wilanoniemblijven93 | zondag 5 februari 2012 @ 09:26 |
Hallo, Vanmorgen was ik onderweg naar de hockey in de ford fiesta (2008) van mijn ma. Toen ik het parkeer terrein opreed en een bocht naar rechts wilde doen gleed ik halverwege de bocht helemaal weg en als een blok tegen de stoeprand. Zelf heb ik niks, maar het linker achterwiel staat een klein beetje scheef. Dat is niet het ergste, het linker voorwiel staat ook scheef en gedraaid. Als het stuur recht staat staat het linker voorwiel verder naar links dan het rechter. Dat klopt dus ook niet. Airbags zijn niet uitgekomen. Voor de rest ging het met een lage snelheid, achteraf had ik dus nog rustiger gemoeten. Kwam er wel achter dat er bijna kale voorbanden opzitten dus dat het niet aan mij lag is zeker want een vriend kwam met zijn auto dezelfde bocht veel harder door. Maar mijn vraag is wat gaat dit kosten, wat kan ik eraan doen. Kan ik de auto nog rustig naar de garage rijden (ongeveer 3 km vanaf waar hij nu staat). Velgen zijn gelukkig niet beschadigd. Zelf heb ik ook niks, mij pa deed er ook niet moeilijk over gelukkig en mijn ma slaapt nog. Alvast bedankt voor jullie informatie. | |
CantFazeMe | zondag 5 februari 2012 @ 09:35 |
Gewoon naar de garage. Banden vervangen en opnieuw uit laten balanceren. Hoop niet dat de schade te groot is voor het ondergestel. Duur grapje denk in al met al. | |
Cucumissativus | zondag 5 februari 2012 @ 09:36 |
Je velgen kunnen zeker ook krom zijn als ik je schade zo lees, daar hoef je verder geen lakschade voor te zien. Als je op het oog zo de stand van je wielen kan beoordelen dan moet je rekenen op hoge kosten, stuurstang e.d. Als je verder gaat rijden zullen je banden slijten, maar die waren toch al glad. (ben je trouwens wel verantwoordelijk voor als je gaat rijden, ookal is het niet jouw auto) | |
CantFazeMe | zondag 5 februari 2012 @ 09:38 |
Vraag altijd eerst een offerte aan alvorens toezegging reparatie, straks zijn de kosten hoger dan de dagwaarde van de auto ![]() | |
densmee | zondag 5 februari 2012 @ 09:38 |
Je zult de auto moeten laten uitlijnen, als je geluk hebt zijn je spoorstangen en stuurstangen nog zo ver nastelbaar dat ze dat nog kunnen. Dan ben je voor 100 euro wel klaar | |
Gokhan03 | zondag 5 februari 2012 @ 09:39 |
Wat is 'lage' snelheid? Heb je het over stapvoets rijden of ging je echt rond de 20/30 km/h. | |
wilanoniemblijven93 | zondag 5 februari 2012 @ 09:41 |
Dat las ik idd ook op andere sites met ander merken. De auto is all-risk verzekerd dus mocht het duur uitvallen is het een kwestie van verzekerings werk. Weet dat ik verantwoordelijk ben maar is me nooit eerder opgevallen en ben nog niet eerder weggegleden. Ook is hij gewoon altijd in onderhoud geweest en pas door de apk. Het is geen snelheids monster waarmee je iedere keer slippend mee optrekt.... | |
wilanoniemblijven93 | zondag 5 februari 2012 @ 09:43 |
Zat in zijn 2, maar denk dat het niet harder dan 20/25 was. Hij is echt als een blok doorgegleden en bijna niks afgeremd. Echt een kut gevoel dat je die stoeprand dichterbij ziet komen en maar blijft glijden al was het maar 3 m. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 5 februari 2012 @ 09:48 |
Niet meet mee rijden, gebeurt er wat onder weg dan ben jin 100% aan sprakelijk! Laatst een soort gelijke schade hersteld 2 nieuwe velgen met banden Nieuwe schokdemper met veer Nieuwe fusee lichaam Nieuw wiellager Nieuwe naaf Nieuwe astap Nieue lager Nieuwe naaf Nieuwe ankerplaat Kosten rond de 2k | |
wilanoniemblijven93 | zondag 5 februari 2012 @ 09:51 |
Dat is te doen, maar hoelang was je dat auto kwijt want eigenlijk hebben we hem dinsdag al nodig. Maar ben bang dat het een leen auto word dan...... | |
