abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107138574
’Kies bewust, kies verstandig, kies eerlijk. Kies geluk’

Bronnie Ware is een Australische vrouw die al jaren werkzaam is als stervensbegeleider van terminale patiënten. Over haar ervaringen tijdens dit zware werk heeft ze onlangs een boek geschreven, waarin ze tot een top vijf levenslessen van stervenden komt.

1. Ik wilde dat ik de moed had gehad om een leven te leiden zoals ik dat wilde, en niet zoals anderen het wilden.
Volgens Bronnie beseffen mensen die zien dat hun leven bijna voorbij is en terugkijken, plots hoeveel onvervulde dromen zij hebben gehad.

2. Ik wilde dat ik niet zo hard gewerkt had.
Vooral mannelijke patiënten die Bronnie verpleegd had, vertelden over dit gevoel van spijt. Ze hebben het opgroeien van hun kinderen gemist en vinden dat ze te weinig tijd met hun partner hebben doorgebracht.

3. Ik wilde dat ik vaker mijn gevoelens had leren te uiten.
Veel mensen onderdrukken hun gevoelens om geen ruzie met anderen te krijgen. Veel ontwikkelde ziekten hielden verband met de bitterheid en wrok die zij droegen als gevolg van het inhouden van hun emoties.

4. Ik wilde dat ik meer contact had gehouden met mijn vrienden.
Vaak zitten mensen zo gevangen in hun eigen leven dat ze daardoor vriendschappen verwaarlozen. Bij het sterven mist iedereen zijn vrienden.

5. Ik wilde dat ik mezelf gelukkiger had laten zijn.
Volgens Bronnie realiseren mensen niet dat geluk een keuze is. Ze blijven vastzitten in oude patronen en gewoonten. Mensen zijn bang voor veranderingen en bedriegen zichzelf door te denken dat ze gelukkig zijn, maar diep in hun hart weten ze dat het niet waar is.

Het leven is een keuze, heeft Bronnie Ware door al deze lessen geleerd: Kies bewust, kies verstandig, kies eerlijk. Kies geluk.

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ervende-mensen.dhtml
pi_107138725
Mooi stuk tekst. Wel iets om over na te denken.
pi_107138733
Ja, klopt toch?
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  maandag 23 januari 2012 @ 14:49:25 #4
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_107138766
Beter dan op je grafsteen laten beitelen: "Had ik maar..."
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_107138775
6. Ik zou willen dat ik vaker op Fok gepost had.
pi_107138800
Mooi, maar ook meteen nogal cliché. Niets mis mee, maar mensen moeten ofwel zelf de bewuste keuze maken om te veranderen of er moet iets radicaals gebeurens. Je kunt dit soort regeltjes 100x lezen, maar de meeste mensen doen er toch niets mee.
I spoke proper England since I was a children.
pi_107138847
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 14:48 schreef Arsenal2012 het volgende:
pi_107138936
7. Ik zou graag nog een laatste naamtopic willen.
  † In Memoriam † maandag 23 januari 2012 @ 14:54:12 #9
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_107138942
Sja, en als je aan deze 5 voldaan had heb je misschien weer andere onvervulde wensen.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  maandag 23 januari 2012 @ 15:04:39 #10
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_107139349
Tja... de angst voor de dood overschaduwt blijkbaar de angst voor verandering die we tijdens ons leven hebben.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_107139559
quote:
Vind je dat echt?
dit is toch wel de grootste open deur intrappen die mogelijk is, deze tekst :P
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_107139630
Iedere keuze heeft voor- en nadelen. Natuurlijk haalt niet iedereen het maximale uit het leven, maar misschien overromantiseren deze mensen een beetje hoe hun leven had kunnen zijn.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_107139691
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2012 15:10 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

Vind je dat echt?
dit is toch wel de grootste open deur intrappen die mogelijk is, deze tekst :P
Ja, ik vind dat. Anders zou ik dat er toch niet inzetten slimpie.
Jij kan het zien als open deuren intrappen. Jij jouw mening, ik de mijne.

Had je na je commentaar op mijn mening nog iets te melden over het topiconderwerp of ga je heerlijk zitten zeiken op anderen? Veel succes ;)
pi_107139706
Tja je wilt allemaal meer en meer....
pi_107139734
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2012 15:14 schreef Arsenal2012 het volgende:

[..]

Had je na je commentaar op mijn mening nog iets te melden over het topiconderwerp of ga je heerlijk zitten zeiken op anderen? Veel succes ;)
Als je dit al zeiken vind, dan wens ik je veel succes in het leven en kan ik me voorstellen dat deze 5 punten voor jou iets zijn om over na te denken :')
  maandag 23 januari 2012 @ 15:15:46 #16
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_107139743
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 14:49 schreef Picchia het volgende:
6. Ik zou willen dat ik vaker op Fok gepost had.
6. Had ik alle uren op fok! maar geinvesteerd in
6.1. relatie
6.2. gezin
6.3. vrienden
6.4. carriere
6.5. sport
6.6. vakantie
6.7. etc. etc
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
pi_107139824
quote:
Absoluut.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  maandag 23 januari 2012 @ 15:19:03 #18
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_107139868
De afdeling open deuren is weer langs geweest
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_107139878
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2012 15:15 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

Als je dit al zeiken vind, dan wens ik je veel succes in het leven en kan ik me voorstellen dat deze 5 punten voor jou iets zijn om over na te denken :')
Hahahaha jij bent echt grappig om mensen met een andere mening te bekritiseren. Trek je volle zalen mee.Bedankt dat je mij succes wenst. Wens ik jou ook. Goh, wist niet dat je ook iets positiefs in je had.

Had je nog iets inhoudelijk te melden over het topiconderwerp? Vast niet he ;)
  maandag 23 januari 2012 @ 15:19:26 #20
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_107139890
Cliché top vijf strikes once again. Deze 'lessen' had ze ook kunnen bedenken toen zij op de wc zat. Ergens heb ik ook het vermoeden dat zij vanuit die positie ook dat boek geschreven heeft.

Sowieso is het beroep van 'stervensbegeleider' (ook in Nederland) nogal vaag en zweverig. Het is ook een bepaald slag mens dat daar een beroep op doet. Dat deze lessen eruit komen is ook niet heel erg opmerkelijk.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_107139954
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2012 15:14 schreef Arsenal2012 het volgende:

[..]

Jeutje, wat een frustratie jochie. Rustig aan... Het is goed om je gevoelens te uiten, maar als er zóveel frustratie in je zit moet je misschien even gaan sporten. Het even uiten :*.

OT. Wel interessant, mooie insteek voor een boek :).
pi_107139961
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2012 15:19 schreef Arsenal2012 het volgende:

[..]

Hahahaha jij bent echt grappig om mensen met een andere mening te bekritiseren. Trek je volle zalen mee.Bedankt dat je mij succes wenst. Wens ik jou ook. Goh, wist niet dat je ook iets positiefs in je had.

chill dude
  maandag 23 januari 2012 @ 15:23:17 #23
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_107140040
Blijkt maar weer hoe groot de sociale druk is gezien de twee belangrijkste punten. mensen 'horen' te leven volgens een vast patroon en probeer daar maar niet van af te wijken want dan krijg je de hoon van alles en iedereen rondom jou, vriend en vijand, over je heen :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_107140041
quote:
1s.gif Op maandag 23 januari 2012 15:19 schreef Arsenal2012 het volgende:

[..]

Gast, ik bekritiseer je helemaal niet ik geef gewoon mijn mening..
Dat die anders is dan de jouwe wil niet meteen zeggen dat dat kritiek is , heb je eigenljijk wel door dat je nou aan het doen bent waar je mij van beticht?

Verder zal ik de discussie verder maar vermijden, word maar eerst een beetje ongevoeliger voor mensen met een andere mening :')
  maandag 23 januari 2012 @ 15:23:59 #25
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_107140063
quote:
15s.gif Op maandag 23 januari 2012 15:19 schreef Ryon het volgende:
Cliché top vijf strikes once again. Deze 'lessen' had ze ook kunnen bedenken toen zij op de wc zat. Ergens heb ik ook het vermoeden dat zij vanuit die positie ook dat boek geschreven heeft.

Sowieso is het beroep van 'stervensbegeleider' (ook in Nederland) nogal vaag en zweverig. Het is ook een bepaald slag mens dat daar een beroep op doet. Dat deze lessen eruit komen is ook niet heel erg opmerkelijk.
Palliatieve zorg onderschatten! :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')