Inderdaad loopt het over discussies over de wet en geboden van God doorgaans uit op de sabbat. Niet omdat het een knelpunt voor mij is, in tegendeel. Ik heb geen problemen met de sabbat!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 01:13 schreef Elemo het volgende:
OK, mijn inbreng:
Christenen vallen niet meer onder het convenant van de tien geboden.
Jezus kwam inderdaad om de wet te vervullen:
"Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen." (Mattheus 5:17)
Het woord vervullen in het Grieks hier, "plerosai" (van pleroo) heeft 2 betekenissen:
-iets tot aan de nok toe vullen (zoals bijv. het visnet in Mattheus 13:48 "Hetwelk, wanneer het vol geworden is, de vissers aan den oever optrekken")
-en het vervullen als in een voorspelling vervullen ("En dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden, hetgeen van den Heere gesproken is" Mattheus 1:22).
Allebei hetzelfde woord in het Grieks.
Hiermee schaft Jezus de wet ook niet af, maar vervult Hij de wet in beide betekenissen van het woord.
Hij vervult de de voorspelling van de Wet, door het Lam Gods te zijn dat geslacht is voor de wereld, en hij vult de norm van de wet, door deze spiritueel uit te vergroten, en de intentie erachter te laten zien zoals men in de rest van het hoofdstuk kan lezen. (Mattheus 5:17-48)
Dat men zich als christen wilt houden aan de norm hiervan is logisch, want dat vloeit immers voort uit de 2 geboden van het Nieuwe Verbond. Bijv. als je van je naaste houdt dan besteel je diegene niet. In die zin zijn het eeuwige principes.
De sabbat (want hier zit voor Ali-Kannibali het knelpunt) die als teken werd gebruikt voor het verbond van Mozes (Exodus 31:16-17, Ezechiel 20:12; Nehemia 9:14) is voor christenen niet meer geldig als verplichte rustdag omdat christenen onder het nieuwe verbond vallen. (Hebreeen 8)
Nergens in het Nieuwe Testament wordt voor christenen de sabbat verplicht gesteld omdat deze verplichte rustdag voor het Joodse volk voor christenen de rust van Christus is geworden. Hierin wordt het principe van rust en verfrissing van lichaam en geest (sabbat is letterlijk rust) wederom uitvergroot en vervuld in Christus.
Kan je dit even toelichten ?quote:Na Jezus' dood waren de eerste christenen allemaal joden. Het evangelie werd later pas tot de heidenen gebracht.
Dat in eerste instantie alle volgelingen van Jezus joden waren.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:27 schreef ATON het volgende:
Ali_Kannibali:
[..]
Kan je dit even toelichten ?
- Wat versta je onder ' de eerste christenen '
- Wat versta je onder ' de heidenen '
Ha ja natuurlijk! De Nazireeërs, de Essenen en de Zeloten. Allemaal joden.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat in eerste instantie alle volgelingen van Jezus joden waren.
Daar ben je deels mis in. Er waren ook joden die ' heidenen ' genoemd werden. Dat waren de gehelleniseerde joden. Dat waren aanvankelijk de eerste Paulinistische christenen. Niet onbelangrijk hoor.quote:Met 'heidenen' bedoel ik 'niet-joden'.
In de bijbel ligt de betekenis dieper.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 09:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat er een bloedoffer "nodig is"? Ik snap de theologische constructie (min of meer) wel, maar het komt op mij zo ontzettend over als "achteraf redeneren". We zien dood en verderf om ons heen, en proberen dat te verklaren als iets wat emergeerde vanuit een toestand van éénheid en harmonie.
Het bloed is niet voor God zelf maar voor ons. Dus God komt als mens, sterft en het bloed is om ons leven te geven. God wil dat wij bloeddorstig zijn:quote:Op vrijdag 24 februari 2012 11:00 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Je leest compleet heen over hetgeen ik zeg. En wij sterven wel degelijk, geen ontkomen aan.
Wetteloosheid en liefde hebben niets met elkaar te maken. Ik verwar ze dan ook zeker niet maar legt uit dat jouw god niet anders is dan andere bloeddorstige goden.
Slechts met bloed (de dood) kunnen ze worden tevredengesteld. Dan is er blijkbaar iets rechtgestreken of vereffend.
Wraakzucht dus. En dit alles omdat we van de vrucht gesnoept hebben...
Nou nee, het is de voornaamste reden dat je vasthoudt aan het idee dat christenen nog onder de wet van Mozes staan. Omdat jouw kerkstroming dat leert en zoveel nadruk legt op de sabbat.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Inderdaad loopt het over discussies over de wet en geboden van God doorgaans uit op de sabbat. Niet omdat het een knelpunt voor mij is, in tegendeel. Ik heb geen problemen met de sabbat!
Jezus kwam niet om de wet af te schaffen, dus ook de sabbat niet. Hij kwam om de wet te vervullen, dus ook de sabbat.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Na Jezus' dood waren de eerste christenen allemaal joden. Het evangelie werd later pas tot de heidenen gebracht.
Indien Jezus de sabbat 'af had geschaft', had hij dat wel duidelijk gezegd. Maar Zijn volgelingen na Zijn dood gaan allemaal door het met het vieren van de sabbat.
Dat zeg je heel goed, op een legalistische en niet op een spirituele manier. Dit is juist waarin Jezus de wet kwam vervullen, door het spirituele principe erachter te vergroten. Bij alle geboden en dus ook bij de sabbat.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De farizeeen observeerden toch duidelijk de sabbat. Echter op een legalistische en niet op een spirituele manier.
Indien de farizeeen de sabbat observeerden, dienen wij dat dan ook niet te doen?
Ja Hebreen 4:9 is een bekende tekst die veelvuldig gebruikt wordt door sabbathoudende kerken. Er wordt inderdaad het woord "sabbatismos" gebruikt, van het werkwoord "sabbatizo", wat heel letterlijk betekent: "zich verkeren in de sabbatsrust".quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het idee dat de sabbat een 'eeuwige rust' is geworden, komt door een misvatting van hebreeen 4:9 Er blijft dus nog een sabbatsrust over voor het volk van God,.
Normaal staat er geen 'sabbatsrust', maar 'rust'. Dit wordt vertaald als de 'eeuwige rust in Christus'. Blijkbaar heeft men in de herziene statenvertaling de correctie aangebracht.
In hebreeen worden worden 2 woorden gebruikt voor rust: sabbatismos en katapausis. 'Sabbatismos' is het houden van de wekelijkse rustdat. Katapausis is de 'eeuwige rust'.
In hebreeen 3 en 4 wordt steeds 'katapausis' gebruikt voor rust, maar juist in dit vers 4:9 wordt 'sabbatismos' gebruikt. Dit is de enige plaats in het NT waarin dit woordt gebruikt wordt.
Nu is er tegenwoordig natuurlijk discussie over of 'sabbatismos' werkelijk de zevende dags sabbat observatie betekent, maar andere werken die dit woord gebruiken verwezen altijd naar 7e dags sabbatobservatie.
'sabbatismos' is het zelfstandige naamwoord van 'sabbatizo' het werkwoord. Dit is het woord wat gebruikt wordt in Leviticus 23:32 Het moet voor u een sabbat zijn, een dag van volledige rust, en u moet uzelf verootmoedigen. 's Avonds, op de negende dag van de maand, moet u uw sabbat vieren, vanaf de avond tot aan de volgende avond.
Indien hebreeen 4:9 katapausis had gebruikt, was je punt correct geweest, maar nu staat er sabbatismos, vertaald 'er blijft nu een houden van de zevende dags sabbat over voor het volk van God', in overeenstemming met Jezus' uitspraak dat geen jota of titel van de wet verloren ging. Het houden van de zevende dags sabbat sluit niet uit dat men door Christus in een spirituele rust gaat, en deze spirituele rust sluit niet uit dat men Gods sabbat dient te observeren.
Ik ken jouw bloeddorst Ali. Maar de mens eist geen bloed, God eist bloed. Daarin verschilt hij niet van andere afgoden.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het bloed is niet voor God zelf maar voor ons. Dus God komt als mens, sterft en het bloed is om ons leven te geven. God wil dat wij bloeddorstig zijn:
53 Jezus dan zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als u het vlees van de Zoon des mensen niet eet en Zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in uzelf.
54 * Wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
55 Want Mijn vlees is het ware voedsel en Mijn bloed is de ware drank.
56 Wie Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem.
Als hij dat werkelijk had gezegd in het bijzijn van vrome joden, waren die allen gillend gaan lopen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik ken jouw bloeddorst Ali. Maar de mens eist geen bloed, God eist bloed. Daarin verschilt hij niet van andere afgoden.
wie wat gezegd?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Als hij dat werkelijk had gezegd in het bijzijn van vrome joden, waren die allen gillend gaan lopen.
ja en Ali neemt dat letterlijk. Vandaar zijn naam: kannibali.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Jezus. ( van dat bloed drinken enz. ) Nog steeds een billenkletser bij de vrome joden.
Nee, de mens heeft Jezus' bloed nodig om te leven, of hij het nu eist of niet.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik ken jouw bloeddorst Ali. Maar de mens eist geen bloed, God eist bloed. Daarin verschilt hij niet van andere afgoden.
Dat was het verbond met Noach en gaat over het feit dat als iemand een ander vermoord, die persoon zelf gedood moet worden, en indien een beest een mens dood, dat beest gedood moet worden. Dat is een andere context dan een offer.quote:Gen 9: En ik zal genoegdoening eisen wanneer jullie eigen bloed, waarin je levenskracht schuilt, wordt vergoten; ik eis daarvoor genoegdoening van mens en dier.
Kan het nog duidelijker?
Dijenkletser bedoel je denk ik.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Jezus. ( van dat bloed drinken enz. ) Nog steeds een billenkletser bij de vrome joden.
Maar ik heb zelf een verstand van God gekregen en kan voor mijzelf bepalen of ik iets geloofwaardig acht of niet. Op basis daarvan observeer ik de sabbat, niet omdat toevallig de kerk die dat doet en waar ik mij bij aansluit dat ook doet.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:56 schreef Elemo het volgende:
[..]
Nou nee, het is de voornaamste reden dat je vasthoudt aan het idee dat christenen nog onder de wet van Mozes staan. Omdat jouw kerkstroming dat leert en zoveel nadruk legt op de sabbat.
En er geen jota of titel aan te veranderen of voorbij te laten gaan. De wet spreekt over elke zevende dag, omdat God de zevende dag zegende na de schepping. Indien geen jota of titel voorbij is gegaan, dan ook dat 'zevende dag' niet. Dus ben je genoodzaakt om de wet af te schaffen. Maar Jezus zegt dat dat Hij niet kwam doen, in tegendeel.quote:Jezus kwam niet om de wet af te schaffen, dus ook de sabbat niet. Hij kwam om de wet te vervullen, dus ook de sabbat.
Wat versta je onder 'melding gemaakt van het observeren van de sabbat'. Dat er letterlijk staat dat men rustte? Ik verwacht zo'n tekst niet, omdat dit vanzelfsprekend is. Men spreekt nog steeds over de sabbat, niet over de zevende dag. Waarom, indien de christelijke sabbat alleen de 'eeuwige rust' is, maakt men nog melding van de 'sabbat'? Is die niet vervallen?quote:Er wordt nergens melding gemaakt van het observeren van de sabbat door de apostelen. Wel dat er gepredikt werd op de sabbat omdat toen de meeste mensen samenkwamen.
Ja. Maar dat wil niet zeggen dat de sabbat opgehouden is te bestaan, aldus Jezus en Lukas in de handelingen.quote:Dat zeg je heel goed, op een legalistische en niet op een spirituele manier. Dit is juist waarin Jezus de wet kwam vervullen, door het spirituele principe erachter te vergroten. Bij alle geboden en dus ook bij de sabbat.
Van dijenkletser gesproken, nog geen excuse gevonden om mijn postings niet te moeten beantwoorden ? Of wacht je nog wat op sneeuwval ?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dijenkletser bedoel je denk ik.
Ben jij Papoea- kannibali ?quote:de mens heeft Jezus' bloed nodig om te leven
Dat is gewoon een dogma Ali. Kom daar nu niet mee aan.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, de mens heeft Jezus' bloed nodig om te leven, of hij het nu eist of niet.
Het moderne idee van rechtvaardigheid verwerpt:quote:oudesporen
Bij de zondoffers waren er twee belangrijke aspecten:
• de handelingen die met het bloed moesten worden verricht;
• het vet, dat op het altaar moest worden verbrand (zie Lev. 4 en 5).
Het volgende had plaats naar de wet: de schuldige beleed zijn zonde en bracht zijn offerande tot de HERE. Hij legde zijn hand op de kop van het dier, dat hij daarna slachtte. Daarna streek de priester van het bloed aan de horens van het brandofferaltaar en goot de rest van het bloed uit aan de voet van het altaar, en verbrandde het vet op het altaar.
Dit dient ertoe om twee bepaalde waarheden duidelijk te maken in verbinding met de plaatsvervanging, en de verzoening van de zondaar met God. In de eerste plaats moest de schuldige zich één maken met het heilige slachtoffer, door te erkennen in de tegenwoordigheid van God dat het met zijn leven zou moeten boeten voor de zonde die hij had bedreven. Zoals de wet zegt: “De ziel die zondigt, die zal sterven”. Omdat het offer in zijn plaats stierf, kon hij rekenen op goddelijke vergeving. Aan de rechtvaardige eis van de wet is voor ons voldaan door het vergoten bloed, het leven dat gegeven is (vgl. Rom. 3:24-26; Joh. 10:10-11).
