abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 29 mei 2012 @ 19:03:33 #151
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_112180130
Gevalletje 'eerst doen, dan denken', niezo handig. :P
Was hier toch iemand blij met een S-serie model:
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 17:56 schreef abruzzese het volgende:
Ik heb een Sony Cybershot DSC-P72 van 02-2004 ( ¤299,00 ) en heb er veel plezier van gehad en werkt nog perfect maar de techniek van deze compact camera is toch wat ouderwets .
Daarom heb ik 06-04-2012 een nieuwe compact camera gekocht na lang zoeken en het was voor mij vooral de kleine formaat camera die ik makkelijk aan broekriem in tasje meeneem .
Ik ben zeer tevreden met deze Nikon Coolpix S6300 + 8 GB 4 class geheugen .
En wat een wereld van verschil met deze twee camera's .

[ afbeelding ]

Oude & en nieuwe

[ afbeelding ]
En wat dat betreft is op vrijwel alle punten de S9300 beter. :Y Alleen of 'ie geschikt is voor jouw doel, is dan de vraag. Je kunt nu vaak eenmaal niet het beste van alle werelden hebben, dus moet je compromis sluiten en gaan voor wat je het belangrijkste vindt: wat wil je bij concerts filmen, sfeer en geluid, of up-close footage van de performance? Wil je sfeervolle foto's nemen als de zon nergens te bekennen is: situaties met weinig licht/binnen?

Een groot minpunt van de S9300 is dat de 18x zoom maar een diafragma van f/3.5 toelaat, wat niet bijzonder lichtsterk is. De sensor van weinig beïndrukkende grootte. Kijk je naar een Canon S100/S95, dan win je zo'n anderhalve f-stop en de sensor is aanzienlijk groter, dat leent zich veel beter voor donkere zalen e.d.. Wil je een Nikon, kun je ook kijken naar een Coolpix P310 met f/1.8 Je hebt dan behoorlijk minder zoom, maar zoals ik zei, je krijgt nu eenmaal helaas niet vaak het beste van alle werelden. Wil je toch zoiets als de S9300 dan vraag ik me af of er veel beter is... kijk naar wat andere compacts in de 'travelcompact'-klasse en misschien laat je je wel verleiden tot aankoop van een Samsung WB850F bijvoorbeeld (begint bij 23mm wideangle en f/2.8, 21x zoom, 1080p 60 fps).
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_112217153
Zou iemand mij kunnen helpen?

Budget: 700 Euro

Formaat: D-SLR bodies

Doel: Ik wil 'm gebruiken voor alles. Landschappen, feesten, portretten en zelfs eten (macro).

De fotograaf: Ik probeer mij vaak wel te verdiepen in de handleiding en de camera zelf, maar het is niet zo dat ik de handleiding in mijn slaap kan citeren.

Huidige Camera: Canon IXUS 85 IS 10.0 megapixel.

Voor een digitale camera ben ik erg tevreden. Zeker bij goed licht maakt hij goede foto's. Maar als ik dan foto's zie genomen met een spiegelreflex, dan denk ik, dat wil ik ook. :P Wat ik verder belangrijk vind is dat de camera bij slecht licht ook goede (scherpe) foto's maakt.

Welke camera's twijfel je over: De Canon EOS 550D. Of ja, meer de lens eigenlijk. Ik weet bar weinig over de lensen die bij spiegelreflex camera's horen. Ik zie bijvoorbeeld dat veel winkels de camera aanbieden met de 18-55 mm en de 18-135mm lens. Maar wat is het verschil? Ja, ik ben echt nog een n00b. :@

Bijzondere eisen: Een oplaadbare accu is een must.
  woensdag 30 mei 2012 @ 16:03:02 #153
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_112220320
550D is een prima allround camera, ook voor video. Puur qua fotokwaliteit heeft waarschijnlijk de Nikon D5100 net een kleine 'edge' over de Canon zou ik zeggen. Maar er hangt ook veel af van de fabrikants filosofie en of die past bij die van jou. Dus ga vooral eens in een winkel kijken naar die twee, hoe ze in de hand liggen, hoe de menu's werken... :Y Een oplaadbare accu is geen 'bijzondere eis' overigens, dat is een standaard.

