quote:
Op zaterdag 10 maart 2012 20:44 schreef ties1968 het volgende:Ik kom net terug uit Oostenrijk met een ongeveer 8 jaar oude Thule 700 skibox (redelijke stroomlijn) op het dak.
Ik rijd een BMW 530D E61 (getuned).
De bedoeling was ook bij mij om niet harder te rijden als ongeveer 160
Dat hebben we op de heenweg ook netjes gedaan met een kort momentje van 170.
Op de terugweg ging het iets anders ik werd 2x ingehaald door een auto met skibox.
De eerste was een Audi A6 die reed ruim 190 daarna een Mercedec ML AMG met constant richting de 210 op de teller, die heb ik maar laten gaan.
Na een stuk op de Duitse autobaan waar iedereen netjes 100 reed zoals voorgeschreven was, werd er daarna op een stuk waar het 5% opliep flink doorgetrokken, hierbij heb ik me laten uitlokken door een Audi Allroad 3.0tdi (zonder skibox). Berg op liep mijn teller tot over de 225 (echte snelheid is bij mij bij 225 op de teller 217) toen heb ik de Audi maar laten gaan en heb mij met enige schaamte t.o.v. mijn broer die mijn bijrijder was verontschuldigd dat dit misschien toch niet zo heel verstandig was, maar met de aanvulling dat 160-170 dus geen probleem kon zijn. Dat was hij met me eens. nadat hij het stuur van me overgenomen had, is hij met 160-180 doorgereden tot de Nederlandse grens.
Om kort te gaan: met een snelle (zware) auto en een degelijke skibox is uit ervaring 210-220 mogelijk ook tijdens het rijden geen extra belasting ondervonden maar echt verstandig lijkt me boven de 160 a 180 niet.
Lijkt mij meer geluk dan wijsheid.
210.. totaal onverantwoord. Maar 160 ook, die dingen zijn allemaal gemaakt voor max 130. Het maakt dan ook niet uit op welke auto hij zit, het gaat om de weerstand, de krachten die op zo'n ding komen te staan, etc. Dat kan goed fout gaan, wel eens aan gedacht wat er gebeurd als zo'n ding met 160 loslaat? Zo'n incident komt in de krant, reken daar maar op.
Als je per se met 160+ naar je vakantiebestemming moet, koop dan een auto waar alles in past, of neem minder mee. Als je je verantwoordelijkheid niet kunt nemen met zo'n ding op het dak, kun je het beter helemaal laten.