abonnement Unibet Coolblue
pi_107219927
Hallo,

Momenteel ben ik bezig met mijn MBO-4 Elektrotechniek opleiding. Deze heb ik afgerond in Juni.
Daarna ga ik naar het HBO, mijn vervolg opleiding wordt dan ook weer Elektrotechniek. Nu hoor ik van mensen om me heen dat het verschil van niveau echt heel groot is en dat het grootste deel voor de kerst al afhaakt.
Nu wil ik natuurlijk niet dat het bij mij ook gebeurt, dus probeer ik me alvast voor te bereiden op het HBO, doormiddel van een avondopleiding met doorstroom (HBO) wiskunde. Zijn er nog meer manieren om me er op voor te bereiden?

Enige Fokkers hier die zelf de opleiding HBO Elektrotechniek volgen?
Wat zijn volgens jullie de valkuilen?

Alvast bedankt!
heeey
pi_107220155
Het is wel een opleiding vol spanning volgens mij.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  woensdag 25 januari 2012 @ 15:55:28 #3
256666 leeell
I know you're lonely
pi_107220375
quote:
9s.gif Op woensdag 25 januari 2012 15:48 schreef boem-dikkie het volgende:
Het is wel een opleiding vol spanning volgens mij.
flauwwww :')
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_107220833
Ik zou naar een opendag gaan, zijn dan meestal wel wat studenten van die opleiding te vinden en kan je aan hun vragen wat ze moeilijk vinden, moeilijkheidsgraad is namelijk ook wel weer per HBO verschillend :)

[ Bericht 0% gewijzigd door anti_kneus op 25-01-2012 17:54:46 ]
pi_107224330
als jij mbo4 elektrotechniek hebt gehaald, dan zal het voor jouw veel makkelijker zijn dan voor een snotneus die net klaar is met havo/vwo en niet eens weet wat het verschil tussen stroom en spanning is. ik denk dat je niet te veel naar "de rest" moet luisteren en gewoon een opendag moet bezoeken.
pi_107225386
Volgens mijn broer was het een makkelijke en saaie studie :)
  woensdag 25 januari 2012 @ 18:21:04 #7
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_107225818
Er zal vast wel verschil zijn. Als je er echt voor gaat is het zeker wel te doen als je niet op je hoofd gevallen ben. Maar dan moet je er ook wel echt voor gaan.

Ik had het snel gezien bij de HBO bèta's.
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
  woensdag 25 januari 2012 @ 19:03:49 #8
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_107227519
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 17:39 schreef chrisje013 het volgende:
als jij mbo4 elektrotechniek hebt gehaald, dan zal het voor jouw veel makkelijker zijn dan voor een snotneus die net klaar is met havo/vwo en niet eens weet wat het verschil tussen stroom en spanning is.
Dat voordeel (bijv. al kunnen solderen en de basis kennen) ben je na de eerste twee kwartielen weer kwijt. (Verder krijgen havisten/vwo'ers ook gewoon natuurkunde, dus die kennen het verschil wel tussen stroom en spanning.)
Dan kom je er achter dat je toch wel heel weinig op het mbo hebt moeten doen en dat je een achterstand met o.a. wiskunde hebt. En algemener in het oplossen van "problemen/sommen".
Ook een fatsoenlijk verslag maken is voor velen moeilijk. Die achterstand is op zich geen ramp, want je hebt het simpelweg nooit gehad.
Bovendien krijg je als het goed is vakken als Inleiding wiskunde/natuurkunde in het eerste jaar.

Het verschil zit hem dus vooral in het feit dat je er daadwerkelijk serieus mee bezig zal moeten gaan. (En dat je over een bepaald basis denkniveau zal moeten beschikken.)

Dat het merendeel er voor de kerst al mee stopt lijkt me nogal overdreven.
Ik dacht eerder ongeveer een kwart, maar dat zal uiteraard per instroom/hogeschool verschillen.
Daarom is het bij dit soort topics altijd wel handig als je vermeldt op welke hogeschool je Elektrotechniek wil gaan doen.
Het is over het algemeen genomen wel één van de moeilijk(st)e hbo opleidingen.

Maar dit soort vragen kun je het beste stellen tijdens een open dag aan een leerling.

[ Bericht 0% gewijzigd door Thormodo op 25-01-2012 19:27:01 ]
pi_107234108
Ik doe momenteel HBO Elektrotechniek en ik vind het een eitje. Als je alle vakken volgt, alles op tijd inlevert dan haal je de studie met gemak.
pi_107234187
Het is een saaie kutstudie, en zeker wel zowat de lastigste studie op het hbo. Alleen als je elektrotechniek écht interessant vindt en je weet dat je er gemotiveerd aan kan werken, moet je het doen.
pi_107234272
Mijn vriend heeft een jaar elektrotechniek gedaan en volgens hem vallen er in het eerste jaar vrij veel mbo'ers uit. Hij doet nu elektrotechnische installatietechniek en daar vallen ook redelijk wat mbo'ers uit. Het gaat er ook maar net om hoeveel jij er voor wil doen en hoe leuk het vindt.
pi_107235651
Ik ging destijds (1994) ook van mbo naar hbo. Op het hbo voelde elke tentamenperiode veel zwaarder dan de examenperiode mbo. Wel hbo gehaald, maar kostte veel meer moeite dan mbo.
  woensdag 25 januari 2012 @ 22:56:21 #13
323372 DikBoek
Ook lekker met kaas.
pi_107239350
quote:
9s.gif Op woensdag 25 januari 2012 15:48 schreef boem-dikkie het volgende:
Het is wel een opleiding vol spanning volgens mij.
Ik vind het wel vreemd dat ze bij elektrotechniek niet lekker doorstromen.
Maar laten we wel wezen, dat was natuurlijk al lang duidelijk.
pi_107262579
De vraag is niet ofdat het moeilijk is, de vraag is ofdat het voor een bepaald persoon (TS) moeilijk is, daar kan niemand hier een zinnige uitspraak over doen behalve TS zelf.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_107265519
Nou, met ervaringen van voorgangers kan TS wel een beetje inschatten of het hem zwaar gaat vallen. Dat is imho waar het om gaat.
pi_107274100
Hoe kan TS dat inschatten??
TS weet niet hoe intelligent die mensen zijn, hoe goed of slecht hun voorbereidende scholing is geweest, aan welke school zij die HBO-opleiding elektrotechniek volg(d)en enz.
Laat staan dat TS zichzelf kan vergelijken met anderen.
Als TS wat meer informatie over zichzelf zou geven dan valt er misschien nog iets zinnigs te zeggen:
- welke cijfers haalde hij op het VMBO en op het MBO?
- met hoeveel inspanning?
- aan welke MBO-school volgt hij deze opleiding?
- aan welke HBO-school zou hij graag die opleiding willen volgen?

Ik kan zeggen dat het verschil tussen het HBO en het WO voor deze opleiding duidelijk groot is gezien de uitvallers onder mensen die de overstap van 1-HBO naar 1-WO maken en hun verhaal dat ze het niveau niet aankonden.
Ik vermoed dat tussen het MBO en het HBO iets soortgelijks geldt maar ik weet het niet. In ieder geval lijkt het mij lastig voor de mensen die van het MBO komen dat zij op het VMBO nauwelijks wiskunde hebben gehad maar ik weet niet hoeveel wiskunde en welke wiskunde zij op dat MBO hebben gehad en wat ze aan wiskunde krijgen op welke HBO-school. Al mag wiskunde niet echt een struikelblok zijn aangezien zelfs op de TU de hoeveelheid wiskunde en de moeilijkheidsgraad hiervan niet al te hoog is, iedereen die qua intelligentie thuishoort bij zo'n opleiding kan dat wel aan, je hoeft daarvoor echt geen genie te zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 26 januari 2012 @ 22:12:37 #17
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_107276888
Bij mijn jaar was er eigenlijk nauwelijks uitval. De meeste MBO-ers hadden er ook niet zo gek veel moeite mee, misschien wel theoretisch vlak, maar gemiddeld genomen heeft dat niet zo'n enorm groot aandeel. Eigenlijk alleen het eerste jaar en later zoiets als regeltechniek, maar dat is het eigenlijk wel.

Vreemd genoeg was het grote verschil tussen mijzelf als vwo-er tegenover mbo-ers dat ik wist hoe je een verslag moest schrijven. :')
Nuttige vaardigheid, jonguh!
pi_107283272
Hoeveel contacturen per week hadden jullie? Waren jullie vooral bezig met projectjes of kregen jullie het grootste deel van de tijd les?
Welke vakken kregen jullie in het eerste jaar?
Ik merk aan de TU dat de hobbyïsten bij het project in het begin van de opleiding een voordeel hebben maar dat ze voor de theoretische vakken niet beter of slechter presteren.
Analoog zullen de mensen die op het het MBO een paar jaar praktisch hebben gewerkt allicht een voordeel hebben bij projecten op het HBO in vergelijking met de mensen die net van het HAVO of het VWO komen?
De theoretische vakken zijn belangrijk maar ook zonder die theoretische bagage kan je al aardig wat doen en juist het soort projecten waarvoor dat geldt krijg je toch in het begin van de opleiding.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_107283404
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 22:56 schreef DikBoek het volgende:

[..]

Ik vind het wel vreemd dat ze bij elektrotechniek niet lekker doorstromen.
Zal ik er dan ook maar een flauwe kutgrap tegenaangooien:
Het is toch wel een geladen studie.. *wink wink* :')
pi_107284343
Gvd kk memgr studie voor autiatej :')
pi_107616403
Het is nog altijd beter dan informatica, jezus wat een autisten zitten daar :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')