Hoi,
Wij (vriendin en ik) zijn een beetje aan het rondkijken voor een hond.
We hebben er wel een paar op het oog, maar als je je erin verdiepen gaat kom je vaak veel nadelen tegen.
We hebben een paar 'eisen'
Het moet een hond zijn die je goed kan africhten, moet bijvoorbeeld los kunnen lopen en als ik dan zeg dat hij naar mij toe moet komen dan moet hij dat doen.
natuurlijk moet je hem zelf trainen, maar er zijn honden (wat op internet staat...) waarbij het veel moeilijker is ivm jachtinstinct etc.
Zo waren onze ogen gevallen op Malamutes, prachtige honden.. alleen overal op internet staat dat ze een hele sterke eigen wil hebben en dat het vrijwel onmogelijk is om los te laten.
Goed, verder kijken.. Berner sennen, Leonberger & New Foundlander.. Mooie flinke honden, alleen die staan weer bekend om gewrichtsproblemen op 'jonge' leeftijd.
En daarbij zijn ze minder actief als bijvoorbeeld een Bordercollie.
Kort samengevat, wat zoeken wij?
Een ras die er bekend om staat die goed luisteren, die actief zijn (veel lopen / fietsen), moet met katten overweg kunnen (2 Maine Coons), het liefst een grove hond.
Onze ogen waren ook gevallen op een Nova Scotia Duck Tolling Retriever, bij echte fokkers maak je niet zoveel kans omdat het jachthonden zijn en ze willen dat ze daarvoor ook gebruikt worden..
Wie heeft er voor ons tips / rassen die ongeveer aan onze omschrijving voldoen?
Ben benieuwd als er nog een ras tevoorschijn komt waar ik zelf nooit aan gedacht zou hebben.
Het liefst willen we een Malamute, alleen als ik de verhalen op internet geloven moet is dat niet een geschikte hond voor ons.
Ook zoeken we eigenlijk niet een hond die je overal tegenkomt zoals bijvoorbeeld een Golden Retriever o.i.d.
Qua africhten enz lijkt mij een Bordercollie / Australische Herder / Nova Scotia Duck Tolling Retriever nog het best.
Oja, we willen geen kleine hond