Cornelis83 | zaterdag 10 maart 2012 @ 23:24 |
Ik zou vanavond naar huis rijden en na een kleine 50 meter viel me al op dat er iets anders was. Het zicht was wel een stuk minder dan normaal. Dus ff uitgestapt, voor kijken en toen viel me op dat beide koplampen niet brandden. Allerlei andere verlichtingen deden het nog wel zoals parkeerlichten, achterlichten, groot licht, etc. Nu is het me wel eens overkomen dat er 1 koplamp niet deed of achterlamp stuk is. En die lampen zijn gelukkig (met daglicht helaas) wel makkelijk te vervangen. Het is me alleen nooit overkomen dat beide koplampen tegelijk stuk gaan. En puur uit nieuwsgierigheid ben ik benieuwd of dit vaker voorkomt en vooral ook hoe dit kan gebeuren en hoe ik dat voorkomen. Want zoals gezegd, de koplampen kun je onmogelijk in het donker vervangen (+ dat ik maar 1 reserve heb en niet eens weet of dat de juiste is (bad, bad me ![]() Maar om samen te vatten: de vraag is dus: is er een specifieke reden waardoor beide koplampen tegelijk stuk gaan en kun je hier iets aan doen? Of had ik gewoon de jackpot te pakken hier en was het puur toeval dat ze allebei stuk gingen. | |
dr.dunno | zaterdag 10 maart 2012 @ 23:25 |
Thumbs up als je in dit topic belandde omdat je dacht dat dit topic ging over borst(implantat)en. ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 10 maart 2012 @ 23:29 |
That's all in your own fucked up head ![]() TS; domme pech, kapotte spanningsregelaar, zekeringen gecheckt neem ik aan? en anders kan de schakelaar of het aansturende relais nog kaduuk zijn. Heb je ze inmiddels al vervangen? | |
mitchelll0181 | zaterdag 10 maart 2012 @ 23:30 |
Zekering niet eruit .. ? | |
De_Melkboer | zaterdag 10 maart 2012 @ 23:49 |
Zekering werkt vaak alleen links of rechts. Dit wil nog wel eens aan de schakelaar of aan een relais liggen want dat de lampen tegelijk stuk gaan is wel heel onwaarschijnlijk. | |
Cornelis83 | zaterdag 10 maart 2012 @ 23:49 |
Zekering wel aan gedacht, maar ging er vanuit dat dat niet zou zijn omdat de achterlampen en groot licht het wel deden. Of zitten die allemaal op een apparte zekering? Want anders ga ik daar morgen naar kijken denk ik (eerst maar es uitvinden waar ze zitten ![]() ![]() En nee, nog niet vervangen, uiteraard wel van plan te doen, maar ik moet eerst nieuwe lampen halen. Heb er maar 1 waarschijnlijk. Daarbij komt dat het niet te doen is om bij deze auto de koplampen in het donker te vervangen aangezien je eerst van alles los moet schroeven. En ja, uiteraard ga ik ze wel vervangen, maar ik hoef er nu toch niet meer mee in het donker te rijden en ik heb ruim te tijd om ze te vervangen dus dat komt wel goed. | |
Cornelis83 | zaterdag 10 maart 2012 @ 23:50 |
hmm, klinkt serieus en ik gok niet dat ik dat zelf kan repareren? Nou ja, zoals gezegd haal ik eerst nieuwe pitten en zet ik die erin om te kijken of het aan de pitten ligt of niet. | |
De_Melkboer | zaterdag 10 maart 2012 @ 23:59 |
Schakelaar vervangen kan wel meevallen, je schroeft de boven- en onderkap achter je stuur eraf, dan zie je de schakelaar, die zit nog met een paar boutjes vast, losschroeven, stekker er uittrekken en dan heb je de oude schakelaar eruit. Op de sloop, of op internet kun je onderdeel vaak wel vinden. Heb ik bij een Renault voor 5 euro gefikst. | |
sijs | zondag 11 maart 2012 @ 00:33 |
voordat je alerlei toestanden aan gaat halen zou ik eerst maar eens je lampjes vervangen/eruithalen en kijken of ze heel of stuk zijn het komt niet vaak voor, maar kan dat ze tegelijkertijd of vlot na elkaar stuk gaan -ene lampje gaat stuk..spanningspiekje=net de nekslag voor ander lampje wat evenoud en even lang gebrand heeft | |
Biogarde | zondag 11 maart 2012 @ 09:49 |
Als in het verleden de lampen tegelijk zijn vervangen (want als er 1 stuk is, vervang de ander ook dan), dan kan het zomaar dat ze beide tegelijk sterven door een spanningspiek oid. Al is het minimaal, een lamp die z'n branduren gehad heeft is verschrikkelijk kwetsbaar. De vrouw onder de lampen zeg maar. Heb zelf het zelf ook een keer gehad dat ze tegelijk kapot gingen. Lampen dan. | |
Fer | zondag 11 maart 2012 @ 10:10 |
Vroeger op werk hadden we modellen astra's was altijd lampje vervangen, kap dichtgooien en dan sprong die andere. | |
ZwartmetSuiker | zondag 11 maart 2012 @ 10:36 |
Kan zekering zijn, of de koplampschakelaar (heb ik ook een keer kapot gehad). Maar ik zou als ik jou was eerst de zekeringen nakijken, dan 1 lampje vervangen om te testen en als dat niet helpt de schakelaar nakijken. | |
Cornelis83 | zondag 11 maart 2012 @ 11:50 |
Thnx voor de nuttige tips en info allemaal ![]() Voor de geïnteresseerden zal ik hier dan wel vertellen waar het aan lag zodra ik erachter ben, | |
dr.dunno | zondag 11 maart 2012 @ 13:19 |
Gewoon nieuwe erin draaien en niet vergeten dat je het glas niet mag aanraken. Waarschijnlijk zijn ze gewoon allebei tegelijkertijd kapot gegaan, wat op zichzelf wel vaker kan gebeuren. | |
T42 | zondag 11 maart 2012 @ 19:35 |
heb ook wel eens bijde koplampen stuk gehad dit kwam door een boom | |
FransDeens | zondag 11 maart 2012 @ 19:44 |
Misschien was één lamp al een tijdje stuk maar viel het je pas op toen de andere lamp ook stuk ging. | |
ZwartmetSuiker | zondag 11 maart 2012 @ 20:01 |
Denk dat TS het verband wel zou kunnen leggen als dat bij hem het geval was. | |
Barcaconia | zondag 11 maart 2012 @ 20:04 |
![]() | |
#ANONIEM | zondag 11 maart 2012 @ 20:08 |
Niet zo hard remmen scheelt ook. | |
Fer | zondag 11 maart 2012 @ 20:17 |
Zou je niet beter, alhoewel het nu weer te laat is, met het reservelampje testen of het wel zeker de lampen zijn. Beter dan dinsdagavond erachter te komen dat het toch je relais is oid. | |
TheFreshPrince | zondag 11 maart 2012 @ 20:46 |
Ik heb met m'n Toyota Corolla ook 1x gehad dat beide lampen gelijktijdig stuk gingen. Komt door de spanningspiek als 1 lamp stuk gaat. Wel kut, het was donker ![]() Kon gelukkig 1 lamp vervangen en naar een tankstation voor een 2e lamp. Voordeel is dan wel weer dat je bij een Corolla uit 1992 je lamp geblinddoekt en met 1 hand op de rug gebonden kan vervangen ![]() | |
Cornelis83 | donderdag 15 maart 2012 @ 10:02 |
Het lijkt erop dat de piekspanning verhaal hier van toepassing is. Ik heb beide pitten vervangen (was ook te zien dat de oude waren doorgebrand, bij de ene iets duidelijker dan de andere) en nu werken de beide koplampen weer. Heb ook gelijk maar 4 nieuwe pitten gehaald, 2 reserve voor het geval dit weer gebeurt ![]() | |
Sounddragon | donderdag 15 maart 2012 @ 10:05 |
Beter, dat scheelt zoekwerk ![]() | |
ZwartmetSuiker | donderdag 15 maart 2012 @ 15:34 |
Goed bezig. | |
Pizza_Boom | donderdag 15 maart 2012 @ 15:38 |
Valt het je ook op dat je nu meer licht hebt? ![]() | |
Swiffer | donderdag 15 maart 2012 @ 16:11 |
Verkopen ze overigens ook bij de betere pompstations. | |
sijs | donderdag 15 maart 2012 @ 16:25 |
leuk te horen.......scheelt je in ieder geval een hoop uitzoekwerk |