abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107391307
Badkamer staat op het punt verbouwd te worden. Om geld uit te sparen ben ik aan het kijken op marktplaats naar wand en vloertegels. Vanaf een foto zal het moeilijk zijn om kwaliteitstegels te herkennen. Maar als je ze in de handen hebt waar moet je nu op letten. Zijn er codes die het makkelijker maken en op de verpakking staan ???
Jeroentje.
  maandag 30 januari 2012 @ 08:32:31 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107391865
Wat noem jij "kwaliteitstegels"? Ik kan me haast niet voorstellen dat een goedkope tegel minder lang meegaat dan een dure tegel: beide zullen er na 50 jaar nog gewoon hetzelfde uitzien...
censuur :O
pi_107391991
Het belangrijkste bij tegels is dat ze gekalibreerd zijn. Voor de rest maakt het niet zo gek veel uit.

En dat ze van dezelfde batch komen ivm mogelijke kleurverschillen.
pi_107392065
Voor wandtegels is het fijn als de tegel door en door van kleur is, mocht er doordat er iets valt een stukje van de tegel afspringen, je geen kleurverschil krijgt.

Nog wat info van de site van villeroy-boch
http://www.villeroy-boch.(...)e-eigenschappen.html

Wat verstaat men onder aardewerk, geglazuurd grès en porcellanato?

Het wezenlijke verschil tussen aardewerk, steengoed en porcellanato zit hem in de mate waarin water wordt opgenomen. Villeroy & Boch heeft in zijn tegelassortiment:

Aardewerk wordt in principe gebruikt als wandbekleding. Voor de productie worden o.a. diverse soorten klei, kwarts en kalksteen gebruikt. Een voordeel van deze tegelsoort is dat er gemakkelijk in kan worden geboord en gesneden.

Geglazuurd steengoed en porcellanato kan worden gebruikt als vloer- en als wandbekleding. Voor de productie worden o.a. diverse soorten klei, kwarts en veldspaat gebruikt.

Normaliter wordt slijtage van vloeren veroorzaakt door zand- en andere vuildeeltjes die zich aan schoenzolen hechten en bij loop- en draaibewegingen werken als schuurpoeder onder hoge druk. Omdat de slijtvastheid van het oppervlak niet bij alle glazuren gelijk is, worden de geglazuurde steengoed- en porcellanato tegels ingedeeld in vijf groepen van uiteenlopende belastbaarheid, de zogeheten slijtgroepen 1 (van lichte belasting) tot 5 (sterke belasting), en overeenkomstig gekenmerkt.
pi_107392165
Het is kwaliteit wanneer het product de kwaliteit biedt waar je om vraagt. :P
pi_107392342
Als er grote partijen m2 op MP staan, kan je ook te maken hebben met B keus tegels van bekende merken.
En bekende merken hebben natuurlijk ook verschillende prijs en kwaliteitsklasses.

Waarom niet eerst naar een paar tegelhandels, kijken en informeren en dan op internet kijken?
pi_107392393
Heeft het ook niet met de tegelrandjes te maken, of die al dan niet zijn geglazuurd?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107394476
quote:
17s.gif Op maandag 30 januari 2012 09:14 schreef BJDD het volgende:
Als er grote partijen m2 op MP staan, kan je ook te maken hebben met B keus tegels van bekende merken.
En bekende merken hebben natuurlijk ook verschillende prijs en kwaliteitsklasses.

Waarom niet eerst naar een paar tegelhandels, kijken en informeren en dan op internet kijken?
Ik zie op marktplaats veel kleine partijen staan van wand en vloertegels bij particulieren. Die kan je voor heel weinig over nemen. Meestal zijn het restjes van hun verbouwing. Wil pas in juli beginnen met onze badkamer. Dus heb een lijstje gemaakt met alles wat we nodig zijn en vanaf dec zijn we aan al het kijken op marktplaats.
Waarom geen tegels van marktplaats dacht ik. Als het niet voor juli lukt ga ik naar de tegelboer en haal een rest partij die mij wel bevalt. Tot die tijd hoop ik nog wat goedkopers vinden.
Jeroentje.
pi_107397381
Waarop te letten bij tegels: (sommige dingen zijn al genoemd)

* Kleur: tegels uit dezelfde lichting (vanwege verfbad), dikte toplaag ivm eventueel beschadigen (anders zie je de onderlaag, eventueel is de hele tegel dezelfde kleur)
* Indien geglazuurd: dikte laag (kan je goed zelf zien, maar niet op een foto), zijn de randen mee geglazuurd indien je van dezelfde tegels plinten wilt, helaas is de kwaliteit van het glazuur niet te beoordelen
* Hele dikte van de tegel, als je tegels wilt mixen. Als je tegels van verschillende diktes neemt, dan moet je de ondergrond opvullen, zodat ze weer gelijkt worden. Het is makkelijker om dezelfde dikte tegels te nemen.

Verder neem ik aan dat als je tegels koopt, je ze ook gaat gebruiken. Als je er geen ervaring mee hebt, dan moet je je echt van te voren even inlezen. Of laat het doen. Tegels zetten is niet moeilijk, maar je moet met oneindig veel dingen rekening houden.
pi_107403969
Leg een paar tegels naast elkaar en kijk of de maat goed overeenkomt; des te kleiner is voegbreedte die moet gebruiken. Als je lange tegels neemt (bijv. 30x60) kijk dan langs de langskant of de tegels niet te krom zijn.
pi_107418689
Overigens zijn lange tegels bijna altijd een beetje krom, dus keur ze niet af als ze niet kaars recht zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')