CantFazeMe | zondag 5 februari 2012 @ 09:53 |
Dat ging vast wel even wat harder dan stapvoets rijden? | |
Chuck-N0rr1s | zondag 5 februari 2012 @ 09:54 |
Ik was hem niet kwijt, dat was de klant auto heeft een dag of 4 gestaan ivm wachten op onderdelen Ps bel de verzekering die regelen alles voor je incl vervangend vervoer | |
Chuck-N0rr1s | zondag 5 februari 2012 @ 09:55 |
Nope | |
wilanoniemblijven93 | zondag 5 februari 2012 @ 10:08 |
Ja zo is het ongeveer gebeurd, als ik het zo terug kijk is de grootste klap op het linkervoorwiel gekomen. ![]() De zwarte lijn was de bedoeling maar het werd de rode ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zondag 5 februari 2012 @ 10:10 |
Wat is dat? | |
wilanoniemblijven93 | zondag 5 februari 2012 @ 10:13 |
Blauwe de auto, zwarte lijnen stoepranden. Groene de bomen. Zie je hem nu? | |
jochem8 | zondag 5 februari 2012 @ 10:25 |
Kan een potentieel duur grapje worden. Laat je het nog ff weten? ![]() | |
thumbnail | zondag 5 februari 2012 @ 10:34 |
Hoe kunnen er dan bijna kale voorbanden opzitten? | |
Gokhan03 | zondag 5 februari 2012 @ 10:37 |
In b4 zomer en winterbandendiscussie. Denk dat daar gewoon ijs lag of je reed simpelweg te hard. | |
thumbnail | zondag 5 februari 2012 @ 10:41 |
Ik heb het gewoon over kale banden zoals je kunt lezen. | |
densmee | zondag 5 februari 2012 @ 11:00 |
ik zou maar even wachten met verzekering bellen, misschien is het allemaal nog te richten en dan hoeft het niet meer dan 100 euro te kosten. eigen risico ben je al kwijt voor je het telefoonnr van de verzekering kiest zo ongeveer | |
CafeRoker | zondag 5 februari 2012 @ 11:09 |
Ik denk dat ook voorstanders van zomerbanden toch wel van mening zijn dat ze dan toch wel fatsoenlijk profiel moeten hebben. | |
DJKoster | zondag 5 februari 2012 @ 11:53 |
Even naar een (goede, betrouwbare) garage rijden en een offerte laten maken. | |
ZwartmetSuiker | zondag 5 februari 2012 @ 11:55 |
Wtf bij die mensen die zeggen alleen bandje vervangen ![]() Verwacht maar dat de draagarmen en stuurstangen kapot zijn als de wielen zo scheef staan! Dit kan een dure hobby worden. | |
Skv | zondag 5 februari 2012 @ 12:01 |
Dit ja, helemaal als je op het oog al ziet dat je linker wiel anders staat dan de rechter. | |
densmee | zondag 5 februari 2012 @ 12:08 |
hoe scheef is scheef, ![]() hier is ook nog niks aan de hand | |
ZwartmetSuiker | zondag 5 februari 2012 @ 12:16 |
Nee dat is een lekkere vergelijking. | |
densmee | zondag 5 februari 2012 @ 12:17 |
als het wiel 1 cm naar binnen staat is dit zichtbaar, het kan dan zijn dat het nog voldoende bij te stellen is | |
ZwartmetSuiker | zondag 5 februari 2012 @ 12:18 |
Gezien de snelheid lijkt mij dit zeer onwaarschijnlijk, daarbij is TS een leek op autogebied zo te lezen dus zo'n kleine afwijking is lastig om te zien. | |
Bill_E | zondag 5 februari 2012 @ 12:20 |
Je weet dat je als bestuurder van een voertuig verantwoordelijk bent voor dit soort zaken? Officieel moet je die voor iedere rit controleren. Had je dat gedaan hat je het kunnen weten, dus wel je eigen schuld. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 5 februari 2012 @ 13:13 |
bij een auto dus niet, dan heb je echt iets krom | |
densmee | zondag 5 februari 2012 @ 14:58 |
ja met die onafhankelijke wielophanging zal dat wel weer | |
TheFreshPrince | zondag 5 februari 2012 @ 15:02 |
Het blijft giswerk. Kan/wil TS voor de beeldvorming een foto van de voorkant van de auto maken? - zet stuur zo recht mogelijk - hou camera ter hoogte van de kentekenplaat | |
2cv | zondag 5 februari 2012 @ 15:08 |
