stephano_mc | zaterdag 3 maart 2012 @ 15:54 |
Vraag lijkt me duidelijk, ik vertrek maandag naar Oostenrijk en heb wel zin om me eventjes uit te leven op de Autobahn! ![]() Enige probleem is dat ik het vermoeden heb dat mijn dak koffer het niet leuk zal vinden als ik dat ding over de tweehonderd heen jaag. Heeft iemand enig idee wat de advies snelheid is met een dakkoffer? En heeft iemand ervaring met wat zo'n ding werkelijk aan kan? Bij voorbaat dank ![]() | |
densmee | zaterdag 3 maart 2012 @ 15:56 |
200 is misschien wel een beetje overdreven met een dakkoffer. | |
Sounddragon | zaterdag 3 maart 2012 @ 16:01 |
Meestal 140, daarboven loop je het risico dat je je schoonmoeder uit de berm kan vissen ergens ![]() | |
Anne | zaterdag 3 maart 2012 @ 16:01 |
Moet in de gebruiksaanwijzing staan. | |
Pizza_Boom | zaterdag 3 maart 2012 @ 16:02 |
140 tot 160 gaat nog, daarboven is het zelf ook niet lekker meer rijden. | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 3 maart 2012 @ 16:12 |
Dat, plus dat het mijn inziens niet verantwoordelijk is. | |
j0rrit | zaterdag 3 maart 2012 @ 17:36 |
Hangt helemaal af van de auto waar de koffer op vastgesnoerd zit, plus dat de vormgeving van de koffer ook een hoop doet. Is het een simpel en goedkoop vergeeld koffertje uit het jaar kruik met spanband er omheen, dan zou ik toch behoorlijk rekening houden met de snelheid. Zelf hanteer ik 160 km/h als bovengrens, maar heb ook wel eens die grens overschreden bij het inhalen. | |
penny-wise | zaterdag 3 maart 2012 @ 17:41 |
Ik stond ook eens langs de Autobahn bij een parkplatz en toen meende ik dat er een straaljager voorbij kwam, maar nee, het was een auto met dakkoffer die een "beetje" last had van rijwind-geluid.![]() | |
Pizza_Boom | zaterdag 3 maart 2012 @ 17:49 |
Ik heb met diverse autos met koffer gereden, ook harder dan 160 (195 is meen ik de top met koffer op m'n bakkes), maar bij 160+ gaat het toch veel meer geluid maken en meer vibreren dan goed/comfortabel is. En dit bij diverse autos. | |
Palomar | zaterdag 3 maart 2012 @ 18:48 |
Licht denk ik ook aan het merk/kwaliteit. Bij een duurder exemplaar van een bekend merk zou ik er wat meer vertrouwen in hebben dan een budget-aanbieding van de Aldi ![]() | |
Fer | zaterdag 3 maart 2012 @ 22:34 |
Als je zo;n grote hebt haal je toch max 160 met je 1.6i | |
Hyperdude | zaterdag 3 maart 2012 @ 23:29 |
Heb wel eens zo´n ding van Thule gehad. Daar stond max. 130 in de papieren. | |
ZwartmetSuiker | zondag 4 maart 2012 @ 16:00 |
Ik was vandaag in Duitsland, op de terugweg kwam de ene na de andere voorbij met zo'n ding ![]() | |
Pizza_Boom | zondag 4 maart 2012 @ 18:39 |
Gebruiksaanwijzingen zijn dan ook alleen voor vrouwen en Duitsers. Doorsnee Hollander leest niet meer dan hoe te bevestigen, als ie dat al leest. Net als spiegelen op de Autobahn, hoeft als Hollander ook niet ![]() | |
pvdplanet | maandag 5 maart 2012 @ 13:52 |
Paar jaar geleden vloog er zo'n dikke korte dakkoffer op de Autobahn van een dak af. Konden de inhoud nog net ontwijken, maar een onderbroek bleef letterlijk achter de antenne hangen. Overigens het leukste wat we gezien hebben is een familie in een Espace die vergeten waren de achterklep dicht te doen. Over een lengte van 50 meter lag de hele oprit vol skischoenen, kleding en etenswaren. | |
Anno1982 | maandag 5 maart 2012 @ 15:18 |
Ach, je merkt het vanzelf als de auto de neiging krijgt om op te stijgen. Zelfde met fietsendragers, wordt je ingehaald door iemand met een hevig klapperende fiets achterop en gaan ze voor je rijden. Sorry, maar dan geef ik gas bij of laat ik het los. | |
ties1968 | zaterdag 10 maart 2012 @ 20:44 |
Ik kom net terug uit Oostenrijk met een ongeveer 8 jaar oude Thule 700 skibox (redelijke stroomlijn) op het dak. Ik rijd een BMW 530D E61 (getuned). De bedoeling was ook bij mij om niet harder te rijden als ongeveer 160 Dat hebben we op de heenweg ook netjes gedaan met een kort momentje van 170. Op de terugweg ging het iets anders ik werd 2x ingehaald door een auto met skibox. De eerste was een Audi A6 die reed ruim 190 daarna een Mercedec ML AMG met constant richting de 210 op de teller, die heb ik maar laten gaan. Na een stuk op de Duitse autobaan waar iedereen netjes 100 reed zoals voorgeschreven was, werd er daarna op een stuk waar het 5% opliep flink doorgetrokken, hierbij heb ik me laten uitlokken door een Audi Allroad 3.0tdi (zonder skibox). Berg op liep mijn teller tot over de 225 (echte snelheid is bij mij bij 225 op de teller 217) toen heb ik de Audi maar laten gaan en heb mij met enige schaamte t.o.v. mijn broer die mijn bijrijder was verontschuldigd dat dit misschien toch niet zo heel verstandig was, maar met de aanvulling dat 160-170 dus geen probleem kon zijn. Dat was hij met me eens. nadat hij het stuur van me overgenomen had, is hij met 160-180 doorgereden tot de Nederlandse grens. Om kort te gaan: met een snelle (zware) auto en een degelijke skibox is uit ervaring 210-220 mogelijk ook tijdens het rijden geen extra belasting ondervonden maar echt verstandig lijkt me boven de 160 a 180 niet. | |
duidelijkheden | zaterdag 10 maart 2012 @ 23:43 |
Lijkt mij meer geluk dan wijsheid. 210.. totaal onverantwoord. Maar 160 ook, die dingen zijn allemaal gemaakt voor max 130. Het maakt dan ook niet uit op welke auto hij zit, het gaat om de weerstand, de krachten die op zo'n ding komen te staan, etc. Dat kan goed fout gaan, wel eens aan gedacht wat er gebeurd als zo'n ding met 160 loslaat? Zo'n incident komt in de krant, reken daar maar op. Als je per se met 160+ naar je vakantiebestemming moet, koop dan een auto waar alles in past, of neem minder mee. Als je je verantwoordelijkheid niet kunt nemen met zo'n ding op het dak, kun je het beter helemaal laten. | |
Beelzebufo | zaterdag 10 maart 2012 @ 23:51 |
Even los van hoe hard het mág: de extra luchtweerstand zorgt voor een sterke toename van het verbruik. Ik betaal zelf mijn brandstof, doe wel rustig aan dan kom ik er ook. [edit] Zowel mét als zónder dakkoffer dus [/edit] | |
DrDarwin | zondag 11 maart 2012 @ 07:27 |
Ga er maar vanuit dat 80% van zijn verhaal stoeremannenpraat is, en de resterende quatsch visserslatijn. |