En lens van 18-55mm levert je een (brandpunt)bereik van 18mm tot 55mm op, dat is van 18mm wideangle tot 3x ingezoomd. Dan zul je begrijpen dat de 18-135mm verder in kan zoomen met een factor van 7.5x. Dat geeft je net wat meer flexibiliteit. Beide lenzen zijn als IS-model (camerastabilisatie, wat belangrijk is om bewegingsonscherpte door camershake tegen te gaan) te verkrijgen en de f-stops doen f/3.5 tot f/5.6.

De f-waarde vertelt je over de lichtvangstcapaciteit van de lens. Hoe hoger het nummer, hoe meer licht er verloren gaat van het moment dat licht op het objectief valt, tot het punt dat het op de sensor terecht komt (lenzen met zoom hebben vaak veel glaselementen en gaat er aardig wat licht verloren). Zulke lenzen zijn dus niet optimaal voor diners bij sfeerlicht 's avonds bijvoorbeeld, wanneer licht al schaars is. Je kunt je diafragma (regelt de hoeveelheid licht die je door wilt laten) wijd opengooien (f/3.5) maar dat kan mogelijk niet genoeg zijn, dan moet je de sluitertijd aanpassen zolang de sensor langer belicht wordt. Echter, wanneer dit zo'n beetje langer dan 1/30e van een seconde duurt, wil zelfs de lensstabilisatie bewegingsonscherpte niet meer kunnen compenseren. Je kunt dan wel weer je ISO-waarde opschroeven (versterking van de signaalinput van de sensor) om de sluitertijd te verkorten, maar daardoor ontstaat weer ruis.

Wat je kunt doen is kijken naar een zogenaamde 'prime' lens, dat is een lens met een enkele, vaste dus, brandpuntafstand (geen zoom). Door het gebrek aan een grote hoeveelheid elementen in de lens zijn deze vaak lichtsterk. Een goedkope oplossing om mee te werken is dan bijvoorbeeld Canons 50mm f/1.8, zou je voor de 550D gaan. Zo'n wijd diafragma zorgt ook voor die shots waar het hoofdonderwerp scherp is en de achtergrond wazig, waardoor je hoofdonderwerp nog meer nadruk krijgt. Voor zowel Nikon als Canon (de grote twee) zijn er genoeg lenzen te vinden. Je hoeft niet per se van je cameramerk een lens te kopen. Je hebt ook lensfabrikanten zoals Sigma, Tamron, Tokina en Rokinon/Samyang bijvoorbeeld die uitstekende lenzen maken met mount voor je camera (Canon: EF(-S)-mount, Nikon: F-mount).

Als je je meer wilt verdiepen in fotografie en handmatig schieten, Karl Taylor heeft een gratis basic DSLR cursus die ik wel aanraden kan: http://karltaylorphotography.com/free-photography-course.htm .
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_112221338
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 16:03 schreef shiznuts het volgende:
550D is een prima allround camera, ook voor video. Puur qua fotokwaliteit heeft waarschijnlijk de Nikon D5100 net een kleine 'edge' over de Canon zou ik zeggen. Maar er hangt ook veel af van de fabrikants filosofie en of die past bij die van jou. Dus ga vooral eens in een winkel kijken naar die twee, hoe ze in de hand liggen, hoe de menu's werken... :Y Een oplaadbare accu is geen 'bijzondere eis' overigens, dat is een standaard.

En lens van 18-55mm levert je een (brandpunt)bereik van 18mm tot 55mm op, dat is van 18mm wideangle tot 3x ingezoomd. Dan zul je begrijpen dat de 18-135mm verder in kan zoomen met een factor van 7.5x. Dat geeft je net wat meer flexibiliteit. Beide lenzen zijn als IS-model (camerastabilisatie, wat belangrijk is om bewegingsonscherpte door camershake tegen te gaan) te verkrijgen en de f-stops doen f/3.5 tot f/5.6.

