abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 maart 2012 @ 22:20:02 #1
75049 BasOne
Spaceship!
pi_108644690
Medewerkers in de sociale werkvoorziening gaan donderdag 22 maart in Den Haag actie voeren tegen het wetsvoorstel Werken naar vermogen (WWNV).

De Tweede Kamer behandelt de WWNV eind april. Met nieuwe wet voegt het kabinet de sociale werkvoorziening, de bijstand en de Wajong samen. Het moet een bezuiniging van 1,8 miljard opleveren. Veel mensen die nu nog in de SW-bedrijven werkzaam zijn zouden aan de slag moeten bij reguliere werkgevers.

Platform VG deelt de zorgen van de SW-bedrijven en de vakbonden dat veel mensen niet in het bedrijfsleven aan het werk kunnen gaan, maar in de bijstand terecht zullen komen. Ook de terugval van inkomen - van 75% naar 70% van het wettelijk minimum loon - is een punt van kritiek.

Wat deze wet betekent voor mensen in de WsW (Zoals ik).

Men gaat 'ons' verplichten te werken in een regulier bedrijf, detachering noemen ze het.
Dit bedrijf kijkt naar de Ws indicatie, als iemand voor 40% arbeidsongeschikt is verklaart dan zal dat bedrijf maar 60% van het minimumloon uitbetalen.
Komt men daardoor onder het sociaal minimum, dat is bijstandsniveau, dan betaald de gemeente het resterende bedrag om tot het sociaal minimum te komen.

Om mijzelf als voorbeeld te nemen.
Ik werk 40 uur per week voor het minimumloon van 1150 Euro per maand en ben voor 35% arbeidsongeschikt verklaard.
Mocht deze wet er door komen, dan word ik verplicht in een regulier bedrijf te werken dat 65% van het minimumloon voor 40 uur uitbetaald.
Een kleine berekening leert mij dat ik dan als salaris 747 Euro over houd, dit is onder het sociaal minimum en word dus tot bijstandsniveau aangevuld tot 860 Euro per maand.
Voor 40 uur werken per week.

Ik zal er dus bijna 300 Euro per maand op achteruit gaan.

En gezien je werkt kom je niet in aanmerking voor de voordelen van bijstand zoals kwijtschelding van bepaalde belastingen.

Als er al een regulier bedrijf is dat mij in dienst wil nemen, anders kom ik gewoon thuis te zitten.

En met mij vele, vele anderen.

Je zit niet voor de lol in de WsW, je word niet verplicht de WsW in te gaan..

De mensen die in de WsW zitten willen werken, willen een steentje bijdragen aan de samenleving en willen zich kunnen bewijzen, ze zitten alleen met een legio beperkingen waardoor ze geen reguliere arbeid kunnen vinden of dat ze gewoon te onaantrekkelijk zijn voor werknemers om in dienst te nemen.

Deze mensen worden gewoon in de kou gezet.

22 maart, Malieveld Den Haag.

Een ieder die de mogelijkheid ziet om te komen wil ik verzoeken om te gaan en te protesteren tegen deze asociale wet.
Free speech?....... Yeah about as free as a Ferrari!!
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
  vrijdag 2 maart 2012 @ 22:39:14 #2
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_108645562
¤1150 euro voor 160 uur werk? Wat doe je dan precies voor werk dat je zo'n onvoorstelbaar laag salaris hebt? (ook al ben je deels arbeidsongeschikt, je krijgt nog minder dan de 18-jarige scholieren bij ons op het werk)

Schandalig laag...
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
pi_108645713
Ik zou het bijzonder triest vinden als hierdoor mensen aan de kant komen te staan of terug vallen in een inkomen dat al erg bescheiden is. Mensen die net zo goed een bijdrage aan de maatschappij leveren. Inderdaad niet sociaal en niet een politiek die ik graag zie.
pi_108646031
Het demonstreren en het opkomen voor de rechten van anderen en het verbeteren van de maatschappij is Nederland al lang verleerd. Het is alleen nog maar eigen huisje-boompje-beestje dat telt.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:05:44 #5
75049 BasOne
Spaceship!
pi_108646726
quote:
13s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 22:39 schreef Grielen het volgende:
¤1150 euro voor 160 uur werk? Wat doe je dan precies voor werk dat je zo'n onvoorstelbaar laag salaris hebt? (ook al ben je deels arbeidsongeschikt, je krijgt nog minder dan de 18-jarige scholieren bij ons op het werk)

Schandalig laag...
Persoonlijk werk ik voor de MOBA, http://dutch.moba.nl/ .
Wel op een locatie van het WS bedrijf waarvoor ik werk maar ik maak deze machines.
Ik heb een aangepaste werkplek en begeleiding die rekening houd met mijn beperkingen.

En ik kan toch met enige trots vermelden dat wij als Sw bedrijf betere kwaliteit leveren dan hun eigen monteurs.
Als 'arbeidsongeschikten' hebben we misschien meer te bewijzen.
MOBA heeft zelf in vaste dienst ook veel mensen met een beperking, wat echt voor het bedrijf spreekt, maar ze kunnen onmogelijk tientallen zoniet honderden mensen in dienst nemen dus besteden ze een gedeelte uit.

Mocht deze wet erdoor komen dan verlies ik dit werk, dan word ik verplicht ergens te werken zonder begeleiding, zonder dat er rekening word gehouden met mijn beperkingen, en word er van mij verwacht dat ik 110% voor het bedrijf lever.
Voor minder dan het minimum loon....

Ik ga nu met plezier naar mijn werk, ik vind het leuk om te doen, maar mocht deze wet erdoor komen dan stop ik geheel.
Waarom zou ik 40 uur werken als ik er niet eens voor beloond word?
Deze wet drijft mensen juist in de bijstand inplaats van ze eruit te helpen.

Het is logisch, een WsWér kost de staat meer dan iemand in de bijstand.
Maar als arbeids beperkte zit je al in een verdom hoekje....

En met mij 70.000 anderen..

70.000!!!!!
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
pi_108646872
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:05 schreef BasOne het volgende:

Is dat ook zo als je het tegenover het werk zet wat daarvoor wordt gedaan?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:21:25 #7
75049 BasOne
Spaceship!
pi_108647364
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:09 schreef waht het volgende:

[..]

Is dat ook zo als je het tegenover het werk zet wat daarvoor wordt gedaan?
Wat kan de staat het schelen hoeveel werk je verzet voor een bedrijf?
Vaste werknemers bij een bedrijf levert de staat alleen geld op, dat kost ze niets.
WsWérs kosten de staat alleen maar en leveren geld op voor het bedrijf.

Ik kan er begrip voor opbrengen dat er bezuinigt moet worden.
Ik kan er geen begrip voor opbrengen dat er bezuinigt word op mensen die het al moeilijk genoeg hebben.
Mijn beperkingen zijn voornamelijk lichamelijk, en een paar psychische ;)
Maar ik ben mondig genoeg om voor mezelf op te komen.
Duizenden mensen zijn dat niet, die laten het gedwee over zich komen, die zijn mentaal en psychisch niet in staat om precies te beseffen wat er aan de hand is.

En dat vind ik het schofterige, mensen aanpakken die niet beter weten, mensen die zich niet kunnen verweren helemaal uitkleden.

Genoeg mensen in de WsW die zich de pleuris werken, die 200% meer doen dan een ander, niet omdat ze zich willen bewijzen, niet omdat ze niets anders te doen hebben maar omdat ze gewoon aan het werk worden gezet en niet beter weten, die gewoon het besef niet hebben dat ze rechten hebben en niet alleen plichten.
Laboro te salutante
pi_108647522
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:21 schreef BasOne het volgende:

[..]