Dat zegt natuurlijk elk lid van elke groepering. Feit blijft dat Zevende-dags Adventisten die leer aandragen en zelfs als teken van exclusiviteit zien, als teken van de "ware kerk".quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar ik heb zelf een verstand van God gekregen en kan voor mijzelf bepalen of ik iets geloofwaardig acht of niet. Op basis daarvan observeer ik de sabbat, niet omdat toevallig de kerk die dat doet en waar ik mij bij aansluit dat ook doet.
Je stelt de verkeerde vraag. Wil je dan soms beweren dat het ongeoorloofd is om te vluchten op de sabbat? Dat dit het extra rot zou maken omdat het de sabbat zou ontheiligen? En zo ja, waarom zegt Jezus dan juist dat dit is wat men moet doen?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
20 En bid dat uw vlucht niet zal plaatsvinden in de winter en ook niet * op een sabbat.
21 * Want dan zal er een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is vanaf het begin van de wereld, tot nu toe, en zoals er ook nooit meer zijn zal.
22 En als die dagen niet ingekort werden, zou er geen vlees behouden worden; maar ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen ingekort worden.
Dit is een profetische tekst. Wat voor sabbat bedoelt Jezus hier? De eeuwige rust omdat de sabbatdag is verdwenen?
Ja omdat het er niet staat is het juist zo belangrijk, erg plausibel.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat versta je onder 'melding gemaakt van het observeren van de sabbat'. Dat er letterlijk staat dat men rustte? Ik verwacht zo'n tekst niet, omdat dit vanzelfsprekend is.
Hier moest ik even om grinniken, komende van een Zevende-dags Adventistquote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Men spreekt nog steeds over de sabbat, niet over de zevende dag.
Wie spreekt daarover?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waarom, indien de christelijke sabbat alleen de 'eeuwige rust' is, maakt men nog melding van de 'sabbat'? Is die niet vervallen?
Net zo min als dat het gebod 'Gij zult niet doden' is opgehouden met bestaan. Het vloeit allemaal voort uit de 2 grootste geboden. Ook is "sabbat" niet alleen iets wat voor 1 dag bestemd was, er waren nog veel meer sabbatten en rustperiodes die verplicht waren voor het joodse volk.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 15:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ja. Maar dat wil niet zeggen dat de sabbat opgehouden is te bestaan, aldus Jezus en Lukas in de handelingen.
En dit is nog steeds zo. In het Antwerps joods rusthuis is de lift zo geautomatiseerd dat de bewoners zelfs niet op een knopje hoeven te drukken; dat is verboden volgens interpretatie van de Wet.quote:Met die tekst wordt namelijk niet bedoeld dat de wet van de sabbatsrust nog geldig is, evenmin dat men zou moeten rusten in de winter of iets dergelijks, het gaat hier om de omstandigheden. De joodse religieuze leiders hadden allerlei beperkingen opgelegd voor de sabbat, zelfs aangaande de afstand die men mocht afleggen. Dit ging zelfs zo ver dat men de poorten van Jeruzalem op slot deed tijdens de sabbat.
Uiteraard, de zondag is iets uit de vierde eeuw. Ook de apostelen leefden de Wet over de sabbat strikt na, net zoals hun leider.quote:De apostelen noemden uiteraard de sabbat gezien de joodse cultuur waarin ze zich bevonden
Juist, zoals er een sabbat was op vrijdag 5 april 30 n.C.( 15 Nisan ). Dit waren dus 2 sabbatten na elkaar.quote:Ook is "sabbat" niet alleen iets wat voor 1 dag bestemd was, er waren nog veel meer sabbatten en rustperiodes die verplicht waren voor het joodse volk.
Misschien ga je hier het antwoord vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Essenen .quote:Op maandag 27 februari 2012 16:31 schreef SmartS het volgende:
Mischien is het al eens genoemd, ik las zojuist deze tekst ...
Mattheus19: vanaf vers 16 (rijke jongeling)
En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven;Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog?Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.
Waarom staat het gebod van de shabbat er niet bij?
Omdat Jezus een paar kernachtige voorbeelden geeft. Hij noemt ook tientallen andere geboden niet.quote:Op maandag 27 februari 2012 16:31 schreef SmartS het volgende:
Mischien is het al eens genoemd, ik las zojuist deze tekst ...
Mattheus19: vanaf vers 16 (rijke jongeling)
En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven;Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog?Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.
Waarom staat het gebod van de shabbat er niet bij?
Kun je daar een voorbeeld van geven?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 13:59 schreef ATON het volgende:
Er waren ook joden die ' heidenen ' genoemd werden. Dat waren de gehelleniseerde joden.
Wat voor een klier van een godje is dat zeg !!! Vast eentje van voor onze tijdrekening.quote:Op maandag 27 februari 2012 20:23 schreef Sakit-Gede het volgende:
"Gij zult geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God"
"Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten..."