De f-waarde vertelt je over de lichtvangstcapaciteit van de lens. Hoe hoger het nummer, hoe meer licht er verloren gaat van het moment dat licht op het objectief valt, tot het punt dat het op de sensor terecht komt (lenzen met zoom hebben vaak veel glaselementen en gaat er aardig wat licht verloren). Zulke lenzen zijn dus niet optimaal voor diners bij sfeerlicht 's avonds bijvoorbeeld, wanneer licht al schaars is. Je kunt je diafragma (regelt de hoeveelheid licht die je door wilt laten) wijd opengooien (f/3.5) maar dat kan mogelijk niet genoeg zijn, dan moet je de sluitertijd aanpassen zolang de sensor langer belicht wordt. Echter, wanneer dit zo'n beetje langer dan 1/30e van een seconde duurt, wil zelfs de lensstabilisatie bewegingsonscherpte niet meer kunnen compenseren. Je kunt dan wel weer je ISO-waarde opschroeven (versterking van de signaalinput van de sensor) om de sluitertijd te verkorten, maar daardoor ontstaat weer ruis.

Wat je kunt doen is kijken naar een zogenaamde 'prime' lens, dat is een lens met een enkele, vaste dus, brandpuntafstand (geen zoom). Door het gebrek aan een grote hoeveelheid elementen in de lens zijn deze vaak lichtsterk. Een goedkope oplossing om mee te werken is dan bijvoorbeeld Canons 50mm f/1.8, zou je voor de 550D gaan. Zo'n wijd diafragma zorgt ook voor die shots waar het hoofdonderwerp scherp is en de achtergrond wazig, waardoor je hoofdonderwerp nog meer nadruk krijgt. Voor zowel Nikon als Canon (de grote twee) zijn er genoeg lenzen te vinden. Je hoeft niet per se van je cameramerk een lens te kopen. Je hebt ook lensfabrikanten zoals Sigma, Tamron, Tokina en Rokinon/Samyang bijvoorbeeld die uitstekende lenzen maken met mount voor je camera (Canon: EF(-S)-mount, Nikon: F-mount).

Als je je meer wilt verdiepen in fotografie en handmatig schieten, Karl Taylor heeft een gratis basic DSLR cursus die ik wel aanraden kan: http://karltaylorphotography.com/free-photography-course.htm .
Ik ben bij de mediamarkt inderdaad eens met de Nikon en Canon gaan prutsen.

Dan merk je snel genoeg wat je beter ligt.

Bij mij was dat de Nikon.

Gewoon doen is toch de beste manier om er achter te komen :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_112223375
Ik ben overgegaan tot de aanschaf van een D5100 *O* *O* *O* .
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_112235129
shiznuts & Thinkk-Pinkk

Heel erg bedankt voor de info! Ik heb er echt veel aan. En de enige reden dat ik dacht aan een Canon ipv een Nikon is dat mijn huidige digi camera een Canon is en ik er best tevreden over ben. Maar dat zegt natuurlijk niet alles over hun andere toestellen en daarmee is de Nikon ook een optie. Verder duurt het nog tenminste een maand voordat ik er een kan aanschaffen/nodig heb (vakantie) en dus kan ik nog wat research doen en winkels bezoeken (met shiznuts info in mijn achterhoofd :)).
  zondag 3 juni 2012 @ 21:09:55 #157
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_112398636
Ik zoek een degelijke camera voor normaal gebruik op feestjes, vakanties e.d. Nu heb ik na wat info onderstaande combi gevonden. Vinden jullie dit een goede keuze? Budget is ook max 450.

Canon SLR CompletePack


Omschrijving:
Pak nog meer voordeel met deze combinatie-aanbieding: Canon EOS 1100D + 18-55 II IS met een Sandisk SD Video HD Extreme 8GB 30MB/s Class 10 geheugenkaart, extra Canon LP-E10 (Merk Jupio) accu en een Tamron Megazoom tas. Zo kunt u voorlopig even vooruit qua foto's maken, gezien u een redelijk grote vrije capaciteit op de snelle kaart hebt, en een extra accu om als reserve te dienen als de originele accu op zijn laatste momenten is. Daarnaast heeft u een mooie tas om uw slr-set mooi en veilig overal mee naartoe te nemen


Inhoud combodeal: ■Canon EOS 1100D + 18-55 II IS
■Sandisk SD Video HD Extreme 8GB 30MB/s Class 10
■Canon LP-E10 (Merk Jupio)
■Tamron Megazoom tas


Voorraad status: Op voorraad

Prijs: ¤438,45

Uw accessoire-korting: 11,92%
Bestel Combodeal
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
  zondag 3 juni 2012 @ 23:40:43 #158
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_112407698
Is in principe een prima oriënteerkit. :Y Een startplatform om de basis mee te leren en te ontdekken waar je kit z'n sterke/zwakke punten liggen om vervolgens bijvoorbeeld een objectief dat beter bij je wensen past (lichtsterker of misschien meer zoom) aan te schaffen. Want dat is vrijwel een ding dat zeker is: dat je, naarmate jijzelf beter wordt, je fotografie voedt met upgrades. :P

De tegenhanger van die kit is natuurlijk het goedkoopste instapmodel van Nikon: de D3100 + 18-55 VR, die je mogelijk ook wilt overwegen. Misschien dat die qua eisen/merkfilosofie beter ligt. Er is een reden dat men spreekt van Nikon- en Canon-fanboys. :P Sommige mensen bevalt het ene beter dan het andere en smaak is nu eenmaal niet te betwisten. Uitsluiten zou ik overigens ook niet een mirrorless camera, die wat compacter zijn. Sony NEX-, Olympus PEN-, Panasonic GF-series kunnen mogelijk ook interessant zijn.

Ik zou er ook meteen een UV-filter bijnemen trouwens. Hoeft niet veel te kosten, maar beschermt de lens dan vanaf dag 1. Een lensfilter kun je namelijk makkelijk en kostengunstig vervangen; een frontelement van een lens niet. ;)
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  maandag 4 juni 2012 @ 13:05:28 #159
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_112421008
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 23:40 schreef shiznuts het volgende:
Is in principe een prima oriënteerkit. :Y Een startplatform om de basis mee te leren en te ontdekken waar je kit z'n sterke/zwakke punten liggen om vervolgens bijvoorbeeld een objectief dat beter bij je wensen past (lichtsterker of misschien meer zoom) aan te schaffen. Want dat is vrijwel een ding dat zeker is: dat je, naarmate jijzelf beter wordt, je fotografie voedt met upgrades. :P

De tegenhanger van die kit is natuurlijk het goedkoopste instapmodel van Nikon: de D3100 + 18-55 VR, die je mogelijk ook wilt overwegen. Misschien dat die qua eisen/merkfilosofie beter ligt. Er is een reden dat men spreekt van Nikon- en Canon-fanboys. :P Sommige mensen bevalt het ene beter dan het andere en smaak is nu eenmaal niet te betwisten. Uitsluiten zou ik overigens ook niet een mirrorless camera, die wat compacter zijn. Sony NEX-, Olympus PEN-, Panasonic GF-series kunnen mogelijk ook interessant zijn.

Ik zou er ook meteen een UV-filter bijnemen trouwens. Hoeft niet veel te kosten, maar beschermt de lens dan vanaf dag 1. Een lensfilter kun je namelijk makkelijk en kostengunstig vervangen; een frontelement van een lens niet. ;)
Thx. Ik neem aan dat een goede SD kaart, tas en extra accu geen overbodige luxe is.
Wat doet een UV filter precies? De uv stralen kunnen de lens beschadigen en dit filter voorkomt dat?

De Nikon heb ik ook overwogen. Ik kreeg alleen de indruk dat de Canon gebruiksvriendelijker is en kwam naar mijn mening ook iets beter uit de test/vergelijking.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
pi_112421126
Ik heb vorige week mijn D5100 binnengekregen, ben er zaterdag op uit geweest om foto's te maken. Maar ik moet nog veel leren, nog HEEL erg veel ;)

Teveel opties als je een compact camera gewend bent. Ik had al iets gelezen, maar toen realiseerde ik me pas dat het nog te weinig was. Hij maakt erg mooie foto's, maar het kan ook jammerlijk mislukken :o
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  maandag 4 juni 2012 @ 13:32:15 #161
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_112422079
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:05 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

Thx. Ik neem aan dat een goede SD kaart, tas en extra accu geen overbodige luxe is.
Wat doet een UV filter precies? De uv stralen kunnen de lens beschadigen en dit filter voorkomt dat?

De Nikon heb ik ook overwogen. Ik kreeg alleen de indruk dat de Canon gebruiksvriendelijker is en kwam naar mijn mening ook iets beter uit de test/vergelijking.
Zeker. :Y Sandisk is w.m.b. leider op dat vlak. Zeker de Extreme-series. Verwacht deze week een Sandisk 64GB 95MB/s, op het moment de meest bizarste SD-kaart. :P Goed spul en je wilt idd niet stroomloos komen te zitten en of de tas ergens in een rugtasje rond laten zwerven.

UV-filter filtert inderdaad UV, het effect ervan is echter haast verwaarloosbaar (bij een blauwe smogwaas in een stad merk je het misschien). Ze worden tegenwoordig voornamelijk gebruikt om gewoon de lens te beschermen tegen de elementen, maar ook tegen stof/vingerafdrukken/krassen e.d. . Goede fotozaken hebben zulke filters op de lenzen zitten van de demomodellen om die reden. Hoeven ze hem daarna niet al te veel af te prijzen.

Verder inderdaad net welke camera je beter bevalt. :Y
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:08 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik heb vorige week mijn D5100 binnengekregen, ben er zaterdag op uit geweest om foto's te maken. Maar ik moet nog veel leren, nog HEEL erg veel ;)

Teveel opties als je een compact camera gewend bent. Ik had al iets gelezen, maar toen realiseerde ik me pas dat het nog te weinig was. Hij maakt erg mooie foto's, maar het kan ook jammerlijk mislukken :o
^O^ Nice. En ja. Ik was ook handmatig aan het schieten geweest op m'n bridgecamera/superzoom, maar een systeemcamera met nog meer handmatige instellingen e.d. is dan wel nog ff een stapje anders. Voor mij werken video's heel goed om iets te begrijpen, dus veel op YouTube kijken, daar hebben wat sites/lui goede kanalen. AdoramaTV bijvoorbeeld: http://www.adorama.com/alc/ . Zo kwam ik ook Karl Taylor tegen: http://karltaylorphotography.com/free-photography-course.htm . Hier nog wat tutorials om inspiratie op te doen: http://www.learnmyshot.com/index.php?mode=browse & http://www.good-tutorials.com/tutorials/photography . Hier een site met tips van Gordon Laing (Camerlabs.com): http://www.dslrtips.com/ . DigitalRev is ook altijd grappig om te volgen.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_112422344
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:32 schreef shiznuts het volgende:

^O^ Nice. En ja. Ik was ook handmatig aan het schieten geweest op m'n bridgecamera/superzoom, maar een systeemcamera met nog meer handmatige instellingen e.d. is dan wel nog ff een stapje anders. Voor mij werken video's heel goed om iets te begrijpen, dus veel op YouTube kijken, daar hebben wat sites/lui goede kanalen. AdoramaTV bijvoorbeeld: http://www.adorama.com/alc/ . Zo kwam ik ook Karl Taylor tegen: http://karltaylorphotography.com/free-photography-course.htm . Hier nog wat tutorials om inspiratie op te doen: http://www.learnmyshot.com/index.php?mode=browse & http://www.good-tutorials.com/tutorials/photography . Hier een site met tips van Gordon Laing (Camerlabs.com): http://www.dslrtips.com/ . DigitalRev is ook altijd grappig om te volgen.
Ach ik heb vaak hetzelfde gefotografeerd, met verschillende automatische instellingen en handmatige instellingen. probleem is dat ik achteraf niet zo goed meer weet wat ik had gedaan :@ . Volgende keer misschien eerst maar een excel tabel maken met wat instellingen en dan fotonummer erbij. kan ik wat beter inschatten wat het effect van verschillende instellingen is.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_112447619
Dames/Heren,

Ik ben op korte termijn op zoek naar een camera voor mijn ouders. Het moet een redelijk simpele 'zakcamera' zijn, die te gebruiken is voor vakanties en tijdens wandelingen enzo. Niet te veel poespas op, maar uiteraard wel qua kwaliteit goed. Budget maximaal ong. 250 euro.

Wie kan mij z.s.m. helpen mijn ouders gelukkig te maken ? :)

Alvast bedankt!
UNOX
pi_112639858
ik verkoop mijn 600d incl kitlens voor ¤500,- en ben op zoek naar een gebruikte 5d mark ii voor ¤1100,-.
  vrijdag 8 juni 2012 @ 23:28:01 #165
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_112641522
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 21:55 schreef knakworst3d het volgende:
Dames/Heren,

Ik ben op korte termijn op zoek naar een camera voor mijn ouders. Het moet een redelijk simpele 'zakcamera' zijn, die te gebruiken is voor vakanties en tijdens wandelingen enzo. Niet te veel poespas op, maar uiteraard wel qua kwaliteit goed. Budget maximaal ong. 250 euro.

Wie kan mij z.s.m. helpen mijn ouders gelukkig te maken ? :)

Alvast bedankt!
Ik kan niet zo goed een simpele zakcamera voor ouders bedenken omdat ik vaak naar andere camera's kijk. :D Als een camera allround bedoeld is en niet ergens specifiek voor gebruikt wordt of in bepaalde situaties moet uitblinken is er niet echt een camera aan te wijzen. Als je 250,- euro voor een camera uitgeeft zijn ze allemaal denk ik wel aardig voor algemeen gebruik. Ligt eraan wat ze persoonlijk fijn vinden werken en da's meer een kwestie van smaak, kom je toch weer bij het: ga in een winkel kijken. Zoom? Touchscreen? Filmkwaliteit? Wat lijkt je het beste voor ze? Er zijn met een reden zoveel fototoestellen. En elk fototoestel heeft een doelgroep en dus mensen die ze kopen. Dus geen een camera kan echt fout zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.

Mijn vader heeft wel bijvoorbeeld en Ixus-toestel, die Canon-lijn is best wel toegankelijk voor iedereen. Maar kan me ook voorstellen dat je gaat voor een Samsung WB of weer iets anders. Het is makkelijker opties voor te leggen als je weet wat mensen per se wél en per se nièt willen. Als zoom er niet zo toe doet misschien kijken naar iets met een grote sensors, dat covert dan weer meer verschillende lichtsituaties en waarschijnlijk de beste kwaliteit voor een point-and-shoot. Zou ik toch weer komen aanzetten met die Canon S95 (259,-).
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 22:56 schreef tuan84 het volgende:
ik verkoop mijn 600d incl kitlens voor ¤500,- en ben op zoek naar een gebruikte 5d mark ii voor ¤1100,-.
't Is hier meer een topic denk ik voor mensen die niet weten wat ze moeten kopen. :@ Als je zoekt naar een camera of een plek om die te verkopen is daar vast een specifiek plekje voor op FOK!. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_112866299
Budget: 500 euro
Formaat: Bridgecamera of systeemcamera
Doel: Vooral landschappen, luchten en natuur; maar ook mensen, feesten, concerten en dieren. Veelzijdig dus.
Fotograaf: Ik vind het liefst zelf alles uit zonder handleiding
Huidige camera: Panasonic lumix DMC FX37.
Welke camera’s twijfel je over: geen idee
Bijzonderheden: Deze panasonic was m'n eerste camera waarmee ik een klein beetje ben gaan experimenteren om te zien of ik fotograferen leuk vond. Ben er nu dus achter dat ik het zeker leuk vind, alleen merk ik dat deze camera toch wat tekortkomingen heeft. Belangrijkste hierbij zijn dat de foto's toch niet altijd scherp zijn en dat de zoomfunctie en macrostand tekortschieten. In het kort wil ik dus een nieuwe veelzijdige camera, maar eentje die wel wat meer kan en wat betere foto's maakt. Liefst met tilt-shift functie/effect en lange sluitertijden zijn altijd welkom.

Alvast bedankt voor de hulp!
  donderdag 14 juni 2012 @ 08:10:16 #167
247356 infp2009
More cowbell!
pi_112874345
Voila:

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juni 2012 22:56 schreef tuan84 het volgende:
ik verkoop mijn 600d incl kitlens voor ¤500,- .
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  donderdag 14 juni 2012 @ 13:22:44 #168
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_112883537
!

Maare... da's natuurlijk geen bridge- of systeemcamera (al raad ik iedereen inderdaad aan open te staan voor iets waar ze in eerste instantie niet naar zochten). Een spiegelreflex aanraden aan iemand die ' het liefst zelf alles uit zonder handleiding' uitvindt, is misschien ook niet het meest lumineuze idee. :P

Gewenst: bredere zoomrange, dichterbij zijnde macromode en wat betere focus/scherpte. Dan ook nog zo'n filtermode voor sepia-meuk maar vooral het miniature-effect.