Waarom banden vervangen ? Die heeft TS niet gesloopt ? Zelf heb ik ook eens zo'n grapje gehad en bij mij was het subframe krom. Resultaat: auto 2 weken in de garage om het subframe te vervangen. Kostte me vooral veel tijd (heb het subframe zelf vervangen). | |
TheFreshPrince | zondag 5 februari 2012 @ 15:18 |
De banden zijn bijna versleten, schreef TS. | |
TheFreshPrince | zondag 5 februari 2012 @ 15:18 |
Ik ben ooit eens met mijn Volvo tegen een stoeprandje aangeschoven; hele stoeprand kapot. | |
2cv | zondag 5 februari 2012 @ 15:19 |
TS schreef ook dat die auto van z'n ma is ![]() | |
TheFreshPrince | zondag 5 februari 2012 @ 15:26 |
Er staat toch niet dat TS die banden zelf moet betalen? ![]() Het algemene advies van "banden vervangen" lijkt me prima, wie het ook betaalt ![]() | |
junkiexp | zondag 5 februari 2012 @ 15:26 |
Ja, dan staan de wielen vast niet meer scheef ![]() | |
CantFazeMe | zondag 5 februari 2012 @ 15:40 |
Als je toch al bij de garage bent kun je ook wel je gladde banden laten vervangen.. | |
ZwartmetSuiker | zondag 5 februari 2012 @ 15:47 |
Dat lijkt mij een goed idee, levensgevaarlijk om nu met gladde banden te gaan rijden als iemand zijnde met weinig rijdervaring. | |
CantFazeMe | zondag 5 februari 2012 @ 15:50 |
Jank niet zo. Valt hardstikke mee ![]() | |
ZwartmetSuiker | zondag 5 februari 2012 @ 15:51 |
Hardstikke? ![]() Ik zeg gewoon dat het niet verstandig is om nu met gladde banden te gaan rijden. En nee, winterbanden hoeft niet, heb ik ook niet. | |
CantFazeMe | zondag 5 februari 2012 @ 15:54 |
![]() | |
T42 | zondag 5 februari 2012 @ 15:55 |
balaceren? uitlijnen bedoel je de wielen staan scheef. heb dit ook eens gehad toen er een vluchtheuvel overstak. | |
T42 | zondag 5 februari 2012 @ 15:56 |
juist als je auto gaat rijden word je geacht je auto eerst te inspecteren (zo is het je geleerd bij lessen) of de banden niet slap zijn (en dus kaal) of er geen plas vloeistof onder je auto ligt enz. | |
T42 | zondag 5 februari 2012 @ 15:58 |
en wat is kaal? ![]() | |
ZwartmetSuiker | zondag 5 februari 2012 @ 16:11 |
Ja maar ga er maar vanuit dat er wat verbogen is. Met een beetje geluk is het een stuurstang, die is zo vervangen. | |
thumbnail | zondag 5 februari 2012 @ 17:38 |
Vraag dat aan TS lamzak. | |
wilanoniemblijven93 | zondag 5 februari 2012 @ 18:27 |
UPDATE. Ben net met mijn ma terug gegaan naar de auto. Want had hem op het parkeerterrein laten staan. we hebben eerst 50 m door de sneeuw gereden en toen 250m over de weg. Zijn toen gestopt bij een tankstation omdat er niet goed mee te rijden is. Daar verzekering gebeld, werden binnen 10 min opgehaald en met een taxi naar huis gebracht. Morgen krijgt mijn moeder een vervangende auto als het goed is. Correctie, een voorband zit denk nog geen mm profiel in en in de ander meer dan genoeg. Over de schade en kosten houd ik jullie op de hoogte. Met mij gaat het prima, volgend jaar ook winterbanden onder deze auto denk ik. | |
ZwartmetSuiker | zondag 5 februari 2012 @ 18:28 |
Zal de verzekering ook leuk vinden dat je in deze gladheid rijdt met banden met een APK-afkeur profiel. | |
ZwartmetSuiker | zondag 5 februari 2012 @ 18:29 |
Winterbanden hadden overigens weinig uitgemaakt, je moet gewoon je rijstijl aanpassen. En banden met fatsoenlijk profiel hebben. | |
wilanoniemblijven93 | zondag 5 februari 2012 @ 18:32 |
Daarom konden team genoten met een hogere snelheid dezelfde bocht door. Reed echt niet hard. Maar idd een goed profiel had ook al een groot verschil gemaakt. Dat van die kale band kan denk wel met een lang verhaal worden ja. Want hij is ongeveer een maand geleden nog goed gekeurd. Zonder enkele opmerking, als je bijna een band moet vervangen lijkt dat mij een opmerking waard. Weet dat het ook een stukje eigen verantwoording is maar we zijn hier met ze 5e thuis met een rijbewijs en iedereen pakt gewoon een auto. | |
Fer | zondag 5 februari 2012 @ 18:52 |
Het is glad buiten, dan is het op parkeerterreinen, woonwijken, kleine weggetjes en snelwegbochten oppassen geblazen (en heerlijk driften). Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom jij wel gleed en een ander niet, neem je verantwoordelijkheid gewoon, je reed te hard. | |
wilanoniemblijven93 | zondag 5 februari 2012 @ 19:05 |
Ja al reed ik al voorzichtig en langzaam. | |
T42 | zondag 5 februari 2012 @ 19:48 |
remmen en gas geven is glijden. uitrollen dan ga je gewoon door de bocht. | |
T42 | zondag 5 februari 2012 @ 19:49 |
dat bedoel ik niet.. bedoel dat 2mm genoeg is maar dat veel mensen dan zeggen dat ze kaal zijn... ik zie kaal al 0,0mm ofwel sliks | |
jack4ya | zondag 5 februari 2012 @ 19:54 |
Krom stuurkolom kan ook nog... | |
2cv | zondag 5 februari 2012 @ 20:02 |
Ja, op zich ben ik het met je eens. Maar TS zijn moeder is vrouw (duh...) en die snappen niets van auto's en al helemaal niet van banden. Als het ding APK goedgekeurd is, dan is het ding in perfecte staat. Al rijd je er met een tank overheen: hij is goedgekeurd en dus goed. Pas als de APK verloopt is de auto in 1 keer niet goed, levensgevaarlijk, enzovoorts. Zelf ga ik dit soort discussies dus ook niet meer aan met vrouwen, tenzij ze bewezen hebben niet van die domme, eigenwijze ezels te zijn, maar dan ben ik nog uiterst voorzichtig en kap ik het af zodra er een 'ja, maar' in het gesprek komt. | |
2cv | zondag 5 februari 2012 @ 20:05 |
Het werkt samen: EN winterbanden EN je rijstijl aanpassen. Met winterbanden kan je nog steeds wegglibberen en met je rijstijl aanpassen ook. | |
2cv | zondag 5 februari 2012 @ 20:06 |
Tadaa, een vrouw ! | |
Chuck-N0rr1s | zondag 5 februari 2012 @ 20:07 |
krom stuurkolom gebeurt enkel met een frontale aanrijding, jij bedoelt een spoorstang arm ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zondag 5 februari 2012 @ 20:07 |
![]() ![]() ![]() | |
cofi | zondag 5 februari 2012 @ 20:10 |
*grinnik* | |
2cv | zondag 5 februari 2012 @ 20:18 |
Wat ik nog toe moet voegen: als TS 'zomaar' de banden vervangt krijgt hij ruzie met z'n moeder en is er dikke kans dat die er geen cent aan gaat betalen. Tevens mag TS nooit meer in de auto van z'n moeder rijden, die dan wel weer vrolijk op de door TS betaalde banden rondrijdt. | |
CafeRoker | zondag 5 februari 2012 @ 20:47 |
.. en niet wegglijdt, waaruit weer blijkt dat vrouwen beter kunnen rijden dan mannen ![]() | |
Fer | zondag 5 februari 2012 @ 21:25 |
Of er zitten straks Wanli, linglong of Kumho banden onder, glij je alsnog met lage temperaturen of nat wegdek. | |
2cv | zondag 5 februari 2012 @ 21:30 |
Dat niet wegglijden komt dan feitelijk door die nieuwe banden, al zal die moeder van TS bij hoog en bij laag beweren dat het komt omdat zij meer ervaring heeft. | |
hardcore-gabber | zondag 5 februari 2012 @ 21:31 |
weer zoiets... | |
ZwartmetSuiker | zondag 5 februari 2012 @ 22:04 |
Ik zie de uitspraak al voor: "HOEZO LIGT HET AAN DE BANDEN HIJ IS LAATST NOG GOEDGEKEURD ![]() | |
2cv | zondag 5 februari 2012 @ 22:33 |
Jij snapt het precies ![]() | |
Anne | zondag 5 februari 2012 @ 23:16 |
* Anne komt even binnen vallen en geeft 2cv een draai om zijn oren en rent dan weer weg. | |
2cv | zondag 5 februari 2012 @ 23:33 |
Ze kan niet ontkennen dat het waar is ![]() | |
madco | maandag 6 februari 2012 @ 09:33 |
Waarschijnlijk stuurstang krom, als je het op het oog al kan zien dat je wiel scheefstaat. of misschien delen van de ophanging En dan nog even het punt. En helaas is het toch wel jou schuld.. jij had de staat van de auto moeten inspecteren alvorens je ermee de weg op gaat. dat je dat niet doet is de 2e. ik controleer ook maar weinig auto's van anderen waar ik in rijd. maar het zou in het geval van sommige ongelukken wel kunnen schelen in de uitspraak over wie evt. schuldig is bij een aanrijding. | |
Gokhan03 | maandag 6 februari 2012 @ 10:37 |
Dit dus. Het is de bedoeling dat je voor het rijden alles zou moeten controleren. Ten minste dat staat ook in je theorieboek van het CBR ![]() | |
Pizza_Boom | maandag 6 februari 2012 @ 11:57 |
TS, je bent gewoon te hard door de bocht heen gegaan. Kan je roepen dat het niet zo is, maar het is wel zo, gladde band of niet. Overigens, als de ene band heel weinig profiel heeft en de andere niet, dan zou ik nog maar alles laten checken en alle banden gelijktijdig vervangen. Is je voering iig weer overal gelijk. | |
Fappert93 | dinsdag 7 februari 2012 @ 20:32 |
UPDATE De auto is nu tijdelijk weer hier thuis. Er mag mee gereden worden tot 120 km per uur. Er moeten ook nieuwe velgen onder. Voor de rest weet ik nog niks over kosten. Er zijn 2 onderdelen vervangen zei mijn vader en de rest is gerepareerd/hersteld. Nu leuk lichtmetaal uitzoeken voor mijn ma. Iemand ideeen? Nu zitten er deze velgen onder: ![]() | |
2cv | dinsdag 7 februari 2012 @ 20:45 |
Mijn idee is om het goedkoopste lichtmetaal wat een beetje op de orginele velgen lijkt er onder te hangen. Wil je ma iets anders dan moet ze zelf maar de meerprijs betalen. | |
Fappert93 | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:22 |
Allemaal verzekering, het is schade en moet dus vervangen worden. Lang leven een all-risk auto verzekering. | |
lipje | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:48 |
oftewel je betaalt er de komende jaren aan af ![]() | |
CafeRoker | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:50 |
zijn die velgen ook de enige reden dat het ding nu niet harder dan 120 mag? | |
densmee | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:51 |
of je nu 4 euro opgeeft of 4000 je valt even ver terug | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:51 |
herstellen in de oorspronkelijke staat | |
Fappert93 | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:57 |
Ja alleen zijn de originele velgen via ford duurder dan andere velgen. Omdat ze van ford afkomen. Dus denk dat daar wel wat valt te regelen. | |
Fappert93 | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:57 |
Jep. | |
Fappert93 | dinsdag 7 februari 2012 @ 21:58 |
Nee, me ouders gaan er niet op achteruit met schade vrije jaren of no-claim korting. Ze mogen met deze auto nog 2 klappers maken, dan vallen we nog niet volledig terug. | |
FlyingDutchman_1987 | woensdag 8 februari 2012 @ 01:20 |
Kortom; zoonlief komt niet meer achter 't stuur | |
ZwartmetSuiker | woensdag 8 februari 2012 @ 08:41 |
Wat is deze ![]() ![]() Klinkt veilig, ik zou er geen meter meer mee rijden totdat ik wist wat er kapot was. Dit is echt een klote-oplossing. | |
fathank | woensdag 8 februari 2012 @ 09:19 |
Originele Ford-velgen zijn inderdaad vrij prijzig. Heb ooit de velg van een Focus krom gereden. Toen maar gelijk 4 stalen velgen met winterbanden erop laten leggen. Moest toch een half jaar later ingeruild worden. | |
FlyingDutchman_1987 | woensdag 8 februari 2012 @ 09:51 |
Dit inderdaad. Accident waiting to happen.. | |
Biogarde | woensdag 8 februari 2012 @ 10:50 |
Ding hebben ze gewoon uitgelijnd en er is misschien een stang krom. Iets dan ![]() Buiten die velgen om geen schade. Bwhehehe ![]() ![]() | |
FlyingDutchman_1987 | woensdag 8 februari 2012 @ 11:37 |
1 keer met spelen in de sneeuw tegen een stoeprandje gekomen ![]() 300 euro ![]() |