abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator dinsdag 28 februari 2012 @ 22:15:05 #1
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_108521294
111121_50937_Forum-banner-Next-Best-Band.jpg

Plug It In: Duncan Idaho - IO

Een geweldige timing in het geval van Duncan Idaho. We pluggen de poprockformatie uit Lekkerkerk in, een paar weekjes voor de presentatie van hun tweede album ‘The Event Horizon’.
De kern van deze jonge band, speelt al 11 jaar met elkaar. Toen Jip, Ivo en Thomas nog in groep 8 zaten besloten ze om een bandje te beginnen. Ze maakten toen vooral punkrock. Een jaar later kwam Jan erbij. Vanaf dat moment begon de band zijn eigen stijl te ontwikkelen, deze ontwikkeling leidde tot een stijl die Duncan Idaho de dag van vandaag draagt. In 2010 besloot de band met een schone lei te beginnen. Met de komst van Hanna was de band compleet.

Met IO levert Duncan Idaho een single af die je heel lekker en makkelijk wegluistert. Maar niet te makkelijk. De heerlijke bridge zet je op het juiste moment weer met beide benen op de grond. Wat ons betreft smaakt dit naar meer!
Zaterdag 10 maart 2012 om 20.00 uur zal Duncan Idaho hun nieuwe album presenteren in de Unie te Rotterdam. Kaarten zijn alleen aan de deur verkrijgbaar dus wees op tijd!

Waar staat Duncan Idaho voor?
Beleving, gelaagdheid, muzikaliteit en werklust.

Wat weet nog niemand over jullie?
Dat gaan we natuurlijk niet zeggen…

Hoe zijn jullie op de bandnaam gekomen?
Duncan Idaho is het meest intrigerende karakter van de 'Dune' boeken van Frank Herbert. Filosofische en rijke cult science fiction die ons heel erg aan het denken bracht. Het is een naam die goed klinkt maar waarvan de betekenis niet aan het oppervlakte ligt. Daar zien wij een parallel met onze muziek.

Hoe is jullie muziek het beste te omschrijven?
Een vintage en tegelijkertijd tijdloze sound. Ondersteund door catchy hooks, strakke ritmes en in elkaar verweven gitaarlijnen. Overkoepeld door aangrijpende samenzang van man en vrouw. De roots liggen in de punkrock maar er wordt vooral geluisterd naar de meesters van de sixties en seventies.

Waarin onderscheidt Duncan Idaho zich van andere bands?
We zijn geen band van overdreven opsmuk. We doen waar we goed in zijn en dat is muziek maken en teksten schrijven. Live zijn we strak en overtuigend. Dat doen andere bands ook en dat is ook wat bands behoren te doen. Het is jammer dat de hedendaagse muzikale wereld meer waarde hecht aan opsmuk en onderscheid maken dan aan waar het volgens ons echt om gaat.

Vertel eens over één van jullie hoogtepunten?
Het hoogte punt van onze carrière is onze nieuwe cd. We zijn er trots op en dat mag iedereen weten! Het was een fascinerend en intensief proces. Binnenkort kan iedereen dit zien als we onze 'Making of The Event Horizon' DVD uitbrengen.

Wie zijn jullie inspiratiebronnen?
We laten ons inspireren door de zin en de onzin van het leven. Maar ook door de dingen waarover je liever niet praat, zoals de dood of verdriet. Muziek is niets anders dan lucht zo mooi mogelijk laten bewegen maar tegelijktijdig zoveel meer. Voor deze plaat zijn we bij elkaar gaan zitten en hebben elkaar geïnspireerd. We zijn onze eigen inspiratiebronnen. De plaat staat heel dicht bij ons zelf.

Wat is jullie favoriete gespreksonderwerp?
We zijn heel intensief bezig met het album en de presentatie daarvan op 10 maart in De Unie Rotterdam en de bijbehorende tour. We hebben daar zo verschrikkelijk veel zin in dat het automatisch naar dat onderwerp gaat als we met elkaar spreken.

Naar welke artiesten luisteren jullie zelf?
Sinds die streaming diensten is het einde een beetje zoek. Wanneer je CD's of LP's koopt neem je toch wat meer je tijd voor artiesten en nu ligt de muzikale wereld aan je voeten. We zijn echte muziekfanaten, bezoeken veel concerten en hebben allemaal een iets andere smaak. We verslinden muziek. Ivo luistert veel rock; Queens of the stone age, Black keys maar ook Bon Iver en veel oude blues. Jan wat complexere muziek als Yes, King Crimson en Tool. Tomas van Rap tot Enter Shikari. Jip luistert veel naar The Doors, Wilco, The Strokes en Hanna is momenteel into Arcade Fire en de moderne alternatieve popscene. En het Moon Music aanbod is erg interessant, zoals Early Adopters en Christopher Green.

