abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108207495
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2012 22:19 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Structureel echoscopisch onderzoek. Die 20 weken echo
Ah zo
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_108207957
Wow vandaag een patiënt gezien met een heel erge splenomegalie. Tot wel 5 cm voorbij de navel rechts, en in het kleine bekken. Wist niet dat een milt zo groot kon zijn :o
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_108210802
Tulleken :')
pi_108211185
quote:
In Vlaanderen, oftewel niet hier.
Boeiend, het werkt goed, daar gaat het om.
We hebben in Nederland weinig ervaring met selectie voor de studie geneeskunde, zeker op grote schaal. Dan lijkt het mij verstandig om eens te kijken naar succesvolle buitenlandse systemen. Het slagingspercentage daar bij de studie geneeskunde (minstens 90% en dat zonder dat je op een of andere universiteit bijna vanzelf slaagt omdat er enkel meerkeuzevragen worden gesteld) geeft aan dat de selectievorm die daar gebruikt wordt effectief is.
Misschien, misschien ook niet, is effectiviteit maar een van de criteria die beoordeeld moet worden maar over dit criterium kan volgens mij geen misverstand bestaan.

quote:
Ik heb zelf ook meegedaan aan een decentrale toets, waar je biologie vraagstukken kreeg die wij een maand later pas op de middelbare uberhaupt zouden behandelen. Dat is al een argument. Het lijkt me sterk dat omdat de loting eruit zou gaan ze opeens beslissen dat hun toelatingstests compleet verkeerd waren.
Wat was en is vind ik niet belangrijk, het gaat er om dat voor de beste methode wordt gekozen. Dat zal een compromis zijn tussen effectiviteit en kostprijs.
Op het moment dat alle Nederlandse universiteiten met de loting voor de artsenopleiding stoppen en er moeten nog steeds quota worden gehanteerd (een beperkte capaciteit kan daar (tijdelijk) een reden voor zijn dan lijkt het mij logisch dat alle universiteiten die een artsenopleiding verzorgen gezamelijk een toelatingsprocedure implementeren. Waarom zou je dat solo blijven doen? Dat momenteel Nederlandse universiteiten dit solo doen is louter omdat oorspronkelijk slechts een handjevol studenten via decentrale selectie mocht worden opgenomen, in het afgelopen decennium (net iets langer dan 10 jaar) is dat steeds wat opgerekt.

quote:
Verder noem je 'een beperkt aantal' mensen die al een jaartje biologie gedaan hebben. Moet je even voor de grap in een collegejaar Biomedische wetenschappen vragen hoeveel mensen het studeren omdat ze niet toegelaten waren tot geneeskunde, en of ze nog een decentrale selectie gaan proberen. Of farmacie in groningen.
Het is maar wat je onder beperkt verstaat. Laten we zeggen dat het minder dan 50% van alle deelnemers is. Maar nogmaals, ik vind het niet eens relevant om wat voor percentage het gaat, de leerlingen die net van het VWO komen moeten maar die concurrentie aangaan.
Zolang de toelatingsexamens enkel toetsen wat je op het VWO hebt geleerd zou het geen verschil moeten maken maar ik vind het ook fair game als ze meer toetsen.
Zo zouden ze bijv. anatomie en celbiologie kunnen toetsen, de kandidaten kunnen dit via zelfstudie onder de knie krijgen.
Zolang de eisen transparant zijn en het mogelijk is om je zelfstandig op het examen voor te bereiden is het prima.
Verloopt daarom alles eerlijk? Nee. Kandidaten wiens ouders voor voorbereidende cursussen kunnen betalen hebben een voordeel. Net als dat je nu in Vlaanderen ziet maar bijv. ook in de USA voor de SAT, MCAT en LSAT. Net als dat je nu in Nederland al ziet met al die huiswerkhulp. Het zij zo. Alles wat je als maatschappij kan doen is het onderwijs financieel toegankelijk maken en leerlingen en studenten in staat stellen om via zelfstandige studie alles onder de knie te krijgen.
De huidige decentrale selectie geeft ook voordelen aan bepaalde groepen studenten. Het is bijv. gemakkelijker om relevante werkervaring op te doen als je ouders de juiste mensen kennen en aangezien er minder toetsbare selectiemethodes worden gebruikt is er meer ruimte voor vriendjespolitiek (hiermee zeg ik niet dat dat ook het geval is). Ik denk dat het nuttiger is om naar de effectiviteit van de selectiemethode te kijken en dan zie ik drie opties: selectie op VWO-cijfers, toelatingsexamen en selectie na een eerste jaar. Qua effectiviteit en kostprijs kom je dan al snel op het toelatingsexamen uit, lijkt mij.

quote:
Je laatste zin haalt je eerste zin onderuit btw.
Ik zou niet weten waarom. In de laatste zin meld ik een feit, in de eerste zin merk ik op dat jouw zin niet duidelijk is.
"Wie maken die tests" kan je op twee manieren interpreteren:
- welke kandidaten nemen deel aan die test?
- wie ontwerpen die test?

Ik ging ervan uit dat jij de eerste interpretatie bedoelde maar het is niet uit die zin op te maken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_108211554
quote:
Biomedische kennis is overigens maar een heel klein deel in de opleiding. Met het toetsen van deze kennis haal je nerds binnen, niet de socials.
Is het wel zo dat je door te toesten op kennis en inzicht nerds binnenhaalt?
Als dat zo zou zijn dan zouden veel Vlaamse geneskundestudenten nerds zijn, dan zou je in de USA aan de goede medical schools vooral nerds aantreffen. Ik denk dat veel nerds eerder voor een andere opleiding kiezen.
Zelfs al zou je meer nerds binnen halen dan is het nog maar de vraag ofdat dat erg is. Ik wil als patiënt een goede diagnose, niets anders.
Een goede communicatie kan een hulpmiddel zijn maar hoe waardevol is dat wanneer de parate kennis niet goed is? Hoe kan je objectief selecteren op sociale vaardigheden. Een interview lijkt mij niet echt een betrouwbaar selectiemiddel.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_108211569
Eens met de persoon boven mij. Voor ik het examen in Belgie ging maken heb ik uit mijn eigen geld privé bijlessen betaald voor wis- en natuurkunde.
pi_108211659
Verschillende universiteiten zoeken verschillende dingen in hun studenten, daarom zijn er verschillende soorten decentrale selecties. Ik denk niet dat er ooit een echte consensus tussen alle universiteiten zal ontstaan over wat de perfecte toelatingstest is.
pi_108211695
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 23:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Is het wel zo dat je door te toesten op kennis en inzicht nerds binnenhaalt?
Als dat zo zou zijn dan zouden veel Vlaamse geneskundestudenten nerds zijn, dan zou je in de USA aan de goede medical schools vooral nerds aantreffen. Ik denk dat veel nerds eerder voor een andere opleiding kiezen.
Zelfs al zou je meer nerds binnen halen dan is het nog maar de vraag ofdat dat erg is. Ik wil als patiënt een goede diagnose, niets anders.
Een goede communicatie kan een hulpmiddel zijn maar hoe waardevol is dat wanneer de parate kennis niet goed is? Hoe kan je objectief selecteren op sociale vaardigheden. Een interview lijkt mij niet echt een betrouwbaar selectiemiddel.
In Belgie was het zo dat je ook een deel sociale vaardigheden kreeg. Je kreeg gesprekjes en situaties met patienten voorgeschoteld en dan moest je zeggen hoe je zou reageren (multiple choice btw ;) )
Het was een zeer uitgebreid gedoe. 's ochtens had je het kennis-gedeelte met toetsen voor wis-, schei- en natuurkunde en biologie. Dan had je 's middags de toets met deze gesprekjes plus een toets die een soort algemene vaardigheden testte (dat was een soort IQ-test, dat soort vragen) en verder had je een tekst (van 14 kantjes!!) waarvan je een samenvatting moest schrijven. Like vwo examen Nederlands. Wat het doel daarvan was kan ik me niet meer herinneren.

