abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108176587
Hoi, we hebben een jaar of 3 geleden een nieuwe Nefit HR ketel laten plaatsen. Eentje met het expansievat in de ketel (ivm. de ruimte). Ik vermeld het er even bij omdat ik (nog) niet weet welk type ketel het precies is, ik vermoed een Smartline HRC24 maar moet nog even kijken of het de CW3/CW4 (uitgebreid) is (zit nu op mijn werk). Laten we uitgaan van een HRC24/CW3 (uitgebreid). Waarbij "uitgebreid" staat voor een ingebouwd expansievat.

Het volgende probleem doet zich voor: we hebben, als we warm water pakken of douchen, vrij weinig warm water. Als ik alleen koud water pak, dan staat er een behoorlijke kracht op de straal, dus het probleem lijkt me niet in de diameter van de koperen buizen te zitten. Ook zit er geen rubbertje oid. die de doorstroom begrenst. Ik ben geneigd het eerder te zoeken in de HR ketel.

Als ik het boekje mag geloven dat bij de ketel zit, dan heb je de volgende gegevens:

Taphoeveelheid in l/min 60°C (T=50°C) : 6 l/min
Taphoeveelheid in l/min 40°C (T=30°C) : 11 l/min

Bij de HRC24/CW4 is dit:

Taphoeveelheid in l/min 60°C (T=50°C) : 8 l/min
Taphoeveelheid in l/min 40°C (T=30°C) : 13 l/min

Nu had ik het tapwater altijd op 60 graden staan en heb ik gisteren eens geprobeerd om dit op 40 graden te zetten. Ten eerste is dit niet warm genoeg om lekker te douchen, en ten tweede leek dit geen verschil te maken. Toen toch maar 50 graden geprobeerd in de hoop dat er dan meer water door zou stromen, maar ook hier heb ik geen verschil gemerkt.

Ik moet het maar eens gaan meten met een paar emmers eronder en dan meten wat de doorstroomhoeveelheid is, want meten is meten en een gevoel zegt niet zo heel veel.

Ik vraag me alleen af of er nog meer mogelijkheden zijn, of dat ik het misschien in de verkeerde hoek zoek. Help....we willen graag een stevige douchestraal en niet zo'n slappe....

[ Bericht 5% gewijzigd door WebbySP op 20-02-2012 08:23:12 ]
  Boks-Chick maandag 20 februari 2012 @ 08:29:22 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_108176772
Sowieso ivm legionella je temperatuur weer op 60 graden zetten.

Ik kan zo uit je OP niet opmaken of je problemen met de druk recent zijn, of al vanaf het begin 3 jaar geleden (lijkt me niet maar even deze controlevraag)?

Als het recent is lijkt het inderdaad alsof er iets met de ketel niet goed is.
lolwut
  maandag 20 februari 2012 @ 08:34:53 #3
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_108176825
Ik zou als quick-fix eerder omhoog gaan in temperatuur. Dan hoeft er minder water door de ketel en je warm water leiding omdat in elke liter warm water meer warmte zit.
Knal de temperatuur maar eens gewoon naar 80 ofzo en zie dan of je meer warm douchewater hebt.

De vraag blijft dan verder of het sinds kort is of al langer.

Even een dom idee misschien maar in de aanvoer van de ketel zit een kraan met terugslag ventiel en overdruk beveiliging. Staat die kraan misschien niet helemaal open?
pi_108176902
Op welke temperatuur staat het cv water ingesteld?
Nog een vraag is er in die 3 jaar ook al eens onderhoud geweest?
pi_108178573
Sorry jongens, beetje druk op het werk....

- Het is al vanaf het begin, maar als je je er eenmaal aan gaat ergeren.....en dan met name de vrouw des huizes :)
- Hij heeft al die tijd al op 60 graden gestaan en daar ga ik 'm dan maar weer op terug zetten. Weet niet of ie veel hoger kan eigenlijk ?!
- Onderhoud is keurig elk jaar. Dit jaar had ik ze eigenlijk al verwacht, maar nog niet geweest.

Ik heb nog wel dit gevonden:

7.2.7 Instellen van de doorstroombegrenzer voor
warm tapwater (alleen bij HRC 24/CW3 en
HRC 24/CW4)
Stel het warm tapwaterdebiet in met de doorstroombegrenzer
voor warmtapwater (􀃆 fig. 36):
– Vergroten van de hoeveelheid tapwater:
Draai het ventiel richting "+".
– Verkleinen van de hoeveelheid tapwater:
Draai het ventiel richting "-".
Stel het tapwaterdebiet in op een tappunt waaraan door
de gebruiker de hoogste eisen worden gesteld wat
betreft het warm tapwatercomfort.
Fabrieksinstelling bij
Nefit SmartLine HRC 24/CW3: 6 l/min. van 60 °C.
Nefit SmartLine HRC 24/CW4: 8 l/min. van 60 °C.
Hierbij wordt uitgegaan van een koudwaterinstroomtemperatuur
van 10 °C.

Bron: http://www.nefit.nl/SiteC(...)nstalSmartLineHR.pdf

Ik denk dat ik daar maar eens naar moet gaan kijken, denken jullie ook niet ?
pi_108178604
Tvp, erg benieuwd naar de afloop, wij hebben een vergelijkbare (of zelfs dezelfde, weet ik ff niet uit mn hoofd) ketel en eigenlijk dezelfde 'klachten'.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_108179059
Vooral dat laatste stukje vind ik interessant.

Stel het tapwaterdebiet in op een tappunt waaraan door
de gebruiker de hoogste eisen worden gesteld wat
betreft het warm tapwatercomfort.
Fabrieksinstelling bij
Nefit SmartLine HRC 24/CW3: 6 l/min. van 60 °C.
Nefit SmartLine HRC 24/CW4: 8 l/min. van 60 °C.
Hierbij wordt uitgegaan van een koudwaterinstroomtemperatuur
van 10 °C.

Dus als blijkt dat ik dat ventiel verder kan opendraaien zou er meer warm water doorgelaten moeten worden denk ik. Vanavond meteen maar even kijken / proberen.
  maandag 20 februari 2012 @ 11:12:13 #8
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_108179779
als het al vanaf het begin is en je hebt inderdaad een CW3 toestel hangen, dan kan het zo zijn dat er niks mis is met de ketel. Een CW3 geeft gewoon niet bijzonder veel warm water en dat kan icm een douchekop die veel water geeft voor de door jou omschreven 'problemen' zorgen.
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_108179914
Die logica volg ik nog, maar als ik een gewone douchekop gebruik dan is er ook niet echt sprake van een stevige straal. Ik denk dat dit toch beter moet kunnen, dus ik hoop dat het zo is dat het ventiel nog iets verder geopend kan worden. Fingers crossed.....
  maandag 20 februari 2012 @ 11:18:31 #10
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_108179960
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 11:16 schreef WebbySP het volgende:
Die logica volg ik nog, maar als ik een gewone douchekop gebruik dan is er ook niet echt sprake van een stevige straal. Ik denk dat dit toch beter moet kunnen, dus ik hoop dat het zo is dat het ventiel nog iets verder geopend kan worden. Fingers crossed.....
ik hoop het ook voor je, maar denk het eigenlijk niet. Maar ja, wat je zelf al zegt, meten is weten :)
  maandag 20 februari 2012 @ 11:19:33 #11
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_108179987
want je kunt dan dat ventiel misschien wel verder openzetten, maar er zit ook gewoon een max aan het aantal liters dat je ketel kan verwarmen. Als je er dan meer water doorheen laat stromen zal de temperatuur weer zakken.
pi_108190371
Er zit inderdaad een instelbaar ventiel in de ketel. Pagina 2, nummer 13. (het plaatje kan wat afwijken afhankelijk van het type smartline)

http://www.hadesign.nl/ve(...)NL%28NL%29_0001A.pdf

Het enige probleem is dat deze vaak goed vast zit, dan moet je het blauwe kapje eraf draaien (er zit een platte schroef in het midden). Je kan hem dan verstellen met een steeksleutel.

Eerst maar eens goed meten zonder perlator op de kraan die het meeste warm water geeft.
pi_108191087
Eigenlijk geeft elke kraan (allemaal zonder waterbesparende poespas) een slappe straal. Kan me vergissen, maar ben hoopvol dat het er alleen maar beter op zal worden. Nu afsluiten, boodschappen doen en naar huis :) Wordt vervolgd.
  maandag 20 februari 2012 @ 18:16:55 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_108195431
Als je 1 warme kraan open hebt en je draait er nog 1 open...zakt de druk dan heel erg of valt het mee?
pi_108197432
De druk valt dan behoorlijk terug.

Het is inderdaad met de hand niet in beweging te krijgen, zal een schroevendraaier en steeksleutel erbij moeten pakken. Es kijken of dat gaat lukken nu.

Foto:

pi_108198615
Ik denk dat CW3 gewoon 't probleem is.
Wij vinden (douche en dan ook nog warm water kunnen pakken voor handen wassen) CW4 te weinig en gaan in onze nieuw woning voor CW5.

Omdat je deze ketel al hebt kun je overwegen hem uit te breiden met een boiler die door de ketel warm gemaakt wordt. Dan heb je 'zeker' meer warm water. Moet je dan wel de ruimte voor hebben? En als je je zorgen maakt over de kosten zou het ook een zonneboiler kunnen zijn als je toestel daarmee overweg kan.
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
pi_108198630
Ik heb niets gemeten vooraf of achteraf. De blauwe dop eraf geschroefd en met een tang de knop open gedraaid. Deze bleek dus (vrijwel ?) helemaal dicht te staan. Vervolgens helemaal open gedraaid en wat een verschil zeg! De stortdouche is nu een stortdouche geworden ipv. een miezerbuidouche. Uit de kraan stroomt nu een flinke hoeveelheid warm (heet) water!

Oh, en als de douche open staat, en ik pak warm water bij het fonteintje, dan is er vrijwel geen terugval te merken. Het is alleen even de vraag of de thermostaatkraan dit bijregelt. Dat moet ik nog even testen, maar vind het voor nu al zeer rooskleurig eruit zien.
pi_108198680
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 19:40 schreef WebbySP het volgende:
Ik heb niets gemeten vooraf of achteraf. De blauwe dop eraf geschroefd en met een tang de knop open gedraaid. Deze bleek dus (vrijwel ?) helemaal dicht te staan. Vervolgens helemaal open gedraaid en wat een verschil zeg! De stortdouche is nu een stortdouche geworden ipv. een miezerbuidouche. Uit de kraan stroomt nu een flinke hoeveelheid warm (heet) water!
Yes! Dat was nog eens de moeite waard om een topic te openen!
pi_108198777
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 19:42 schreef twixx het volgende:

[..]

Yes! Dat was nog eens de moeite waard om een topic te openen!
Ja, en (dat heb ik nu altijd) dan heel toevallig iets lezen over een doorstroombegrenzer die weleens de boosdoener kan zijn :)

Overigens had Panic_A het volledig bij het rechte eind en vermoed ik dat ik dan wel een CW4 heb ?!?
pi_108198827
Dat moet haast wel; CW3 lijkt me een laf straaltje.
pi_108225434
Ok, het is bevestigd, we hebben een CW4 :)

Na zo'n tijd erachter komen dat de doorstroombegrenzer vrijwel dichtgedraaid staat (af-fabriek)....maar goed. Misschien dat anderen er nu hun voordeel mee doen als ze hetzelfde probleem ervaren.
pi_108225547
Ah ff kijken dus van de week!
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_108235372
Wel !$#@!$@#$@!@$##@

Ik heb altijd gedacht dat Beun de Haas bij ons de (warm)waterleiding niet goed had aangelegd (te klein, te veel bochten, niet goed ontbraamd bij koppelingen) maar die ketels (in mijn geval een Topline) worden dus gewoon afgesteld op minimum af fabriek. 2.5 l/minuut in mijn geval. Een bad vullen duurde een eeuwigheid. Ongehoord. Terwijl de draaiknop gewon aan de buitenkant te bedienen is.

We gaan eens kijken of 4.5 l/min beter werkt. Wat een luxe! Bedankt voor de tip!
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  dinsdag 6 november 2012 @ 10:43:40 #24
27929 piere
doe mij maar bier
pi_118881266
» Er is al 258 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren.

En toch even kicken want ook bij mij was dit het geval hahaha
fok you ja!
pi_118896624
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 10:43 schreef piere het volgende:
» Er is al 258 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren.

En toch even kicken want ook bij mij was dit het geval hahaha
Als het het geval is, maakt het ook niet uit.
Overigens wordt de kraan wel i gebouwd en heeft een oorinstelling, maar moet door de installateur wel gecontroleerd worden en indien nodig ingesteld worden.

Bij cw4 dus de doorstroming instellen op 8 lpm, minder kan maar is natuurlijk niet aan te raden.
Vaak lukt meer ook, maar dit is ook niet aan te raden.
Het toestel probeert het water naar 60 graden te krijgen, en als er meer getapt wordt, dan blijft het toestel langer op maximale belasting werken, en dat is slechter dan een wat lagere belasting.

Wat betreft 8 liter van 60 graden en 13 liter van 40 graden betreft hier alleen warm water of gemengd met koud water.
60 graden is dus 8 lpm alleen warm
40 graden is dus 8 lpm warm water en 5 lpm koud water maakt tezamen 13 lpm.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')