abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108666380
Vraag lijkt me duidelijk, ik vertrek maandag naar Oostenrijk en heb wel zin om me eventjes uit te leven op de Autobahn! :D

Enige probleem is dat ik het vermoeden heb dat mijn dak koffer het niet leuk zal vinden als ik dat ding over de tweehonderd heen jaag.

Heeft iemand enig idee wat de advies snelheid is met een dakkoffer? En heeft iemand ervaring met wat zo'n ding werkelijk aan kan?

Bij voorbaat dank :)
pi_108666444
200 is misschien wel een beetje overdreven met een dakkoffer.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zaterdag 3 maart 2012 @ 16:01:04 #3
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_108666607
Meestal 140, daarboven loop je het risico dat je je schoonmoeder uit de berm kan vissen ergens :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_108666637
Moet in de gebruiksaanwijzing staan.
  FOK!fotograaf zaterdag 3 maart 2012 @ 16:02:46 #5
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_108666676
140 tot 160 gaat nog, daarboven is het zelf ook niet lekker meer rijden.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_108667023
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 16:01 schreef Anne het volgende:
Moet in de gebruiksaanwijzing staan.
Dat, plus dat het mijn inziens niet verantwoordelijk is.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_108669845
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 16:02 schreef Pizza_Boom het volgende:
140 tot 160 gaat nog, daarboven is het zelf ook niet lekker meer rijden.
Hangt helemaal af van de auto waar de koffer op vastgesnoerd zit, plus dat de vormgeving van de koffer ook een hoop doet. Is het een simpel en goedkoop vergeeld koffertje uit het jaar kruik met spanband er omheen, dan zou ik toch behoorlijk rekening houden met de snelheid.

Zelf hanteer ik 160 km/h als bovengrens, maar heb ook wel eens die grens overschreden bij het inhalen.
  zaterdag 3 maart 2012 @ 17:41:45 #8
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_108670021
Ik stond ook eens langs de Autobahn bij een parkplatz en toen meende ik dat er een straaljager voorbij kwam, maar nee, het was een auto met dakkoffer die een "beetje" last had van rijwind-geluid.
:D
  FOK!fotograaf zaterdag 3 maart 2012 @ 17:49:04 #9
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_108670287
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 17:36 schreef j0rrit het volgende:

[..]

Hangt helemaal af van de auto waar de koffer op vastgesnoerd zit, plus dat de vormgeving van de koffer ook een hoop doet. Is het een simpel en goedkoop vergeeld koffertje uit het jaar kruik met spanband er omheen, dan zou ik toch behoorlijk rekening houden met de snelheid.

Zelf hanteer ik 160 km/h als bovengrens, maar heb ook wel eens die grens overschreden bij het inhalen.
Ik heb met diverse autos met koffer gereden, ook harder dan 160 (195 is meen ik de top met koffer op m'n bakkes), maar bij 160+ gaat het toch veel meer geluid maken en meer vibreren dan goed/comfortabel is. En dit bij diverse autos.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_108672019
Licht denk ik ook aan het merk/kwaliteit. Bij een duurder exemplaar van een bekend merk zou ik er wat meer vertrouwen in hebben dan een budget-aanbieding van de Aldi ;)
pi_108680140
Als je zo;n grote hebt haal je toch max 160 met je 1.6i
.
  zaterdag 3 maart 2012 @ 23:29:06 #12
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_108682149
Heb wel eens zo´n ding van Thule gehad.
Daar stond max. 130 in de papieren.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 4 maart 2012 @ 16:00:59 #13
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_108699324
Ik was vandaag in Duitsland, op de terugweg kwam de ene na de andere voorbij met zo'n ding :')
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  FOK!fotograaf zondag 4 maart 2012 @ 18:39:03 #14
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_108708032
Gebruiksaanwijzingen zijn dan ook alleen voor vrouwen en Duitsers. Doorsnee Hollander leest niet meer dan hoe te bevestigen, als ie dat al leest. Net als spiegelen op de Autobahn, hoeft als Hollander ook niet :')
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_108740272
Paar jaar geleden vloog er zo'n dikke korte dakkoffer op de Autobahn van een dak af. Konden de inhoud nog net ontwijken, maar een onderbroek bleef letterlijk achter de antenne hangen.

Overigens het leukste wat we gezien hebben is een familie in een Espace die vergeten waren de achterklep dicht te doen. Over een lengte van 50 meter lag de hele oprit vol skischoenen, kleding en etenswaren.
  maandag 5 maart 2012 @ 15:18:02 #16
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_108742935
Ach, je merkt het vanzelf als de auto de neiging krijgt om op te stijgen.