't komt uit 't boek 'de Bijbel'quote:Op maandag 27 februari 2012 20:36 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat voor een klier van een godje is dat zeg !!! Vast eentje van voor onze tijdrekening.
Wat bedoel je nou eigenlijk?quote:Op maandag 27 februari 2012 20:52 schreef Sakit-Gede het volgende:
[..]
't komt uit 't boek 'de Bijbel'
Dit soort quotes roept bij mij altijd de vraag op waarom (Christelijk) geloof een speciale wettelijke bescherming heeft in ons land.
Als je de betekenis van deze zinnen goed tot je door laat dringen dan moge duidelijk zijn dat deze in feite over de grenzen gaan van wat wij betamelijk achten.
Ik vind het dan ook teleurstellend dat de gemiddelde serieuze Christen dit soort passages niet wil zien op momenten dat ze niet uitkomen.
Dacht ik ook ja.quote:Op maandag 27 februari 2012 20:52 schreef Sakit-Gede het volgende:
Dit soort quotes roept bij mij altijd de vraag op waarom (Christelijk) geloof een speciale wettelijke bescherming heeft in ons land.
Als je de betekenis van deze zinnen goed tot je door laat dringen dan moge duidelijk zijn dat deze in feite over de grenzen gaan van wat wij betamelijk achten.
Nee.quote:Op maandag 27 februari 2012 20:23 schreef Sakit-Gede het volgende:
=========================================================
Is een Christen die een hoofddoek draagt gelijk aan een Christen die buigt voor een andere God?
De quotequote:Op maandag 27 februari 2012 21:08 schreef Cognitor het volgende:
Wat is je probleem met die quotes en waarom vind je de reactie van de "gemiddelde christen" (whoever that may be) teleurstellend.
Weet jij of een van je voorouders Gods toorn opriep? Want in dat geval heeft God het op je gemunt.quote:Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten...
Duidelijk niet. Want in dat geval zou het volstaan om te zeggen "zij die Mij haten". Waarom de kinderen tot in het vierde geslacht erbij slepen?quote:Op maandag 27 februari 2012 22:41 schreef Cognitor het volgende:
Dit zou alleen een serieuze vraag zijn aan een fundamentalist.
1. Het is niet helemaal duidelijk wat de tekst bedoelt te zeggen. Staat er inderdaad dat de komende geslachten moeten boeten voor een ongerechtigheid die jij begaat? Of slaat "die Mij haten" ook op de kinderen? In dat laatste geval liggen de zaken toch iets anders.
Daarom zegt men ook dat er tegenstrijdigheden in de bijbel staan.quote:2. In de Tora en Profeten zijn teksten te vinden die ondubbelzinnig zeggen dat iemand voor zijn eigen zonden gestraft wordt, niet die van zijn voorouders.
Ok, dus het OT is onbetrouwbaar.quote:3. Volgens de christenen heeft het NT meer gezag en daar is de gedachte dat God kinderen straft voor hun ouders nergens te vinden.
Het lijkt mij zelfs een onmogelijk probleem als het allemaal Gods woord is.quote:Het ligt dus niet zo simplistisch. De meeste christenen zullen deze tekst uit het tweede gebod laten overrulen door andere teksten.
Die God heeft wel zéér menselijke trekjes he? Jalouzie en zo en het onrecht van de één verhalen op de ander. Mooi hoor.quote:Op maandag 27 februari 2012 20:23 schreef Sakit-Gede het volgende:
"Gij zult geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God"
"Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten..."
=========================================================
Is een Christen die een hoofddoek draagt gelijk aan een Christen die buigt voor een andere God?
Dat is niet logisch bij een AAA God. Want de God dicteert en niet zijn volgelingen,.quote:Op maandag 27 februari 2012 22:41 schreef Cognitor het volgende:
Dit zou alleen een serieuze vraag zijn aan een fundamentalist.
3. Volgens de christenen heeft het NT meer gezag en daar is de gedachte dat God kinderen straft voor hun ouders nergens te vinden.
Het ligt dus niet zo simplistisch. De meeste christenen zullen deze tekst uit het tweede gebod laten overrulen door andere teksten.
In oud-oosterse gebodenlijsten/verbondssluitingen kom je vaker zegen en vloek tegen die aan het nageslacht wordt verbonden. Hier gaat het specifiek om afgoderij en beeldendienst, dus niet om het even welk vergrijp. Als de heer des huizes (die wordt aangesproken) een beeld opricht, is daarin heel zijn familie betrokken (corporate responsibility). Maar de straf aan de kinderen is geen automatisme, die staat onder de voorwaarde dat die kinderen ook Jahwe haten.quote:Op maandag 27 februari 2012 22:52 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Duidelijk niet. Want in dat geval zou het volstaan om te zeggen "zij die Mij haten". Waarom de kinderen tot in het vierde geslacht erbij slepen?