Wat kan de staat het schelen hoeveel werk je verzet voor een bedrijf?
Vaste werknemers bij een bedrijf levert de staat alleen geld op, dat kost ze niets.
WsWérs kosten de staat alleen maar en leveren geld op voor het bedrijf.
Dus een soort subsidie voor het bedrijfsleven. Dat komt wel meer voor.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:26:57 #9
75049 BasOne
Spaceship!
pi_108647621
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:24 schreef waht het volgende:

[..]

Dus een soort subsidie voor het bedrijfsleven. Dat komt wel meer voor.
VVD is weer eens aan de macht, alles voor de werkgever, niets voor de werknemer..
Laboro te salutante
pi_108647674
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:26 schreef BasOne het volgende:

[..]

VVD is weer eens aan de macht, alles voor de werkgever, niets voor de werknemer..
Ook voor de werknemer lijkt me. Het bedrijf neemt immers werknemers aan wiens loon deels door de overheid betaald wordt.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:45:04 #11
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108648376
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:05 schreef BasOne het volgende:

[..]

Persoonlijk werk ik voor de MOBA, http://dutch.moba.nl/ .
Wel op een locatie van het WS bedrijf waarvoor ik werk maar ik maak deze machines.
Ik heb een aangepaste werkplek en begeleiding die rekening houd met mijn beperkingen.

En ik kan toch met enige trots vermelden dat wij als Sw bedrijf betere kwaliteit leveren dan hun eigen monteurs.
Als 'arbeidsongeschikten' hebben we misschien meer te bewijzen.
MOBA heeft zelf in vaste dienst ook veel mensen met een beperking, wat echt voor het bedrijf spreekt, maar ze kunnen onmogelijk tientallen zoniet honderden mensen in dienst nemen dus besteden ze een gedeelte uit.

Mocht deze wet erdoor komen dan verlies ik dit werk, dan word ik verplicht ergens te werken zonder begeleiding, zonder dat er rekening word gehouden met mijn beperkingen, en word er van mij verwacht dat ik 110% voor het bedrijf lever.
Voor minder dan het minimum loon....

Ik ga nu met plezier naar mijn werk, ik vind het leuk om te doen, maar mocht deze wet erdoor komen dan stop ik geheel.
Waarom zou ik 40 uur werken als ik er niet eens voor beloond word?
Deze wet drijft mensen juist in de bijstand inplaats van ze eruit te helpen.

Maar als arbeids beperkte zit je al in een verdom hoekje....

En met mij 70.000 anderen..

70.000!!!!!
Vind je de hoeveelheid een argument an sich?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:45:08 #12
75049 BasOne
Spaceship!
pi_108648379
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:28 schreef waht het volgende:

[..]

Ook voor de werknemer lijkt me. Het bedrijf neemt immers werknemers aan wiens loon deels door de overheid betaald wordt.
Voordeeltje voor de werkgever dus tenkoste van de werknemers.

WsWérs worden verwacht voor onder minimumloon te werken......!!!!
En dan willen ze het minimumloon ook nog eens verlagen met 14%....

Ik ben snel tevreden, ik kan rondkomen met het minimumloon, maar ik werk er wel 40 uur per week voor.
Ik hou niet veel over aan het eind van de maand, vakantie? al 15 jaar niet meer, als het al niet langer is.
Ik wil GVD ook eens een mevallertje inplaats van altijd maar genaaid te worden..

Maar dat is persoonlijk, en heeft verder niets met de WWnV te maken, die iedereen in de WsW naait.
Laboro te salutante
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:50:44 #13
75049 BasOne
Spaceship!
pi_108648647
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:45 schreef eriksd het volgende:

[..]

Vind je de hoeveelheid een argument an sich?
De hoeveelheid aan mensen die in de kou worden gezet bedoel je?

