Op woensdag 24 juli 2002 10:55 schreef Devnull het volgende:
De "producer" heeft al van tevoren een plan en een totaalbeeld in gedachte: een CD, zoals een regisseur een film in gedachte heeft. Hij stuurt de muzikanten tot dat totaalplaatje
quote:Natuurlijk deed jij dat expres, omdat jij wist dat er een oh zo domme reactie zou komen van iemand die er geen verstand van heeft. "Dude", ik weet niet hoeveel producers jij kent en hoeveel bands die hebben geproduceerd, maar een producer is in de eerste plaats een soort van opnameleider. Iemand die zorgt dat de opnames erop komen zoals ze bedoeld zijn door de band, of door de band in samenspraak met de producer.
Op woensdag 24 juli 2002 10:48 schreef TrashNSk8 het volgende:
Dude, voor 95% van de mensen is de producer degene die het geluid maakt zoals het is op een cd. Officieel is dit echter fout. Een producer is eigenlijk iemand die zich ook daadwerkelijk met het maken van muziek bezighoudt. Ik schreef dit bewust zo, omdat ik wist dat iemand wel weer bijdehand zou doen en zo'n opmerking zou plaatsen. JIJ weet dus duidelijk niet wat een producer is/doet. Jij weet alleen waar het woord vaak (ten onrechte) voor gebruikt wordt.
Als je even naar boven leest zie je dat ik uit ervaring spreek als ik zeg dat ik weet wat een producer doet, of denk je dat hij de nummers van Within Temptation, Krezip, Rosemary's Sons, Vals Licht, de Heideroosjes, Undeclinable, Gorefest enz. zelf heeft geschreven? Nou, dan hoefde hij in dit en zijn volgende levens allang niet meer te werken..
Maar goed, al die producers in Nederland zullen hun titel wel verkeerd gebruiken, jij bent immers degene die er ECHT verstand van heeft..
[Dit bericht is gewijzigd door TripleM op 24-07-2002 12:26]
quote:Het klopt allebei een beetje.. Een band heeft uiteraard een idee over de sound die zij hebben/willen hebben.. Hiermee gaan ze naar een studio/producer.. Samen gaan ze dan kijken of hun ideeen een beetje overeen komen..
Op woensdag 24 juli 2002 12:19 schreef Xhorder het volgende:
En ik maar denken dat de muzikanten/band een totaalbeeld in gedachten hebben en die aan de producer vertellen, waarna hij gaat beginnen om hun 'wens' uit te voeren. De band neemt een paar cdtjes mee van andere artiesten, hoe het ongeveer moet klinken, en de producer bekijkt of het mogelijk is en gaat dan aan de slag. Dat van jou past misschien meer bij van die gemaakte groepjes.
Tijdens de opnames kan het zijn dat de producer bepaalde ideeen te binnen schieten.. Dat kan iets simpels zijn zoals de klank van de drums die misschien beter kan, tot een bepaald arrangement, in overleg met de band wordt dan besloten om dat wel of niet te veranderen..
De producer leidt dus de opnames, maar de band is uiteindelijk degene die bepaalt welke kant ze, muzikaal gezien, opgaan..
Bij 'gemaakte' bands is dat vaak iets anders, omdat voor hen de nummers geschreven worden door songwriters.. De mensen van de band worden dan alleen gevraagd de nummers te spelen/zingen, soms zullen ze er wel invloed op hebben hoe dit gebeurt, soms ook niet..
quote:In de volksmond wel, ja. Volgens de officiele lezing niet. En ik ken gevallen van bands, waarbij ze de producer teveel zijn gang hebben laten gaan, waardoor het originele idee van de band schromelijk verpest is. Inderdaad omdat zij het woord producer gebruikten in de vorm zoals jij hierboven omschrijft en die producer zelf wel volgens de werkelijke betekenis werkte.
Op woensdag 24 juli 2002 12:22 schreef TripleM het volgende:[..]
Natuurlijk deed jij dat expres, omdat jij wist dat er een oh zo domme reactie zou komen van iemand die er geen verstand van heeft. "Dude", ik weet niet hoeveel producers jij kent en hoeveel bands die hebben geproduceerd, maar een producer is in de eerste plaats een soort van opnameleider. Iemand die zorgt dat de opnames erop komen zoals ze bedoeld zijn door de band, of door de band in samenspraak met de producer.
quote:Ja dat dacht ik ook
Op woensdag 24 juli 2002 12:26 schreef TripleM het volgende:
floeps
quote:en dan kan het dus gebeuren dat het niet meer naar de zin van de band is. Iemand die opneemt en iemand die mixt, is dus beter.
Op woensdag 24 juli 2002 12:36 schreef Xhorder het volgende:[..]
Ja dat dacht ik ook
En een bepaalde producer kan bijvoorbeeld ook zijn eigen geluid geven aan de opnamens (zoals met veel nu-metal bands gebeurt).
quote:Nee, dan had de band zijn mond open moeten trekken. Die betalen immers, bovendien is het hun taak om aan te geven wat ze wel/niet willen.
Op woensdag 24 juli 2002 12:43 schreef TrashNSk8 het volgende:
en dan kan het dus gebeuren dat het niet meer naar de zin van de band is. Iemand die opneemt en iemand die mixt, is dus beter.
Ik geef toe, een slechte producer drukt zijn wil door, een goede producer haalt in het ergste geval zijn schouders op en doet wat de band wil.
quote:Nee, je huurt een producer in vanwege zijn muzikale kennis. Een producer MAG invloed uitoefenen op de muziek en sound. Daarvoor neem je een producer en niet gewoon een technische man en een mixer.
Op woensdag 24 juli 2002 12:52 schreef TripleM het volgende:[..]
Nee, dan had de band zijn mond open moeten trekken. Die betalen immers, bovendien is het hun taak om aan te geven wat ze wel/niet willen.
Ik geef toe, een slechte producer drukt zijn wil door, een goede producer haalt in het ergste geval zijn schouders op en doet wat de band wil.
En bij deze schaar je trouwens Theo van Rock (Rollins' Band, Urban Dance Squad) onder de slechte producers...
quote:Tuurlijk mag een producer invloed uitoefenen op muziek en sound, dat gebeurt vrijwel altijd.. Wat ik bedoel te zeggen is dat de band centraal moet staan, niet de producer..
Op woensdag 24 juli 2002 12:55 schreef TrashNSk8 het volgende:
Nee, je huurt een producer in vanwege zijn muzikale kennis. Een producer MAG invloed uitoefenen op de muziek en sound. Daarvoor neem je een producer en niet gewoon een technische man en een mixer.En bij deze schaar je trouwens Theo van Rock (Rollins' Band, Urban Dance Squad) onder de slechte producers...
Je kiest een producer vanwege een bepaalde sound, producer en band moeten ook zeker goed bij elkaar passen.. Maar als een band iets wil en de producer iets anders, dan vind ik dat de band moet krijgen wat hij wil, want wie betaalt nu wie? Misschien is dat niet altijd precies wat de producer gedaan zou hebben indien hij alles voor het zeggen had, maar dan moet ie zich puur met arrangeren/songwriten bezig houden..
Thomas
Gaat ff om een richtlijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |