dank jequote:
Dat van je werk en het alleen laten is vreselijk herkenbaar.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 17:33 schreef MissJ het volgende:
dank voor jullie lieve reacties!![]()
Greys, heb zeker wel wat aan jouw verhaal hoor! Ik heb al besloten dat ik haar thuis wil laten inslapen en heb ook besloten dat ik haar laat cremeren en weet ook al waar. Heb namelijk al eerder een kat moeten laten cremeren en toen besloten dat ik bij volgende katten het ook op die manier wil doen.
Alleen nu het moment bepalen.. ik vind het vreselijk!!
Ik zit er ook mee dat ik 5 dagen per week werk en lange dagen maak ivm lange reistijd. Ben dan 10 uur per dag van huis weg. En woon alleen. Zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om dan thuis te komen van werk en dan blijkt dat poes al uren lang ondraaglijke pijnen heeft.
Dus dat wil ik voorkomen.. lijkt mij het minst egoistische... toch?
Ik denk niet dat het een op de andere dag heel erg zal zijn. Het moeilijke is dat je er vaak in mee gaat, je groeit zeg maar mee wanneer het slechter gaat.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 17:33 schreef MissJ het volgende:
dank voor jullie lieve reacties!![]()
Lavinia, wat jij zegt had ik ook eerst bedacht: pas laten inslapen als de eerste tekenen van pijn er zijn. Poes is een zeer levendig beestje en gek op eten, dus als ze dit niet meer zou willen weet ik direct genoeg. Maar dan vraag ik me weer af.. is het dan al niet te laat en heeft ze dan al niet teveel pijn geleden?
Tevens heb ik begrepen dat katten vaak pijn ook niet direct laten merken, dus mogelijk heeft ze nu al last...
Uiteraard wil ik zo lang mogelijk van haar genieten, maar op nummer 1 staat bij mij dat ik haar onnodig lijden wil besparen.
Dierenarts geeft haar paar dagen tot paar weken.. dat is echt weinig dus.
Pfffffff zo moeilijk dit!!
Maar beste Lavinia, wat is dan te vroeg? Het is toch vaak niet echt goed of objectief vast te stellen. Misschien is te laat wel erger, want dan zou het dier nog echt geleden hebben.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 17:54 schreef Lavinia_Humby het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het een op de andere dag heel erg zal zijn. Het moeilijke is dat je er vaak in mee gaat, je groeit zeg maar mee wanneer het slechter gaat.
Je zou een goede vriend(in) kunnen vragen om bijv. op wekelijkse basis langs te komen en zijn/haar mening te geven of zij de kat ineens erg achteruit vinden gaan?
Persoonlijk zou ik het mezelf niet kunnen vergeven als ik te vroeg voor euthanasie zou kiezen.
Wat hierboven al gezegd is, volg je hart en de adviezen van de dierenarts.
eens, té laat laten inslapen zou ik mezelf niet kunnen vergeven.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 17:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar beste Lavinia, wat is dan te vroeg? Het is toch vaak niet echt goed of objectief vast te stellen. Misschien is te laat wel erger, want dan zou het dier nog echt geleden hebben.
Dat zei mijn dierenarts inderdaad ook, veel mensen wachten tot ze met eigen ogen het dier zien lijden, omdat het dan "tastbaar" is en omdat dit dan "beter" voelt om het euthanasie besluit te kunnen nemen. Maar ze zei ook dat het dier dan eigenlijk al teveel pijn heeft...quote:Op dinsdag 31 januari 2012 18:10 schreef Lavinia_Humby het volgende:
Té vroeg is voor mij, wanneer de kat nog geen klachten heeft.
Ik weet dat dit erg moeilijk te beoordelen is, dat is ook altijd het probleem voor veel huisdiereigenaren in deze fase van het leven van hun dier.
En om duidelijk te zijn, ik ben er absoluut niet voor om te wachten tot het dier uitgemergeld is en als dagen niet wil eten.
Dus dat.. en mijn kat zit dus vol met tumoren...quote:Op dinsdag 31 januari 2012 18:11 schreef Greys het volgende:
Als een dier al zoveel tumoren heeft is er eigenlijk geen 'te vroeg meer', zeiden ze destijds tegen mij als ik bang was 'te vroeg' te zijn. En dat klopt ook eigenlijk wel...
Dank je voor het delen van jouw ervaringquote:Op dinsdag 31 januari 2012 18:16 schreef trovey het volgende:
Ik heb wel ervaring met een kat van 6 jaar met niet behandelbare kanker.
Het zat bij mijn kat in de kaak en na een biopt bleek het een soort kanker te zijn die onbehandelbaar bleek i.v.m. het snelle uitzaaien van de tumor. Ik heb haar, in overleg met de dierenarts, aan een pijnstiller gezet die je in druppelvorm kan krijgen en met 5 druppeltjes per dag door haar voer heen knapte ze weer helemaal op, begon te eten en was vrolijk tot ze 5 weken later ineens moeilijk begon te slikken en het voer weer opgaf. Bij controle bleek haar keel dicht te groeien door de tumor en toen heb ik meteen de dierenarts gebeld( we hadden al een afspraak daarover gemaakt) en binnen het uur daarna was het over en voorbij.
Het kan dus best zo zijn dat je kat bij een goede pijnbestrijding nog even een tijdje door kan met een goed leven maar dat is aan jou en de dierenarts om dat te bepalen. Sterkte met je beslissing en de tijd die nog gaat komen.
Bij mij was pijnbestrijding wel dat het zonder stress voor de kat zou zijn, de dierenarts had ook nog de optie elke dag een injectie in de praktijk maar dat heb ik meteen afgewezen i.v.m. de stress voor de kat maar als het lukt met zoiets als druppels of tabletten is het prima te doen voor eigenaar en kat.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 18:35 schreef MissJ het volgende:
[..]
Dank je voor het delen van jouw ervaring![]()
Dierenarts belt mij morgen of overmorgen met uitslag van de biopsie en ik ga dan ook even bespreken of pijnbestrijding nog een optie zou zijn..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |