abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108181277
Hier een discussie of informatiedeling over Permacultuur en alles wat ermee doorkan.

Permacultuur Nederland.

De website met informatie over Permacultuur, ook wel permanente agricultuur genoemd.

De bedoeling van Permacultuur is om samen te leven met de natuur, door de natuur te observeren en de natuurlijke patronen te gebruiken in agricultuur systemen.

Eigenlijk is het mens en natuur te verenigen en optimaliseren, en zodoende een duurzaam alternatief te hebben voor de gangbare systemen.

Het gaat wat ver om alle ins en outs neer te schrijven hier ( ik zou het niet eens kunnen trouwens )
Maar ga maar eens op zoek naar wat het inhoudt.

Deze eerst kijken !!

Grond geheimen

Compost maken

Introductie in Permacultuur Bill Mollison

Transitie Town Deventer

The Garbage Warrior Must see movie !

Ik zal deze post gedurende de dag nog verder uitbreiden met informatie.

[ Bericht 35% gewijzigd door Gertje-Plongers op 21-02-2012 06:01:49 ]
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_108242117
Ik heb de video 'garbage warrior' bekeken, ik ga ook een huis bouwen van lege flessen en autobanden.
pi_108251369
Als ik land had om te bouwen, dan deed ik precies hetzelfde.

Maar het gaat niet om richting flessen en autobanden te gaan, maar meer om de richting die gegeven wordt. Nu staat er een onderzoeksplek in America om alternatieven te kunnen onderzoeken en uitproberen. Vandaaruit kun je heel veel kanten op, op zich niet eens zo'n hele slechte gedachte want er zal een behoorlijke berg afval wezen om te gebruiken ( recyclen ).
pi_108422176
Schopje..
pi_108423273
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 16:46 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Schopje..
Niet zomaar kicken, lever dan op zijn minst iets nieuws aan, zoals een methode om een permacultuur in eigen tuin aan te leggen.

Of probeer (zelf) wat informatie te geven over wat permacultuur nu concreet inhoudt, want ik kan me voorstellen dat mensen die hier niet bekend mee zijn weten wat het is. Uit de OP kan ik het niet zo snel halen, behalve uit de filmpjes. Maar een korte bondige uitleg met een klein voorbeeld doet wonderen. ;)
pi_108423536
Men mag zelf aan de gang met verkennen van de materie. Ik ga niet alles voorkauwen. Maar ik had gehoopt op een leuke discussie over ideeën die gedaan kunnen worden samen met anderen etc.

Maar daar heb je toch echt eerst mensen voor nodig die interesse hebben. De info in de OP heb je meer dan zat aan om een eerste indruk te krijgen ;)
  zondag 26 februari 2012 @ 17:22:30 #7
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_108423563
Wat is hier zo nou speciaal aan, behalve dat het weer iets is waar niemand ruimte en mogelijkheid voor heeft?
pi_108423688
Dat is inderdaad iets waar ik ook mee zit. Ik ga vanaf volgende week een landje huren om de principes zoals plantgilden etc te proberen ( dat zijn verschillende soorten bij elkaar die het goed doen en elkaar steunen )

Plaats is er voldoende denk ik, het ligt er een beetje aan hoe groot je dingen wilt aanpakken. Wat ik nog ga doen is mensen die een bedrijf hebben gestart onder die principes vragen hoe rendabel het is.

Als het inderdaad zo is dat het niet genoeg opbrengt dan wordt het moeilijk en niet een goede vervanger voor bestaande systemen.
pi_108423769
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 17:22 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Men mag zelf aan de gang met verkennen van de materie. Ik ga niet alles voorkauwen. Maar ik had gehoopt op een leuke discussie over ideeën die gedaan kunnen worden samen met anderen etc.

Maar daar heb je toch echt eerst mensen voor nodig die interesse hebben. De info in de OP heb je meer dan zat aan om een eerste indruk te krijgen ;)
Het onderwerp heeft zeker potentie (al vraag ik me af of het niet beter in een ander subforum kan), maar voor een discussie zal je toch eerst een stelling moeten plaatsen. ;)

Of je levert info aan, zoals je zelf in de OP aangaf.

Verder ben ik persoonlijk meer voor aquaponics waarbij ook closed loop systems mogelijk zijn, met hogere productiviteit per vierkante meter, niet in de laatste plaats omdat je kan stapelen. Het is dus beter geschikt voor massaproductie, wat ook meer mensen aan zal spreken.
pi_108424045
Ja dat is ook een mooi systeem inderdaad, en meer geschikt voor de massa ( productie ) inderdaad. Ik zelf zou dan voor een combinatie gaan van verschillende systemen om een beetje diversiteit te krijgen in de voedsel productie, plus dat het ook best mag integreren met de mens zelf

Wij komen uit de natuur en zijn er zelfs onderdeel van. Dit mag van mij persoonlijk ook best benadrukt worden. En ik denk ook dat veel mensen juist terug naar de natuur willen, aarden zeg maar.

Ik hoop van harte dat deze manieren van leven en duurzaam en biologisch verbouwen kunnen samengaan met onze vernieuwde manier van leven in de toekomst.

Juist al die productie ( kwantiteit ) inplaats van kwaliteit. Daar gaat het toch om aan het einde van de dag.
pi_108424304
Plantgilden bij elkaar zoeken. Kijk hier welke soorten bij elkaar kunnen.

Plantgilden.
pi_108426393

Kleine uitleg over Aquaponics

pi_108426883
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 17:35 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ja dat is ook een mooi systeem inderdaad, en meer geschikt voor de massa ( productie ) inderdaad. Ik zelf zou dan voor een combinatie gaan van verschillende systemen om een beetje diversiteit te krijgen in de voedsel productie, plus dat het ook best mag integreren met de mens zelf

Wij komen uit de natuur en zijn er zelfs onderdeel van. Dit mag van mij persoonlijk ook best benadrukt worden. En ik denk ook dat veel mensen juist terug naar de natuur willen, aarden zeg maar.

Ik hoop van harte dat deze manieren van leven en duurzaam en biologisch verbouwen kunnen samengaan met onze vernieuwde manier van leven in de toekomst.

Juist al die productie ( kwantiteit ) inplaats van kwaliteit. Daar gaat het toch om aan het einde van de dag.
Voor zover je de flora die wij verbouwen natuurlijk kan noemen is het een prima oplossing voor mensen die wat meer groen willen. Het is mooi, biologisch, redelijk voordelig qua onderhoud, en eetbaar; prima te doen met zelfs al een klein lapje grond met in het midden een bescheiden huisje. Beetje Venus-project-achtig beeld komt bij me op, waar mensen leven tussen hun eigen moestuinen. Lijkt mij best leuk, al gaat mijn voorkeur uit naar aquaponics.

Ik bedenk me net dat ik ooit een topic heb aangemaakt over aquaponics elders op FOK!. Volgens mij om hulp te vragen voor iets, maar kan het me zo snel niet herinneren (c'mon artificial memory!). Wie weet zoek ik het later nog even op. ;)
pi_108426989
Zou leuk zijn gray, gewoon hier integreren dan. Beide systemen kun je combineren zoals in bovenste filmpje die ik net gepost heb.

Ik denk ook dat je je nooit zo moet vasthouden aan een bepaald soort systeem, gewoon gaan kijken het beste werkt en dingen proberen.

Ik zou ook graag tussen de tuintjes en bassins wonen..
pi_108427062
pi_108427370
De stelling:

Permacultuur als systeem heeft de potentie tot een beter en duurzamer alternatief dan de huidige landbouw systemen door bodemverarming van vele daarvan.

http://www.vmx.be/landbouw-en-bodemverarming
pi_108430267
quote:
7s.gif Op zondag 26 februari 2012 18:50 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Zou leuk zijn gray, gewoon hier integreren dan. Beide systemen kun je combineren zoals in bovenste filmpje die ik net gepost heb.
Ik zal komende tijd even wat geschikte info bij elkaar zoeken, voorzien van mooie beelden. Zullen we het topic dan Brave New Gardening ofzoiets noemen? :P Brave New Housing?

quote:
Ik denk ook dat je je nooit zo moet vasthouden aan een bepaald soort systeem, gewoon gaan kijken het beste werkt en dingen proberen.
:Y

quote:
Ik zou ook graag tussen de tuintjes en bassins wonen..
Lijkt me ook gaaf, en staat ook op mijn to-do-lijst voor over enkele jaren. :)
pi_108430301
Leuk idee Gray, take it away...

Ik ben benieuwd naar je info !
pi_110803906
Kanaal ''Growing your greens dot com..''

Een zeer enthousiaste pleiter voor het zelf verbouwen van groente en fruit ! Bijna dagelijks nieuwe filmpjes op youtube.

Zeker het kijken waard.

pi_110804666
Hoe heb ik dit een paar maanden terug gemist?

Heb het hier wel eens over op het werk.. wil me er zeker in verdiepen, dus derhalve een dikke tvp!
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_110809326
Dankjewel, hard nodig ook, er is tot nu toe weinig activiteit. Maar ik hoop binnenkort weer wat leuke informatie en ideeën te kunnen plaatsen.
pi_111214754
Schoon en schop!
pi_111367083
Bodem remineralisatie

[ Bericht 16% gewijzigd door Gertje-Plongers op 10-05-2012 09:33:22 ]
pi_111368453
pi_111485135
Hier alvast een voorbeeld hoe aquaponics op industriele schaal kan worden toegepast:
quote:
World’s Largest Aquaponics Project Unveiled in UAE

Currently the UAE is estimated to import around 85% of its food which understandably leaves the country open to market fluctuations and supply chain problems. The Baniyas Centre however will be capable of producing a massive 200 tonnes of fish and 300,000heads of lettuce annually, helping to reduce reliance upon importation and to improve food security for the nation.

The fish being cultivated within the system will be the aquaponic best friend, tilapia. According to reports 50,000 juvenile fish have been imported from Holland for the project. Currently the centre is focussing on the production of lettuce although in the future the system will accommodate other produce such as tomatoes, cucumbers, even okra.

The sheer scale of the centre is one of its most impressive assets. There are two main greenhouses, each with 4,000 square metres of space. The system uses a variety of tanks, filters and irrigation equipment to ensure that the fish waste is fed to the plants for nutrition and the plants purifying effects on the water can be circulated back to the fish tanks.

Naturally a key factor for the UAE is water efficiency. Fortunately the Baniyas Centre is highly efficient and uses a fraction of the water that would be required for traditional agriculture. There will be two main water tanks which hold around 400,000 litres, because of the way the system recycles water however, it is expected that the water within these tanks will remain usable for a year or more.

The system in its entirety is managed by a single water pump, adding to its water efficiency with negligible power usage in comparison to more traditional methods. Eventually it will be capable of producing in total, 450,000 kilograms of food every year, from February they are hoping to ship lettuce throughout the UAE and by May it is expected that the first fish will be dispatched to hypermarkets nationally.
En hier een voorbeeld van hoe een zeer stijlvol aquaponicssysteempje in huis eruit zou zien:

Design door Mathieu Lehanneur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')