Denk ik al gauw richting de bridgecamera's inderdaad. Ik heb echt veel geleerd en weten te doen met mijn Canon Powershot SX1 IS. De zoomrange is briljant en flexibel natuurlijk en je hoeft niet veel na te denken wanneer je ermee begint, maar de mogelijkheid bestaat wel. Het nadeel is de relatief kleine sensor in verhouding met de elementen in de lens en de daarbijbehorende 'slechte' f-waarde. Maar ik maak niet op dat dát nu erg zwaar weegt in de keuze en klinkt misschien dramatischer dan de realiteit: je kunt er echt prachtplaatjes mee schieten. Je krijgt bij een bridge echt superveel functies en zijn erg veelzijdig.

Maar goed, welke keuze heb je dan? Aangezien je al een beetje vertrouwd bent met Panasonic: een Panasonic Lumix DMC-FZ150 bijvoorbeeld. Of een Canon Powershot SX40 HS. Je hebt ook de Nikon Coolpix P510, met bizarre telezoom en de vrij recente Sony Cyber-shot DSC-HX200V.

Bekijk nog eens de site www.snapsort.com en vergelijk er eens een paar met elkaar (qua specs/features, de score kun je met een korreltjezak zout nemen). Op cameralabs.com staan goede reviews van o.a. de FZ150 en SX40 HS.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_112884390
Ik ben heel benieuwd naar jullie advies. Alvast bedankt!

Budget:
Ongeveer 3000 euro in totaal. Mag net wat meer of minder zijn.

Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body
D-SLR

Doel:
Filmen, voornamelijk in clubs waar het vaak erg donker is. Veel van dichtbij maar ook overzichtsdingetjes. Daarnaast af en toe in de buitenlucht, en bijvoorbeeld interviewtjes.

Fotograaf:
Weinig ervaring maar leer snel. Wel echt op zoek naar professionele apparatuur.

Huidige camera:
nvt

Welke camera’s twijfel je over:
Ik kwam direct uit op de Canon 5D mark III, en mij werd een 50mm 1.2 lens geadviseerd. Helaas is dit ruim 2000 euro boven budget. Iets in mij wilt wel heel graag een Canon.

Bijzonderheden:
Er moet sowieso ook een lamp op. En hoe zouden jullie dit aanpakken met geluid? Een richtmicrofoon op de camera of echt met een zendertje gaan werken? Wij willen ook af en toe interviews er tussen plakken in bijvoorbeeld de hotelkamer van een artiest. In de club zelf is het geluid niet belangrijk.
  donderdag 14 juni 2012 @ 13:54:29 #170
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_112884978
#1: Canon 5D mkIII
#2: Canon 5D mkII + 24-70mm
#3: Panasonic Lumix DMC-GH2 + ... + ... + ...
#4: Canon 650D/T4i + ... + ... + ...

Maar stel je vraag nog eens hier, wat hier zitten meer de fotospecialisten en in het volgende topic draait alles om video en ervaringen met shoots/interviews e.d. ;)
Videografie met DSLR #2 Waar we bouwen aan een rig
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 14 juni 2012 @ 14:46:43 #171
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_112887082
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 13:41 schreef Marrrtijn het volgende:
Ik ben heel benieuwd naar jullie advies. Alvast bedankt!

Budget:
Ongeveer 3000 euro in totaal. Mag net wat meer of minder zijn.

...

Welke camera’s twijfel je over:
Ik kwam direct uit op de Canon 5D mark III, en mij werd een 50mm 1.2 lens geadviseerd. Helaas is dit ruim 2000 euro boven budget. Iets in mij wilt wel heel graag een Canon.

Bijzonderheden:
Er moet sowieso ook een lamp op. En hoe zouden jullie dit aanpakken met geluid? Een richtmicrofoon op de camera of echt met een zendertje gaan werken? Wij willen ook af en toe interviews er tussen plakken in bijvoorbeeld de hotelkamer van een artiest. In de club zelf is het geluid niet belangrijk.
5DMKII is voldoende. De 50mm 1.2 is over the top en niet echt geschikt omdat 50mm in drukke omgevingen te hoog is en 1.2 te laag om meerdere personen scherp in beeld te krijgen. Ik zou eerder gaan voor:

Canon EF 35mm F2,0
Canon EF 28mm f/1.8 USM
Canon EF 24mm F1,4 L USM II
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_112889774
quote:
10s.gif Op donderdag 14 juni 2012 13:22 schreef shiznuts het volgende:
!

