abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108446655
Hallo allemaal,

Ik was in een creatieve bui vandaag en had bedacht om leuke foto's te plakken op een heel groot schilderdoek. De foto's had ik uitgekozen en uitgeprint op glanzend papier (fotopapier) en wilde deze gaan opplakken. Ik heb het geprobeerd met behanglijm, maar dit was absoluut geen succes! Het bleef niet goed plakken en de hele foto was gebobbeld.

Heeft iemand tips voor mij hoe ik de foto's op het schilderdoek kan plakken? Wat voor lijm ik hiervoor het beste kan gebruiken?

Ik zat zelf ook nog te denken aan dubbelzijdige tape. Ik vraag me alleen af of dit sterk genoeg is om de foto's vast te houden en of je geen verdikking door de foto heen ziet.

Pleassee help me!
pi_108446833
Ik zou zeggen met Bizonkit zou je toch een heel eind moeten komen :-) Nee, ff serieus bij de gewone fotozaken hebben ze speciale foto lijm waarmee ze foto's op karton plakken voordat ze ingelijst worden. Geen idee waar je die lijm kunt halen, maar zou gewoon eens vragen in een fotozaak.
pi_108446940
geloof dat ze fotolijm ook bij de hema hebben (waar de fotohoekjes en mappen ook liggen) maar heb t idee dat dat duurder is als gewoon lijm. gewoon simpele alleslijm moet toch wel lukken?
"you gotta preserve the present for those in the future"
pi_108447055
Speciale fotolijm is zuurvrij, dat schijnt beter voor behoud van je foto te zijn op lange termijn. ( heb ik mij laten vertellen )
pi_108447193
Oke dus fotolijm is beter dan normale lijm i.v.m. het behoud van de foto's.
Ik heb het ook met een soort prit-stift geprobeerd, maar dit is niet sterk genoeg en ook dit zorgt voor lichte bobbels in de foto.

Heeft iemand eventueel ook nog ervaring met fototape?

Ik zie op de site van de hema dat ze dit verkopen. Misschien dat dit nog makkelijker is dan lijm?
pi_108447298
denk niet dat fototape gaat blijven plakken op doek/canvas. op karton of papier zou dat wel gaan..
"you gotta preserve the present for those in the future"
pi_108447702
oho dat is inderdaad wel een slimme. dat zal inderdaad wel niet blijven plakken. Ik kan desnoods nog eerst karton op het doek plakken en daarna de foto's erop. Maar het lijkt me dat het makkelijker kan.
de fotolijm maar eens proberen dan.

Ik kan me alleen gewoon niet voorstellen dat de foto alsnog niet gaat bobbelen van de lijm
  maandag 27 februari 2012 @ 01:43:08 #8
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_108449688
Fotolijm=rubbercement=kleurloze bandenplaklijm

Laat de foto niet bobbelen zolang je maar niet enorme klodders gebruikt en is weer te verwijderen, maw je kunt de foto na een tijd weer eraf halen door bij 1 hoekje zachtjes er aan te trekken en met geduld zo de foto er weer af te trekken.
Je zult wel mogelijk met 1 punt te maken kunnen krijgen en dat is dat "foto's" uit een printer op "foto papier" geen echte fotos zijn en het papier ook anders is dus zou het zomaar kunnen dat zelfs met foto lijm de fotos toch gaan bobbelen.
Kwestie van proberen...

Overigens een leuke tip; je kunt met fotolijm "schrijven-tekenen" dan daarna met ecoline er overheen schilderen, de ecoline laten drogen en daarna de fotolijm weer met je vingers weg rullen, waar de lijm zat heeft de ecoline niet gehecht, tis een leuk effect :s)

Fotolijm gebruikt je overigens normaal gesproken niet door de hele foto aan de achterkant in te smeren, je doet alleen op de 4 hoeken een druppel.

Als je wel de hele foto wilt in lijmen kun je beter gaan zoeken naar lijmspray, deze is bij de bouwmarkt te koop, let op;er zijn meerdere varianten, de "betere" is van 3M en heet photomount maar die heb ik nog nooit bij de bouwmarkt gezien, je moet dan meer denken aan een hobbyshop.
Die van 3M geeft je de zekerheid dat je de goede hebt maar die van pattex of bison doet het ook goed, heet dacht ik non-permanent ,positioneerbaar oid.

link naar 3M: http://solutions.3m.com/w(...)230GE3E02LECIE204A00

Denk van te voren een plan uit hoe je het gaat doen want werken met lijm spray is tricky, als je ff niet op let zit alles onder de lijm, als je de hele achterkant van een foto wilt inspuiten is het aan te raden om rondom een dun randje af te tapen zodat de lijmspray niet over de kant naar de foto kan komen(schildertape)
Degene die ik altijd gebruikte is die "losneembaar" is en ook nog te positioneren is, dat doe je door slechts 1 zijde van de te kleven objecten in te spuiten.
Als je alle twee de objecten inspuit word de verbinding permanent.
Als je echter maar 1 zijde wilt inspuiten blijf je het probleem houden dat schildersdoek niet glad is en dus de hechting moeizaam zal zijn.

[ Bericht 31% gewijzigd door robber57 op 27-02-2012 02:29:38 ]
  maandag 27 februari 2012 @ 07:46:14 #9
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_108452045
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 00:08 schreef rissy89 het volgende:
Oke dus fotolijm is beter dan normale lijm i.v.m. het behoud van de foto's.
Ik heb het ook met een soort prit-stift geprobeerd, maar dit is niet sterk genoeg en ook dit zorgt voor lichte bobbels in de foto.

Heeft iemand eventueel ook nog ervaring met fototape?

Ik zie op de site van de hema dat ze dit verkopen. Misschien dat dit nog makkelijker is dan lijm?
Gewone lijm vreet na een tijdje door je foto heen. Fototape blijft waarschijnlijk niet plakken op doek, zelfde geldt voor fotohoekjes/plakkers. Fotolijm is eigenlijk ook alleen maar bedoeld voor papier-papier verbindingen, maar is een poging waard, denk ik.
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')