Het examen duurde met dit alles dan ook de hele dag.
In ieder geval werd er dus zowel op kennis als op vaardigheden getoetst. Ik praat nu wel over 2005, toen heb ik dat examen gemaakt. Ik weet niet of er dingen veranderd zijn
  dinsdag 21 februari 2012 @ 07:42:41 #109
208890 June.
Seriously?
pi_108214862
quote:

Een goede communicatie kan een hulpmiddel zijn maar hoe waardevol is dat wanneer de parate kennis niet goed is? Hoe kan je objectief selecteren op sociale vaardigheden.
Ik denk dat je het daar mis hebt. Patienten willen vooral een vriendelijke dokter die naar de wensen van de patient luistert. Ze gaan er gewoon vanuit dat dokters kennis van zaken hebben.
Shine bright like a diamond.
pi_108214937
Communicatie is erg belangrijk. Een arts die een verkeerde diagnose stelt maar zijn medeleven uit en excuses aanbiedt zal minder snel een klacht aan de broek krijgen dan een arts die alles perfect doet, maar patient en familie onvoldoende informeert vanwege gebrek aan communicatie of een onjuiste bejegening.
I feel kinda Locrian today
  † In Memoriam † dinsdag 21 februari 2012 @ 10:43:39 #111
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_108217992
Doe mij maar een arts als Tulleken. Die communiceert goed! Niet alleen met de familie, maar met de hele buitenwereld.
pi_108218934
quote:

Ik wil als patiënt een goede diagnose, niets anders.

Je onderschat de psychologie van de mens. Een mens wil helemaal geen goede diagnose. Een mens wil een logisch klinkende verklaring voor zijn klachten, en dan wil hij/zij ook nog van die klachten af.

Of dat nu via handoplegging gebeurt, of via een protonpompremmer, zal de patient worst wezen.

Daarbij willen veel patiënten ook enig begrip van de hulpverlener, zich geen nummer voelen. Er moet iemand zeggen, dat hij/zij helemaal begrijpt wat de patiënt de laatste tijd doormaakt. Ook dit kan de handoplegger uitstekend, en vaak zelfs beter dan menig dokter.

Kortom, de meeste mensen willen een logisch klinkende verklaring, van iemand die dit heel stellig met brengt, zodat hij/zij blijkbaar die kennis bezit, en de patiënt dus in goede handen is. Of de dokter of handoplegger nu werkelijk kennis van zaken heeft, zal de gemiddelde patiënt niet zo snel te weten te komen en zal de patiënt het ook boeien. De enige maat die de patiënt daartoe heeft is de effektiviteit van de therapie bij zichzelf en het oordeel van anderen.

Is handoplegging effektief, dan zal de patiënt deze hulpverlener vertrouwen en vaker hiernaar toe gaan.
pi_108228733
Ik ben dan geen geneeskundestudent, maar wat vinden jullie eigenlijk van dat voorval met mevrouw Koelewijn en haar man de emeritus hoogleraar neurochirurgie Tulleken?
pi_108230114
Ik vind het belachelijk dat die Oostenrijkse arts een patiënt gaat lopen bespreken met een random vreemde, terwijl er een journalist/niet-arts bijstaat en de patiënt overduidelijk niet Jan met de pet is. Dat die Nederlandse arts het dan weer doorvertelt is ook niet netjes.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 17:48:57 #115
208890 June.
Seriously?
pi_108231337
Zie dwdd van gisteren, ik ben het helemaal met Ben Crul eens :Y
Shine bright like a diamond.
  † In Memoriam † dinsdag 21 februari 2012 @ 17:50:07 #116
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_108231375
Dat was wel een leuke dwdd.
pi_108235041
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 22:30 schreef Njosnavelin het volgende:
Wow vandaag een patiënt gezien met een heel erge splenomegalie. Tot wel 5 cm voorbij de navel rechts, en in het kleine bekken. Wist niet dat een milt zo groot kon zijn :o
Waarschijnlijkheidsdiagnose/dd? Een flinke splenomegalie heeft maar een beperkte DD; dus dat maakt het wel een stuk makkelijker.
  † In Memoriam † dinsdag 21 februari 2012 @ 19:52:00 #118
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_108235979
Vooralsnog moet je het op idiopathische splenomegalie houden, DDM.
pi_108242931
quote:
http://www.artsennet.nl/N(...)lochtone-patient.htm :

