abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107873260
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 20:10 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Want jouw baas heeft precies wát met je ouder te maken :? Waarom moet hém dat meer geld kosten dat de kosten die hij feitelijk al heeft door die twee dagen? Waarom kun je daar zelf niet simpelweg vakantiedagen voor opnemen? Dát is pas moeilijk doen.
Mjah, zit ook wat in. Ik weet in ieder geval dat mijn baas er nooit moeilijk over zou doen. Maar tis dan ook kleiner familiare bedrijf. Uiteindelijk is het geven en nemen.
pi_107874186
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 15:15 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Dat artikel gaat over een partner, als in je man/vrouw, niet een ouder. Meestal wordt er in een CAO voor 1e lijns familie, dus ouder/broer/zus, een termijn van "benodigde tijd" genoemd.
Eerste en tweede graad zijn de gebruikelijke termen. Waarbij eerste graad ouders en kinderen zijn, en tweede graad grootouders, kleinkinderen en broers en zussen.
pi_107874435
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 20:10 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Want jouw baas heeft precies wát met je ouder te maken :? Waarom moet hém dat meer geld kosten dat de kosten die hij feitelijk al heeft door die twee dagen? Waarom kun je daar zelf niet simpelweg vakantiedagen voor opnemen? Dát is pas moeilijk doen.
Waarom? Omdat sommige zaken in je leven belangrijker zijn dan de behoeften van je baas en dat vakantiedagen zijn voor vakantie.
Whatever...
  zaterdag 11 februari 2012 @ 22:24:47 #29
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_107875363
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:02 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Waarom? Omdat sommige zaken in je leven belangrijker zijn dan de behoeften van je baas en dat vakantiedagen zijn voor vakantie.
:D

Het heeft niets te maken met de behoefte van de baas, maar met de verplichting die je hebt jegens de baas. Jij hebt je contractueel verbonden een bepaalde hoeveelheid arbeid te verrichten en krijgt daarvoor betaald. Je hebt recht je van die arbeid te onttrekken voor een gelimiteerd aantal dagen welke zijn opgenomen in de wetgeving, CAO en/of arbeidsovereenkomst.

Dat jij persoonlijk vind dat 2 of 3 dagen niet voldoende is kan je baas niets aan doen en ontslaat je niet van je verplichting (werken voor je geld) jegens de werkgever.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 11 februari 2012 @ 22:25:46 #30
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_107875393
quote:

[..]

Dan kun je nog altijd onbetaald verlof nemen...
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_107875741
quote:

[..]

Wat een onzin. Wat maken die paar dagen vakantie je in godsnaam uit als zo'n verlies moet verwerken. Een beetje de omgekeerde wereld wat jij voorsteld. :{
pi_107876255
quote:

[..]

En waar houdt dit op, dan? 2 dagen? Twee weken? Blijkbaar vindt men, in dit geval, 2 dagen voldoende. Wil je meer, dan kun je die zelf regelen, in overleg met je werkgever.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_107876258
quote:

[..]

Vakantiedagen zijn voor alles wat je onder werktijd moet regelen. Niet alleen om in de zon te bakken.
  zaterdag 11 februari 2012 @ 23:25:47 #34
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_107877632
quote:
5s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:46 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

En waar houdt dit op, dan? 2 dagen? Twee weken? Blijkbaar vindt men, in dit geval, 2 dagen voldoende. Wil je meer, dan kun je die zelf regelen, in overleg met je werkgever.
Voorheen was vanaf dag overlijden t/m dag begravenis/crematie heel normaal. Het is pas sinds de laatste jaren dat je ineens die 2 dagen steeds meer ziet voor 1e lijns?
En 2 dagen vind ik niet echt "ruimhartig"... Maar "gelukkig" mag ik dan vrij nemen :)
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
pi_107879549
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 23:25 schreef Eg_Wel het volgende:

[..]

Voorheen was vanaf dag overlijden t/m dag begravenis/crematie heel normaal. Het is pas sinds de laatste jaren dat je ineens die 2 dagen steeds meer ziet voor 1e lijns?
En 2 dagen vind ik niet echt "ruimhartig"... Maar "gelukkig" mag ik dan vrij nemen :)
Maar feit blijft dat dat simpelweg anders is. En dan snap ik dat je werkgever daar niet voor op hoeft te draaien, meer nog dan 'ie al doet. Mocht je daar persoonlijk aan willen bijdragen door meer dagen op te nemen, dan kun je dat in de meeste gevallen gewoon doen. 2 dagen is voldoende om voor de werkgever op te draaien. Hij heeft natuurlijk niets te maken met de ouder van de werkgever.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_107883580
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 19:53 schreef Eg_Wel het volgende:

[..]

Tuurlijk.. Tot je er zelf mee te maken krijgt. Succes met het regelen van de uitvaart e.d. in 2 dagen. En tuurlijk.. "Samen" komen we er wel uit.. Je hebt toch immers "vakantie" dagen? :)
En ja, ik heb hier in de afgelopen 10 jaar 2 x mee te maken gekregen, dussssss ervaring genoeg.

Je haalt misschien wat zaken door elkaar. Er is hier niemand die beweert dat de 2 dagen genoeg moet zijn voor de rouw, er wordt alleen gesteld wat in dit persoonlijke proces de rol c.q. verplichting van de werkgever is. In onze beide persoonlijke zaken bleek ook al een wereld van verschil tussen de opvattingen van de werkgever van mij en die van van mijn man.

Niet alle, maar veel CAO's kennen inderdaad de toevoeging, dat als jij degeen bent die het regelwerk doet, dat je dan de hele periode tussen overlijden en uitvaart betaald verlof krijgt.
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)
pi_107884013
Blijft altijd lastig, dit soort situaties. De een stelt, je hebt een contract en daarin is het geregeld en daarmee klaar. De ander stelt dat zo ongeveer de hele begrafenis door de werkgever betaald moet worden. Da's altijd zo, he? Als de ene partij het uiterste opzoekt, dan doet de andere partij dat ook.
Ik denk dat de oplossing ergens in het midden ligt. Als je als werknemer er uit wil komen met je werkgever, dan gaat dat in 95% van de gevallen zeker lukken. Dus neem gewoon extra vakantiedagen op, zoveel als jij nodig hebt, en als je daardoor klem komt te zitten met de zomervakantie, geloof ik best dat, als je het fatsoenlijk bespreekbaar maakt, de werkgever een oplossing heeft. Maar strikt genomen blijft alles boven het CAO-geregelde een gunst.

Deze 2 quotes geven het prima weer, volgens mij:
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 21:32 schreef Kandijfijn het volgende:
Uiteindelijk is het geven en nemen.
quote:
5s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 22:46 schreef Five_Horizons het volgende:
....zelf regelen, in overleg met je werkgever.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  zondag 12 februari 2012 @ 09:58:27 #38
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_107884338
Beetje werkgever is hier gewoon schappelijk in, mijn vader was op een zaterdag overleden, woensdag crematie. Kreeg gewoon de hele week vrij.

Ook met de bevalling van mijn vrouw (zo'n ander probleem qua verlof), vrijdag spoedopname ziekenhuis, woensdag pas de bevalling. Vrijdag t/m woensdag buitengewoon verlof gehad en daarna 2 dagen kraamverlof. Vaak is het wat billijk is in dit soort situaties.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')