abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 februari 2012 @ 12:33:03 #26
107631 Pikhoofd
What's in a name?
pi_108341780
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 februari 2012 01:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
Drukte hier zeg. :o Ik zal eens kijken of ik nog wat leuks in de handboeken hier in de kast heb staan. Voorkeuren?
Ik zat vooral te lurken, maar hier een bijdrage:

quote:
Asia-Europe Rates Rise on Maersk Capacity Cut
Spot rates rose 3 percent after carrier unveiled plans to cut capacity 9 percent

Spot freight rates on the westbound Asia-Europe trade lane rose 3 percent this week from the week before after Maersk Line announced plans to reduce vessel capacity on the route by 9 percent.

The World Container Index of spot prices for shipments from Shanghai to Rotterdam rose by $37 this week to $1,276 per 40-foot equivalent unit. The WCI fell by 3.2 percent, or $41 per FEU, to $1,239 last week after falling in most of the previous three weeks since the Chinese New Year.

Although there was no direct links betweeen Maersk’s Feb. 17 announcement on the trade lane and the rate gain, the mere sign that the Danish carrier will cut capacity set the tone for higher rates on the lane. Carriers have been hit by acute overcapacity and low freight rates on the world’s largest trade lane.

The WCI, which is compiled by a joint venture between Drewry Shipping Consultants and Singapore’s Cleartrade Exchange, is 48.6 percent lower this week than in the same week last year, when it was $2,482 per FEU.

Most major carriers have announced either rate or surcharge hikes of $700 to $800 per 20-foot equivalent unit to be applied on Asia-Europe services starting March 1. But many shippers have questioned whether those increases will stick.
en daarbij behorend
quote:
Maersk Drops Option to Order Last 10 Triple-E Ships
Danish carrier won't deploy 180,000 TEUs of capacity on Asia-Europe trade lane

The decision by Maersk Line not to exercise an option to order another 10 mega-containerships with capacities of 18,000 20-foot equivalent units was no surprise considering overcapacity on the Asia-Europe trade, said a container shipping analyst.

“That had been implied quite a while ago,” said Martin Dixon, editor of Drewry’s Container Freight Rate Insight. “There’s too much capacity, and demand on the Asia-Europe trade where those vessels would have been deployed is slowing.”

Maersk Line ordered 10 Triple-E ships a year ago this month from South Korea’s Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering. The world’s largest container line also had an option to order another 20 of the ships, and later exercised its option to order 10 of them.

If Maersk had exercised its option to order the last 10 of the 30 so-called Triple-E ships, those ships would have been delivered around 2015.

Dixon said there are reports that other lines looking to hold back orders going into 2013. “Demand is unlikely to be strong on that trade in the two years ahead,” he said.

When Maersk announced on Feb. 17 that it would reduce capacity on the Asia-Europe trade by 9 percent, Maersk said it would “not declare” its option for the last 10 Triple-E ships. Maersk also said it will consider additional opportunities to reduce capacity, including redelivery of time charter tonnage, the use of lay-ups and slow-steaming.
Blijkt toch maar weer wat voor een invloed Maersk heeft..
pi_108449995
Het is eigenlijk alsof alle containercarriers op elkaar af rennen en dat het het spel is wie het laatst zijn capaciteit durft te reduceren om de overcapaciteit te temperen. Daarom moet je ook diepe zakken hebben als je in het maritiem transport stapt als investeerder. Het is zaak dat je dit soort crises weet uit te zingen om dan juist gepositioneerd te zitten voor de opleving die met zekerheid weer gaat komen.

Wat betreft de 18000 TEU schepen, vanuit het oogpunt van Maersk is het laten vallen de optie op deze schepen een logische stap en ik ben benieuwd of die stap ook door andere containercarriers gezet gaat worden zolang de overcapaciteit voort duurt. Aan de andere kant, en in relatie tot de vorige alinea, als er pas weer nieuwe schepen besteld worden als de markt daadwerkelijk weer gaat groeien dan ben je natuurlijk wel te laat om optimaal te profiteren van een opleving. Als er dan weer een hausse start met het aanschaffen van nieuwe en grotere schepen luidt dat wellicht weer de volgende periode van overcapaciteit in.
pi_109705303
Twee berichten van Nieuwsblad Transport:
quote:
Maersk Line nog trager naar het Verre Oosten
De Deense rederij Maersk Line voegt volgende maand nog een extra schip toe aan de vloot van vijf Verre Oostendiensten.

Door nog eens vijf extra schepen op het vaargebied in te zetten, kan Maersk Line de dienstsnelheid verder verlagen. Dat zal overigens alleen maar in oostelijke richting gebeuren, wat betekent dat de transittijden van Europa naar Azië zeven dagen langer worden.
quote:
DP World heeft topjaar achter de rug
DP World deed het vorig jaar beter dan het zelf verwacht had: de groep haalde een winst van 751 miljoen dollar op een omzet van 2,98 miljard dollar. De winst lag daarmee liefst 67% hoger dan in 2010.

