abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107806351
Star Trek was oorspronkelijk een door Gene Roddenberry bedachte Amerikaanse sciencefiction-televisieserie die tussen 1966 tot 1969 werd uitgezonden. Uiteindelijk groeide het Star Trek-universum uit tot een succesvolle media-franchise met vijf televisieseries, een animatieserie, tien speelfilms, tientallen computerspellen en honderden boeken, stripboeken, technische handleidingen en encyclopedieën. Verder bestaat er sinds 1998 in Las Vegas een Star Trek-attractiepark, genaamd Star Trek: The Experience en worden er over de hele wereld regelmatig Star Trek-conventions georganiseerd: grote bijeenkomsten voor fans (de 'trekkies'), waar vaak acteurs uit de series te gast zijn. In de Verenigde Staten is er minstens elk weekend een ST convention.

Roddenberry bedacht een utopische toekomstwereld, waarin een verenigde Aarde de meeste moderne wereldproblemen heeft opgelost: vervuiling, honger, armoede en conflicten tussen mensen onderling behoren grotendeels tot het verleden. Door uitvindingen als synthetische replicators en sneller dan licht-technologie heeft de mensheid, met hulp van buitenaardse volken, in het Melkwegstelsel koloniën gesticht. De mensheid heeft samen met enkele buitenaardse volken een overkoepelende organisatie van werelden opgericht: de Verenigde Federatie van Planeten. De verhalen in de diverse Star Trek-media volgen vooral de officieren en burgers in dienst van Starfleet, de militaire onderzoeksinstelling van de Federatie die met haar ruimtevloot vooral diplomatieke en onderzoeksmissies uitvoert en tevens de krijgsmacht vormt.

De avonturen van de verschillende televisieseries en films spelen zich hoofdzakelijk af in de 23e en 24e eeuw, enkele tijdreizen uitgezonderd. Men is bekend met een aanzienlijk deel van de Melkweg, die is verdeeld in vier kwadranten. In het Alfa-kwadrant bevinden zich grote delen van de Federatie en het Cardassiaanse Rijk, in het Beta-kwadrant bevinden zich onder andere het Klingonrijk en het Romulaanse Rijk, het Gamma-kwadrant, dat via het Bajoraanse wormgat met het Alfa-kwadrant is verbonden, wordt geregeerd door de Dominion en het Delta-kwadrant, waarin de Voyager jarenlang rondzwierf, herbergt onder andere de Kazon, Ocampa en Hirogen. Ook de Borg komen uit het Delta-kwadrant.

Star Trek werd voor het eerst uitgezonden in 1966. Sindsdien zijn er zes series gemaakt door Gene Roddenberry en zijn opvolgers. Sommige daarvan waren een groot succes, andere wat minder.

The Original Series (TOS) - Dit is de door Gene Roddenberry geschreven serie, met de naam Star Trek. Het is het verhaal van het ruimteschip USS Enterprise NCC-1701 (kortweg: Enterprise), dat driehonderd jaar in de toekomst, vanaf het jaar 2265, op een vijfjarige missie is om het heelal te verkennen. De serie sprak oorspronkelijk maar een kleine groep kijkers aan en stond naar verluidt jaarlijks op de nominatie om geschrapt te worden. Toen bleek dat deze kleine groep kijkers behoorde tot een erg selecte doelgroep (hoger opgeleiden), werd de serie interessant voor adverteerders.

The Animated Series (TAS) - Na het stoppen van de oorspronkelijke serie bleek die in de herhaling steeds populairder te worden. Dit was in 1973 een van de redenen voor het maken van een tekenfilmserie, waarbij de stemmen van de vaste personages gedaan werden door de acteurs die ze in de oorspronkelijke serie ook gespeeld hadden. De serie ging verder waar het verhaal van de oorspronkelijke serie ophield. Dat wil zeggen dat de laatste twee jaar van de missie ingevuld werden.

