Ik zat vooral te lurken, maar hier een bijdrage:quote:Op vrijdag 24 februari 2012 01:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
Drukte hier zeg.Ik zal eens kijken of ik nog wat leuks in de handboeken hier in de kast heb staan. Voorkeuren?
en daarbij behorendquote:Asia-Europe Rates Rise on Maersk Capacity Cut
Spot rates rose 3 percent after carrier unveiled plans to cut capacity 9 percent
Spot freight rates on the westbound Asia-Europe trade lane rose 3 percent this week from the week before after Maersk Line announced plans to reduce vessel capacity on the route by 9 percent.
The World Container Index of spot prices for shipments from Shanghai to Rotterdam rose by $37 this week to $1,276 per 40-foot equivalent unit. The WCI fell by 3.2 percent, or $41 per FEU, to $1,239 last week after falling in most of the previous three weeks since the Chinese New Year.
Although there was no direct links betweeen Maersk’s Feb. 17 announcement on the trade lane and the rate gain, the mere sign that the Danish carrier will cut capacity set the tone for higher rates on the lane. Carriers have been hit by acute overcapacity and low freight rates on the world’s largest trade lane.
The WCI, which is compiled by a joint venture between Drewry Shipping Consultants and Singapore’s Cleartrade Exchange, is 48.6 percent lower this week than in the same week last year, when it was $2,482 per FEU.
Most major carriers have announced either rate or surcharge hikes of $700 to $800 per 20-foot equivalent unit to be applied on Asia-Europe services starting March 1. But many shippers have questioned whether those increases will stick.
Blijkt toch maar weer wat voor een invloed Maersk heeft..quote:Maersk Drops Option to Order Last 10 Triple-E Ships
Danish carrier won't deploy 180,000 TEUs of capacity on Asia-Europe trade lane
The decision by Maersk Line not to exercise an option to order another 10 mega-containerships with capacities of 18,000 20-foot equivalent units was no surprise considering overcapacity on the Asia-Europe trade, said a container shipping analyst.
“That had been implied quite a while ago,” said Martin Dixon, editor of Drewry’s Container Freight Rate Insight. “There’s too much capacity, and demand on the Asia-Europe trade where those vessels would have been deployed is slowing.”
Maersk Line ordered 10 Triple-E ships a year ago this month from South Korea’s Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering. The world’s largest container line also had an option to order another 20 of the ships, and later exercised its option to order 10 of them.
If Maersk had exercised its option to order the last 10 of the 30 so-called Triple-E ships, those ships would have been delivered around 2015.
Dixon said there are reports that other lines looking to hold back orders going into 2013. “Demand is unlikely to be strong on that trade in the two years ahead,” he said.
When Maersk announced on Feb. 17 that it would reduce capacity on the Asia-Europe trade by 9 percent, Maersk said it would “not declare” its option for the last 10 Triple-E ships. Maersk also said it will consider additional opportunities to reduce capacity, including redelivery of time charter tonnage, the use of lay-ups and slow-steaming.
quote:Maersk Line nog trager naar het Verre Oosten
De Deense rederij Maersk Line voegt volgende maand nog een extra schip toe aan de vloot van vijf Verre Oostendiensten.
Door nog eens vijf extra schepen op het vaargebied in te zetten, kan Maersk Line de dienstsnelheid verder verlagen. Dat zal overigens alleen maar in oostelijke richting gebeuren, wat betekent dat de transittijden van Europa naar Azië zeven dagen langer worden.
Waar rederijen zoals Maersk dus nog steeds zuchten onder oplopende brandstofkosten (zie bunkertarieven in de OP) en overcapaciteit, profiteren operators van container terminals, zoals DP World met een grote terminal in Antwerpen, van de toch toenemende containervervoersstromen. Kennelijk zijn reders nog steeds niet in staat daar ook van te profiteren, wat ook weer te zien is aan de time charter tarieven in de OP die nog steeds niet stijgen.quote:DP World heeft topjaar achter de rug
DP World deed het vorig jaar beter dan het zelf verwacht had: de groep haalde een winst van 751 miljoen dollar op een omzet van 2,98 miljard dollar. De winst lag daarmee liefst 67% hoger dan in 2010.
DP World zegt dat het vorig jaar voordeel kon halen uit het aantrekken van de wereldwijde containertrafieken. Het plukte verder ook de vruchten van zijn inspanningen op het stuk van productiviteit en kostenbeheersing. Dat resulteerde in een ebitda van 1,31 miljard dollar. De ebitda-marge bereikte zo een record van 43,9%.
De 'geconsolideerde' trafiek op de terminals van de groep kwam vorig jaar uit op 27,5 miljoen teu. Wanneer vergelijkbare cijfers gebruikt worden, DP World verkocht vorig jaar een meerderheidsbelang in zijn vijf terminals in Australië, bedroeg de groei van de behandelde volumes 9%. Qua omzet was er op die basis sprake van een stijging van 14% en nam de ebitda met 19% toe.
In de drie regio's waar de groep actief is, werden hogere cijfers behaald. De regio Midden-Oosten, Europa en Afrika was goed voor een ebitda van 861 miljoen dollar (+9%), Azië-Pacific voor 322 miljoen (+26%) en Amerika en Australië voor 203 miljoen (+33,1% na verrekening van de verkoop van de Australische terminals).
Voorzitter Ahmed bin Sulayem schrijft de uitstekende resultaten vooral toe aan de focus op opkomende markten en beter renderende trafieken. De positieve trend zette zich door in de eerste twee maanden van dit jaar met een volumegroei van 11%, voegt ceo Mohammed Sharaf daaraan toe. Hij rekent op betere cijfers in 2012.
DP World heeft grote investeringsprojecten op stapel staan in Jebel Ali, het vlaggenschip van de groep, en Londen.
quote:Arctic shipping set for record as sea ice melts
Arctic shipping is set for a record year, underlining how melting sea ice is raising the prospect of an important new route for trade between Asia and Europe that shaves thousands of kilometres off the trip.
As of Friday, the administrators of the Northern Sea Route (NSR) – which follows the north coast of Russia – had granted permission to 204 ships to sail this year. In 2012, only 46 ships sailed the entire length from Europe to Asia, up from four vessels just two years earlier.
Experts are forecasting a further large rise in Arctic shipping in coming decades but say it will take several years before it is a commercially viable alternative to the southern route through the Suez Canal.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Chinese cargo ship sets sail for Arctic short-cut
A Chinese cargo ship is attempting the country’s first ever commercial transit of the Northeast Passage above Russia, as a changing climate opens a short-cut that promises to reduce shipping times between China and Europe.
The Yong Sheng, a 19,000-tonne vessel operated by state-owned Cosco Group, set sail on August 8 from Dalian, a port in northeastern China, bound for Rotterdam. According to an announcement on Cosco’s website, the journey via the Bering Strait could shave as much as 15 days off the traditional route through the Suez Canal and Mediterranean Sea.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 13-08-2013 01:15:11 ]
http://www.rijnmond.nl/ni(...)dam-door-staatssteunquote:'Lagere overslag haven Rotterdam door staatssteun'
De Rotterdamse haven heeft last van overheidssteun voor zeehavens in buurlanden. De Duitse en Vlaamse overheden steunen hun zeehavens met 1,18 en 1,12 euro per overgeslagen ton goederen per jaar, blijkt uit onderzoek dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) liet uitvoeren.
De haven van Rotterdam zou 7 procent meer containers kunnen overslaan als Europese havens onder gelijke omstandigheden zouden concurreren, denken de onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam en onderzoeksbureau Ecorys.
Volgens minister Schultz verstoren de verschillen tussen buurlanden de markt. Ze wil dat de Europese Unie werk maakt van duidelijke richtlijnen voor staatssteun. De bewindsvrouw stuurt daarom de conclusies van de onderzoekers naar het Europees Parlement en de Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU.
Nederland steunt de eigen zeehavens ook, maar wel voor een fors lager bedrag dan buurlanden. Het zou gaan om zo'n 6 cent per overgeslagen ton goederen per jaar.
Het Havenbedrijf bevestigt dat oneerlijke concurrentie leidt tot het verlies van lading aan concurrenten in Hamburg en Antwerpen. De Nederlandse overheid zou volgens de havenbeheerder een voorbeeld kunnen nemen aan buurlanden, die soepeler omgaan met de Europese vennootschapsbelasting voor havenbedrijven.
''Andere landen hebben kans gezien hier zo mee om te gaan dat havenbedrijven in de praktijk geen of nauwelijks vennootschapsbelasting betalen'', laat het Havenbedrijf weten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |