abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107131141
Ik heb een aantal electrabuizen in de muur gelegd, maar komt er achter dat ik op één plek niet diep genoeg kan sleuven om er een normale PVC buis in te plaatsen. Het past wel, maar dan krijg je een kleine bobbel in een spiegelgladde muur en dat vind ik niet echt mooi.

Voor de toekomst is het wel handig toch de mogelijkheid hebben de draden ooit te vernieuwen. Nu wil ik dus eigenlijk op die ene plek een dunnere PVC buis plaatsen. Ik ben inmiddels bij de Gamma, de Karwei en de Praxis geweest, maar nergens hebben ze die dingen. Dat terwijl je ze normaliter vaak tegenkomt.

Is er een speciale naam voor die dingen? Ik kan online namelijk ook niets vinden. Of is er een alternatief waareen trekveer nét doorheen kan?
pi_107131401
2maten

3/4"
5/8"

Installatiepijp / buis

Andere opties ken ik niet
pi_107131527
Estolan > Dat zeggen ze bij de bouwmarkt ook. Maar ze zijn er wel, je ziet ze vaak in moestuinen. De twee uiteindes worden dan in de grond gestoken om een netje over te spannen tegen de vogels. Ze worden ook geleverd bij vuurpijlen, etc.

Andere suggesties zijn overigens ook welkom.
pi_107131852
de grote braag bij mij is waarom je niet diep genoeg kunt sleuven... en anders uithakken lijkt mij..
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_107132039
RanTheMan > Er zit een metalen constructie in die ik, ook geen paar mm, wil aantasten. Waar ik door heen ga is een een gipsplaat die tegen deze muur bevestigd is. Deze is 12.5 mm dik. De buis zou dus kleiner dan dat moeten zijn.
pi_107132144
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 10:38 schreef Estolan het volgende:
2maten

3/4"
5/8"

Installatiepijp / buis

Andere opties ken ik niet
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_107132817
Je bedoelt waarschijnlijk de dunne PVC buis die gebruikt wordt om de bijv. badkamer op de CAP aan te sluiten. Dat is een buis net dik genoeg om een zware ijzeren draad doorheen te laten lopen. De maat weet ik zo snel niet, maar ik denk eigenlijk niet dat je er 3 (of 2) draden in krijgt.

Ze bestaan echter wel.
pi_107133134
R0dLongFella > Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar het klinkt goed :) 1 draad is als het niet anders kan al voldoende, er hoeft dan alleen een schakeldraad door.
pi_107133981
Voor de elektrische installatie zijn de maten 5/8 en 3/4 of tegenwoordig 16 en 19 mm
Voor zwakstroom is er nog 1/2 - 12 mm bij de vakhandel verkrijgbaar

Als je de buis voor 1 draad moet gebruiken is er toch iets fout gegaan met het installeren en maakt het logisch overzicht er echt niet beter op
pi_107134604
Sorry ik weet niet hoe de buizen heten, ik kan ze wel gewoon vinden bij de groothandel.

Zoals exlurker zegt, ik zou het niet doen voor je elek.installatie. Dan zou ik me echt houden aan de voorschriften. Ik denk namelijk dat je een zwarte schakeldraad voor licht bedoeld. Als je dan aan 1 genoeg hebt, dan moet je toch inderdaad even opnieuw nadenken.

Misschien dat de buizen inderdaad zwakstroom buizen zijn, maar ik kon er in ieder geval prima m'n aardkabel doorheen trekken.
pi_107134668
een dikkere stuclaag geen optie ? ^_^
pi_107134672
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 11:04 schreef mikske het volgende:
RanTheMan > Er zit een metalen constructie in die ik, ook geen paar mm, wil aantasten. Waar ik door heen ga is een een gipsplaat die tegen deze muur bevestigd is. Deze is 12.5 mm dik. De buis zou dus kleiner dan dat moeten zijn.
ik snap t nog niet, je hebt een gipsplaat met daarachter een metalen constructie? Heb je niet gewoon een metal stud profiel?

Gipsplaatje dr ff af gat door heen boren keurig leidingkje leggen en klaar
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_107135058
Als het metalstud is, daar zit toch om de x cm een sparing voor leidingen?
pi_107135320
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2012 12:47 schreef Plankje55 het volgende:
Als het metalstud is, daar zit toch om de x cm een sparing voor leidingen?
niet altijd dacht ik
  maandag 23 januari 2012 @ 12:57:41 #15
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_107135336
quote:
2s.gif Op maandag 23 januari 2012 12:33 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

ik snap t nog niet, je hebt een gipsplaat met daarachter een metalen constructie? Heb je niet gewoon een metal stud profiel?

Gipsplaatje dr ff af gat door heen boren keurig leidingkje leggen en klaar
Hier dacht ik ook al aan. Zou ik toch nog eens even goed gaan bekijken hoe of wat.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_107136102
RanTheMan > Het is geen metalstud profieltje maar een solide metalen constructie. Het is niet mijn huis, ik help gewoon een vriendin die van toeten noch blazen weet. Gipsplaat er af en een gat boren zou kunnen, maar dat wil ik liever niet. De muur is namelijk mooi gestucced en geverfd. De hele plaat er af kost een hoop extra tijd. Nu kan ik nét achter de plint in de muur de buis leggen. Als ik een beetje zorgvuldig werk verdwijnt het opgevulde stuk dus achter de plint. Dit is dus met een buis < 12.5 mm, vandaar dat ik deze zoek.
Waarom ik niet zomaar een stuk(je) van het metaal wil halen is simpelweg omdat ik daar geen ervaring mee heb. Ik weet niet wat het is, maar het is volgens mij wel dragend. Ik wil daar geen risico mee lopen.

exlurker > Heb je enig idee hoe ze heten? Wellicht een linkje online of een naam van een verkoper? Eén draad heeft niet de voorkeur vanzelfsprekend, maar als het niet anders kan, is het een mogelijkheid.
pi_107136276
dat is 3/8 buis. weet niet hoeveel mm dat is. maar bij de elektro vakhandel is deze gewoon te krijgen
pi_107141075
Thanks allen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')