Hoe schrijven jullie nummers?
Meestal komt er een iemand met een ideetje waar we vervolgens met zijn allen een nummer van maken. We schrijven met elkaar en inspireren elkaar. Daarom zijn we ook echt een eenheid op en naast het podium. Als er iemand uitvalt is het bijna onmogelijk om dat op te vangen.

Welk nummer van een andere artiest hadden jullie willen schrijven?
Jet van Paul McCartney, Close to the Edge van Yes, Frame by Frame van King Crimson, Go With The Flow van QOTSA, Impossible Germany van Wilco, Paranoid Android, A Day In The Life, The River Knows van The Doors

Waar gaan de teksten van Duncan Idaho over?
We plaatsen onze persoonlijke gebeurtenissen graag in het grotere geheel. Veel zaken hebben een bepaalde overeenkomst. Het universum is een ritmisch, ongrijpbaar en fascinerend iets. Maar ook het menselijk lichaam, oorlogen, de oceanen, de psyche en de liefde zijn oneindig interessant. Alles heeft zijn plek in het geheel, maar niemand begrijpt het ten volle. Dat zijn grote inspiratiebronnen voor ons.

Wat is de grootste blunder die jullie hebben gemaakt tijdens een optreden?
Jan: Ik ben laatst bij een optreden gestruikeld over een monitor…tijdens mijn gitaar solo! Maar ik heb hem wel netjes afgemaakt al zeg ik het zelf.

Wat is jullie eerste muziekherinnering?
Jan: Mijn muzikale ontluiken vond plaats na het beluisteren van de debuut plaat van The Doors. Toen wist ik wat ik met mijn leven wilde doen. Tomas: Samen met Ivo happy hardcore luisteren in mijn slaapkamer toen we 10 waren!

Wat zouden jullie doen als je geen muzikant was geweest?
Je moet wel erg fortuinlijk zijn als je alleen maar muzikant kan zijn in dit land. We hebben allemaal twee fulltime banen. Eén van de baas, één voor ons zelf.

Wat is de grootste uitdaging die jullie als band tegen zijn gekomen?
De grootste uitdaging die wij als band ondergingen en nog steeds ondergaan is het lol blijven hebben. Doordat er overal geld tekort is komen kleine bands simpelweg niet meer aan de bak. Dit kan dus erg demotiverend werken. Wij halen dan ook ons geluk uit de kleinste dingetjes. Als iemand ons benadert en vertelt dat hij ons nieuwe clip leuk vindt kunnen we zo weer een jaar vooruit.

Wat zouden jullie als band graag willen bereiken?
Het zou fantastisch zijn als we de wereld rond vlogen voor grote shows.
Maar als we in Nederland een beetje erkenning krijgen zijn we ook al gelukkig.

Waarmee vind je dat andere artiesten de mist ingaan en zouden jullie dus absoluut niet doen?
Een synchroon dansje opvoeren op het podium. En met de geluidsband meespelen.

Met welke artiest/band zouden jullie nog wel eens samen willen werken en wat voor nummer zou dat worden?
Wij zouden graag wel eens met Paul McCartney willen samenwerken, hopelijk wordt dit dan een ouderwets Beatles-liedje!

Welke andere Next Best Band band zouden jullie graag nog even uit willen lichten en waarom?
Wij vinden dat Early Adopters Next Best Band moeten worden. Die jongens hebben zo’n fantastische plaat afgeleverd, het zou terecht zijn als zij wat meer publiciteit zouden krijgen-

120223_163650_bandpic.JPG

Beluister en bekijk HIER meer audio-tracks en video’s van Duncan Idaho op Next Best Band. Next Best Band schotelt je vandaag dé beste bands van morgen voor. Dat doen ze op www.nextbestband.nl, festivals, radio en tv.

[ Bericht 2% gewijzigd door senesta op 28-02-2012 22:29:06 ]
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Moderator dinsdag 28 februari 2012 @ 22:27:04 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_108521938
Oeh dit doet een beetje huidige golf engelse muziek aan klinkt wel lekker opzich (jammer van het oeh en ge ah) maar toch wel prettig geluid :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_108524847
Ik hoor dan toch liever Alamo Race Track.
pi_108534199
De sound doet mij aan vroeger denken! Erg leuk.
Toch wel een beetje benieuwd naar de rest van die nieuwe cd
pi_108559979
2 weken geleden live gezien in een voorprogramma. Klonk wel leuk :)
Why get married and make one man miserable when I can stay single and make thousands miserable? -Carrie Snow
Op woensdag 21 oktober 2015 14:26 schreef kanovinnie het volgende:
Silk is niet hosselbaar voor een simpele sterveling als ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')