DP World zegt dat het vorig jaar voordeel kon halen uit het aantrekken van de wereldwijde containertrafieken. Het plukte verder ook de vruchten van zijn inspanningen op het stuk van productiviteit en kostenbeheersing. Dat resulteerde in een ebitda van 1,31 miljard dollar. De ebitda-marge bereikte zo een record van 43,9%.

De 'geconsolideerde' trafiek op de terminals van de groep kwam vorig jaar uit op 27,5 miljoen teu. Wanneer vergelijkbare cijfers gebruikt worden, DP World verkocht vorig jaar een meerderheidsbelang in zijn vijf terminals in Australië, bedroeg de groei van de behandelde volumes 9%. Qua omzet was er op die basis sprake van een stijging van 14% en nam de ebitda met 19% toe.

In de drie regio's waar de groep actief is, werden hogere cijfers behaald. De regio Midden-Oosten, Europa en Afrika was goed voor een ebitda van 861 miljoen dollar (+9%), Azië-Pacific voor 322 miljoen (+26%) en Amerika en Australië voor 203 miljoen (+33,1% na verrekening van de verkoop van de Australische terminals).

Voorzitter Ahmed bin Sulayem schrijft de uitstekende resultaten vooral toe aan de focus op opkomende markten en beter renderende trafieken. De positieve trend zette zich door in de eerste twee maanden van dit jaar met een volumegroei van 11%, voegt ceo Mohammed Sharaf daaraan toe. Hij rekent op betere cijfers in 2012.

DP World heeft grote investeringsprojecten op stapel staan in Jebel Ali, het vlaggenschip van de groep, en Londen.
Waar rederijen zoals Maersk dus nog steeds zuchten onder oplopende brandstofkosten (zie bunkertarieven in de OP) en overcapaciteit, profiteren operators van container terminals, zoals DP World met een grote terminal in Antwerpen, van de toch toenemende containervervoersstromen. Kennelijk zijn reders nog steeds niet in staat daar ook van te profiteren, wat ook weer te zien is aan de time charter tarieven in de OP die nog steeds niet stijgen.
pi_109724585
Is er eigenlijk ook een ro-ro index, Bolkesteijn?
Zo'n index zou iets kunnen zeggen over aantallen verscheepte auto's over de wereld.
Of worden auto's tegenwoordig ook per container verscheept?
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_109726794
Gewoon per roro-schip zowel op zee als in de binnenvaart (zie bijvoorbeeld deze terminal in Neuss, vlakbij Dusseldorf). Of er een index van is, ongetwijfeld, maar dan moet ik even in de handboeken kijken en die heb ik pas morgen weer bij de hand. :)
pi_109789415
Hmmm, ik kan er niks over vinden eigenlijk. Dat zal wel komen omdat er geen spotmarkt aanwezig is voor autotransport, prijsinformatie is dus niet vrij toegankelijk. Er zijn maar een paar fabrikanten en die zullen deels het transport in eigen beheer uitvoeren en deels via lange termijn contracten met partijen als Wallenius Wilhelmsen. Ik heb alleen de doorvoercijfers uit Rotterdam van de afgelopen 35 jaar (maar dat is wel alle roro).

pi_114146560
Tweede Maasvlakte, april 2012

Wat een schitterend staaltje Hollandse ingenieurskracht weer! Verreweg de belangrijkste haven van Europa, goed voor 90.000 banen in de regio Rotterdam en maar liefst ¤15 miljard bruto toegevoegde waarde voor de NL economie verwacht met de uitbreiding haar positie binnen Europa alleen maar te versterken en nog rustig een procentje of 20 te groeien! Awesome. Binnenkort even een kijkje nemen met zo'n tour. :P
pi_114151159
Ik vond de plannen voor een derde (of vierde) Maasvlakte wel charmant. Het idee was om van Den Helder tot Vlissingen een complete strook land op te spuiten zodat we onze gehele industrie + luchthavens konden relocaliseren en uitbreiden. Daarnaast zou het stuk land als extra waterkering dienen. Het plan heeft veel haken en ogen is en bovenal een ontzettend dure aanbesteding maar als liefhebber van megalomane en geldverslindende projecten lijkt het me wel ontzettend gaaf als we zo iets gedaan krijgen.
One man's trash, another man's treasure.
pi_130004492
Het smelten van de ijskap op de Noordelijke IJszee (wat je daar ook van mag denken) schept nieuwe kansen voor de scheepvaart. Er is een winst van 15 dagen mogelijk op een route tussen China en Europa! Dit kan een grote impact gaan hebben op de maritieme sector. Klanten kunnen sneller bediend worden, er zijn minder schepen nodig om een bepaalde rotatiefrequentie aan te bieden (en er is al gierende overcapaciteit :') ) en er kan op brandstofkosten bespaard worden. Twee interessante artikelen hierover, beide uit de Financial Times (in de spoilers staat de rest van het artikel):

quote:
Arctic shipping set for record as sea ice melts

Arctic shipping is set for a record year, underlining how melting sea ice is raising the prospect of an important new route for trade between Asia and Europe that shaves thousands of kilometres off the trip.

As of Friday, the administrators of the Northern Sea Route (NSR) – which follows the north coast of Russia – had granted permission to 204 ships to sail this year. In 2012, only 46 ships sailed the entire length from Europe to Asia, up from four vessels just two years earlier.

Experts are forecasting a further large rise in Arctic shipping in coming decades but say it will take several years before it is a commercially viable alternative to the southern route through the Suez Canal.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Chinese cargo ship sets sail for Arctic short-cut

A Chinese cargo ship is attempting the country’s first ever commercial transit of the Northeast Passage above Russia, as a changing climate opens a short-cut that promises to reduce shipping times between China and Europe.

The Yong Sheng, a 19,000-tonne vessel operated by state-owned Cosco Group, set sail on August 8 from Dalian, a port in northeastern China, bound for Rotterdam. According to an announcement on Cosco’s website, the journey via the Bering Strait could shave as much as 15 days off the traditional route through the Suez Canal and Mediterranean Sea.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 13-08-2013 01:15:11 ]
pi_130007302
Check deze site voor maritiem nieuws ;)

http://worldmaritimenews.com/
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_137570245
quote:
'Lagere overslag haven Rotterdam door staatssteun'

De Rotterdamse haven heeft last van overheidssteun voor zeehavens in buurlanden. De Duitse en Vlaamse overheden steunen hun zeehavens met 1,18 en 1,12 euro per overgeslagen ton goederen per jaar, blijkt uit onderzoek dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) liet uitvoeren.

De haven van Rotterdam zou 7 procent meer containers kunnen overslaan als Europese havens onder gelijke omstandigheden zouden concurreren, denken de onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam en onderzoeksbureau Ecorys.

Volgens minister Schultz verstoren de verschillen tussen buurlanden de markt. Ze wil dat de Europese Unie werk maakt van duidelijke richtlijnen voor staatssteun. De bewindsvrouw stuurt daarom de conclusies van de onderzoekers naar het Europees Parlement en de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU.

Nederland steunt de eigen zeehavens ook, maar wel voor een fors lager bedrag dan buurlanden. Het zou gaan om zo'n 6 cent per overgeslagen ton goederen per jaar.

Het Havenbedrijf bevestigt dat oneerlijke concurrentie leidt tot het verlies van lading aan concurrenten in Hamburg en Antwerpen. De Nederlandse overheid zou volgens de havenbeheerder een voorbeeld kunnen nemen aan buurlanden, die soepeler omgaan met de Europese vennootschapsbelasting voor havenbedrijven.

''Andere landen hebben kans gezien hier zo mee om te gaan dat havenbedrijven in de praktijk geen of nauwelijks vennootschapsbelasting betalen'', laat het Havenbedrijf weten.
http://www.rijnmond.nl/ni(...)dam-door-staatssteun
pi_137570867
Goede kick. ;) Tsja, infrastructuur en aanverwante zaken blijven op politiek en overheid een haast onweerstaanbare aantrekkingskracht hebben. Nagenoeg alle havens en bedrijven in havens in het Hamburg-Le Havre gebied ontvangen in meer of mindere mate steun van de overheid; financieel, organisatorisch en indirect door bijvoorbeeld scholing van mensen. En vaak is de overheid ook nog eens volledig eigenaar of (groot)aandeelhouder van de haven. Met andere woorden, Havenbedrijf Rotterdam moet eigenlijk niet zo zeuren, zelf zijn ze ook niet vies van het aannemen van staatssteun en ze is 100 % in handen van de overheid (Staat en gemeente Rotterdam).
  donderdag 15 mei 2014 @ 09:50:47 #38
78918 SeLang
Black swans matter
pi_139975844
If ever there was a better indication of the malinvestment boom created by an interfering Fed, this is it. As demand for shipping collapses on real slowing in the global economy - markets have "told" shipbuilders to "build it and they will come"... here is a ship-shipping ship, shipping shipping ships.



http://www.zerohedge.com/(...)x-collapsing-1-image
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_139980315
Ja is een bekend fenomeen. :D (Staan nog veel meer mooie scheepsspotfilmpjes op dat kanaal overigens).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')