FOK!forum / Oorlog en Defensie / [DEF TDG] Tactical Decision Game
Rave_NLzondag 29 januari 2012 @ 15:15
Welkom bij de allereerste FOK! Tactical Decision Game.

AxigQ.png

Wat is het?
Een TDG is een simulatie waarin je pm de leiding moet nemen in een militaire situatie, om zo creativiteit te stimuleren om situaties op te lossen.

Hoe weet ik wat ik moet doen?
Er wordt een situatie geschetst waarin jij een x aantal onder je krijgt en jij een manier van aanpak moet gaan verzinnen.

Hoe weet ik wat de beste oplossing is?
Dat is het mooie van een DTG, er is geen ultieme oplossing. Maar je zult zien dat de één een manier zal vinden waar jij niet aan gedacht zou hebben, en daar kun jij weer lering uit trekken, net als anderen jouw manier weer kunnen waarderen.

Hoe kan ik mee doen dan?
Simpel, zet jouw manier van aanpak in een spoiler, zodat anderen de kans krijgen om hun eigen manier te verzinnen zonder meteen geconfronteerd te worden met jouw manier.

En als ik vragen heb?
Dan kun je die stellen in de bijbehorende slowchat. Probeer het hier zo schoon mogelijk te houden.

Maar ik zie een aanpak van iemand die er he-le-maal niets van bakt!
Dat kan, maar laat jij eerst maar zien dat jij het beter kan. We hebben hier niets aan stuurlui die aan de kant lopen te schreeuwen. Nadat jij jouw aanpak post ben je vrij om iemand anders zijn of haar aanpak te loven of te bekritiseren, zolang je het beschaafd houdt.

Even kijken of we hier nog tactische meesterbreinen rond hebben lopen. 8-)

Game on! :Y)

[ Bericht 12% gewijzigd door Cobra4 op 30-01-2012 18:06:07 ]
Rave_NLzondag 29 januari 2012 @ 15:15
TDG SCENARIO 1: Pelotonsaanval op een vijandelijke positie.

U bent de pelotonscommandant van het 3e peloton van de 21e infanteriecompagnie van het 2e mariniersbataljon. U bent samen met uw eenheid in het land Cortina als onderdeel van een Joint Task Force (JTF) om rust en stabiliteit te brengen in een regio zodat humanitaire hulpverleners hun werk kunnen doen.
Cortina is een verscheurd land waar meerdere facties tegen de wettig verkozen regering vechten die feitelijk geen zeggenschap meer heeft buiten de hoofdstad Carunja om. Deze situatie resulteert in totale anarchie, met een ineenstorting van infrastructuur, ziektes en verhongering van de burgerpopulatie tot gevolg. Dit resulteerde in een succesvol aangenomen mandaat tot interventie, waarna u met het JTF naar Cortina werd gestuurd.

Voor u ligt een luchtfoto van het dorp Shughart-Gordon.
sgpic.jpg
--------> N
sgsketch.gif
Shughart-Gordon is een dorp wat tot voor kort bespaard is gebleven van alle onrust. En dankzij het kleine hospitaal van het Rode Kruis van grote strategische waarde is voor zowel de rebellen als voor de JTG. Tevens wordt het radiostation gebruikt om propaganda te verspreiden om meer burgers bij hun factie aan te laten sluiten. Het zit redelijk aan de grens van de invloedsfeer van de factie die het dorp bezet heeft, de enige bekende aanvoerlijn van troepen en goederen is de weg naar het W.

Uw opdracht is een springplank te creeeren in het dorp Shughart-Gordon vanuit het Z-O. U dient het radiostation intact onder controle te krijgen zodat dit, als het dorp veilig in handen is, gebruikt kan worden om vijandelijke strijders te overtuigen hun wapens neer te leggen. Op het moment dat het radiostation intact is, en er een cordon is gecreëerd door zowel de school als het oostelijke dorpshuis ingenomen te hebben, zit uw taak er op. De verantwoordelijkheid van het zuiveren van de rest van het dorp ligt bij uw zusterpelotons.

Burgers hebben hun toevlucht gezocht in de kelders van het hospitaal. Echter, het hospitaal kan gebruikt worden als vuurpositie door vijandige troepen. Omdat onzeker is of er burgers als menselijk schild gebruikt worden als ze vanuit het hospitaal vuren moet u uw vuur op deze positie zoveel mogelijk beperken. Al met al is er weinig ruimte voor collateral damage.

ENEMY SITUATION:
De S2 schat de vijand 10 tot 15 man sterk, para-militair met voornamelijk russische bewapening. De vijand heeft zich verschanst in de grotere gebouwen van het dorpje, te weten de school, het hospitaal en het hotel. Tevens is er een technical waargenomen met een PKM erop. Vijand heeft geen toegang tot luchtsteun of artillerie.
Ze zitten al voor langere tijd in het dorp en hebben de kans gekregen om hun posities te versterken. Gebruik van IED's of boobytraps is niet de normale werkwijze van deze factie, maar valt niet uit te sluiten.

OWN SITUATION
Uw peloton bestaat uit:
- stafelement: u (ELTMARNS) als commandant, één opvolgend commandant (SMJRMARNS), één marinier verbindelaar (MARN1ALG) en één CLS'er (MARN1ALG)
- 3 geweergroepen bestaande uit: IC (SGT), 2IC (KPL), en 6 mariniers organiek bewapend:
- MAG-schutter met MAG-mitrailleur
- MAG-helper met C7 OAD en een Panzerfaust.
- 2x LOAW-schutter
- 2x LOAW helper met C7 UGL.
- 1 additional marksmanteam van het vuursteunpeloton bestaande uit een schutter (accuracy .338) en een spotter.
U bevindt zich ten Z-O van het dorpje, in de uiterste hoek van de geschetste plattegrond.

Door slecht weer zijn air assets niet beschikbaar. De 120mm en 155mm zijn niet in bereik van het dorp.

MISSION:
Voer een pelotonsaanval bij nacht uit op de school, het radiostation en het oostelijke dorpshuis, niet later dan 03.00.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rave_NL op 29-01-2012 16:25:04 ]
Rave_NLzondag 29 januari 2012 @ 15:21
Mocht er behoefte zijn aan uitleg van bepaalde afkortingen dan hoor ik het graag.
Nibb-itzondag 29 januari 2012 @ 15:30
tvp, heel tof idee.
Pumatjezondag 29 januari 2012 @ 15:30
Nice!

Rave ehm, misschien even erbij vermelden dat dit topic enkel dient ten behoeve van het spel, eventueel gelul over "zetten" van een "speler" zal denk ik in een ander topic moeten om het overzicht te behouden. Of hoe had je dit in gedachten?
Pumatjezondag 29 januari 2012 @ 15:32
En ik zou zeggen, make your move commander!
Ik heb geen flauw benul wat die lui die je onder je bevel hebt kunnen.. ik zat tijdens oefeningen opgesloten in een koekblik de hele week :')
samthegreat5zondag 29 januari 2012 @ 15:40
Wat is LOAW en OAD ?
Rave_NLzondag 29 januari 2012 @ 15:41
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:30 schreef Pumatje het volgende:
Nice!

Rave ehm, misschien even erbij vermelden dat dit topic enkel dient ten behoeve van het spel, eventueel gelul over "zetten" van een "speler" zal denk ik in een ander topic moeten om het overzicht te behouden. Of hoe had je dit in gedachten?
Het lijkt me inderdaad een goed idee om a la de AKQ een topic zelf en een SC te hebben.

Dat hier de actie wordt gepost en in het andere besproken cq aangevallen/verdedigd wordt.

En wees niet gevreesd, er is alle ruimte om de volgende ronde een tank-scenario te creëren, kan ik alleen maar van leren. ;)
samthegreat5zondag 29 januari 2012 @ 15:45
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:40 schreef samthegreat5 het volgende:
Wat is LOAW en OAD ?
Nevermind.
Esseszondag 29 januari 2012 @ 15:45
UGL = underslung Grenade Launcher, loaw = licht ondersteunend (automatisch) wapen, mod c7, met andere handbeschermers en tweepoot voor ondersteunend vuur. Nadeel, standaard patroonhouders geen optimaal nut automatisch vuren. OAD = Operationele Aanpassing Diemaco.

Zoals ik je al verteld had ;)
samthegreat5zondag 29 januari 2012 @ 15:46
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 15:45 schreef Esses het volgende:
UGL = underslung Grenade Launcher, loaw = licht ondersteunend (automatisch) wapen, mod c7, met andere handbeschermers en tweepoot voor ondersteunend vuur. Nadeel, standaard patroonhouders geen optimaal nut automatisch vuren. OAD = Operationele Aanpassing Diemaco.

Zoals ik je al verteld had ;)
Vandaar ook de nevermind ;).
samthegreat5zondag 29 januari 2012 @ 16:15
Verwachten we een counter attack als we het dorp innemen?
hoogvliegerzondag 29 januari 2012 @ 17:06
Dan begin ik maar. Sta uiteraard open voor verdere vragen ter verduidelijking en kritiek.

SPOILER
14v1mhk.jpg

0100:

-Het SLA team neemt een verdekte postie in aan de NW kant van het dorp langs de weg. Zij dekken de gehele W-O weg en de W kant van het hospitaal. Zij zorgen tot 0200 voor intell, proriteit is de technical. Na 0200 kunnen zij ook gelegenheidsdoelen op de weg en in het ziekenhuis uitschakelen.

0200:

-Alfa-gr. Neemt een MAG-vupo in op positie A in de zuidwest hoek van het dorp zodat het goed zicht heeft op het Hotel. Schootsector voor de MAG beperkt zich ook primair tot het hotel.
-De panzerfaust + loaw + helper van Alfa nemen positie in aan de Z kant van weg 1. Hoofddoel is het onderkennen en uitschakelen van de technical.
-Een team van gr. Bravo neemt zo'n zelfde positie in voor weg 2. Zij dekken ook de Z kant van het hospitaal.
-De Bravo.gr richt ook een MAG-vupo op positie B. Zij dekken de Z kant van de school en weg 2 met als uiterste de O kant van het hotel.
-De rest van de B-gr. Rukt op naar het Hotel en voert een doorzoekingsactie uit.
-Aan de ZO kant van het dorp rukt de C-gr. Op naar de school.
-Een MAG vupo op de NO hoek van de school dekt een deel van weg 2 en het gebied rond de watertoren.
-De C-gr. Voert een doorzoeking uit in de school en het radiostation.

0230:
-Nadat de B-gr en de C-gr de doorzoeking hebben voltooid rukken respectievelijk de B en de C-gr over weg 1 en 2 noordwaarts richting het hospitaal.
-De C-gr MAG neemt een vupo in om de weg richting NO te dekken.
-De C-gr neemt het dorpshuis in.
-De A-gr verzorgt een 360 voor het hospitaal.
-De A-gr MAG neemt een vupo in om de weg richting W te dekken.
-Het SLA team voegt zich bij de A-gr.
-De B-gr voert een doorzoeking uit in het hospitaal.

0300:

In veiligheid stellen burgers en RV-punt bij de watertoren. Extractie bij voorkeur dmv Chinook.


[ Bericht 0% gewijzigd door hoogvlieger op 29-01-2012 17:12:23 ]
Esseszondag 29 januari 2012 @ 17:08
SPOILER
1327853183.png
Powered by: www.piccer.nl

Ikzelf zal vanuit de noordoostelijke positie met mijn stafelement ongetekend zijn.
De oranje lijn in het geheel is mijn mag team. De bruine, blauwe en gele lijn zijn de geweergroepen.
De groene lijn is mijn marksmencluppie.
De roze lijnen zijn vuurlijnen.

T-minus 01:30

Ik laat eerst geweergroep bruin en blauw richting de school vertrekken. Deze zullen in tijgersluipgang naar de school vertrekken

T-minus 01:25

Ik laat de marksmen met zijn helper bij de latrine liggen. geel sluit hierbij aan.

T-minus 01:20

Indien de kust veilig is laat ik de marksman richting HOUSE gaan, op dit moment begint de zuivering van het hotel.

T-minus 01:19

In deze verbazing gaat geel team ook naar house en rent direct door naar ingang hotel.

T-minus 01:00

Gelet op omvang van school en de grote ruimtes verwacht ik nu dat de school gecleared is. MAGteam (bruin) stelt zich op in een van de mdidelste lokalen noordoostelijke richting bovenverdieping. Brengt vuur uit op radio station.
Stafelement betrekt ruimte in de school, noordwestelijk lokaal.
Bruin geweersgroep vertrekt richting radio station terwijl blauw de uitgang in de gaten houd.

T-Minus 00:55

Geel zal hotel gecleared hebben en deze betrekken met de sniper, (kleinere ruimtes, meer ruimtes) nemen plaats in een kamer in de noordoostelijke hoek. Houden zo zicht op (sowieso) bovenste verdiepingen begane grond. Verwachting is dat ze ook begane grond kunnen zien.
2 man geel houd de ingang van het hotel in de gaten, 4 man geel (waaronder zeker de MAGgroep) gaan in de noordwestelijke hoek van het hotel afwachten of ze een technikal zien verschijnen.

T-Minus 00:55

Kleine omvang van het radio station, snelle clear. Verwacht geen grote tegenstand en een vrij veilige doorgang (weinig vuurpunten in radio station). Bruin groep begint via radio vijand te overtuigen de strijd op te geven.

Blauw groep trekt op naar Townhouse, de sniper in het hotel is reeds gericht vuur op het hospitaal aan het uitbrengen. Elk schot telt en elk schot moet raak zijn. Bij het vallen van doden in het hospitaal zal er dekking gezocht worden en zullen ze dus minder vuur richting townhouse uit kunnen brengen.

MAG(bruin) groep brengt vuur uit op de water toren, cantina en globaal in de richting van het fire station.

T-Minus 00:40

Objective reached.


Bijzondere omstandigheden:

Bij het zien van de technikal zal er eerst geprobeerd worden om deze met KKW wapens uit te schakelen. Een technical+PKM is vaak niet zwaar bepanzerd. (voorbeeld: 5974869017_03870c325c_z.jpg)
indien dit zwaar valt zal de panzerfaust erbij betrokken worden.

Elk team wat ergens binnen is, blijven twee mensen bij de ingang achter om eerste beveiliging uit te voeren.

Het zuiveren van gebouwen zal volgens het roll-over principe gaan, zo kan een pand snel gezuiverd worden. Er word in tweetallen een kamer gezuiverd, er word niet gewacht op de rest als men klaar is met een kamer, maar men gaat verder naar de volgende kamer.


[ Bericht 66% gewijzigd door Esses op 29-01-2012 17:35:45 ]
samthegreat5zondag 29 januari 2012 @ 17:30
SPOILER
Ik begin om 0000 uur ten Zuid-Oosten van het dorpje onder dekking van de nacht. Als ik het goed zie op de foto is het dorpje omgeven door bos. Ik stel mijn ondersteuningsgroep (met de MAG) en mijn scherpschutters aan de rand van het bos gericht naar de school op. Een geweergroep (alfa) manoevreer ik zo dicht mogelijk naar de rand van het bos (richting school) als de dekking van de omgeving en nacht mij toelaat. Om precies 0000 uur initieer ik dekkingsvuur van mijn ondersteuningsgroep (charlie) op de school. Mijn scherpschutters (delta) laat ik accuraat vuur uitbrengen op doelwitten die door hen zelf gekozen mogen worden in school. Ondertussen storm ik met alfa naar de buitenkant van de Zuid-Oostelijke muur van de school.

Over kruisvuur komende uit het hospitaal en uit het hotel op de bestormende geweergroep alfa hoeft de pelotonscommandant zich geen zorgen te maken. Ten eerste is namelijk het zicht van de insurgents in het hotel op de bestormende geweergroep beperkt doordat de school het zicht blokkeert op het oosten en bovendien is er nog een ander blauw gebouw dat ook het zicht naar het oosten blokkeert. Bovendien is het element van verrassing in het voordeel van dit peloton en is het zicht ook sterk verslechtert omdat de insurgents niet over nachtzichtapparatuur beschikken. Over vuur uit het hospitaal hoeft niet gevreesd te worden vanwege dezelfde redenen. Bovendien is het hospitaal gewoon te ver weg om in deze donkerheid accuraat vuur door amateurs uit te kunnen brengen (en het hospitaal is slecht gepositioneerd).

Terwijl de geweergroep onder het dekkingsvuur van scherpschutters en de ondersteuningsgroep de school bestormt en zuivert wordt de andere geweergroep (bravo) in positie gebracht ten zuiden van het zuidelijke huis door ongezien door het bos te manoeuvreren. Eenmaal in positie wacht bravo op hun cue. Alfa heeft inmiddels succesvol de school gezuiverd. Ze nemen een defensieve positie in en beantwoorden het getrokken vuur dat uit het hotel afkomstig is. Er wordt geen vuur getrokken uit het hospitaal (als ik het goed zie zijn er geen ramen gepositioneerd in die korte muur richting hospitaal, dus dat is geen probleem). Ondertussen positioneert de ondersteuningsgroep charlie zich bij de latrine waarbij deze groep dekkingsvuur begint uit te brengen op het hotel (samen met de reeds schietende alfa in de school). De scherpschuttersgroep delta positioneert zich aan de rand van het bos ten zuidzuidoost van het hotel. De scherpschutter zal alleen vuur uitbrengen bij hoge kans op kill-shot en zo dus niet zijn positie compromiteren.

Nu bestormt bravo onder dekking van alfa, charlie en delta het hotel vanachter het zuidelijke huis. Voor de insurgents in het hotel die bezig zijn met vuur beantwoorden van alfa en charlie komt deze bestorming onverwachts. Bravo zuivert het hotel met vakkundige precisie en neemt defensieve positie in in het hotel. Stafelement (X-ray :')) voegt zich bij bravo in het hotel. Ook de scherpschuttersgroep delta voegt zich bij bravo en x-ray in het hotel.

- Alfa trekt op en stelt radio station nu veilig (geen vijanden verwacht)
- Dit gebeurt alles onder dekking van bravo, charlie, delta en x-ray.
- Één van deze geweergroepen dekt de noordwestelijke flank (mocht er contact worden gespot bij de tunnel dan vrij om te vuren).

Radiostation = veilig

- Ondersteuningsgroep charlie verplaatst zich naar fire-station en scherpschuttersgroep delta verplaatst zich naar police-station. Op fire station aangekomen brengen ze dekkingsvuur uit op het hospitaal (alleen maar om vuur te trekken! niet met de intentie om te doden aangezien collateral damage niet gewenst is).
- Delta schiet wel om te doden maar alleen als ze een confirmed bad guy hebben gespot.
- Bravo verplaatst zich naar bank om de tunneluitgang te kunnen bestrijken en zo de flank te dekken.

- Ondertussen verplaatst x-ray zich van het hotel via de school naar het radio-station.
- Alfa trekt nu op langs de oostelijk kant van townhouse, house en powerstation (ongezien) terwijl vuur wordt getrokken door charlie en delta.
- Alfa zuivert hospitaal.
- Alfa trekt na het zuiveren terug naar townhouse om het te securen.

Townhouse = veilig

- Bravo, charlie en delta trekken terug naar school en nemen defensieve posities in.

School = veilig

Mission complete. Dit alles heeft niet langer geduurd dan maximaal 2 uur.
Met betrekking tot de Technical: wat Esses zegt.
Pumatjezondag 29 januari 2012 @ 17:37
Zo lui, het gaat al goed begrijp ik. Het is nog even proberen over het hoe en wat. Maar de bedoeling is dus duidelijk. Bedenk met huidige kennis op de man een aanpak voor elk aangekondigd probleem en wees zo uitvoerig mogelijk in de beschrijving hiervan.

details en commentaar op acties dienen in het Slowchat topic van de TDG worden gepost zodat dit overzichtelijk blijft. Game on!
Remco026zondag 29 januari 2012 @ 17:47
SPOILER
Wie
Het 3e peloton van de 21e Marinierscompagnie bestaande uit Alfa, Bravo en Charlie groep, aangevuld met een marksman team uit het Vust Pel

Wat
Wij gaan met ons peloton drie gebouwen zuiveren in het oord Shughart-Gordon, namelijk: de school, het radiostation en het oostelijke dorpshuis. Hierbij ligt de prio op het radiostation en zullen de school en het dorpshuis fungeren als cordon.

Waar
1327855840.gifPowered by: www.piccer.nl

Waarom
Door het innemen van het radiostation wil de commandant bereiken dat de propaganda uitzendingen van de rebellen gestopt worden om zo hun wervingen te stoppen. Tegelijkertijd kunnen we met dit radiostation de rebellen oproepen de wapens neer te leggen.

Wanneer
NET (Not Earlier Then) Volledige zonsondergang, echter voor 03:00 moet de opdracht voltooid zijn

Hoe

1327855883.gifPowered by: www.piccer.nl

21:00
Marksman team neemt positie Zulu in met zichtsveld zoals weergegeven op de kaart en zal zoveel mogelijk intel leveren over troepenbewegingen. Op dit moment staat het team in Weapons Hold.

22:30
Het peloton verzamelt zich op positie Alfa. Vanuit hier zullen de Alfa en Bravo groep de school gaan nemen, waarbij de Charlie groep zorgt voor het dekkingsvuur

23:00
C-Groep opent het vuur op de school om eventuele vijand bij ramen en deuren aan onze zijde weg te krijgen. Na het vuren wordt het vuur verlegd zodat de MAG schutters langs het huis af kunnen vuren. Op het moment dat het tekent vuur verlegd gegeven is gaat de A-Groep voorwaarts en neemt de begane grond. Op het moment dat het eerste schot gelost is gaat het marksman team ook naar Weapons Free

23:30 of eerder
Zo gauw de A-Groep de begane grond heeft genomen en geconsolideert, wordt de B-Groep bijgetrokken. De B-Groep zal nu de bovenverdieping nemen.

00:00 of eerder
School volledig gezuiverd. C-Groep en Staf wordt bijgetrokken. A-Groep zal zorgen voor de beveiliging. C-Groep gaat zich opmaken om het radiostation te nemen, waarbij de B-Groep zal zorgen voor het dekkingsvuur vanuit de
school op dezelfde wijze als voorheen (vuren, stop vuren, vuur verleggen, vuur verlegd)

00:15
B-Groep opent vuur op radiostation

00:16
B-Groep verlegd vuur, C-Groep gaat voorwaarts en neemt het radiostation

00:45
Radiostation gezuiverd, B-groep wordt bijgetrokken, C-Groep consolideert en zorgt voor beveiliging. B-Groep maakt zich op om dorpshuis te nemen, gedekt door de 2IC (commandovoering over de dekking) en de MAG schutters van de C-Groep

01:00
Dekkingsvuur begint

01:01
Dekkingsvuur stopt, B-Groep gaat voorwaarts en neemt het Oostelijk dorpshuis

01:30
Dorpshuis genomen B-Groep consolideert.

Missie geslaagd!




[ Bericht 2% gewijzigd door Remco026 op 29-01-2012 17:52:47 ]
Lightning_NLzondag 29 januari 2012 @ 18:50
EDIT: plaatjes toegevoegd.

Wat een geweldig vet idee! :D
Erg leuk. Ik heb zelf totaal geen ervaring met dit soort dingen maar ik zal mijn ideetje hier eens neer gooien en daarna lezen wat anderen onder hun spoiler hebben staan.

Legenda bij de plaatjes: Blauw geeft aan waar de focus op ligt, rood geeft aan waar vuur op wordt gegeven, groen geeft verplaatsing aan.

SPOILER
Voor het gemak noem ik de stafgroep R, de geweergroepen A t/m C en het marksmanteam S.
Lastig dat ik nu niet kan zien waar alle ramen en deuren zitten, maar goed, ik doe het met de info die ik heb.

Ik plaats R, A, B en S zuid in de bosrand. C zal oost van het hospitaal gaan zitten. De westerlijke aanvoerroute laat ik in het begin van de actie onbewaakt omdat ik verwacht dat mijn actie dusdanig snel en onverwacht zal zijn, dat de vijand geen tijd heeft om hun QRF tijdig te alarmeren.
Bij duisternis (2200?) neemt mijn peloton de posities in en gaat in afwachtende houding de objecten Hospital (door C en S), Hotel (door A) en School (door B) observeren. S controleert dus de zuidzijde van Hospital, C de oostzijde.
1327862974.gif

De actie zal starten om 23:40, in volledige duisternis, omdat ik verwacht dat wij daardoor extra chaos en verwarring kunnen creeeren en omdat de vijand waarschijnlijk niet (voldoende) over NVG's beschikt. Indien op dit moment de technical met PKM al is gesignaleerd wil ik dat deze technical direct met het begin van de actie uitgenomen wordt met een Panzerfaust, door welke groep dan ook.
C begint met het openen op doelen in en nabij Hospital en zorgt ervoor dat op dat moment alle oogjes van de vijand naar het oosten gaan. Tussendoor pikt S op-poppende targets of opportunity eruit, met de focus op de Hospital. Ik als R bevindt mij net zuid achter A, B en S en beslis op welk moment de zuidelijke groepen beginnen met hun actie, afhankelijk van de bewegingen van de vijand na het begin van het schieten vanuit het oosten.

1327863038.gif

Wanneer naar mijn mening, maar sowieso binnen 2 minuten vanaf begin actie, het juiste moment is aangebroken, begint B met het leggen van een vuurbasis, verdeeld over Hotel en School.

A zal op dat moment beginnen met een omtrekkende beweging van het zuiden, naar het westen van Hotel om daar de inbraak te doen.
1327863104.gif

Zodra A is begonnen met de inbraak, verlegt B de aandacht op School, en zal daarmee bezig blijven totdat A Hotel volledig gezuiverd heeft. Als Hotel gezuiverd is, neemt A posities in, in de oostelijke ramen van Hotel, om School onder schot te houden terwijl B zich richting School begeeft vanuit het zuiden. Uiteraard, zodra B in School is, neemt A verdedigende posities in in Hotel totdat B klaar is.
Ondertussen blijven C en S alles wat vijandelijk is in en om Hospital uit de voeding schieten.

1327863134.gif
Wanneer ook School gezuiverd is, wil ik dat A zich een weg naar Post Office vecht in het centrum van het dorp. Daarbij moeten alle tussenliggende gebouwen ook snel gezuiverd worden. Vanuit Post Office zullen zij de westelijke aanvoerroute gaan controleren. B zal zich vanuit school een weg naar Power Station vechten om daar (wat over is van) de vijanden in Hospital aan te grijpen. Ondertussen zal S mee komen en dekking geven vanuit het zuiden. Wanneer B zich in Power Station heeft gepositioneerd, begint C vanuit het oosten, via het noorden Hospital te benaderen om uiteindelijk daar ook in te breken en het gebouw te zuiveren.

1327863166.gif

Wanneer Hospital gezuiverd is gaat C door met het zuiveren richting het westen, tot ze in Factory aankomen. R zal ondertussen zich bewegen richting Radio Station om daar positie in te nemen en de controle over het station te krijgen. Wanneer C Townhouse heeft gezuiverd, Komt B ook weer in actie. A zal van Post Office, de gebouwen in het zuidwesten zuiveren zodat daarna alles gecontroleerd is. Nadat alles gezuiverd is zit dus B in Power Station en hebben zij de oostelijke weg in observatie. A zal na het zuiveren van alle gebouwen in het zuidwesten posities innemen in Hotel, om de zuidelijke route onder waarneming te hebben. C zit in Factory voor de westelijke aanvoerroute. S zit in Post office, R in Radio Station.

1327863191.gif
Ik ben benieuwd of ik een beetje duidelijk ben gebleven en wat jullie ervan vinden :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Lightning_NL op 29-01-2012 20:13:39 ]
Schildzondag 29 januari 2012 @ 19:03
SPOILER
Zo snel als mogelijk is zal het SLA team positie nemen in de bosrand in het zuiden, ter hoogte van de latrine/school. Hierbij heeft het SLA team de volledige weg onder waarneming en aan het einde van de weg ook direct het hospitaal onder waarneming. Eventuele rebellen die vanuit hotel naar radio/school de weg oversteken zullen onderkent worden. Het SLA team zal indien er rebellen vanuit het hospitaal vuren deze kunnen uitschakelen zonder verder damage.

Bij de zuivering van de gebouwen zou ik beginnen met het radiostation, aangezien dit het meest vitale object is en hierbij ook de kans groot is op vernieling/sabotage van de radio spullen door de rebellen. Nadeel hiervan is uiteraard dat er vanuit beide zijde van het gebouw dreiging is op vijandelijk vuur. De aanval zal beginnen van de oostelijke bosrand en hierbij zullen de MAG-teams de overige twee gebouwen onder waarneming houden. De A en B gp zullen het radiostation innemen en vanuit het radiostation de school en townhouse onder waarneming houden. C-gp met MAG-team trekt bij en zal het radiostation overnemen. De A-gp zal vervolgens de school innemen en de B-gp zal tegelijk het townhouse innemen. Dit onder dekking van de C-gp die in het radiostation zit, hierbij zal het MAG-team voornamelijk dienen voor het evt uitschakelen van het voertuig (pantserfaust). De overige twee MAG-teams blijven in de bosrand en zullen in eerste instatie dekkingsvuur geven voor het naderen van de twee gebouwen.
Zodra alle gebouwen volledig gezuiverd zijn zullen de MAG-teams bijtrekken en vupo innemen in de school en townhouse om het hotel en hospitaal onder waarneming/vuur te kunnen nemen.
Rave_NLzondag 29 januari 2012 @ 20:23
Oke, hier die van mij. :)

SPOILER
Kijkend naar de plattegrond verdeel ik het dorp in 4 vlakken. Namelijk O, N, W en midden.

Allereerst herverdeel ik mijn personeel.
MAG-team 1 en MAG-team 2 vormen samen met de marksmansectie het vuursteunelement.
Het vuursteunelement zal op linie liggen ten Z van het dorp.
vuursteun.jpg
Mag1 heeft een arc als aangegeven, met het hotel als zwaartepunt. Mag2 idem dito met de school als zwaartepunt. De marksmansectie houdt het hospitaal in de gaten, en kan bij positieve identificatie daar tango's uitschakelen.

De twee magteams hebben in principe elke vuurpositie in vlak midden richting de school op de korrel. Want dat wordt mijn springplank. Extra punt van aandacht is dat de maghelper van team 1 zijn aandacht moet houden op de flankbeveiliging, en met name op verdachte bewegingen in het dichstbijzijnde huis, idem dito voor 2 met de latrine. Al is de kans zeer gering dat hier EN bevindt is het iets wat je niet kunt verwaarlozen.

MAG3 wordt ook losgeklikt van de geweergroep en zal ten W van de school zich ophouden. Met enkel en alleen de school als zwaartepunt. De geweergroepen zullen zich ophouden in de buurt van MAG3 zoals aangegeven.
Geweergroep 1 en 2 observeren de school aan W-zijde. Geweergroep 3 houdt het radiostation en dorpshuis onder observatie. Geweergroep 1 zal geen panzerfaust bij zich hebben, deze wordt afgesplitst aan de OPC. Geweergroep 2 en 3 zullen wel de panzerfaust bij zich dragen.

Ik hou 0200 aan als uur U.

U-20 is vuursteun in positie.
U-15 is het manoeuvre-element in positie.
U-3 zal vuursteun snelvuur geven in hun arcs
U-1 zullen ook de LOAW's van geweergroep 1 en 2 vuur onderdrukkingsvuur uitbrengen op de W-zijde school.
Uur U begeeft de eerste geweergroep zich naar de school, om een inbraakpunt te forceren op de zuidelijkere kamers van de W-zijde.
Geweergroep 2 geeft dekkingsvuur op de ramen op de eerste verdieping, Magteam 2 verlegd zijn vuur en concentreerd zich op de huizen in het midden en de weg. Magteam 3 verlegd zijn vuur naar het radiostation en dorpshuis.

inbraak.jpg

Als het inbraakpunt geforceerd is maken zij de entry en beginnen zij de begane grond te zuiveren. Geweergroep 2 sluit zich aan bij geweergroep 1, en zuivert de eerste verdieping. Mijn RTF'er en ik stappen na geweergroep 2 het gebouw binnen.
Mijn OPC en de CLS'er blijven achter.

Ik verwacht om U+10 dat het huis compleet gezuiverd is, dan zullen mijn OPC en CLS'er bij trekken om een gewondennest in te richten in de ruimte nabij het inbraakpunt. Prioriteit ligt bij eigen gewonden. Vijandelijke gewonden worden ontwapend, en verzameld in dezelfde ruimte. Dit zal de taak zijn van geweergroep 1, die daar 2 man voor opoffert. De andere 4 zullen zich bezighouden met vuurposities kiezen binnen het gebouw. Als de gewonden verzameld zijn zullen zij zich weer bij hun sgt melden, en gaat de bewaking van de gewonden over naar de OPC.
Geweergroep 2 zal zich opmaken voor de actie richting het radiostation.

radiostation.jpg

Geweergroep 2 zal de aanval beginnen door rookgranaten te gooien tussen de school en de het radiostation. Dit zal het teken zijn voor MAGteam 3 om stormvuur te openen op het radiostation. Op het moment dat de rook staat zullen zij wederom hun vuursector verleggen, dit maal richting het dorpshuis, het powerstation en het huis daartussen.

Als geweergroep 2 het radiostation heeft gezuiverd en zal magteam 3 tijdelijk hun vuur onderbreken waardoor geweergroep 3 in staat wordt gesteld om ook het radiostation te bereiken. Mijn RTF'er en ik zullen ons bij de tweede geweergroep voegen. Eventuele vijandelijke gewonden zullen ontwapend en verzameld worden, en door 1 man bewaakt worden van geweergroep 2.

Ik verwacht dat dit om U+20 gereed zal zijn.

townhouse.jpg

Geweergroep 3 zal rookgranaten gooien richting het dorpshuis, en dat is het teken voor de tweede geweergroep om dekkingsvuur te geven richting de kantine, en voor magteam3 om stormvuur te geven richting het dorpshuis. Als de rook staat zal magteam3 hun positie verbeteren door iets noordelijker te liggen waardoor de hoek richting het powerstation en het huis daar Z van minder extreem wordt. Als het dorpshuis genomen is zal geweergroep 3 daar vuurposities kiezen. Eventuele vijandelijke gewonden zullen ontwapend en verzameld worden, en bewaakt worden door 1 man.

Nu alle drie de initiele doelen genomen zijn wordt het tijd om de posities te verbeteren. Magteam 1 en het marksmanteam zullen in positie blijven, Magteam 2 zal zich naar de school begeven om daar positie te nemen op de eerste verdieping.

Ik verwacht al met al de te nemen doelen om U+30 veilig gesteld te hebben.

Het hotel zal voortdurend in de gaten gehouden worden, en zal gedurende de hele operatie onder vuur genomen worden, met een goede vuurdiscipline om munitie te besparen. Het hospitaal zal ook continu onder obervatie zijn door de spotter, maar zal slechts bij targets of oppurtunity bevuurd worden. Het is belangrijk voor het vuursteun dat zij ervoor zorgen dat er geen enkel persoon over de weg tussen midden en west kan komen om een risico te vormen voor de geweergroepen.

Als de hele situatie onder controle is zullen de vijandelijke gewonden verzameld worden in de school.

De technical, ondanks zijn PKM, zal geen grote belemmerende factor zijn voor de operatie. Vanwege zijn gebrek aan bepantsering, mijn overlappende vuursectoren en de kleine af te leggen afstanden buiten harde behuizing zal hij uitgeschakeld worden als het nodig is, maar het vormt geen doel op zich.

Vervolgens is het afwachten tot de zusterpelotons komen.


[ Bericht 0% gewijzigd door Rave_NL op 29-01-2012 20:29:08 ]
Cobra4maandag 30 januari 2012 @ 06:28
Top idee Rave. ^O^
Sine_Parimaandag 30 januari 2012 @ 20:42
Die van mij, let wel dit is enkel een grove planning.

SPOILER
H-5 (H-Hour -5 hrs); Peleton (PLT) komt aan in de staging area (SA). Na dat een rondomveiligheid is opgezet, word er aflossend gegeten en gerust. Laatste briefing word door genomen. Weg in het noorden van Shughart-Gordon Village (SGV) verlopend van West naar Oost (WER), weg van uit het Zuiden naar WER (NSR) en weg van NSR naar WER (MTR) een gebouwen (Noord van WER BN1-8, West van NSR BW1-5, ten oosten van MTR BE1-7, en gebouwen tussen WER, NSR en MTR BM1-9) in kaart gebracht (zandkast) en postities en verloop (nogmaals) doorgenomen.

H-5; Laat het marksman team (TIC) aangevuld met een Charlie-groep (C1= 1xIC (SGT), 2x LOAW schutters en 1x LOAW helper) een omtrekkende beweging maken naar de West zijde van (SGV), alwaar zich de ingang tot de tunnel bevind (ten zuiden van office (BW1). Indien de tunnel open is dringen twee man van C1 (C1A) als eerste voor tot aan het politie gebouw (BM9) en zekert daar de tunnels naar het post kantoor (BM1) en het stadhuis (BM2). Daarna komt TIC met resterende C1 (C1B) na (bounding overwatch). C1A dringt hierna voor naar BM1 en zekert tunnel naar BM2. Hierna komt TIC en C1B na. TIC zet een observation post (OP) in Oost BM1 (met zicht op ziekenhuis (BN7) en hotel (BM6), en spelt belangerijke informatie door naar de Pelotonscommandant/ELNTMARNS (CO). In het geval dat de tunnel afgesloten, onbegaanbaar, of dat er een te hoog gevaar voor detectie door vijand (EN) bestaat, word inplaats van een OP in BM1 een verdere omtrekkende beweging gemaakt, en richt TIC een OP in tussen het westelijke huis (BN3) ten noorden van WER en het townhouse (BN4) noordelijk van BM1. Waarbij C1 een rally point (RP) inricht ten noord westen van OP, vanuit welke ze TIC indien nodig kunnen ondersteunen.
TIC EN C1 MAKEN ENKEL VUURCONTACT TERVERDEDIGING VAN EIGEN POSITIES ALS LAATS MIDDEL. TIC IS FIRST AND FORMOST EYES (AND EARS) FOR PLT!!!

H-30min (H-Hour -30min); Een MAG schutter en helper aangevuld met een LOAW helper (D1) neemt positie in ter weste van het schijthuis (BE6) en deelt een sector in van het huis zuidelijk van BM6 (BE7) naar het power station (BE1), met een NO FIRE ZONE tussen de westelijke en oosterlijke zijde van BM1. indien de OP zich in BM1 bevind. Een andere MAG schutter en helper en LOAW helper (D2) nemen positie in zuidelijk van BE1 en het huis (BE2) noordelijk van het oostelijke townhouse (BE3) en deelt een sector in van BE1 naar BE7, met een NO FIRE ZONE tussen de noordelijke en zuidelijke zijde van BM1. indien de OP zich in BM1 bevind.

H-10min; Een Charlie groep (C2= 1xIC (SGT), 2x LOAW schutters en 1x LOAW helper) en een geweergroep (G3= C3 en D3), en peletonsstaf (PLTC= de CO, de opvolgend Pelotonscommandant/SMJRMARN (XO), de marinier –radiotelefonist/MARN1ALG (RAD), en de CLS'er/MARN1ALG (CLS)) Nemen positie in op de zuid oostelijke hoek van de school (BE5). C1 observeerd de eerste ramen (van af het zuiden) aan de oostelijke zijde van BE5 (A1-3) en geeft bewegingen in BE5 door aan CO.

H-Hour; C1 verplaats zich ten noorde van A3 BE5 en zet daar een defensive position op. Tergelijker tijd dringt G3 (door A1-3) in BE5. Na clear komt PLTC na. MAG schutter en helper nemen positie in het trappenhuis, terwijl LOAW schutters en helpers (van G3 en C2) de eerste verdieping zuiveren. Vervolgens word de tweede verdieping van EN gezuivert. PLTC richt zich in een klaslokaal in. MAG schutter en helper aangevuld met een LOAW helper (D3) verplaatsen zich van het trappenhuis naar klaslokaal in de noord oost zijde van de tweede verdieping, of indien mogelijk naar het dak. Om van hieruit C2 en C3 ondersteunend vuur te geven als deze voortrekken naar het radio station (BE4) en BE3. Waar mogelijk word BE4 aan de oostkant (A1 of A2) binnen gedrongen. Na zuivering van BE4 trekken C2 en C3 voor naar BE3. Ook hier gaat de voorkeur uit van indringing over de oost zijde.

sg01.gif

sg02.gif

sgpic.jpg
2nd Edit

Plaatjes ter verduidelijking in de spoiler toegevoegd

[ Bericht 3% gewijzigd door Sine_Pari op 31-01-2012 20:07:45 ]
FeEsTbBtdinsdag 31 januari 2012 @ 12:11
Omdat ik niet gehinderd wordt door wat voor tactische kennis dan ook (maar wel zéér geïnteresseerd ben), waar ik een poging :) elke feedback wordt op prijs gesteld! Vooral wat mijn beste en slechtste beslissingen waren!

Lila lijnen zijn de vuurhoeken (ik heb maar wat geschat).
De rode dikke lijnen zijn de stukken die onder vuur genomen (kunnen) worden (denk ik).

SPOILER
Alle MAG groepen zijn afgesplitst, groen en blauw behouden hun panzerfaust, zodat beide flanken afgedekt zijn tegen een snelle flankmanoeuvre van de Mechanical. De panzerfaust van rood gaat naar geweergroep groen.

De smjr wordt afgesplitst van de stafgroep en gaat mee met geweergroep rood (en later blauw). Hij zal de leiding hebben over het aanvalsteam.

Geweergroep groen zal dienen als backup gedurende de hele uitvoering en zal eventueel de Mechanical uit proberen te schakelen met de panzerfaust mocht deze een probleem worden.

Op plaatje 1 zijn de uitgangsposities ingenomen door er naartoe te tijgeren. Geweergroep rood vervolgt zijn tijger-route naar de school samen met de smjr. Deze zal zo dicht mogelijk naderen waanra MAG groep rood het vuur op het gebouw zal openen. MAG groepen groen en blauw dekken hun hoeken af, en vuren waar nodig (hoofdzakelijk op hotel en radiostation). Het marksman team zal trachten milities in het hospitaal uit te schakelen zonder burgerslachtoffers te veroorzaken en de weg in de gaten houden voor eventuele versterkingen of de Mechanical.

Op plaatje 2 verlegt MAG groep rood het vuur zodat geweergroep rood het gebouw kan naderen om daar dekking te zoeken voor het hotel en zal een ingang forceren. Vervolgens gaan ze onder leiding van de smjr het gebouw schoonvegen.
Blauw en groen hebben hier de taak om als fallback positie te dienen.

Zodra het de school door de smjr als veilig wordt bestempeld zal het stafteam samen met MAG team rood posities innemen in het gebouw. De CLS (combat life saver?) zal een provisorische aid station opzetten in een lokaal. MAG team blauw zal het vuur openen op het radiostation. Zodra MAGteam rood en het stafteam posities in hebben genomen in de school, zal geweergroep blauw richting de oostzijde van de school trekken onder dekkingsvuur van MAG team blauw (die op het radiostation schiet).

Op plaatje 3 gooit geweergroep rood rook tussen de school en het radiostation, zodra de rook daar ligt verschuift MAG groep blauw het vuur naar het townhouse en dringen geweergroepen blauw en rood het radiostation binnen onder leiding van de smjr.

Plaatje 4: Zodra het radiostation ingenomen is, legt geweergroep blauw een rookgordijn tussen het radiostation en het townhouse. MAG team blauw verlegt zijn vuur richting de enige weg waar versterkingen vandaan kunnen komen. Vervolgens dringen geweergroepen blauw en rood het townhouse binnen onder leiding van de smjr.
377503poging1.JPG
Elke feedback wordt op prijs gesteld! Ik zou graag dit soort dingen beter onder de knie krijgen (voor zover dat kan zonder daadwerkelijke gevechtservaring, of überhaupt militaire ervaring).
#ANONIEMmaandag 6 februari 2012 @ 21:34
Ik ben erg benieuwd naar jullie kritiek; ik had werkelijk geen idee waar te beginnen, dus ik ben erg benieuwd hoeveel van mijn mannen deze klus zullen overleven...

SPOILER
Alle drie de geweergroepen verschansen zich aan het begin van de operatie in de bosrand; GG1 en 3 staan klaar om ondersteunend vuur te verschaffen, GG2 staat klaar om de school aan te vallen. Het marksmanteam (MMT) stelt zich zo op dat de oostelijke weg die van noord naar zuid loopt kan worden overzien; dit team heeft, net als teams 1 en 3 zicht op het hotel.

De operatie begint met een afleiding: als het MMT de kans krijgt worden één of meer vijanden in het hotel uitgeschakeld. Direct na het eerste schot wordt het hotel door GG3 onder vuur genomen. GG2 maakt gebruik van de verwarring door uit oostelijke richting de school binnen te vallen. Zoals op de luchtfoto kan worden gezien is op die plek de bosrand slechts enkele meters van de school verwijderd. GG1 blijft idealiter verscholen; zo nodig wordt dekkend vuur verschaft.

Voordeel van deze opstelling is dat GG1 en 3 goed overzicht hebben op de wegen; mocht de technical in deze fase van de operatie verschijnen - wat mijn verwachting en hoop is - dan kan deze door één der beide groepen worden uitgeschakeld.

Terwijl GG3 het hotel onder vuur neemt, richt het MMT zich op zowel het hotel als op (de weg richting) het hospitaal richt.

Na de inname van de school stelen de MAG-schutter en een LOAW-team zich op in westelijk richting in de school. De rest van GG2 stelt zich op in de richting van het hospitaal en houdt de oostelijke noord-zuidweg in de gaten.

Vervolgens komt GG1 in actie en trekt achter GG3 langs, waarna de weg over wordt gestoken en GG1 via een omtrekkende beweging ten westen van het hotel uitkomt. Zo wordt het hotel van drie kanten gedekt. Vervolgens is het de bedoeling dat GG3 richting de zuidwestkant van het hotel optrekt en het gebouwd zuivert.

Nadat GG3 zijn posities in het hotel heeft ingenomen trekt GG1 langs de weg op richting het politiebureau, van waaruit toegang kan worden verkregen tot de tunnel richting het hospitaal, dat dan ook via de tunnel zal worden binnengetreden door GG1. Het hospitaal zal worden bereikt via het postkantoor en het gemeentehuis.

Zodra GG1 het politiebureau heeft bereikt zal GG3 haar posities verlaten en via dezelfde weg optrekken richting het postkantoor, van waaruit vuurposities zullen worden ingenomen (dit betekent uiteraard niet dat er ook daadwerkelijk wordt gevuurd op het ziekenhuis; het postkantoor is een ideale plek om de wegen van en naar het dorp in de gaten te houden).

Als het goed is is de vijand nu uitgeschakeld; het radiostation is veiliggesteld.

Ik besef dat de opdracht beperkter was: het radiostation veiligstellen door er een cordon omheen te leggen door inname van de school en het dorpshuis. Bij een vijandelijke presentie in het hotel en het hospitaal heeft de vijand echter een prima vuurlinie op zowel de school, het radiostation en het dorpshuis. Aanwezigheid van de vijand in één van deze twee gebouwen is wat mij betreft funest voor het slagen van de operatie.

Plaatje:
azi4o3.gif
Nibb-itmaandag 12 maart 2012 @ 22:10
Nieuw scenario?
computerprobleemdinsdag 13 maart 2012 @ 00:18
Ik wel wel mee doen, alleen dit topic is... nou ja, niet zo heel erg actief enzo :'(.
hoogvliegerdinsdag 13 maart 2012 @ 10:36
Had nog een kort scenario staan. Gooi hem hier wel ff neer:

w2c1p2.jpg

ACT:
Chernarus is een fictieve voormalige Sovjet-staat. Na de val van de Sovjet-Unie zijn de ook in Chernarus de communisten verdreven. Omdat de regering niet meer onder controle van de regering in Moskou stond is de corruptie en criminaliteit in het land echter snel toegenomen. Zodoende zag een afscheidingsbeweging die hoofdzakelijk bestond uit oud-Rode leger militairen en zakenlieden met politieke invloed de kans om wederom een communistische revolutie in Chernarus op touw te zetten. Deze revolutie is begonnen vanuit de grote fabrieken in de zuidelijk havensteden. De arbeiders waren zeer ontevreden over de corruptie van de hogere fabrieksstaven. Geleid door een paar anarchistische groepen die zich hebben weten te verenigen en een paar rijke politici die hun kans zagen om hun macht uit te breiden zijn zij verenigd in een grote afscheidingsbeweging. De afscheidingsbeweging staat bekend als de Chernarusische Rode Ster Beweging (CRSB). Het regeringsleger van Chernarus, de Chernarus Defense Forces (CDF), zijn in aantallen te klein om in het hele land effectief gezag te kunnen dragen. Zij hebben zich terug moeten trekken naar de grootste militaire basis van het land in het Noord-westen en hebben nog een kleine haven aan de Westkust van het land in handen. De CRSB weet zich inmiddels te financieren door de smokkel van grote hoeveelheden drugs, drank en wapens uit eigen productie vanuit de zuidelijke havensteden naar het Russische binnenland in het Noorden. Regelmatig worden dorpelingen uit het binnenland verplicht te werk gesteld in drugsfabrieken in de bossen van centraal-Chernarus.

BCT:
Recent is een klein paramilitaire eenheid van de Chernarusische Rode Ster Beweging, in Stary Sobor (hierna aangeduid als SS) gearriveerd. Vanaf het moment dat ze arriveerden werden een aantal jonge mannen meegenomen om als arbeiders te werken in de fabrieken. De militairen vergrepen zich al snel aan de vrouwen in het dorp. Een paar lokale jagers en boeren vluchtten al snel de nabije bossen in om zich daar als verzetsgroep te verenigen. Zij hebben via connecties met de CDF een kleine hoeveelheid KKW wapens in handen weten te krijgen.
1. Toestand vijand:

Wie: Para-militairen. Aantal word door humint van inwoners van SS geschat op ongeveer 20 man. Voornamelijk anarchisten, oud-Rode Leger militairen en criminelen.

Wat: Het vrijhouden van de smokkelroutes naar het noorden en het ronselen van lokale bewoners voor arbeid in de fabrieken.

Waar: het dorp Stary Sobor en de nabij omgeving.

Wanneer: De eenheid van de CRSB is pas recent aangekomen. Of ze van plan zijn in de nabije toekomst te vertrekken is onbekend.

Waarmee: De vijandelijke troepen zijn licht bewapend, hoofdzakelijk AK-47's. Waarschijnlijk ook een klein aantal RPK/PKM en hagelgeweren. Eén BRDM-2 met DshK en een GAZ truck.

2. Eigen troepen

5 man, waarvan 1 voormalig CDF genist en 1 voormalig CDF SF-operator. Bewapend met 3 AK-47's, 1 PKM en een CZ 550 jachtgeweer. Mogelijk nog 1 extra man met SVD, contact moet nog gelegd worden. Mannen zijn goed getraind schutters en zijn bekwaam met guerrilla tactieken.

3. Opdracht (in volgorde van prioriteit):
-Het uitschakelen van Jarda Brezina (Victor), een lokale handelaar die is gecollaboreerd met de CRSB en zijn graantje weet mee te pikken uit de drugshandel.
-Het uitschakelen van een BRDM die in handen is van de paramilitairen in het dorp.
-Zo veel mogelijk paramilitairen uitschakelen, en zo min mogelijk bewoners.

Na succesvol uitschakelen van Juliet en BRDM terugtrekken naar verzetskamp in NO.

Een lokale jager is de contactpersoon voor de levering van wapens aan het verzet. Hij is een zeer bekwaam schutter. Hij bevind zich ergens in een jachthut (blauw kruis) in de bebossing ten NW van SS. Indien contact word gelegd kan hij ondersteuning bieden aan de groep met een SVD.

4. Uitvoering:

Rol: Het uitschakelen van Victor en CRSB troepen.
Beoogd effect: Het stoppen van onderdrukking van lokale bewoners door het verjagen en mogelijk uitschakelen van CRSB eenheden.

5. Nadere informatie:

-Alle huizen, behalve de Kerk en het gemeentehuis zijn van hout. Het gemeentehuis heeft 1 verdieping.
-Bij langdurige gevechten kunnen de CRSB in het dorp versterkingen oproepen vanuit het zuiden.

6. Intell:

Uit humint van lokale bewoners heeft de groepscommandant de volgende intel:
-Er bevind zich een kleine hoeveelheid wapens in de grote loods in het oosten van het dorp (rode ster), waaronder een kleine hoeveelheid AT wapens in de vorm van RPG-7's en een kleine hoeveelheid springstof en brandbommen. De loods word doorgaans bewaakt door 2 man.
-De CRSB gebruiken het gemeentehuis (rode stip) bij de kerk en de kruising in het dorp als CP. De BRDM bevindt zich ook in de buurt van deze CP.
-De CRSB lopen af en toe wachtrondes door het dorp langs de grote weg. Hun aandacht ligt meestal bij andere dingen dan bewaking.
-Victor woont in een huis aan de grote weg in het NW van het dorp. Hij zal bij de minste of geringste dreiging zijn huis verlaten en uit het dorp wegvluchten.
-De discipline van de CRSB is zeer laag. Ze zijn, vooral 's avonds en 's nachts vaak dronken of in een roes.
samthegreat5dinsdag 13 maart 2012 @ 10:46
Haha.. ARMA 2 als een baas xD
hoogvliegerdinsdag 13 maart 2012 @ 10:56
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 10:46 schreef samthegreat5 het volgende:
Haha.. ARMA 2 als een baas xD
Klopt. Missie komt ook uit ARMA 2, met wat eigen aanpassingen. Wel handig en makkelijk.
m.kdinsdag 13 maart 2012 @ 11:18
Er is een slowchat
ReNerodinsdag 13 maart 2012 @ 11:48
SPOILER
Als eerste zou ik een raid doen op de opslag van de RPG wapens gezien de 5+1 manschappen geen of weinig AP hebben. Dit ten behoeve van een afleiding en een verzwakkende aanval. (-2 man en de voorraden) Dit kan de op dag 1 gedaan worden, het liefst in de nacht vanuit het bos noord-oost van de opslag langs de zwarte lijn (sterk hoogteverschil verwacht ik maar zie geen legenda) De PKZ en de CZ dekken het gebouw vanuit de bomenrij ten noorden en de SVD verdekt vanuit het kleine bosje zuid-west van het gebouw. De 3 AK47 raiden het gebouw na een stille aantocht, korte observatie en snel naar binnen, maximale vuurkracht, snatch and grab en weer via dezelfde route terug. De ondersteuning dekt kort de terugtocht en volgt dan in Noordelijke of Oostelijke richting om te hergroeperen in het bos net ten westen van de verzetskamp en het kamp zelf. Hier wordt het me de nieuwe wapens (2 RPG minimaal) een verdediging opgezet voor de counter die eventueel komt diezelfde nacht of ochtend.

Zodra alles is afgekoeld (dagen of een week) een nieuwe raid vanuit het noorden tegen het Noord oosten van het dorp (target Victor) opnieuw in de nacht. Doel is met de buitgemaakte brandbommen het huis aan te steken (zuidkant van het gebouw) Dit dwingt Victor om het pand te verlaten waarna hij in het vizier komt vooraf geplaatste eenheden die de oost, noord en westelijke muur afdekken met hun wapens. (hij zal de zuidkant mijden ivm dat daar het vuur is gelegd) Huis achter hem in brand, sterk siluet, easy target.

Na de kill terugvallen op de bomenrij ten noorden van de 2 huizen en de zijweg. Hier de weg en directe lijn met het dorp dekken met de rpg's en de PKM, gebruik makend van the high ground.

Zodra er een counter begint (dag 1 of bij de tweede actie) een mobiele verdediging opstellen en afwachten tot de BRDM in zicht is en deze uitschakelen met de buitgemaakte RPG's

Dit plan gaat uit dat Victor niet na de eerste raid vlucht en dat de BRDM meedoet aan de counter maar gezien de voor en nadelen van een 6/20 overmacht in manschappen en materiaal lijkt dit me een goede optie
Een ruw plan maar ben benieuwd wat iedereen er van vind.

[ Bericht 0% gewijzigd door ReNero op 13-03-2012 14:44:30 ]
Vortixvrijdag 23 maart 2012 @ 21:51
Leuk idee, dit topic.
Vortixvrijdag 23 maart 2012 @ 21:55
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 11:48 schreef ReNero het volgende:
SPOILER
Als eerste zou ik een raid doen op de opslag van de RPG wapens gezien de 5+1 manschappen geen of weinig AP hebben. Dit ten behoeve van een afleiding en een verzwakkende aanval. (-2 man en de voorraden) Dit kan de op dag 1 gedaan worden, het liefst in de nacht vanuit het bos noord-oost van de opslag langs de zwarte lijn (sterk hoogteverschil verwacht ik maar zie geen legenda) De PKZ en de CZ dekken het gebouw vanuit de bomenrij ten noorden en de SVD verdekt vanuit het kleine bosje zuid-west van het gebouw. De 3 AK47 raiden het gebouw na een stille aantocht, korte observatie en snel naar binnen, maximale vuurkracht, snatch and grab en weer via dezelfde route terug. De ondersteuning dekt kort de terugtocht en volgt dan in Noordelijke of Oostelijke richting om te hergroeperen in het bos net ten westen van de verzetskamp en het kamp zelf. Hier wordt het me de nieuwe wapens (2 RPG minimaal) een verdediging opgezet voor de counter die eventueel komt diezelfde nacht of ochtend.

Zodra alles is afgekoeld (dagen of een week) een nieuwe raid vanuit het noorden tegen het Noord oosten van het dorp (target Victor) opnieuw in de nacht. Doel is met de buitgemaakte brandbommen het huis aan te steken (zuidkant van het gebouw) Dit dwingt Victor om het pand te verlaten waarna hij in het vizier komt vooraf geplaatste eenheden die de oost, noord en westelijke muur afdekken met hun wapens. (hij zal de zuidkant mijden ivm dat daar het vuur is gelegd) Huis achter hem in brand, sterk siluet, easy target.

Na de kill terugvallen op de bomenrij ten noorden van de 2 huizen en de zijweg. Hier de weg en directe lijn met het dorp dekken met de rpg's en de PKM, gebruik makend van the high ground.

Zodra er een counter begint (dag 1 of bij de tweede actie) een mobiele verdediging opstellen en afwachten tot de BRDM in zicht is en deze uitschakelen met de buitgemaakte RPG's

Dit plan gaat uit dat Victor niet na de eerste raid vlucht en dat de BRDM meedoet aan de counter maar gezien de voor en nadelen van een 6/20 overmacht in manschappen en materiaal lijkt dit me een goede optie
Een ruw plan maar ben benieuwd wat iedereen er van vind.
SPOILER
Twee kanttekeningen: je eenheden zijn bij de tweede fase waarin ze noord, oost en west moeten afdekken waanzinnig verspreid en de kans op eigen vuur is aanwezig omdat ze, als ik het goed begrijp, tegenover elkaar liggen opgesteld...
Rave_NLmaandag 15 oktober 2012 @ 23:28
TDG SCENARIO 2: Hearts & Minds.

U bent de pelotonscommandant van het 2e peloton van de Charlie-compagnie van het 12e infanteriecompagnie van de Luchtmobiele Brigade. U bent samen met uw eenheid in het land Cortina als onderdeel van een Joint Task Force (JTF) om rust en stabiliteit te brengen in een regio zodat humanitaire hulpverleners hun werk kunnen doen.
Cortina is een verscheurd land waar meerdere facties tegen de wettig verkozen regering vechten die feitelijk geen zeggenschap meer heeft buiten de hoofdstad Carunja om. Deze situatie resulteert in totale anarchie, met een ineenstorting van infrastructuur, ziektes en verhongering van de burgerpopulatie tot gevolg. Dit resulteerde in een succesvol aangenomen mandaat tot interventie, waarna u met het JTF naar Cortina werd gestuurd.

Voor u ligt een luchtfoto van het dorp Shughart-Gordon.
sgpic.jpg
--------> N

sgsketch.gif
Shughart-Gordon is een spookstadje geworden sinds het begin van de oorlog, alle jonge mannen zijn weggetrokken om te vechten, alle gezinnen met kinderen zijn gevlucht en feitelijk is een handjevol ouderen en zieken de enige bekende populatie van het dorp. Het ziekenhuis is lang verlaten en het dorp heeft geen enkele strategische waarde voor de JTG noch voor de verschillende facties, al ligt het dorp precies op de invoedsgrens tussen twee facties, te weten de JAG en de KR. Beide militante facties staan bekend om hun meedogenloze tactieken om zo de plaatselijke bevolking achter zich te krijgen uit pure angst, en beide facties zijn fervent tegenstander van de aanwezigheid van een buitenlandse interventiemacht.

Uw opdracht is een simpele procedure om hearts & minds te winnen, alsmede inlichtingen te winnen over acties in het gebied. U gaat met uw peloton op pad om een meeting te houden met de achtergebleven dorpsoudste, de heer Aziz Akrejaci. De heer Akrejaci is een gerespecteerde oudste in de omgeving, en door met hem te praten hopen we naast goodwill te kweken ook inlichtingen te verzamelen over hoe het gesteld is met troepenbewegingen in de omgeving.

De geldende ROE's blijven van kracht, dus proportioneel geweld waar nodig, maar de staf Inlichtingen verwacht geen bijzonderheden. Diezelfde staf verwacht een nieuwe plattegrond van het dorp, aangezien de oude plattegrond bijna 30 jaar oud is en recente luchtfoto's verraden dat er objecten zijn bijgebouwd in de loop der jaren.

ENEMY SITUATION:
Onbekend, maar de vijandsdreiging is zeer laag.
Niet duidelijk of het dorp onder de JAG of de KR valt. Beide facties zijn para-militair met voornamelijk russische bewapening. Hoofdzakelijk klein kaliber, aangevuld met RPG's.
Gebruik van IED's of boobytraps is niet de normale werkwijze van deze factie, maar valt niet uit te sluiten.

OWN SITUATION
Uw peloton maakt gebruik van 1 bushmaster voorop de colonne, dit voertuig is uitgerust met een .50 machinegeweer die vanuit binnenin te besturen is. 2 YAP-4442 'Walibi' trucks waarin elk 14 man rug aan rug kan zitten. En 1 MB-280 met een .50 als mounted weapon, om de colonne te sluiten.

Uw peloton, gezeten in de Walibi's, bestaat uit:
- stafelement: u (ELT) als commandant, één opvolgend commandant (SMJR), één korporaal verbindelaar en één CLS'er (KPL)
- 3 geweergroepen bestaande uit: IC (SGT1), 2IC (SGT), en soldaten organiek bewapend:
- MAG-schutter met MAG-mitrailleur
- MAG-helper met C7 OAD.
- 2x minimischutter
- 2x minimihelper met C7 UGL.

De walibi's worden ieder bestuurd door een soldaat, bewapend met een C7. U zit als bijrijder in de voorste walibi, de 2IC als bijrijder van de tweede.
De MB280 wordt bestuurd door een soldaat, heeft een sgt als voertuigcommandant (beiden bewapend met C7) en heeft een korporaal als .50 schutter.

Door laaghangende bewolking zijn air assets niet beschikbaar. De 155mm is niet in bereik van het dorp. Ten alle tijden is er een QRF aanwezig op de FOB.

MISSION:
Rij via zuidelijke richting het dorp binnen voor de afspraak met de dorpsoudste om 13.00 in het stadshuis. Parkeer de voertuigen naar eigen inzicht op het plein bij de watertoren en zet een defensive perimeter uit. Vertrek na het bezoek weer in zuidelijke richting en probeer de afstand van 5 uur tot de FOB vóór last light te halen.

EXECUTION
SPOILER
Na een 5 uur durende trip zonder noemenswaardigheden rijdt u het dorpje binnen. De bushmaster slaat zoals afgesproken rechtsaf de weg BLAUW in. Nog geen twintig meter verder komt er opeens een gigantische explosie.
IED_explosion.jpg

Onmiskenbaar een IED.

Verbouwereerd zit je te kijken naar het bedriegelijk onschuldige bushmasterwiel wat voorbij komt rollen, terwijl jouw chauffeur vol in de ankers trapt. Achter je hoor je jouw geweergroepscommandanten schreeuwen dat jouw mannen het ongepantserde voertuig ASAP uit moeten en op dat moment hoor je het karakteristieke geluid van een russische PKM. Het vuur, wat uit bruin3 lijkt te komen, neemt de uitgeschakelde bushmaster onder vuur. Jouw chauffeur loopt te vloeken en te tieren dat hij een zo snel mogelijk straatje wilt keren maar kan niet zien of er eigen troepen in de dooie hoeken zitten. Hij hangt uit zijn deur om te schreeuwen dat ze op moeten rotten als er vanuit GROEN1 een automatische riedel op de voorste walibi gevuurd wordt en hij door de impact uit de cabine wordt geworpen.

De doffe klappen van de .50 verraden dat er overlevenden zijn in de bushmaster, en dat zij op eigen houtje het vuur beginnen te openen met de van binnenuit bestuurbare .50.

Als aan de grond genageld wrijf je het bloed van je gezicht en leun je over de bestuurderstoel om naar beneden te kijken, waar je de chauffeur voor zijn leven ziet vechten met twee handen aan de zijkant van zijn hals waar het bloed doorheen gutst. Boven je hoor het windscherm doorzeeft worden terwijl je voelt dat je door twee stevige armen wordt vastgegrepen... Jouw sergeant-majoor is naar voren gerend om jouw uit de cabine te trekken. Je wordt in de greppel naast de weg gegooid en wordt stevig door elkaar heen geschud. Je mompelt dat je chauffeur is geraakt maar de majoor slaat je met zijn vlakke hand weer terug bij je zinnen.. "Reageren LT! Al je jongens hebben vuurdekking achter en naast de voertuigen, en de QRF is onderweg, maar tot die tijd moeten we onze eigen boontjes doppen!"

Achter je hoor je de MB doorstoten naar voren en de voertuigcommandant schreeuwt waar je hem wilt hebben. De majoor naast je zegt je dat dit het moment is om op te staan als leider..

Want als jij niet leid, wie moeten ze dan volgen?

tdg21.jpg


[ Bericht 0% gewijzigd door Rave_NL op 16-10-2012 00:11:19 ]
m.kdinsdag 16 oktober 2012 @ 02:32
Ik hoop dat het niet compleet kut is :P

SPOILER
tdg21-stap1.jpg
Stap 1: gw1 (met de majoor) gaat onder dekking van gw2 richting groen1 om dat veilig te stellen zodat zij vanuit groen 1 suppressie vuur kunnen leggen op bruin 3. Daardoor krijgt gw2 (daarbij zit de LT) de kans om via de dekking van het bos aan de achterkant van bruin 3 te komen wat zij dan zullen enteren met het verrassing element als voordeel.

Als dat gebeurt is zal de LT die zich nu is bruin 3 bevind gaan bepalen of er nog iets van de missie om info van de dorpsoudste te krijgen (als die zich daar bevind) te redden valt. Ook zal hij de FOB/QRF vanaf daar op de hoogte houden.

Terwijl dat allemaal gaande is zal gw3 naar bruin3 verplaatsen en vanuit dekking proberen contact te krijgen/te doen wat ze kunnen met de overlevende in de bushmaster. Overlevenden zullen naar bruin3 worden gebracht zodat dat veilig is gesteld.

tdg21-stap2.jpgStap2: gw1 zal nu achter rood 1,2 en drie langs gaan om uiteindelijk rood 6 in te veilig te stellen en te gebruiken als vuurpositie om mogelijke tegenstanders uit het westen tegen te houden.

gw3 zal tegelijkertijd de overlevende uit de bushmaster verplaatsen naar bruin3 (w2 en 3 zullen daarin assisteren en daarna opstellen voor bruin 3) en daar de 2 minimi´s mee nemen om richting wit 6 te gaan en alle die ze onderweg tegenkomen checken op tegenstand. Eenmaal aangekomen bij wit 6 stellen ze dat veilig en gebruiken ze dat om mogelijke tegenstanders uit het noordoosten tegen te houden. De MB zal de groene weg naar recht gaan om recht voor blauw 3 te positioneren en gw3 assisteren.

Stap3: Er zal gewacht worden tot de QRF arriveert. ondertussen worden eventuele gewonden verzorgd en dorpsoudsten gehoord. De positioneringen blijven hetzelfde totdat de QRF arriveert.

Stap4: Als de QRF arriveert zullen die via de weg groen en blauw naar gw1 en 2 begeven om die veilig terug te halen naar bruin3 om vervolgens allejesus blij terug naar de FOB te kachelen.
Thaboeldinsdag 16 oktober 2012 @ 18:58
Hier een simpel opzetje van mijn kant.
SPOILER
Door het vuur vanuit groen1 besluit ik de mb naar het rode sterretje te sturen (zie kaart). En het vuur te laten openen op Groen1.
Daarbij kunnen de walibi’s uitstijgen onder de dekking van de mb.
Ik zou GR1 laten optrekken via de linker kant van de walibi (dekking en 2 c7 schutter achterlaten bij de chauf) Daar betrekken zij een bossage omdaaruit dekkings vuur te kunnen geven op Groen1.
Ondertussen 2 man bezig met de chauf.
Het zelfde moment trek GR2 achter bruin1 langs om het huis te betrekken. Daarbij laat ik de MAG schutter + helper op de rechterhoek plaatsnemen om vanuit daar vuur te openen op Bruin3. De rest betreed en cleared het huis (zijnde Bruin1).
Daarbij contact gezocht met de Bushmaster om een situatie in het voertuig te kunnen schetsen.
Ervan uitgaande dat er niks noemens waardigs in Bruin1 zit, laat ik de gewonde chauf hierheen brengen (CLS-ers is in bruin3)
C7 schutter van GR1 bijtrekken bij de groep. Waarbij de mb doortrek naar positive 2 (2e rode ster) Zodat GR1 onderdekking van de mb groen 1 kan clearen.

kcfi3p.jpg

Ondertussen is er contact met de BM (Ervan uitgaand dat dit voertuig is ontworpen om een IED strike zo goed als het kan te overleven) Blijkt er 1 lichtgewond aan het hoofd (te weten de bijrijder) en er is geen spoed geboden. Daardoor besluit ik de Bushmaster dekkings vuur te blijven geven op bruin3.

Nu heeft GR1 Groen 1 in handen en vuur vanuit hier op Bruin3.
De MAG+ Helper die ik op de hoek van Bruin1 had liggen trekken bij GR2 in bruin1 en trekken nu op via bruin2 naar bruin3. Waarbij zij dekking krijgen van Gr1 in Groen1 en de Bushmaster. GR2 aangegeven met het groene lijntje.
Nu cleared GR2 bruin3 en gebruiken dit als VuPo.

140b68n.jpg

Nu gewonden verplaatsen naar Bruin3, walibi’s parkeren aan de zuid zijden van groen1.
BM bemant houden zodat er indien mogelijk nog dekkings vuur gegeven kan worden. De MB laten bijtrekken bij de walibi’s en die ook bemant houden.
Trouwens de volledige QRF laten komen (Oscar voor de BM, Zulu voor de gewonden en de Yankee/Golf voor het IED gevaar fcourse)
Brand maar los :7
Sine_Pariwoensdag 17 oktober 2012 @ 19:41
Lekker knullig om een Eerste-Luitenant op pad te sturen, maar hier gaat hij dan.

SPOILER
Ten eerste doe ik er goed aan te zorgen dat de Sergeant Majoor en de Korporaal Verbindelaar, bij mij in de buurt blijven. De SMJR omdat deze (waarschijnlijk) over meer ervaaring beschikt, zelfs als het (alleen) oefen ervaring is. De KPL VEB, zodat ik ter aller tijden verbinding kan hebben met de FOB/QRF, voor uitwisseling van informatie (Geweergroep Bushmaster, ETA QRF, inzet mogelijkheid PEDRO/DUSTOFF(s) voor transport van naar CSH, etc.)

Mijn eerste prioriteit ligt bij de verwonde chauffeur. En zal de CLS’er dan ook opdragen om met behulp van de MB-280 de chauffeur af te voeren, voor TCCC/ TACEVAC. De MB-280 zal enkel voor vuurdekking en transport worden ingezet.

Tweede prioriteit is contact opnemen met de geweergroep(s IC) in de Bushmaster voor vaststelling mogelijke gewonden, en ordergeving vuur discipline. Uit eerdere IED ongevallen met Bushmasters is namelijk gebleken dat de kans op gewonden in de Bushmaster waarschijnlijk lag liggen. En het voorkomen van onnodig verspillen van minutie, aangezien de FOB 5 uur verwijdert is van eigen positie.

Commando voor een geweergroep om terug te trekken naar de laatste rally/rdvu point (WMC?), om aldaar een hasty defense BP op te zetten in afwachting van een later terug trekken van het gehele TF/aankomst van QRF

De andere geweergroep word voor eiegnzekkering voor oord gehouden.


[ Bericht 0% gewijzigd door Sine_Pari op 17-10-2012 23:13:57 ]
AchJawoensdag 17 oktober 2012 @ 22:00
Nvm
Nibb-itdonderdag 16 mei 2013 @ 23:49
Skupske.
Rave_NLvrijdag 17 mei 2013 @ 06:40
:')