Zelfde met fietsendragers, wordt je ingehaald door iemand met een hevig klapperende fiets achterop en gaan ze voor je rijden. Sorry, maar dan geef ik gas bij of laat ik het los.
pi_108949253
Ik kom net terug uit Oostenrijk met een ongeveer 8 jaar oude Thule 700 skibox (redelijke stroomlijn) op het dak.
Ik rijd een BMW 530D E61 (getuned).
De bedoeling was ook bij mij om niet harder te rijden als ongeveer 160
Dat hebben we op de heenweg ook netjes gedaan met een kort momentje van 170.
Op de terugweg ging het iets anders ik werd 2x ingehaald door een auto met skibox.
De eerste was een Audi A6 die reed ruim 190 daarna een Mercedec ML AMG met constant richting de 210 op de teller, die heb ik maar laten gaan.
Na een stuk op de Duitse autobaan waar iedereen netjes 100 reed zoals voorgeschreven was, werd er daarna op een stuk waar het 5% opliep flink doorgetrokken, hierbij heb ik me laten uitlokken door een Audi Allroad 3.0tdi (zonder skibox). Berg op liep mijn teller tot over de 225 (echte snelheid is bij mij bij 225 op de teller 217) toen heb ik de Audi maar laten gaan en heb mij met enige schaamte t.o.v. mijn broer die mijn bijrijder was verontschuldigd dat dit misschien toch niet zo heel verstandig was, maar met de aanvulling dat 160-170 dus geen probleem kon zijn. Dat was hij met me eens. nadat hij het stuur van me overgenomen had, is hij met 160-180 doorgereden tot de Nederlandse grens.

Om kort te gaan: met een snelle (zware) auto en een degelijke skibox is uit ervaring 210-220 mogelijk ook tijdens het rijden geen extra belasting ondervonden maar echt verstandig lijkt me boven de 160 a 180 niet.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 23:43:57 #18
264800 duidelijkheden
Het kan maar duidelijk zijn.
pi_108955525
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 20:44 schreef ties1968 het volgende:
Ik kom net terug uit Oostenrijk met een ongeveer 8 jaar oude Thule 700 skibox (redelijke stroomlijn) op het dak.
Ik rijd een BMW 530D E61 (getuned).
De bedoeling was ook bij mij om niet harder te rijden als ongeveer 160
Dat hebben we op de heenweg ook netjes gedaan met een kort momentje van 170.
Op de terugweg ging het iets anders ik werd 2x ingehaald door een auto met skibox.
De eerste was een Audi A6 die reed ruim 190 daarna een Mercedec ML AMG met constant richting de 210 op de teller, die heb ik maar laten gaan.
Na een stuk op de Duitse autobaan waar iedereen netjes 100 reed zoals voorgeschreven was, werd er daarna op een stuk waar het 5% opliep flink doorgetrokken, hierbij heb ik me laten uitlokken door een Audi Allroad 3.0tdi (zonder skibox). Berg op liep mijn teller tot over de 225 (echte snelheid is bij mij bij 225 op de teller 217) toen heb ik de Audi maar laten gaan en heb mij met enige schaamte t.o.v. mijn broer die mijn bijrijder was verontschuldigd dat dit misschien toch niet zo heel verstandig was, maar met de aanvulling dat 160-170 dus geen probleem kon zijn. Dat was hij met me eens. nadat hij het stuur van me overgenomen had, is hij met 160-180 doorgereden tot de Nederlandse grens.

Om kort te gaan: met een snelle (zware) auto en een degelijke skibox is uit ervaring 210-220 mogelijk ook tijdens het rijden geen extra belasting ondervonden maar echt verstandig lijkt me boven de 160 a 180 niet.
Lijkt mij meer geluk dan wijsheid.

210.. totaal onverantwoord. Maar 160 ook, die dingen zijn allemaal gemaakt voor max 130. Het maakt dan ook niet uit op welke auto hij zit, het gaat om de weerstand, de krachten die op zo'n ding komen te staan, etc. Dat kan goed fout gaan, wel eens aan gedacht wat er gebeurd als zo'n ding met 160 loslaat? Zo'n incident komt in de krant, reken daar maar op.

Als je per se met 160+ naar je vakantiebestemming moet, koop dan een auto waar alles in past, of neem minder mee. Als je je verantwoordelijkheid niet kunt nemen met zo'n ding op het dak, kun je het beter helemaal laten.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 23:51:54 #19
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_108955758
Even los van hoe hard het mág: de extra luchtweerstand zorgt voor een sterke toename van het verbruik. Ik betaal zelf mijn brandstof, doe wel rustig aan dan kom ik er ook.

[edit]
Zowel mét als zónder dakkoffer dus
[/edit]
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  zondag 11 maart 2012 @ 07:27:03 #20
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_108960760
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 23:43 schreef duidelijkheden het volgende:

[..]

Lijkt mij meer geluk dan wijsheid.

210.. totaal onverantwoord. Maar 160 ook, die dingen zijn allemaal gemaakt voor max 130. Het maakt dan ook niet uit op welke auto hij zit, het gaat om de weerstand, de krachten die op zo'n ding komen te staan, etc. Dat kan goed fout gaan, wel eens aan gedacht wat er gebeurd als zo'n ding met 160 loslaat? Zo'n incident komt in de krant, reken daar maar op.

Als je per se met 160+ naar je vakantiebestemming moet, koop dan een auto waar alles in past, of neem minder mee. Als je je verantwoordelijkheid niet kunt nemen met zo'n ding op het dak, kun je het beter helemaal laten.
Ga er maar vanuit dat 80% van zijn verhaal stoeremannenpraat is, en de resterende quatsch visserslatijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')