The Next Generation (TNG) - Deze nieuwe serie speelde zich honderd jaar later af, in het jaar 2364, rond een nieuwe Enterprise met een nieuwe bemanning. Hoewel het eerste seizoen van The Next Generation kritiek kreeg, onder andere omdat de afleveringen te zoet zouden zijn, was dit eerste seizoen goed genoeg om de serie te prolongeren. Met nieuw materiaal, en met beduidend meer middelen dan de oorspronkelijke serie uit de jaren '60, werd The Next Generation uiteindelijk een enorm succes. Er werden in de periode 1987-1994 in 7 seizoenen 177 afleveringen van uitgezonden. In 1991 overleed Gene Roddenberry.

Deep Space Nine (DS9) - Zoals de oorspronkelijke serie een missieduur van vijf jaar had, zo was het ook duidelijk dat de succesvolle serie The Next Generation niet altijd maar door kon blijven draaien. Daarom werd een volgende serie opgezet, met een ander thema. In plaats van een ruimteschip dat bij planeten langsging werd het centrale thema een ruimtestation ver in de ruimte, op een plaats waar veel ruimteschepen langskwamen.

Voyager (VOY) - Dit schip raakt op haar eerste missie door toedoen van het wezen Caretaker (verzorger) verzeild in het Delta-kwadrant, 70.000 lichtjaar van de Aarde. Voyager kent een sterke rode draad, namelijk de lange thuisreis van het ruimteschip Voyager, en de zoektocht naar mogelijkheden deze reis te verkorten.

Enterprise (ENT) - Deze serie gaat over een eerdere Enterprise, van 2151. Deze tijd, meer dan honderd jaar gesitueerd voor de oorspronkelijke serie, is de tijd waarin de mensheid begint aan het onderzoeken van de ruimte met ruimteschepen die sneller dan het licht kunnen vliegen, nu zij schepen ontwikkeld heeft die 'Warp 5' halen. Het is het begin van Starfleet, en in deze tijd worden de technieken en protocollen ontwikkeld die in de latere series algemeen bekend zijn. In het eerste jaar was dat ook meteen de zwakke plek van de serie, omdat de karakters nog veel moesten leren, maar de kijkers veel minder. In de volgende seizoenen heeft de serie echter duidelijk meer vaart gekregen. De serie is begonnen in 2001, en heeft in totaal vier seizoenen en 98 afleveringen gedraaid.

Overzichtje in uitzendvolgorde:
TOS, James Kirk (William Shatner)
TAS, James Kirk (William Shatner)
TNG, Jean Luc Picard (Patrick Stewart)
DS9, Benjamin Sisko (Avery Brooks)
VOY, Kathryn Janeway (Kate Mulgrew)
ENT, Jonathan Archer (Scott Bakula)

Poll: Wat is de beste ST serie?
TOS
TNG
DS9
VOY
ENT
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Poll: Wie is de beste captain?
Kirk
Picard
Sisko
Janeway
Archer
Tussenstand:

Poll: Welke serie zag je het eerst?
TOS
TNG
DS9
VOY
ENT
Tussenstand:

Poll: Hoe oud ben je?
Jonger dan 20
Tussen 20-30
Ouder dan 30
Tussenstand:

Poll: Wat is je geslacht?
Vrouw
Man
Tussenstand:

Poll: Wie is het irritantste VOY character?
Janeway
Chakotay
Tuvok
Kim
Torres
Paris
Neelix
Kes
Seven
Doctor
Tussenstand:

Poll: Wie is het irritantste DS9 character?
Sisko
Jadzia Dax
Quark
Kira
Worf
O´Brien
Rom
Bashir
Jake
Odo
Ezri Dax
Nog
Tussenstand:

Poll: Wie is het irritantste TNG character?
Picard
Worf
O´Brien
Data
Riker
Yar
Troi
Beverly Crusher
Pulaski
Wesley Crusher
LaForge
Tussenstand:

Poll: Wie is het irritantste ENT character?
Archer
T´Pol
Tucker
Reed
Maywheather
Sato
Phlox
Tussenstand:

Poll: Wie is het irritantste TOS character?
Kirk
Spock
McCoy
Scott
Chekov
Uhura
Sulu
Chapel
Tussenstand:

Poll: Wie is het beste VOY character?
Janeway
Chakotay
Tuvok
Kim
Torres
Paris
Neelix
Kes
Seven
Doctor
Tussenstand:

Poll: Wie is het beste DS9 character?
Sisko
Jadzia Dax
Quark
Kira
Worf
O´Brien
Rom
Bashir
Jake
Odo
Ezri Dax
Nog
Tussenstand:

Poll: Wie is het beste TNG character?
Picard
Worf
O´Brien
Data
Riker
Yar
Troi
Beverly Crusher
Pulaski
Wesley Crusher
LaForge
Tussenstand:

Poll: Wie is het beste ENT character?
Archer
T´Pol
Tucker
Reed
Maywheather
Sato
Phlox
Tussenstand:

Poll: Wie is het beste TOS character?
Kirk
Spock
McCoy
Scott
Chekov
Uhura
Sulu
Chapel
Tussenstand:

***Deze openingspost is hier te vinden!***
  Boks-Chick donderdag 9 februari 2012 @ 21:55:46 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_107808501
Ik mis ST ;(
lolwut
pi_107808587
Ik heb die star trek the next level preview shit gedownload. Mooie kwaliteit, maar jammer dat ze niet de 16:9 resolutie hebben gedaan. 4:3 kan ik echt niet meer aanzien ;(
pi_107809469
Waarom kwam dit deel niet automatisch in mAT, verdorie :(
Extremistisch gematigd.
pi_107811360
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 21:57 schreef FL_Freak het volgende:
Ik heb die star trek the next level preview shit gedownload. Mooie kwaliteit, maar jammer dat ze niet de 16:9 resolutie hebben gedaan. 4:3 kan ik echt niet meer aanzien ;(
Ik ga in elk geval sparen!
(Voor een nieuwe harde schijf of de blu-rays )

Dit zal er, helaas, alleen maar nepper uitzien in 1080p. :P
pi_107812190
Miss moeten ze dat remake doen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_107812240
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 22:12 schreef P8 het volgende:
Waarom kwam dit deel niet automatisch in mAT, verdorie :(
Ja, verdomme! Ik had een nieuwe aangemaakt (met betere TT :* )
Resistance is futile.
pi_107812486
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 21:57 schreef FL_Freak het volgende:
Wat een onzin. Het is opgenomen in 4:3, heb je dan liever dat ze gedeeltes van het beeld af gaan snijden? Als je dat per sé wilt kan je je tv of mediaplayer dat laten doen.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_107813704
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 23:17 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Wat een onzin. Het is opgenomen in 4:3, heb je dan liever dat ze gedeeltes van het beeld af gaan snijden? Als je dat per sé wilt kan je je tv of mediaplayer dat laten doen.
Hmm ze worden dan behoorlijk breed :P
pi_107814056
quote:
2s.gif Op donderdag 9 februari 2012 23:11 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ja, verdomme! Ik had een nieuwe aangemaakt (met betere TT :* )
Ik ook :@

Star Trek #9: Conclusie: Star Trek > Star Wars
Extremistisch gematigd.
  vrijdag 10 februari 2012 @ 00:03:52 #11
277627 Seven.
We are Borg.
pi_107814153
quote:
_O- . Maar ook goeie TT.
Resistance is futile.
  vrijdag 10 februari 2012 @ 00:10:53 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_107814354
Het feit dat picardmike de laatste post had zette mij op een zijspoor. :P
Resistance is futile.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 10 februari 2012 @ 08:39:07 #13
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_107817311
Maar iemand vroeg in het vorig topic of het vergelijkbaar was met Star Wars.

Behalve dat het beiden in de ruimte afspeelt is het in mijn inziens niet vergelijkbaar.

Star Wars vertelt in 6 films een verhaal, met veel fantasy-elementen
Star Trek is in eerste instantie opgebouwd uit series, waarin wel een rode draad zit, maar het vooral gaat om ontdekken en contacten leggen
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_107817539
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 08:39 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Maar iemand vroeg in het vorig topic of het vergelijkbaar was met Star Wars.

Desalniettemin is de conclusie juist ;)
Extremistisch gematigd.
pi_107824241
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 08:57 schreef P8 het volgende:

[..]

Desalniettemin is de conclusie juist ;)
Ben ik niet met je eens. Dat is het vergelijken van appelen en peren, Apple en Windows, Explorer en Firefox, etc....
De ene persoon voelt zich meer aangetrokken tot Star Trek, de andere tot Star Wars en de derde vind het allemaal grote onzin -- leven en laten leven.
pi_107825920
Hoe de *piep* kan het zijn dat Voyager de meest gewaardeerde serie is? Schandalig, ziek en infaam.

Hoewel, Enterprise nķg matiger was...
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_107826415
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 13:02 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Ben ik niet met je eens. Dat is het vergelijken van appelen en peren, Apple en Windows, Explorer en Firefox, etc....
De ene persoon voelt zich meer aangetrokken tot Star Trek, de andere tot Star Wars en de derde vind het allemaal grote onzin -- leven en laten leven.
Appels en peren zijn prima met elkaar te vergelijken, net als Apple en Microsoft (want dat bedoel je) en IE en Firefox. Het is een kwestie van de kaders die je hanteert.

Als je het letterlijk neemt is Star Trek > Star Wars, want van Star Trek is simpelweg veel meer beeldmateriaal, waardoor het ST-universum veel groter is.
Extremistisch gematigd.
pi_107834718
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 00:10 schreef Seven. het volgende:
Het feit dat picardmike de laatste post had zette mij op een zijspoor. :P
_O- wat ben ik toch een luie egoistische vent :6
UITGESCHREVEN
  vrijdag 10 februari 2012 @ 21:37:59 #19
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_107843538
Net Endgame gezien, wat moet ik nu...?

* Prowl Enterpise torrent aanslingert
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  vrijdag 10 februari 2012 @ 21:41:11 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_107843677
quote:
15s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 21:37 schreef Prowl het volgende:
Net Endgame gezien, wat moet ik nu...?

* Prowl Enterpise torrent aanslingert
Probeer TOS! Tweede seizoen is best leuk eigenlijk maar ben nu toch maar bezig gegaan met DS9. Voor de derde keer en nu ga ik alle afleveringen kijken. Zit al in seizoen 2.
Resistance is futile.
pi_107853030
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 februari 2012 14:07 schreef P8 het volgende:

[..]

Appels en peren zijn prima met elkaar te vergelijken...
* knip *
Cliché's en gezegden, daar moet je niet tegenin gaan.

De gitarist van mijn band is overtuigd StarWars fan, die heeft een vitrine met allemaal van die StarWars poppetjes, en daartussen zo'n stoer ding als op dit plaatje:

En nou kan je zeggen van StarTrek wat je wilt, maar van die vette bots ontbreken er gewoon aan.

Zo, die bekentenis zal in dit topic wel als hoogverraad worden gezien, maar ik zit toch vanachter veertien met 512bits versleutelde proxy's vanachter een terminal in mijn D-5 schip in een hoge baan om jullie planeet heen te posten, so catch me if you can ;) :P

[ Bericht 5% gewijzigd door Nemephis op 11-02-2012 19:03:17 ]
pi_108131528

Kick :P
Extremistisch gematigd.
pi_108136503
Er is tot op heden nog geen goed onstaansverhaal over de borg. Misschien in de nieuwe film.

Dit is de beste die er op dit moment is en geeft aan dat de mens de borg zelf hebben gemaakt door VGER het mechanische wezen uit 1 van de starktrek films bestaande uit voyager 6 de verkennigssatelliet die in een zwart gat is gevallen de aarde bezocht en besloot alle biologische wezens de oorlog te verklaren en ze te assimileren. What a load of crap!

UITGESCHREVEN
pi_108136830
Zo, klaar met seizoen 4 van Enterprise. Blijf het toch een leuke serie vinden, ondanks de zwakke punten. Nu maar eens kijken of DS9 nog ergens online staat :D
pi_108137027
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 00:53 schreef picardmike het volgende:
Er is tot op heden nog geen goed onstaansverhaal over de borg. Misschien in de nieuwe film.

Dit is de beste die er op dit moment is en geeft aan dat de mens de borg zelf hebben gemaakt door VGER het mechanische wezen uit 1 van de starktrek films bestaande uit voyager 6 de verkennigssatelliet die in een zwart gat is gevallen de aarde bezocht en besloot alle biologische wezens de oorlog te verklaren en ze te assimileren. What a load of crap!

Lees de Star Trek Destiny trilogie maar eens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')