Mijn review van semi 2:
1. Servie:
Wat je van Zelko Joksimovic mag verwachten... sfeervolle balad met redelijke climax... al is het niet heel memorabel als zijn eerdere bijdragen aan het songfestival
2. Macedonie:
Het begint als een verlengstuk van Servie maar dan met vrouwenstem. Na een minuut te veranderen in een pittige midtempostuk... niet heel vervelend maar ook niet heel memorabel. ik weet niet of Europa dit gaat snappen maar zal vanuit die hoek wel wat stemmen gaan verzamelen
3. Nederland
Blijft natuurlijk lastig om dit in te schatten omdat je het lied al veel vaker hebt gehoord dan de rest. Het is het eerste Engelse liedje van de avond, en veel toegankelijker dan Macedonie en Servie... West-Europese oren zullen dit tot nu toe het liefst horen denk ik... loting is dus niet zo slecht als sommigen wellicht denken. En ik denk dat het zeker na 18 liedjes in de gedachten is blijven zitten bij de kijkers.
4. Malta
Stijlbreuk met de voorgaande liedjes... lekker uptempo maar weet niet hoe dit live gaat klinken... het is verder geen hoogstaand liedje, beetje categorie Tim Douwsma...
5. Wit-Rusland
Ok dit klinkt veel leuker dan Malta, beter liedje en leuk geperformed... dit zou er wat mij betreft wel eens doorheen kunnen komen!
6. Portugal
Dit lied is volgens mij van dezelfde schrijvers die een paar jaar geleden ook al tekenden voor een soortgelijke song... ook de performance met de backings doet me eraan denken. Klinkt niet slecht, het deint lekker op de Portugese taal.
7. Oekraine
Dit land heeft bewezen nooit kansloos te zijn, ook al is het lied nog zo kut... bombastisch, schreeuwerig... dat heeft ze in het verleden niet tegengehouden om toch te kwalificeren... Het lied heeft echt niks om het lijf, klinkt als een afgekeurde Snap-plaat uit de 90's... ik hoop dat de jury's dit ook horen...
8. Bulgarije
Wat ik al vermoedde op basis van de beschrijving klopt dus... ook dit is een schreeuwerig bombastisch lied... het was wellicht voor Joan nog beter geweest als ze achter deze 2 landen had gezeten voor het contrast... irritant stemgeluid doet me denken aan hun lied uit 2007... Dit en Oekraine achter elkaar kost beiden sowieso punten denk ik
9. Slovenie
Weer een lied in de eigen taal... op zich mooi maar het werkt denk ik wel in het voordeel van de Engelse liedjes zoals Nederland en Wit-Rusland... maar je hebt wel het idee dat je dit al eerder hebt gehoord vanavond (Servie, FYROM)
10. Kroatie:
Nog maar een sferische ballad... god we mogen echt blij zijn dat we Pearl niet hebben gestuurd... doordat het allemaal zo op elkaar lijkt kun je ze nauwelijks van elkaar onderscheiden, Kroatie klinkt wel het meest modern van al die liedjes... maar het is allemaal inwisselbaar: Kroatie; Slovenie; Servie en FYROM... Portugal is me nog het meest bijgebleven tot nu toe in die hoek...
11. Zweden
Ok, ik dacht op voorhand dat dit niet memorabel genoeg is de eerste keer als je het hoort... maar als je de liedjes op volgorde luistert springt dit er tot nu toe toch ook wel echt uit... goeie dancetrack... waarschijnlijk en hopelijk haalt dit veel punten weg bij Oekraine en Bulgarije... maar het hele SOngfestival winnen... denk het niet
12. Georgie:
Mijn god

Het begint als een soort schreeuwerig musicalstuk... om dan na 30 seconden echt helemaal om te slaan naar een rappige rijmelarij van lik-me-vestje... ik hoop dat jury's dit afstraffen... al ik betrap me erop dat ik het stiekem eigenlijk best grappig vind...
Zeker met de trackrecord van Georgie schakel ik dit niet zomaar uit... zeker niet in de televote
13. Turkije
Oh en dan komt Turkije gelukkig met een lied dat Georgie toch wel weer wat overschaduwd.. het heeft een beetje dezelfde vibe... maar het liedje is beter. Ik vind dit leuk!
14. Estland
Oeh... dit is de mooiste ballad van de avond tot nu toe... het spreekt veel meer aan dan al die Balkan-ballads... dit zeilt wat mij betreft zo de finale in

15. Slowakije
Oh lekker stevig poprocklied... die hebben we vanavond nog niet veel gehoord en springt er daardoor heel erg uit... er is duidelijk een rockminded publiek dat het songfestival kijkt (Lordi, Terasbetoni en Georgie vorig jaar) dus dit zou zo maar eens kunnen kwalificeren... het heeft wat weg van My Chemical Romance... dit mag van mij zeker door!
16. Noorwegen
Noorwegen stuurt de broer van Eric Saade lijkt het wel. Lied is lekker eigentijds... als iemand nog aan Malta dacht is dat nu wel verdwenen... lekker eigentijds uptemponummer... dit kan zo de radio op.. dit lijkt me tot nu de meeste kans te maken om deze halve finale te winnen.
17. Bosnie
Gooi er nog maar een ballad tegenaan uit die hoek... voormalig Joegoslavie had beter het geld bij elkaar kunnen leggen voor éen lied

Dit maakt vanwege de late loting nog best kans om door te gaan... maar dan wel ten koste van een van de buren denk ik...
18. Litouwen
Mensen die denken dat een tooi belachelijk is moeten toch even naar Litouwen kijken... die blinddoek

Die leidt pas echt af van het lied wat hij zingt... hij zingt het ook best klagerig, jammerig.... oh en weg is de blinddoek en dan wordt het ineens een uptempolied

Tweede stuk klinkt beter... geen idee wat ik hier van moet vinden.... twee liedjes in een waar ik maar de helft van kan waarderen...
Mijn qualifiers:
1. Noorwegen
2. Zweden
3. Turkije
4. Nederland
5. Estland
6. Wit-Rusland
7. Slowakije
8. Portugal
9. Bosnie
10. Servie
Die laatste 2 zouden ook net zo goed Macedonie; Kroatie of Slovenie kunnen zijn