quote:
In Vlaanderen, oftewel niet hier.
Boeiend, het werkt goed, daar gaat het om.
We hebben in Nederland weinig ervaring met selectie voor de studie geneeskunde, zeker op grote schaal. Dan lijkt het mij verstandig om eens te kijken naar succesvolle buitenlandse systemen. Het slagingspercentage daar bij de studie geneeskunde (minstens 90% en dat zonder dat je op een of andere universiteit bijna vanzelf slaagt omdat er enkel meerkeuzevragen worden gesteld) geeft aan dat de selectievorm die daar gebruikt wordt effectief is.
Misschien, misschien ook niet, is effectiviteit maar een van de criteria die beoordeeld moet worden maar over dit criterium kan volgens mij geen misverstand bestaan.
quote:
Ik heb zelf ook meegedaan aan een decentrale toets, waar je biologie vraagstukken kreeg die wij een maand later pas op de middelbare uberhaupt zouden behandelen. Dat is al een argument. Het lijkt me sterk dat omdat de loting eruit zou gaan ze opeens beslissen dat hun toelatingstests compleet verkeerd waren.
Wat was en is vind ik niet belangrijk, het gaat er om dat voor de beste methode wordt gekozen. Dat zal een compromis zijn tussen effectiviteit en kostprijs.
Op het moment dat alle Nederlandse universiteiten met de loting voor de artsenopleiding stoppen en er moeten nog steeds quota worden gehanteerd (een beperkte capaciteit kan daar (tijdelijk) een reden voor zijn dan lijkt het mij logisch dat alle universiteiten die een artsenopleiding verzorgen gezamelijk een toelatingsprocedure implementeren. Waarom zou je dat solo blijven doen? Dat momenteel Nederlandse universiteiten dit solo doen is louter omdat oorspronkelijk slechts een handjevol studenten via decentrale selectie mocht worden opgenomen, in het afgelopen decennium (net iets langer dan 10 jaar) is dat steeds wat opgerekt.
quote:
Verder noem je 'een beperkt aantal' mensen die al een jaartje biologie gedaan hebben. Moet je even voor de grap in een collegejaar Biomedische wetenschappen vragen hoeveel mensen het studeren omdat ze niet toegelaten waren tot geneeskunde, en of ze nog een decentrale selectie gaan proberen. Of farmacie in groningen.
Het is maar wat je onder beperkt verstaat. Laten we zeggen dat het minder dan 50% van alle deelnemers is. Maar nogmaals, ik vind het niet eens relevant om wat voor percentage het gaat, de leerlingen die net van het VWO komen moeten maar die concurrentie aangaan.
Zolang de toelatingsexamens enkel toetsen wat je op het VWO hebt geleerd zou het geen verschil moeten maken maar ik vind het ook fair game als ze meer toetsen.
Zo zouden ze bijv. anatomie en celbiologie kunnen toetsen, de kandidaten kunnen dit via zelfstudie onder de knie krijgen.
Zolang de eisen transparant zijn en het mogelijk is om je zelfstandig op het examen voor te bereiden is het prima.
Verloopt daarom alles eerlijk? Nee. Kandidaten wiens ouders voor voorbereidende cursussen kunnen betalen hebben een voordeel. Net als dat je nu in Vlaanderen ziet maar bijv. ook in de USA voor de SAT, MCAT en LSAT. Net als dat je nu in Nederland al ziet met al die huiswerkhulp. Het zij zo. Alles wat je als maatschappij kan doen is het onderwijs financieel toegankelijk maken en leerlingen en studenten in staat stellen om via zelfstandige studie alles onder de knie te krijgen.
De huidige decentrale selectie geeft ook voordelen aan bepaalde groepen studenten. Het is bijv. gemakkelijker om relevante werkervaring op te doen als je ouders de juiste mensen kennen en aangezien er minder toetsbare selectiemethodes worden gebruikt is er meer ruimte voor vriendjespolitiek (hiermee zeg ik niet dat dat ook het geval is). Ik denk dat het nuttiger is om naar de effectiviteit van de selectiemethode te kijken en dan zie ik drie opties: selectie op VWO-cijfers, toelatingsexamen en selectie na een eerste jaar. Qua effectiviteit en kostprijs kom je dan al snel op het toelatingsexamen uit, lijkt mij.
quote:
Je laatste zin haalt je eerste zin onderuit btw.
Ik zou niet weten waarom. In de laatste zin meld ik een feit, in de eerste zin merk ik op dat jouw zin niet duidelijk is.
"Wie maken die tests" kan je op twee manieren interpreteren:
- welke kandidaten nemen deel aan die test?
- wie ontwerpen die test?
Ik ging ervan uit dat jij de eerste interpretatie bedoelde maar het is niet uit die zin op te maken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL