abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 februari 2012 @ 18:27:06 #1
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_107835122
Geachte FOK!kende medemensch,

Probleem: m'n schaatsen zijn kapot :( Gisteren is de rechterhak waar het ijzer op schoen zit gescheurd, niet meer te geebruiken. Nu moet ik dus nieuwe hebben. Enkele vragen:
1) Zal ik nu nog 2e hands kopen of wachten tot na de vorstperiode danwel eind 2012 (september/oktober). Hierbij met name gelet op de prijs, hoe lager hoe beter uiteraard :7 Wanneer zijn lage prijzen in de 2e hands markt te verwachten?
2) ik heb nu conventionele Noren. Ik wil gewoon blijven schaatsen met een "lage" enkel, zoals dit: http://oosterhavensport.n(...)z/a/zandstra_525.jpg voorbeeld

Nu heb ik wel enige euro's te spenderen en koop liever iets goed dan slechts. Op dit moment wil/durf ik niet naar klappers te gaan, maar wellicht in de toekomst wel. Is het dan een idee om een schaatsschoen te kopen waar je klapschaatsmechaniek op kunt schroeven of nu vaste schaats kopen en voor de (mogelijke) klapschaats een nieuwe schoen + ijzers te kopen?

Hebben meer ervaren schaatsers misschien enige tips qua schoen en kwaliteit daarvan? stevige shoen vs. slappere schoen bijvoorbeeld Budget ligt totaal op zo'n 250 euro (2e hands) :)

Ohja, ik wil zowel op natuurijs als ijsbaan kunnen schaatsen.

dank alvast :)
pi_107847291
Ga aan het eind van de zomer/begin van de herfst langs bij een schaatsenwinkel, dan hebben ze ruim de tijd om je te adviseren over de nieuwst modellen. Vaak hebben ze dan ook tweedehandsen van fanatiekere schaatsers die aan het begin van de herfst al naar de kunstijsbaan gaan en dat seizoen met een nieuw paar schaatsen wil starten.
pi_107848025
Vorige schaatsperiode in alle topdrukte gewoon tweedehands gekocht...3x voor normale prijzen. (Vind ik dan)
Twee nagelnieuw en 1 paar was gewoon keurig. Bij elkaar 60 euro (nagelnieuwe zandstra hardschalen comfort hoge noren) en 2 x 20 euro hardschalen kunstschaatsen (voor de schoonzussen.)

Goed zoeken en gelijk bellen en afspreken om te halen. Kat in het bakkie. ^O^
pi_107848460
Maar passen ze ook goed, een goede schaatswinkel kan je daar toch beter over voorlichten en dan kan je in alle rust passen. Heel wat mensen vinden schaatsen in eerste instantie te strak zitten terwijl ze dan eigenlijk perfect passen, dus als je volledig op eigen inzicht vaart kan het zijn dat je te grote schaatsen koopt.
pi_107848720
Kan... In mijn geval zaten/zitten ze perfect... Ten minste na meerdere uren en dagen nog steeds echt nergens last van.
En voor 60,- durfde ik de gok echt wel te nemen. Was het echt een miskoop dan verkoop je ze net zo makkelijk en ik denk zelfs zonder verlies. :)

Bovendien had ik nog nooit geschaatst (vandaar dat ik dus geen schaatsen had) dan vind ik het gekkenwerk om nieuw te kopen/betalen. Eerst maar eens zien hoe of wat.

Maar als je het van jezelf weet, dan investeer je vast makkelijker.
pi_107851831
Wil volgend seizoen lessen gaan volgen om goed te leren schaatsen. Ik heb noren (Viking Junior, het goedkoopste instapmodel zonder enige ondersteuning.), maar pasvorm is niet goed, krijg verschrikkelijk pijn in mijn voeten na drie kwartier. En qua techniek blijft het bij prikslagjes. Ik kom vooruit, val weinig, maar ik wil ook van die lange klappen kunnen geven met de handjes op de rug...

Ben van plan te gaan leasen. Dus eerst proberen wat werkt voor mij. Zal daarbij iig voor een thermoplastische schoen gaan. Is het aan te raden direct voor klappers te gaan? Of kan ik eerst op vast beginnen en kan ik later alsnog over op klappers? Is die omschakeling niet groot?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_107874028
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 01:25 schreef marcodej het volgende:
Wil volgend seizoen lessen gaan volgen om goed te leren schaatsen. Ik heb noren (Viking Junior, het goedkoopste instapmodel zonder enige ondersteuning.), maar pasvorm is niet goed, krijg verschrikkelijk pijn in mijn voeten na drie kwartier.
Ik weet niet hoe 'zeker' je rijdt, maar zere voeten kan ook duiden op krampachtig rijden doordat je bijvoorbeeld bang bent om te vallen. Leuk trouwens dat je lessen neemt, met een paar goede tips kan je techniek al met sprongen vooruit gaan.

quote:
Ben van plan te gaan leasen. Dus eerst proberen wat werkt voor mij. Zal daarbij iig voor een thermoplastische schoen gaan. Is het aan te raden direct voor klappers te gaan? Of kan ik eerst op vast beginnen en kan ik later alsnog over op klappers? Is die omschakeling niet groot?
Leasen, kan dat ook al? :D Die thermoplastische schoen vind ik wel verstandig, goed passende schoenen zijn heel erg belangrijk bij schaatsen. Je kan volledig thermoplastisch krijgen of alleen een thermoplastisch contrefort, waarbij die laatste een stuk goedkoper is. Mijns inziens is de toegevoegde waarde van een volledig thermoplastische schoen voor de toerrijder niet zo groot ten opzichte van alleen een thermoplastische contrefort.

Klappers zou ik absoluut afraden voor een beginnend geoefend schaatser, de klapschaats biedt geen voordelen voor wat betreft het onder de knie krijgen van de schaatstechniek, dus het is nutteloos complicerend voor als je wil leren schaatsen. Klapschaatsen zijn alleen nuttig voor mensen die echt al een goede techniek hebben, maar meer rendement uit hun slag willen halen (je kan verder strekken).

Als je vindt dat je stabiel genoeg staat zou ik voor hoge vaste noren gaan aangezien je al enige schaatservaring hebt zo te lezen. Zo niet, dan lage noren kiezen.
pi_107877822
Dank voor je advies :)
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 21:52 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe 'zeker' je rijdt, maar zere voeten kan ook duiden op krampachtig rijden doordat je bijvoorbeeld bang bent om te vallen. Leuk trouwens dat je lessen neemt, met een paar goede tips kan je techniek al met sprongen vooruit gaan.

Ik sta zeker niet ontspannen op mijn schaatsen nee, merk dat ik mn tenen samenknijp.
quote:
[..]

Leasen, kan dat ook al? :D Die thermoplastische schoen vind ik wel verstandig, goed passende schoenen zijn heel erg belangrijk bij schaatsen. Je kan volledig thermoplastisch krijgen of alleen een thermoplastisch contrefort, waarbij die laatste een stuk goedkoper is. Mijns inziens is de toegevoegde waarde van een volledig thermoplastische schoen voor de toerrijder niet zo groot ten opzichte van alleen een thermoplastische contrefort.

Klappers zou ik absoluut afraden voor een beginnend geoefend schaatser, de klapschaats biedt geen voordelen voor wat betreft het onder de knie krijgen van de schaatstechniek, dus het is nutteloos complicerend voor als je wil leren schaatsen. Klapschaatsen zijn alleen nuttig voor mensen die echt al een goede techniek hebben, maar meer rendement uit hun slag willen halen (je kan verder strekken).

Als je vindt dat je stabiel genoeg staat zou ik voor hoge vaste noren gaan aangezien je al enige schaatservaring hebt zo te lezen. Zo niet, dan lage noren kiezen.
Leasen kan per seizoen. Je betaalt huur en borg, en krijgt daar een aantal keer slijpen bij.

Heb toevallig gisteren mn GoPro meegenomen naar het schaatsen op de Rijn om een beetje beelden te schieten, oa ook op mijn schaatsen gericht:

Mijn ervaring is overigens heel beperkt hoor. Schaats eigenlijk alleen als er serieus natuurijs ligt. De afgelopen twee jaar dus af en toe (dit jaar was wat dat betreft de beste winter) en daarvoor 13 jaar niet. De laatste keer dat we ook op de Rijn konden schaatsen was in de winter van 1996/1997...

[ Bericht 1% gewijzigd door marcodej op 12-02-2012 14:22:17 ]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_107896101
leuke afbeelding dit:

Paar tips.
Meer door je knieen.
Zorgen dat je knieen dan onder je borstkas zitten. en ook weer daar terug komen.
Bij het buigen bekken kantelen en buikspieren spannen.
Dit zorgt voor veel stabiliteit.

langere slagen maken. Niet slagen maken op je tenen maar hakken.
Bij elke slag met je lichaam recht boven je staande been komen zoals in de afbeelding.

bestudeer de afbeelding maar is.
en lessen zijn inderdaad handig.
met techniek kost het vele malen minder energie.

over de schaatsen die je wil kopen.
ga je veel natuurijs schaatsen of meer baan rijden.
natuurijs= vaste schaats baan= klap
zoals eerder aangegeven is het voordeel van klap dat je bij goede techniek langere slagen kunt maken.
als je klap schaats koopt ben je eigenlijk ook verplicht om een pakje erbij te komen :P
  zondag 12 februari 2012 @ 21:38:44 #10
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_107909197
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 22:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ga aan het eind van de zomer/begin van de herfst langs bij een schaatsenwinkel, dan hebben ze ruim de tijd om je te adviseren over de nieuwst modellen. Vaak hebben ze dan ook tweedehandsen van fanatiekere schaatsers die aan het begin van de herfst al naar de kunstijsbaan gaan en dat seizoen met een nieuw paar schaatsen wil starten.
Ga ik doen :) dank!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')