abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108965698
Ik kan serieus niet geloven dat hier geen topic voor is :o Voor een fantastische, vrij bekende band die al bijna 20 albums hebben gemaakt die allemaal even goed zijn en waarbij er zelfs op last.fm bijna 30 miljoen plays van zijn...is geen topic? :? :?

De Mountain Goats zijn een fantastische band, met een uniek stemgeluid, met episch mooie nummers, met heerlijke originele rockers. Ze hebben zo'n ongelooflijke unieke sound, een van mijn favoriete bands. En het vorig jaar uitgekomen All Eternals Deck vind ik toch een van de hoogtepunten van 2011.

Nou, bij deze dan!

The Mountain Goats

quote:
Claremont, Los Angeles CA, United States (1991 – present)
The Mountain Goats is the musical project of singer-songwriter and guitarist John Darnielle. The New Yorker magazine referred to him as “America’s best non-hip-hop lyricist”. In its June 2006 issue, Paste magazine named Darnielle one of the “100 Best Living Songwriters”. Darnielle’s lyrics are literate and filled with imagery that reference classic literature, religion and mythologies, pop culture, art and history. Others are vague references to his stepfather, and with the 2005 album The Sunset Tree Darnielle finally offers a more intimate account of his experience as an abused child.

Darnielle began performing under the name the Mountain Goats in 1991 in Claremont, California, where he attended Pitzer College and worked as a psychiatric nurse. The band’s name, the Mountain Goats, is a reference to the Screamin’ Jay Hawkins song Yellow Coat. Darnielle released his first album, Taboo VI: The Homecoming, on Shrimper Records. Many of his first recordings and performances featured Darnielle accompanied by members of the all-girl reggae band, The Casual Girls, who became known as The Bright Mountain Choir. One of this group’s members, Rachel Ware, continued to accompany Darnielle on bass, both live and in studio, until 1995.

Highly prolific, since the early 90s Darnielle has released over a dozen Mountain Goats albums, 6 full-length cassettes, various 7” singles, 10” and 12” EP’s and has contributed to compilations and label samplers too numerous to mention.
Paar mooie filmpjes:

Het Damn These Vampires bij SPIN:

Het schitterende No Children van het mooiste en meest ingetogen album Tallahassee

En het, naar mijn mening, beste uptempo nummer van het beste album THe Sunset Tree

Ga dit luisteren! En ik denk dat dit forum al vele fans heeft, maar ik snap dus niet waarom er geen topic is! Ik hoop dat ze snel weer gaan touren, al een tijd geleden dat ze in NL stonden geloof ik.

Hun albumlijstje:

1995 Sweden
1995 Zopilote Machine
1995 Nine Black Poppies
1996 Nothing for Juice
1997 Full Force Galesburg
2000 New Asian Cinema
2000 The Coroner's Gambit
2002 All Hail West Texas
2002 Tallahassee
2004 We Shall All Be Healed
2005 The Sunset Tree
2006 Get Lonely
2008 Heretic Pride
2009 The Life of the World to Come
2011 All Eternals Deck

Voor nieuwe luisteraars zijn The Sunset Tree, All Eternals Deck en Tallahassee misschien wel de beste binnenkomers! Ga dat luisteren ^O^ *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door Norrage op 11-03-2012 13:20:17 ]
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_108967382
Ha.
Aldus.
pi_108968170
Die EP met John Vanderslice is ook erg fijn!

Moon Colony Bloodbath heb ik het dan over ^O^
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zondag 11 maart 2012 @ 14:18:11 #4
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_108968683
Volgens mij zijn de Mountain Goats zwaar underrated in Nederland ofzo, valt me op. Geen topic hier, ik kon geen cd's van ze vinden in de plato, ze treden ook zelden op in NL en de keren dat ze dat gedaan hadden was in de kleine zaal van Paradiso voor een niet uitverkochte set.

Iemand een verklaring voor? Nederland is toch wel een absoluut land dat valt voor dit soort muziek. Alles wat een beetje folky klinkt wordt gehyped hier, maar deze band staat toch mijlenver boven veel van die gehypete folk-groepen.

Als je ook op musicmeter kijkt, vrij weinig recensies (wel hoge ratings gemiddeld). http://www.musicmeter.nl/artist/67531

En als je dan kijkt op RYM (internationaal) hebben al hun albums ongelooflijk veel recensies, en zijn er weinig bands die zo vaak beoordeeld zijn als zij. Ach, Nederland mist wat betreft deze band toch wel de boot :(
http://rateyourmusic.com/artist/the_mountain_goats

[ Bericht 19% gewijzigd door Norrage op 11-03-2012 14:30:06 ]
  zondag 11 maart 2012 @ 14:30:57 #6
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_108968947
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 14:24 schreef Norrage het volgende:
Volgens mij zijn de Mountain Goats zwaar underrated in Nederland ofzo, valt me op. Geen topic hier, ik kon geen cd's van ze vinden in de plato, ze treden ook zelden op in NL en de keren dat ze dat gedaan hadden was in de kleine zaal van Paradiso voor een niet uitverkochte set.

Iemand een verklaring voor? Nederland is toch wel een absoluut land dat valt voor dit soort muziek. Alles wat een beetje folky klinkt wordt gehyped hier, maar deze band staat toch mijlenver boven veel van die gehypete folk-groepen.

Als je ook op musicmeter kijkt, vrij weinig recensies (wel hoge ratings gemiddeld). http://www.musicmeter.nl/artist/67531

En als je dan kijkt op RYM (internationaal) hebben al hun albums ongelooflijk veel recensies, en zijn er weinig bands die zo vaak beoordeeld zijn als zij. Ach, Nederland slaat wat betreft deze band dus een beetje hard de plank mis :(
http://rateyourmusic.com/artist/the_mountain_goats
Heel raar ja. Misschien is het toch wat te rauw voor de gemiddelde Nederlander, met name het oudere werk. Die hele lofi-folk scene is hier volgens mij nooit echt groot geworden.
pi_108969057
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 14:30 schreef ralfseltje het volgende:

[..]

Heel raar ja. Misschien is het toch wat te rauw voor de gemiddelde Nederlander, met name het oudere werk. Die hele lofi-folk scene is hier volgens mij nooit echt groot geworden.
Maar bijvoorbeeld die lo-fi albums van My Morning Jacket dan weer wel. En daar was Nederland dan weer ongelooflijk voor in, die hebben MMJ gewoon groot gemaakt.
Misschien heeft het dan weer te maken dat ze hier niet zo vaak op de planken staan? Tsja, kip of het ei verhaal een beetje. Ik hoop dat ze (eigenlijk vooral John Darnielle) in ieder geval weer eens een keerjte gaan touren :P
  zondag 11 maart 2012 @ 14:39:30 #8
96116 ralfseltje
Sitting on a cornflake
pi_108969319
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 14:33 schreef Norrage het volgende:

[..]

Maar bijvoorbeeld die lo-fi albums van My Morning Jacket dan weer wel. En daar was Nederland dan weer ongelooflijk voor in, die hebben MMJ gewoon groot gemaakt.
Misschien heeft het dan weer te maken dat ze hier niet zo vaak op de planken staan? Tsja, kip of het ei verhaal een beetje. Ik hoop dat ze (eigenlijk vooral John Darnielle) in ieder geval weer eens een keerjte gaan touren :P

Hmm tja, het verhaal van MMJ ken ik niet zo goed. Denk ook dat ze hier gewoon geen mazzel hebben gehad, je manager moet maar net zin hebben om je naar Nederland te sturen, er moet maar net een programmeur zijn die fan van je is, of een journalist, etc.
Ik vind die nieuwere albums van MG overigens vrij sfeerloos, die eerdere wat gruizige platen zijn fantastisch!
pi_108969427
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 14:39 schreef ralfseltje het volgende:

[..]

Hmm tja, het verhaal van MMJ ken ik niet zo goed. Denk ook dat ze hier gewoon geen mazzel hebben gehad, je manager moet maar net zin hebben om je naar Nederland te sturen, er moet maar net een programmeur zijn die fan van je is, of een journalist, etc.
Ik vind die nieuwere albums van MG overigens vrij sfeerloos, die eerdere wat gruizige platen zijn fantastisch!
Ik vind het allemaal fantastisch. Ik vind het band-geluid van de laatste albums geniaal, maar ook het ongelooflijk rauwe van bijvoorbeeld Nine Black Poppies.
Aan sfeer geen gebrek in de nieuwe albums vind ik, maar het is wel allemaal wat toegankelijker en meer als een rockband benaderd :)
pi_108976269
Er was wel een topic ooit, maar dat is denk ik dusdanig oud dat er niet meer in gepost kan worden.

Hoe dan ook, leuk dat er nu een nieuw topic is!

Tallahassee met afstand mijn favoriete plaat overigens.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_108976399
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 17:23 schreef methodmich het volgende:
Er was wel een topic ooit, maar dat is denk ik dusdanig oud dat er niet meer in gepost kan worden.

Hoe dan ook, leuk dat er nu een nieuw topic is!

Tallahassee met afstand mijn favoriete plaat overigens.
Hmm, ik heb niks kunnen vinden (en vaak zijn er inderdaad topics waar je niet in kan posten, maar nu zeker niet). Alleen een topic met 2 posts over Tallahasse :P

Maar goed, hier dus! ^O^ Net zoals gezegd weer eens Nine Black Poppies geluisterd. Wat een speciaal album zeg O+
pi_108977362
www.thuisuiteten.nl
  zondag 11 maart 2012 @ 18:17:47 #14
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_108978138
Goed topic :Y

Ken eigenlijk alleen de laatste twee albums van hem. :@ Maar die vind ik wel heel erg goed. Moet dus misschien ook maar eens wat ouder werk gaan luisteren. Hopelijk dat er snel eens een optreden komt in ons landje.
pi_108978404
quote:
:Y Daar had ik het inderdaad onder andere over :) Leuke titel ;)

quote:
Inderdaad ;)
pi_109021282
Dit is ook een schitterend nummer trouwens:

www.thuisuiteten.nl
pi_109105739
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 19:20 schreef methodmich het volgende:
Dit is ook een schitterend nummer trouwens:

Vind die dan wel net iets minder, maar ook wel gewoon heel mooi :)

Deze is ook heel fijn, keihard, keikort maar gewoon zo bam doen, maakt niet uit:
pi_116621103
Er is dus een nieuwe Mountain Goats, Transcendental Youth...godverdomme, wat een klootzakken. Ik wist het niet eens, en voorlopig is ie alweer geweldig :( Zitten zelfs blazers op :( Echt...ik haat ze, weer zo;n goed album ;(
pi_116653205
Wat een GEWELDIG album. Nu al met stip in mijn top 3 denk ik. Het is echt fantastisch. En voor Mountain Goats begrippen erg origineel ook en anders (blazers, veel duisterder, beetje jazzy), maar nog steeds de karakteristieke sound.

donderdag 25 oktober 2012 @ 10:23:16 #20
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_118407868
Leuke bandje, heb ze afgelopen avond zien spelen. *)
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_118413257
Nieuwe Mountain goats. :o Maar eens snel luisteren, beschrijving van Norrage klinkt alvast goed.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_118424767
Mwah, vind het toch weer meer van hetzelfde, al is dat bij Mountain Goats nooit erg natuurlijk.
www.thuisuiteten.nl
pi_129008076
De Mountain Goats naar People's Place, 13 Oktober....uiteraard heb ik dan al een ander concert staan ;(
pi_132143874
Het was als "Live at Massey Hall 1971", maar dan met de Roadhouse uit Twin Peaks als decor. Mooi! Echt een geschikt podium voor zoiets. De hele zaal had belangstelling.

Darnielle stelde voor dat we allemaal telefoonnummers uitwisselen en dan met z'n allen van concert naar concert gaan, zo gecharmeerd was hij van het publiek.
Stay on my arm, you little charmer
pi_132144796
_O_
Haha. En ook gedaan? :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')