Nee, geen argument ansich.
Het blijft namelijk niet bij het getal van 70.000 want over de jaren zullen het er nog tienduizenden meer zijn die achter de geraniums zullen verpieteren.
Die 70.000 zijn de mensen die nu op dit moment de pineut zijn als de wet er door komt.

Velen kunnen nog zelfstandig wonen, die gaan 25 tot 30% op hun loon achteruit...
Wat gebeurt er met die mensen?
Collega's van mij zitten al thuis die kompleet zijn ingestort omdat ze denken dat deze wet er al door is, dat ze hun huis uit moeten.

Dit kabinet heeft 0,0 compassie, denkt voor geen meter na, heeft geen enkel besef wat alleen hun ideeën al met mensen kunnen doen.
Laboro te salutante
pi_108649672
Ik ben het wel met ts eens.
Echter nu er binnenkort wederom nieuwe bezuinigingen worden aangekondigd is de kans zeer klein dat de reeds aangekondigde maatregelen worden geschrapt. Bovendien heeft het kabinet al eerder aangetoond ongevoelig te zijn voor argumenten en demonstraties.

Kun je niet proberen om een normale baan te krijgen, buiten de WsW om? Als ik jouw teksten zo lees kom je bijzonder helder over.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
  zaterdag 3 maart 2012 @ 00:35:47 #15
75049 BasOne
Spaceship!
pi_108650713
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 00:12 schreef eight het volgende:
Kun je niet proberen om een normale baan te krijgen, buiten de WsW om? Als ik jouw teksten zo lees kom je bijzonder helder over.
:)

Ik heb in het normale bedrijfsleven meegedraait.
Ik heb een 'normale baan' gehad.
Er word geen rekening gehouden met de beperkingen die iemand heeft.
Of je nu mentale, psychische of lichamelijke klachten hebt, bij een 'normale' baan is het enige dat telt dat je zoveel mogelijk winst maakt voor het bedrijf.

In de WsW word er rekening gehouden met de beperkingen van een persoon, de nadruk ligt niet op de winst die het bedrijf kan maken maar dat de personen die er werken zich op hun gemak voelen en iets bij kunnen dragen.

Voor mij persoonlijk.
Ik kan de druk niet aan, de prestatie druk, de deadlines, het 'moeten', dat levert mij zoveel stress op dat ik er zowel fysiek als psychisch er aan onderdoor ga.
Dat gecombineerd met een chronische ziekte, en probeer dan maar eens een normale baan te vinden, of liever gezegd, een werkgever die het risico aandurft.
Laboro te salutante
  zaterdag 3 maart 2012 @ 00:40:42 #16
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_108650913
Dit kabinet :N
Guilty as changed.
The Best of Señor Chang --- Part II
pi_108650997
Ik ben indertijd (maar dat is wel heeeel lang geleden) vanuit de WSW in de WAO gedumpt.
Ts en mede-wswers, succes met het het vechten voor jullie belangen.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  zaterdag 3 maart 2012 @ 00:44:42 #18
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_108651079
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:45 schreef BasOne het volgende:
Ik wil GVD ook eens een meevallertje inplaats van altijd maar genaaid te worden..
Ik pik deze zin even voor een nieuw topic *)

Daarnaast vind ik het bijzonder sneu voor jou en die 70000 anderen die hierdoor getroffen worden,
de waanzin van het bezuinigen is zover doorgeslagen dat ze maatregelen nemen die ons tot in lengte van jaren problemen geven, zeker bij de onderkant van de maatschappij waar mensen het van karige inkomens zoals die van jou moeten hebben, zum kotzen, ik hoop dat je een baan kan vinden ergens waar je wel door kan werken zonder de prestatiedruk die bij veel bedrijven tegenwoordig de norm is.

Kijk of je bij die eiersorteermachinefabrikant (briljant!) een baan kan vinden of eventueel bij een ander kleinschalig bedrijf wat wel feeling heeft met de mensen op de werkvloer in plaats van alleen oog voor de cijfers, wellicht kan je ergens anders je draai vinden, ik hoop het in ieder geval voor je!
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  zaterdag 3 maart 2012 @ 00:54:06 #19
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_108651467
Tsja, had je nou echt iets anders verwacht? Als de VVD aan de macht is dan weet je 1 ding zeker, de zwaksten worden het hardst genaaid. De VVD is een slaaf van het grote geld en ze bewijzen wederom dat ze over lijken gaan om hun meesters tevreden te stellen. Wat nog veel raarder is, is dat we dit allemaal allang weten maar nog steeds zijn er normale werkende mensen die op die huichelachtige ratten stemmen.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
  zaterdag 3 maart 2012 @ 01:41:07 #20
75049 BasOne
Spaceship!
pi_108652986
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 00:54 schreef PalmRoyale het volgende:
Tsja, had je nou echt iets anders verwacht? Als de VVD aan de macht is dan weet je 1 ding zeker, de zwaksten worden het hardst genaaid. De VVD is een slaaf van het grote geld en ze bewijzen wederom dat ze over lijken gaan om hun meesters tevreden te stellen. Wat nog veel raarder is, is dat we dit allemaal allang weten maar nog steeds zijn er normale werkende mensen die op die huichelachtige ratten stemmen.
Ik heb dan ook niet op de VVD gestemd.
Ik ben niet zo Asociaal.
Laboro te salutante
  zaterdag 3 maart 2012 @ 10:15:02 #21
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108657153
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 01:41 schreef BasOne het volgende:

[..]

Ik heb dan ook niet op de VVD gestemd.
Ik ben niet zo Asociaal.
Dat snap ik wel. Je hebt geen cent te makken en stemt dus op een partij die daar meer van wil maken. Je stemt dus voor je inkomen. Net als mensen die op de VVD stemmen in de hoop op een belastingverlaging.

Je hebt dus boter op je hoofd, en om dat te camoufleren kies je de moral highground.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 3 maart 2012 @ 10:24:45 #22
297051 schaal_9
Caissière B
pi_108657297
Ter indicatie een voorbeeld van wat een 18-jarige die 50% arbeidsongeschikt is, met loondispensatie verdient:
Minimumjeugdloon voor een 18-jarige: 658.20 euro bruto per maand
50% daarvan = 329.10 euro bruto per maand

De grondslag voor de loonheffing is het brutoloon vermeerderd met 7.1% (werkgeversbijdrage Zvw).
Loonheffing 115.83 euro per maand
Netto salaris 213.27 euro per maand

213.27 : 165 uur = 1.29 euro netto per uur !
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_108657427
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 10:15 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat snap ik wel. Je hebt geen cent te makken en stemt dus op een partij die daar meer van wil maken. Je stemt dus voor je inkomen. Net als mensen die op de VVD stemmen in de hoop op een belastingverlaging.

Je hebt dus boter op je hoofd, en om dat te camoufleren kies je de moral highground.
Ik stem ook nooit vvd met mijn 1.5* modaal. Daar gaat je moreel argument om je geliefde vvd nog een beetje te redden in dit terechte topic waar de vvd wordt afgezeken.
  zaterdag 3 maart 2012 @ 10:36:09 #24
75049 BasOne
Spaceship!
pi_108657472
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 10:15 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik stem op een partij die niet 70.000 mensen op straat wil zetten omdat ze een handicap hebben.
Laboro te salutante
  zaterdag 3 maart 2012 @ 10:36:28 #25
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108657481
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 10:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik stem ook nooit vvd met mijn 1.5* modaal. Daar gaat je moreel argument om je geliefde vvd nog een beetje te redden in dit terechte topic waar de vvd wordt afgezeken.
Haha. En wat doet het feit dat jij geen VVD stemt af aan het feit dat mensen die wel op de VVD stemmen dat in overwegende mate doen om meer over te houden? Het zijn twee cirkels die elkaar niet raken.
Bis bis bis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')