Maare... da's natuurlijk geen bridge- of systeemcamera (al raad ik iedereen inderdaad aan open te staan voor iets waar ze in eerste instantie niet naar zochten). Een spiegelreflex aanraden aan iemand die ' het liefst zelf alles uit zonder handleiding' uitvindt, is misschien ook niet het meest lumineuze idee. :P

Gewenst: bredere zoomrange, dichterbij zijnde macromode en wat betere focus/scherpte. Dan ook nog zo'n filtermode voor sepia-meuk maar vooral het miniature-effect.

Denk ik al gauw richting de bridgecamera's inderdaad. Ik heb echt veel geleerd en weten te doen met mijn Canon Powershot SX1 IS. De zoomrange is briljant en flexibel natuurlijk en je hoeft niet veel na te denken wanneer je ermee begint, maar de mogelijkheid bestaat wel. Het nadeel is de relatief kleine sensor in verhouding met de elementen in de lens en de daarbijbehorende 'slechte' f-waarde. Maar ik maak niet op dat dát nu erg zwaar weegt in de keuze en klinkt misschien dramatischer dan de realiteit: je kunt er echt prachtplaatjes mee schieten. Je krijgt bij een bridge echt superveel functies en zijn erg veelzijdig.

Maar goed, welke keuze heb je dan? Aangezien je al een beetje vertrouwd bent met Panasonic: een Panasonic Lumix DMC-FZ150 bijvoorbeeld. Of een Canon Powershot SX40 HS. Je hebt ook de Nikon Coolpix P510, met bizarre telezoom en de vrij recente Sony Cyber-shot DSC-HX200V.

Bekijk nog eens de site www.snapsort.com en vergelijk er eens een paar met elkaar (qua specs/features, de score kun je met een korreltjezak zout nemen). Op cameralabs.com staan goede reviews van o.a. de FZ150 en SX40 HS.
Canon powershot had ik inderdaad al gevonden en over getwijfeld. Ik wilde hem zelfs al kopen, maar hij was toen niet op voorraad. Sindsdien ben ik weer verder gaan zoeken en meer gaan twijfelen.

Naar aanleiding van die post over de Canon 600d heb ik het één en ander uitgezocht en ik ben bang dat ik toch lichtelijk enthousiast ben geraakt. Inderdaad is dit net een stapje verder dan wat ik van plan was en ik denk ook dat ik (helaas) aan het idee van een handleiding zal moeten wennen, maar ik ben een spiegelreflex nu toch serieus aan het overwegen. Snapsort heb ik inmiddels ook geraadpleegd en daar kwam ik uiteindelijk op de Nikon D5100. Heb al veel opgezocht over deze twee camera's en ik denk dat het er één van deze wordt.

Ik zal zeker nog je tips uitzoeken, dus bedankt daarvoor!

Het is de Panasonic DMC-FZ150 geworden, ben er erg blij mee!

[ Bericht 1% gewijzigd door Kaneelthee op 16-06-2012 09:22:34 ]
  zondag 17 juni 2012 @ 18:21:11 #173
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_113012001
Een SD kaart van 4 GB is dat genoeg? Hoeveel foto's kan je daar ongeveer op zetten?
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 17 juni 2012 @ 19:03:07 #174
300347 MrManuel
pi_113013560
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 18:21 schreef yvette1982 het volgende:
Een SD kaart van 4 GB is dat genoeg? Hoeveel foto's kan je daar ongeveer op zetten?
Ligt eraan wat je gaat schieten.. :)
Heb zelf 12GB vol geschoten bij een concertje.. En vond dat ik te weinig ruimte had.
Nu het kaartje van 8GB ook nog defect ook :{
[i]~ The impossible is easy![/i]
  zondag 17 juni 2012 @ 19:29:54 #175
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_113014742
Bij de media markt is toevallig de Canon EOS 1100D + 18-55 II IS in de aanbieding. Ik wil deze daar dan ook bestellen, ik weet alleen niet welke UV filter ik erbij moet nemen. Er zijn er vele te koop en ik heb geen idee waar ik op moet letten. Weet iemand welke ik nodig heb?
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')