Als je het zo interpreteert als ik hierboven doe dat er staat dat de kinderen gestraft worden "wanneer ze mij haten", is er geen tegenstrijdigheid met andere teksten waarin persoonlijke verantwoordelijkheid benadrukt wordt. In elk geval is de algemene regel in de Tora:quote:[..]
Daarom zegt men ook dat er tegenstrijdigheden in de bijbel staan.
Dat is wel een snelle conclusie (hoewel ik deze gedeeltelijk deel trouwens).quote:[..]
Ok, dus het OT is onbetrouwbaar.
Als iemand die woorden uit het tweede gebod als gezaghebbend ziet naast ook andere teksten, heeft diegene een lastig probleem op te lossen, zeker.quote:[..]
Het lijkt mij zelfs een onmogelijk probleem als het allemaal Gods woord is.
Is ongeloof in JHWH hetzelfde als hem haten? Zo wordt het wel in de bijbel voorgesteld: wie niet voor mij is is tegen mij.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 10:36 schreef Cognitor het volgende:
[..]
In oud-oosterse gebodenlijsten/verbondssluitingen kom je vaker zegen en vloek tegen die aan het nageslacht wordt verbonden. Hier gaat het specifiek om afgoderij en beeldendienst, dus niet om het even welk vergrijp. Als de heer des huizes (die wordt aangesproken) een beeld opricht, is daarin heel zijn familie betrokken (corporate responsibility). Maar de straf aan de kinderen is geen automatisme, die staat onder de voorwaarde dat die kinderen ook Jahwe haten.
[..]
Als je het zo interpreteert als ik hierboven doe dat er staat dat de kinderen gestraft worden "wanneer ze mij haten", is er geen tegenstrijdigheid met andere teksten waarin persoonlijke verantwoordelijkheid benadrukt wordt. In elk geval is de algemene regel in de Tora:
Dt. 24:16 "Ouders mogen niet ter dood gebracht worden om wat hun kinderen hebben misdaan, en kinderen niet om de misdaden van hun ouders; alleen om wat iemand zelf misdaan heeft, mag hij ter dood gebracht worden."
[..]
Dat is wel een snelle conclusie (hoewel ik deze gedeeltelijk deel trouwens).
[..]
Als iemand die woorden uit het tweede gebod als gezaghebbend ziet naast ook andere teksten, heeft diegene een lastig probleem op te lossen, zeker.
De meest 'negatieve' interpretatie van het tweede gebod is dat het zegt dat God bij afgoderij en beeldendienst (en dan alleen) ook de kinderen tot in de 4e generatie straft (d.w.z. heel de familie). Daarbij is het goed mogelijk de tekst zo te lezen dat die kinderen zelf ook God haten (en dus niet onschuldig zijn). Parafrase is dan: "Als jij en je familie een afgodsbeeld maken en daarvoor buigen, roei ik jullie uit."
(Voor de duidelijkheid: zelf denk ik dat de tien geboden door mensen geformuleerd zijn, niet door God/god gedicteerd.)
dat is nog steeds affectief. Ik sta eigenlijk volkomen onverschillig tegenover (elke) god.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 14:36 schreef Cognitor het volgende:
"haten" heeft in de Bijbel niet altijd een affectieve betekenis. Het kan ook "op de tweede plaats zetten", "minder achten" betekenen.
Je blijft maar zevende dags adventisme bekritiseren, en me verdacht maken door het feit dat ik een overtuiging heb te wijten aan het feit dat ik lid ben van een bepaalde kerk. Zwak argument.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 01:45 schreef Elemo het volgende:
[..]
Dat zegt natuurlijk elk lid van elke groepering. Feit blijft dat Zevende-dags Adventisten die leer aandragen en zelfs als teken van exclusiviteit zien, als teken van de "ware kerk".
Het punt is dat de sabbat na Jezus blijkbaar nog steeds 'sabbat' is. Hoe invulling te geven aan die sabbat na Jezus?quote:Je stelt de verkeerde vraag. Wil je dan soms beweren dat het ongeoorloofd is om te vluchten op de sabbat? Dat dit het extra rot zou maken omdat het de sabbat zou ontheiligen? En zo ja, waarom zegt Jezus dan juist dat dit is wat men moet doen?
Met die tekst wordt namelijk niet bedoeld dat de wet van de sabbatsrust nog geldig is, evenmin dat men zou moeten rusten in de winter of iets dergelijks, het gaat hier om de omstandigheden. De joodse religieuze leiders hadden allerlei beperkingen opgelegd voor de sabbat, zelfs aangaande de afstand die men mocht afleggen. Dit ging zelfs zo ver dat men de poorten van Jeruzalem op slot deed tijdens de sabbat. In de winter vluchten zou een vervelende omstandigheid zijn, door het weer. Op de sabbat vluchten zou een vervelende omstandigheid zijn door alle tegenwerkingen van de Joodse religieuze gezaghebbers, die vluchten overigens ook als een teken van lafheid zouden hebben gezien, en dit ook tegengingen toen de Romeinen Jeruzalem aanvielen.
Er wordt ook aangeraden om meteen te vluchten, wat de christenen ook deden waardoor het grootste deel het overleefde toen Jeruzalem vernietigd werd.
En gerelateerd aan de eindtijdsprofetie van de tekst is Israel de enige plek op aarde met restricties op de sabbat wat betreft reizen, openbaar vervoer, enzovoort. De tekst gaat over waakzaamheid en op tijd inzien wat er aan de hand is, niet over het rusten op de sabbat.
Zie onder.quote:Ja omdat het er niet staat is het juist zo belangrijk, erg plausibel.
Dat is een noodzakelijk stilteargument waarmee je alles wel in kunt vullen, noodzakelijk omdat er geen andere basis voor is. Alle geboden zijn herhaald, behalve het observeren van de sabbat. De hele reeks wetten voor rustdagen en feesten (ook de zevende daagse sabbat) in Leviticus 23 waaraan gerefereerd wordt in Kolossenzen 2:6-23 geeft aan dat het slechts een schaduw was van wat zou komen.
Dat zal best, maar het punt staat.quote:Hier moest ik even om grinniken, komende van een Zevende-dags Adventist
Dat is dus in hebreeen 4, zie hieronder.quote:Wie spreekt daarover?
De apostelen noemden uiteraard de sabbat gezien de joodse cultuur waarin ze zich bevonden, als tijdsaanduiding voor bijvoorbeeld samenkomsten, en prediking. Er wordt nergens herhaald dat men de sabbat als specifieke rustdag onder de joodse wet nog steeds zou moeten observeren.
Ja. En aangezien de sabbat een zegening voor de mens is, overtreed je dat eerste grote gebod indien je Gods zegening verwerpt. Hoe je het ook wendt of keert, of je nu naar de 10 geboden of naar de 2 grote geboden kijkt (die hetzelfde zijn), de sabbat is er en observeren zou je uit liefde voor God moeten doen, niet zozeer omdat God het je verplicht. Zo ga je ook niet onthouden van stelen alleen omdat God zegt dat Hij het niet wil, maar uit liefde voor je naaste, toch? Of je onthoudt je niet van vloeken omdat God het per se niet wil, maar omdat je simpelweg je Vaders naam niet wil gebruiken als grove taal, of wel?quote:Net zo min als dat het gebod 'Gij zult niet doden' is opgehouden met bestaan. Het vloeit allemaal voort uit de 2 grootste geboden.
Dat klopt. Maar er is wel degelijk een verschil tussen de wekelijkse sabbat en de andere feestdagen en rustdagen.quote:Ook is "sabbat" niet alleen iets wat voor 1 dag bestemd was, er waren nog veel meer sabbatten en rustperiodes die verplicht waren voor het joodse volk.
Dus vandaag de dag hebben we geen rust en tijd apart voor God meer nodig? God wil ons niet 1 dag geheel voor Hemzelf om ons te zegenen?quote:Dit hele principe van rust nemen en tijd opzij zetten voor God is vervuld in Christus.
Er zijn een heleboel wetten en die vragen allemaal een nadere kijk op zich.quote:Zoals je zelf al zei, het spirituele aspect is uitvergroot in tegenstelling tot het legalistische, en de judaistische drang (niet de joodse, belangrijk verschil) om dingen alsnog toe te blijven voegen aan het Nieuwe Verbond (wettelijke besnijdenis, wettelijke spijswetten, wettelijke sabbat) is juist alleen maar tegengegaan in de vroege kerk. Denk bijvoorbeeld aan de confrontatie tussen Petrus en Paulus.
Dat is leuk bij elkaar verzonnen maar het woord wat hier gebruikt, wordt, wordt altijd gebruikt als het observeren van de zevende dag sabbat in meerdere buitenbijbelse werken geschreven in dezelfde tijdsperiode (Plutarch, Dialoog met Trypho, Adversus Haereses, Apostolische Constituties, Martelaarschap van Paulus en Petrus).quote:Ja Hebreen 4:9 is een bekende tekst die veelvuldig gebruikt wordt door sabbathoudende kerken. Er wordt inderdaad het woord "sabbatismos" gebruikt, van het werkwoord "sabbatizo", wat heel letterlijk betekent: "zich verkeren in de sabbatsrust".
Er staat dan ook geen "sabbatdag" (sabbatou/sabbaton) die geobserveerd dient te worden maar het woord geeft een staat van zijn aan.
De reden dat er hier verschil wordt gemaakt tussen rust als katapausis en sabbatismos is juist om aan te tonen dat deze sabbatsrust waar men zich in verkeert op hetzelfde principe berust als de wettelijke sabbat en eschatologisch gezien van dezelfde orde is. De nadruk wordt dan ook niet gelegd op de sabbatdag zelf, maar op de eeuwige rust (katapausis) zoals in het hoofdstuk ervoor staat. Sabbatismos benadrukt juist Gods rust, dat het van God komt, zoals in Genesis al staat nog voordat de sabbat als rustdag gold voor het joodse volk.
Kolossenzen 2 is een leuke tekst die steeds verkeerd wordt geinterpreteerd (heb ik mijzelf ook schuldig aan gemaakt).quote:Het maakt duidelijk dat de rust van Christus veel meer is dan een bepaalde dag observeren, hier was de wettelijke sabbat, als letterlijke dag, slechts een schaduw van.
"Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feestdags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus." Kol. 2:16-17
Het woord dat hier vertaald wordt met sabatten is "sabatton", wat ook vertaald kan worden met 7 daagse week. Veel sabbathouders beweren dat het daarom niet op de sabbat slaat maar op andere feesten. Die andere feesten waren echter geen eenzijdige schaduw of voorbode van Christus' offer, ook was de 7 daagse week juist specifiek door de sabbat een Joodse tijdtelling op dat moment. De hoofdstukken in Leviticus waaraan in Kol. 2 gerefereerd wordt zijn dezelfde hoofdstukken waar naast de andere sabbatten ook dé sabbat genoemd wordt. Dit is de enige plek in net NT waarin direct beschouwelijk gerefereerd wordt aan de sabbat als rustdag, en duidelijk gesteld wordt dat deze slechts een schaduw was van de rust in Christus.
Inderdaad. Zeker niet de wekelijkse sabbatsrustquote:Jij stelt dat als Jezus de sabbat afgeschaft had, hij het wel duidelijk had gezegd. Jezus kwam niets afschaffen.
Maar vervuld wil niet zeggen veranderd, verdwenen of afgeschaft.quote:Ook zijn alle geboden herhaald na de uitstorting van de heilige geest, behalve het observeren van de sabbat. Dit is net zoals de rest van de wet, vervuld in Christus.
Hoatzin!!!!!!! Waar ik altijd nuances bij vermoed!!!quote:Op dinsdag 28 februari 2012 09:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Die God heeft wel zéér menselijke trekjes he? Jalouzie en zo en het onrecht van de één verhalen op de ander. Mooi hoor.
Is het kruis juist niet het beste voorbeeld van anti-trots? Jezelf opofferen voor mensen die niets van je willen weten.quote:Op woensdag 7 maart 2012 11:19 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Hoatzin!!!!!!! Waar ik altijd nuances bij vermoed!!!
Je praat als een Boeddhist!!!!!
Het zijn deze menselijke trekjes waarom wij Boeddhisten de goden als niet bewonderenswaardig zien. Het zijn mensen met scherpe geest die de trekjes kunnen doorzien.
Siddartha, Ikke, Hoatzin, allemaal in min of meerdere mate.
De goden niet. Zijn slechts trots.
Het is te verkiezen om mens te zijn.
Ik wist het wel.
On topic, helemaal eens met een wet of hemel of hel.
Alleen komt het oordeel uit je eigen opslagbewustzijn en wat god er van vind is niet erg relevant.
No offence.
Cain vetrouwde op zijn eigen offer en niet op die van God. Cain vetrouwde of zijn eigen werken terwijl God niets van dat werk wilde weten. Cain had dus een andere God. Als je zoon vraagt om een brood geef je hem geen steen.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 14:45 schreef hoatzin het volgende:
[..]
dat is nog steeds affectief. Ik sta eigenlijk volkomen onverschillig tegenover (elke) god.
by the way: de Heere sloeg op Kains offer geen acht, kan ook betekenen dat god Kain haatte?
Over welke mensen heb je het ?quote:Op maandag 12 maart 2012 20:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Is het kruis juist niet het beste voorbeeld van anti-trots? Jezelf opofferen voor mensen die niets van je willen weten.
Vooral voor mensen die wèl van je willen weten toch? De dwaze maagden doen niet mee met het feest, remember?quote:Op maandag 12 maart 2012 20:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Is het kruis juist niet het beste voorbeeld van anti-trots? Jezelf opofferen voor mensen die niets van je willen weten.
Jezus gaf zich voor de gehele wereld.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |