abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107330121
Wij zijn vorige week een van onze slaapkamers gaan behangen. Nu hebben we dat behang 1 x gesausd met latex, maar het behang blijkt los te zitten.

Het behang is de Intervos design glass 1625
De lijm is ook van Intervos
De muren zijn 1 x beton en 1 x een gipswandje

Op die muren heeft bouwbehang gezeten met daarover 1 of 2 lagen ander behang.

We hebben de muren in oktober behangvrij weten te krijgen (veel voeten in de aarde) en tot nu toe hebben we er niets mee gedaan. De kamer is ook niet gebruikt.

Het probleem is dat er luchtbellen onder het behang leken te zitten nadat we gesausd hadden. Nu de saus gedroogd is en we die lucht bellen nogmaals wilden lijmen bleek dat we de banen behang zonder moeite van de muur kunnen trekken.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan?

Overige info: we hebben nog twee muren behangen en hier is niets aan de hand. Deze muren zijn van gipsbeton blokken. Ook de muren die we in oktober behangen hebben met hetzelfde materiaal vertonen geen luchtbellen of loszittende delen, deze muren zijn of beton of gipsbetonblokken.
pi_107340648
te weinig lijm gebruikt? Dat is vaak een probleem met behangen. Je moet eerder meer als minder lijm gebruiken als voorgeschreven. Maar ja: ONS BIEN ZUNNIG!!
gardenqueen,
pi_107340734
of een extreem droge muur, waar je dus meer lijm op moet smeren.
Als je genoeg lijm gebruikt, liever iets meer is mijn motto, overkomt je dat niet!
gardenqueen,
pi_107341074
Zeker met glasvezel behang, eerst 1 laag on laten zuigen in de muur, en dan een dikke laag erop blubberen om het behang tegenaan te plakken.
pi_107351741
Dank voor jullie reacties. Wij hebben ook gedacht aan te weinig lijm, maar dit lijkt ons niet. Volgens de winkel waar we ons behang gekocht hebben hadden we 1 emmer lijm per rol nodig. Inmiddels zijn we met emmer nummer 7 bezig en rol nummer 3. Dat is dus iets meer als 2 emmers per rol.
Dit is volgens de schilder die we gevraagd hebben en de ervaren (hobby) behanger prima en niet te weinig. Ik hoop/denk dat ze gelijk hebben.

We hebben het net weer even bekeken en het lijkt nu, na een tweede keer plakken wel vast te zitten. Hopelijk blijft het zo.
pi_107355872
Het ene behang moet je zelf insmeren, bij het andere behang moet je de muur insmeren.

Is de behanglijm kant en klaar, of moet je die zelf aanmaken?
  zondag 29 januari 2012 @ 12:53:28 #7
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_107356067
heb je de muren eerst voorbehandeld? bij ons hebben ze ook behangklaar opgeleverd maar waren ze zo vriendelijk het met iets glad gestreken waardoor er niets op bleef plakken. Moest eerst van alles en nog wat op voordat er ook maar iets aan bleef zitten
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
  zondag 29 januari 2012 @ 13:13:07 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_107357033
Misschien een domme vraag, maar waarom behangen en dan na een week met latex eroverheen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_107358083
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 15:53 schreef Angelfrouk het volgende:
Wij zijn vorige week een van onze slaapkamers gaan behangen. Nu hebben we dat behang 1 x gesausd met latex, maar het behang blijkt los te zitten.

...

Het probleem is dat er luchtbellen onder het behang leken te zitten nadat we gesausd hadden. Nu de saus gedroogd is ...
Misschien omdat je calvé saus hebt gebruikt ipv remia saus? _O- :D
pi_107362599
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 12:48 schreef BJDD het volgende:
Het ene behang moet je zelf insmeren, bij het andere behang moet je de muur insmeren.

Kant en klaar.
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 12:53 schreef Matty___ het volgende:
heb je de muren eerst voorbehandeld? bij ons hebben ze ook behangklaar opgeleverd maar waren ze zo vriendelijk het met iets glad gestreken waardoor er niets op bleef plakken. Moest eerst van alles en nog wat op voordat er ook maar iets aan bleef zitten
Voorbehandeld niet. We hebben het oude behang verwijderd, alle gaten en gaatjes gevuld, geschuurd en alles goed afgestofd.
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 13:13 schreef Lienekien het volgende:
Misschien een domme vraag, maar waarom behangen en dan na een week met latex eroverheen?
Ik kan je vraag op 2 manieren uitleggen, vandaar de dubbele quote.
Waarom na een week pas? Omdat we eerder geen tijd hadden.
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 13:13 schreef Lienekien het volgende:
Omdat glasweefselbehang altijd geverfd moet worden. Anders ziet het er nog niet uit.
quote:
17s.gif Op zondag 29 januari 2012 13:35 schreef BJDD het volgende:
Misschien omdat je calvé saus hebt gebruikt ipv remia saus? _O- :D
Tsja, misschien had ik pindasaus moeten gebruiken in plaats van mayo?! :N
pi_107369499
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 12:48 schreef BJDD het volgende:

bij glasvezel behang moet je toch altijd de muur insmeren dacht ik?
pi_107370404
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 18:12 schreef Edskimo het volgende:

[..]

Dat hoeft niet, tenminste dat had ik niet gedaan en zat muurvast, maar TS, waren je muren vochtig voor je ging behangen?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_107370931
quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2012 18:45 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Dat hoeft niet, tenminste dat had ik niet gedaan en zat muurvast, maar TS, waren je muren vochtig voor je ging behangen?
Nee, de muren waren mooi droog. Het is hier in huis nooit vochtig.

Wij hebben lijm waarmee je de muren insmeert en dan het behang ertegenaan plakt.

Vandaag het trapgat behangen (je moet toch verder). Eerste baan liet bijna gelijk los, dus nog een keer ingesmeerd. Bij de volgende banen was er niets aan de hand.
Ik begrijp er geen klap meer van.
pi_107371367
Ik zou zoiezo alles 2x insmeren. 1x om in te laten trekken, en 1x om het behang tegen aan te plakken.
pi_107379921
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 januari 2012 15:53 schreef Angelfrouk het volgende:
Het behang is de Intervos design glass 1625
De lijm is ook van Intervos
De muren zijn 1 x beton en 1 x een gipswandje
Ik had niet in de gaten dat het om glasweefsel gaat, ik ken ook niet alle merknamen en types voor glasweefsel en behang.
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 18:12 schreef Edskimo het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op zondag 29 januari 2012 18:45 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Normaal gesproken bij glasweefsel smeer je de muren in, waarna je de glasweefsel plakt.
De binnenkant van de rol is de plakkant, die moet dus tegen/in de lijm.
http://www.behangen-schil(...)ehang-plak-het-zelf/

Over de vraag of je 1x moet lijmen, of 2x moet lijmen.
Bij een sterk zuigende ondergrond kun je het beste 1x voorlijmen, laten drogen, en de volgende dag lijmen en plakken.
1 keer texen ipv voorlijmen volstaat ook.

Texen ( of sauzen voor TS :D )
Glasweefsel behang wat gelijmd is, moet minimaal 24 uur drogen, voordat je het kan texen, dit omdat anders de lijm niet droog is.
pi_107391845
quote:
17s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:59 schreef BJDD het volgende:

[..]

Ik had niet in de gaten dat het om glasweefsel gaat, ik ken ook niet alle merknamen en types voor glasweefsel en behang.
Kan ik me voorstellen, had het ook wat duidelijker moeten vermelden. Sorry daarvoor.
quote:
17s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:59 schreef BJDD het volgende:
[..]

[..]

Normaal gesproken bij glasweefsel smeer je de muren in, waarna je de glasweefsel plakt.
De binnenkant van de rol is de plakkant, die moet dus tegen/in de lijm.
http://www.behangen-schil(...)ehang-plak-het-zelf/

Over de vraag of je 1x moet lijmen, of 2x moet lijmen.
Bij een sterk zuigende ondergrond kun je het beste 1x voorlijmen, laten drogen, en de volgende dag lijmen en plakken.
1 keer texen ipv voorlijmen volstaat ook.

Texen ( of sauzen voor TS :D )
Glasweefsel behang wat gelijmd is, moet minimaal 24 uur drogen, voordat je het kan texen, dit omdat anders de lijm niet droog is.
Plakkant zit tegen de muur, anders wil het helemaal niet.
Is beton een sterk zuigende ondergrond? Volgens de mensen die we gevraagd hebben valt dat wel mee en in de slaapkamer en de woonkamer hebben we dit probleem helemaal niet gehad.

We laten het behang sowieso 24 uur drogen. Meestal zelfs langer.
pi_107392218
beton zuigt meestal wel redelijk, ligt er ook aan of er al eens eerder iets opgesmeerd is.

Als je het insmeert zie je bijna gelijk wel of het erop blijft liggen of dat het erin zuigt.
Een beetje teveel lijm is ook helemaal niet zo heel erg met glasbehang, als je maar goed nastrijkt.
pi_107392879
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 09:05 schreef Edskimo het volgende:
beton zuigt meestal wel redelijk, ligt er ook aan of er al eens eerder iets opgesmeerd is.

Als je het insmeert zie je bijna gelijk wel of het erop blijft liggen of dat het erin zuigt.
Een beetje teveel lijm is ook helemaal niet zo heel erg met glasbehang, als je maar goed nastrijkt.
Er heeft bouwbehang op gezeten:

met daarover 1 of 2 lagen ander behang.

De muren lijken niet veel op te zuigen. Het blijft er mooi op liggen. En we hangen meteen nar het opbrengen van de lijm het behang er tegenaan. Dus het heeft ook niet veel tijd om op te drogen.
pi_107393336
Ik gebruik bij glasweefsel ook altijd
voor het aandrukken en gladstrijken van behang.

Let er wel op, dat je bij behang met relief en structuur niet te hard duwt en het relief en structuur kapot duuwt.
pi_107393742
quote:
14s.gif Op maandag 30 januari 2012 10:00 schreef BJDD het volgende:
Ik gebruik bij glasweefsel ook altijd
[ afbeelding ] voor het aandrukken en gladstrijken van behang.

Let er wel op, dat je bij behang met relief en structuur niet te hard duwt en het relief en structuur kapot duuwt.
Ja, gebruiken we ook. Om het behang aan te duwen en overtollige lijm eronder weg te duwen.
pi_107398909
De winkel adviseert 1 emmer per rol, jullie gebruiken 2 emmers per rol.
Dan kan het natuurlijk ook zijn, dat er teveel lijm per rol is gebruikt, waardoor de lijm nog niet goed gedroogd is...
Andere antwoorden als al zijn gegeven, heb ik niet...
pi_107799540
quote:
14s.gif Op maandag 30 januari 2012 13:36 schreef BJDD het volgende:
De winkel adviseert 1 emmer per rol, jullie gebruiken 2 emmers per rol.
Dan kan het natuurlijk ook zijn, dat er teveel lijm per rol is gebruikt, waardoor de lijm nog niet goed gedroogd is...
Andere antwoorden als al zijn gegeven, heb ik niet...
teveel lijm kan nooit, het komt alleen vaster op de muur te zitten en je krijgt het er bijna niet meer af.
Duurt iets langer voordat het droog is. Ik gebruik ook altijd meer lijm, BETER!!!!
gardenqueen,
pi_107799693
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 18:52 schreef joopenma het volgende:

[..]

teveel lijm kan nooit, het komt alleen vaster op de muur te zitten en je krijgt het er bijna niet meer af.
Duurt iets langer voordat het droog is. Ik gebruik ook altijd meer lijm, BETER!!!!
Broodje aap verhaal.
pi_107799833
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 18:57 schreef Edskimo het volgende:

[..]

Broodje aap verhaal.
ben je in de war met contactlijm? Dat moet zo dun mogelijk aangebracht worden.
gardenqueen,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')