abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108156288
Een genre dat in mijn beleving ontzettend ondergewaardeerd is, is Afrikaanse funk.
Vooral geinspireerd door de platen van Soundway Records is er voor mij een wereld open gegaan. Dit label maakt prachtige compilaties van vergeten tracks uit de Afrikaanse muziekgeschiedenis.

Waar Afrikaanse funk vooral bekend is door de Afrobeat revolutie van Fela Kuti, is deze scene vele malen diverser dan ik oorspronkelijk dacht. Met elementen van highlife, blues, psychedelic en disco is dit genre echt een enorme bron voor dancefloor classics. Want, het blijft altijd funky!

Enkele voorbeelden voor de geinteresseerden:
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_108209008
Jammer dit. :'(
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_108209648
oh dit moet ik even uitgaan checken, want:

_O_ Fela Kuti _O_
Robert Moog died for our synths
pi_109052369
pi_109052718
Zit goed spul tussen, ik ga deze draad zeker in de gaten houden. *O*
pi_109054336
*O*
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_111955396
Vorig jaar Ebo Taylor nog live gezien in de kleine zaal van Paradiso. Afgeladen vol en een erg goed concert ^O^
pi_111957786
Da's inderdaad een heel mooi genre, net als aanverwante dingen die ergens tussen popmuziek en wereldmuziek in hangen. Voor mezelf typisch iets van de laatste jaren, iets waar ik me vroeger nooit mee bezig hield maar wat er op een gegeven moment in sloop.

Liefhebbers kunnen terecht op de door mij elders al vaker genoemde zender http://www.radionomy.com/nl/radio/alternativeradio/tracks (dit voor wie de eerdere vermeldingen toch nog gemist had). :)

Weet iemand, naast wat TS noemt, nog goede verzamelcd's in deze muzikale hoek? Is voor mij vooralsnog een mysterie, op wat nummers op de Nova Tunes-cd's na kan ik amper verzamelaars vinden met zoiets erop, of het zijn van die dingen die niet ver van Kruidvat-cd-niveau verwijderd zitten. Ik heb het de eigenaar van bovengenoemde zender weleens gevraagd, maar kreeg geen antwoord. Misschien omdat hij Frans is, en ik hem in het Engels aansprak. :')

Nog een leuk nummer van vorig jaar:

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2012 05:23:26 ]
pi_111958940
Analog Africa is ook een label dat hele mooie compilatiecd's maakt.

donderdag 24 mei 2012 @ 08:49:19 #11
367931 Charger808
Bite my shiny metal ass!
pi_111963893
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 08:45 schreef Os__ het volgende:
Analog Africa is ook een label dat hele mooie compilatiecd's maakt.

African Scream Contest is van hun, toch? Die is inderdaad erg fijn.
pi_111964182
Dit filmpje, geschoten door Ginger Baker, van Fela in z'n eigen nachtclub vind ik nog steeds fascinerend. Apart sfeertje hangt daar.
pi_111964416
Ja, African Scream Contest is van Analog Africa.

De sfeer van dat filmpje van Fela is inderdaad moeilijk in woorden uit te drukken.
pi_111965107
De drummer van Fela, Tony Allen, was onlangs nog betrokken bij één van de projecten van Damon Albarn, Rocket Juice and the Moon. Verder zien we op het podium: Flea op bas, de blazers zijn van Hypnotic Brass Ensemble, rapper M.anifest en de wonderschone Fatoumata Diawara, een rijzende ster uit Mali.

pi_111966145
Fatoumata Diawara treedt binnenkort weer op in Nederland overigens.
pi_111966633
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 12:37 schreef Os__ het volgende:
Fatoumata Diawara treedt binnenkort weer op in Nederland overigens.
Ik ga haar op 13 september zien in North Sea Jazz Club in Amsterdam.
pi_111980178
Funk en afro's horen sowieso bij elkaar.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_112080276
Ik hoorde deze net ergens langskomen op 22tracks. Moet nog uitzoeken of het daadwerkelijk recent is (ze proppen er ook weleens oude dingen tussen, ook al is die site er niet voor bedoeld). Maar het heeft best iets leuks. :)

Edit: is wel nieuw, maar blijkt ook meteen een regelrechte kopie van:

...uit 1973. En dan zet ik toch liever 'het origineel' op. :)

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 27-05-2012 05:27:08 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')