21 februari 2012

'Openheid over ziekte cru voor allochtone patiënt'

Turkse en Marokkaanse patiënten die ongeneeslijk ziek zijn, hebben andere verwachtingen van artsen dan Nederlandse patiënten. Open en eerlijk communiceren komt op hen cru over en kan alle hoop wegslaan, blijkt uit onderzoek.

Volgens promovenda Fuusje de Graaff hebben Turkse en Marokkaanse patiënten andere opvattingen over palliatieve zorg dan autochtone Nederlanders. Zij verwachten dat een arts tot het laatst hoop op genezing biedt, ook bij een ongeneeslijke ziekte.
Open spreken over diagnose

Voor zorgverleners die open met patiënten willen spreken over de diagnose 'ongeneeslijk', weegt het principe van rechtstreekse informatie zwaarder dan het recht van patiënten om niet over alles geïnformeerd te hoeven worden, stelt De Graaff.

Gezamenlijke besluitvorming
In gezamenlijke besluitvorming ligt de sleutel tot de best mogelijke zorg, denkt De Graaff. Zorgverleners moeten een weg vinden in de driehoeksverhouding zorgverlener, patiënt, familie.

Proefschrift
Fuusje de Graaff promoveert 23 februari op haar proefschrift 'Partners in palliative care? Perspectives of Turkish and Moroccan immigrants and Dutch professionals' aan de Universiteit van Amsterdam.

Bron: Universiteit van Amsterdam
"Nee hoor, zo'n asystolie is prima te overleven."

:')

Of zoals iemand ooit eens tegen een familie van een moribunde patiënt zei: "Er is altijd kans op een wonder"

:X
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_108243114
quote:
99s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 22:02 schreef intoxicated het volgende:

[..]

"Nee hoor, zo'n asystolie is prima te overleven."

:')

Of zoals iemand ooit eens tegen een familie van een moribunde patiënt zei: "Er is altijd kans op een wonder"

:X
Zo gaat het bij Turkse en Marokkaanse artsen wel heb ik gehoord. Ze zullen nooit zeggen dat het fout loopt, en altijd zeggen dat ze er alles aan doen, en vertrouwen moeten hebben in hen en Allah.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 23:02:38 #121
263554 revolutionarymen
revolution is now
pi_108245953
hoi eff een snelle vraag: Kan ik mijn studenten ov ook gebruiken in deze vakantie?
pi_108246002
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:02 schreef revolutionarymen het volgende:
hoi eff een snelle vraag: Kan ik mijn studenten ov ook gebruiken in deze vakantie?
Vakantie?
  dinsdag 21 februari 2012 @ 23:04:19 #123
263554 revolutionarymen
revolution is now
pi_108246032
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:03 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Vakantie?
Wil je het met een c hebben?
pi_108246070
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:04 schreef revolutionarymen het volgende:

[..]

Wil je het met een c hebben?
Nee, het was meer verbazing over het feit dat er blijkbaar nu vakantie is. Hier geen vakantie hoor ;).
pi_108246222
Maar ik neem aan dat je gewoon Google kunt gebruiken? http://ib-groep.nl/particulieren/reizen/week_of_weekend.asp
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')