abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108422902
Scheve vergelijkingen hier. Dat de eigenaar zijn kosten anders ook zou hebben is 100% waar, maar de inwonende partner zou normaal gesproken ook huisvestingskosten hebben. Het is lijkt mij dan ook niet meer dan normaal dat de inwonende partner betaald voor dat woongenot.

Wat daarvoor een redelijk bedrag is, is van veel factoren afhankelijk. Als de woningeigenaar 60k per jaar verdient en een woning heeft gekocht op basis van dat inkomen (maximale hypotheek) dan is het niet realistisch om de deeltijd werkende/deeltijd studerende partner met een inkomen van 15k ook de helft van de woonlasten te laten betalen.

Zijn de beide inkomens ongeveer gelijk, of is de woning wat betreft kosten 'passend' bij het inkomen van de inwonende partner, dan is het wel realistisch om beiden (ongeveer) de helft te betalen. Verbeteringen aan de woning hierbij uitgezonderd! De eigenaar van de woning wordt immers volledig eigenaar van de verbetering en profiteert uiteindelijk ook van de bijbehorende waarde stijging.
  zondag 26 februari 2012 @ 18:48:34 #27
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_108426922
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 17:29 schreef Vinz0r het volgende:
Hallo,

Ik ben bezig om een huis te gaan kopen op mijn naam, maar mijn vriendin trekt er later wel bij in.
Nu kan ik natuurlijk in m'n eentje alles gaan betalen haar gratis laten wonen, maar voor niks gaat de zon op ;)
Ikzelf zat er dus aan te denken om haar mee te laten betalen, alleen met welke constructie/afspraken.

Voorbeeldje: Ik de hypotheek en zij de vaste lasten (GWL), en samen de boodschappen?

Nu is mijn vraag, zijn er mede FOK!kers die dit ook hebben?
Ja, m'n vriendin woont bij 'mijn' huis in. We hebben de vaste lasten gewoon naar rato van inkomen verdeeld. Dus gekeken naar wat mijn huis me netto kost en op basis van ons netto inkomen de verhouding bepaald.

quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 21:12 schreef liefkleinmeisje het volgende:
Ik zou zelf in zo'n situatie gewoon alle vaste lasten delen, ook de hypotheekrente. Zie het als een soort huur... Als je vriendin niet bij je in zou wonen zou ze ook ergens huur moeten betalen... Aflossing en onderhoud is dan uiteraard wel voor je eigen rekening. Maarja, iedereen moet zelf uitmaken wat ie het eerlijkst vind.
Yup. Hypotheekrente wel, maar de aflossing dus niet. Want dat geld verdwijnt niet. Verder delen we dus alle vaste lasten. Aangezien ze ongeveer van ons totaal inkomen 1/3e verdient betaalt ze ook 1/3e van de vaste lasten.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')