abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107074189
Beste forumleden,

Onlangs ben ik betaald over de periode van 01-12-2011 tot 31-12-2011. Het viel me op dat m'n salaris lager uitviel dan verwacht. Na het vragen bij m'n baas, klopt het aangegeven uren aantal wel. Ik zou moeten wachten op m'n loonstrook voor verduidelijking. Dat heb ik nu gedaan en het missende bedrag is nu zichtbaar op de volgende regel:
Loonheffing wit / maand 64,75

Dit is voor het eerst dat deze regel voorkomt in m'n loonstroken en bovenaan is ook aangegeven dat ik gewoon loonheffingskorting heb. Is er iets veranderd zonder mijn medeweten misschien? Wel is het zo dat ik nu 20 ben ipv van 19, maar denk dat dat niet zomaar iets veranderd.

Hieronder mijn loonstrook van de betreffende periode:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_107074371
Achterstallig of zo? Je werkgever of de financiėle afdeling kan je dat niet vertellen?
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 20:05:53 #3
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107075295
Er is in de loop van 2011 al eerder loonheffing ingehouden.
Bij iedere loonstrook wordt alles cumulatief herrekend. Het kan dus zijn dat er op basis van de (jaar)totalen te weinig loonheffing is ingehouden. Ik gok erop dat je in de loop van het jaar in dienst bent gekomen. Klopt dat?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_107077628
Heeft ie zwart gemaakt de datum :)
  zaterdag 21 januari 2012 @ 21:48:00 #5
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107078850
Tsja, ik vraag het niet voor niks. ;)
pi_107079067
Het kan naast fouten (zoals in eerdere posts gemeld) ook te maken hebben met een combi van
- loonsverhoging (leeftijdafhankelijk loon)
- december zal als bediening een maand zijn waarin je meer dan gemiddeld werkt, wat ook al blijkt uit je inkomen wat hoger ligt dan de kleinebanenregeling waarvoor jij in aanmerking komt (375 max voor een 19 jarige, 425 voor een 20 jarige, per maand)

Het is niet onmogelijk dat je in je andere maanden zoweinig verdiend hebt dat er toen van tabelheffing nog geen sprake was, maar doordat je in december meer uren gedraaid hebt, en per uur ook nog eens meer ging verdienen dat het tabelbedrag nu hoger lag dan 0 euro, en je het nu wel op je strookje ziet.
pi_107079191
zonder loonheffingskorting had je 33% over 817,01 mogen aftikken.

waarschijnlijk heb je deze maand meer gewerkt dan normaal, zodat de belasting deze maand hoger is dan de loonheffingskorting, waardoor je een beetje mag afdragen.

overigens is er aan de cumulatieven te zien al eerder loonheffing ingehouden.
elk oordeel heeft z'n nadeel
pi_107079538
Als je kijkt naar de cumulatieven, dan lijkt het erop dat dat volledig loonheffing bijzondere tarief was in het verleden.
Het verschil in cumulatieve loonheffing, en de loonheffing van december bedraagt 46.14, voor 276.64 uur verschil. Dat verschilt niet erg veel met het bijzondere tarief in december (19.97 voor 97.5 uur)
pi_107083793
De inkomstenbelasting voor die je zonder heffingskorting voor de betreffende maand moet betalen is simpelweg hoger dan 1/12 deel van de jaarlijkse loonheffingskorting. Per maand krijg je van de belastingdienst simpelweg nooit meer dan 1/12 deel van de jaarlijkse loonheffingskorting (of 1/13 deel per periode van 4 weken).

Mocht (na aangifte) blijken dat je over het hele jaar nog niet de volledige loonheffingskorting hebt ontvangen, dan krijg je (een deel van) de in andere maanden misgelopen loonheffingskorting alsnog terug. E.e.a. afhankelijk van je jaarinkomen en de reeds verrekende heffingskorting.

Niks vreemds aan. Even wachten op je jaaropgave als je die nog niet hebt ontvangen en dan vrolijk belastingaangifte doen. Dan krijg je waarschijnlijk rond deze zomer nog wat extra "vakantiegeld" van de belastingdienst op je rekening gestort.
pi_107089387
Ik ben nu per 01-08-2011 in dienst en er gibg inderdaad altijd beetje loonheffing eraf. Maar nooit zoveel.
pi_107089403
Staat er nou dat je 374 uur hebt gewerkt?
pi_107089601
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 10:16 schreef Paxcon het volgende:
Staat er nou dat je 374 uur hebt gewerkt?
ja bij cumulatieven ;)
  zondag 22 januari 2012 @ 11:03:02 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107090017
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 10:14 schreef Warrick21 het volgende:
Ik ben nu per 01-08-2011 in dienst en er gibg inderdaad altijd beetje loonheffing eraf. Maar nooit zoveel.
Vandaar dat er dus wel iets aan loonheffing is ingehouden. De heffingskorting wordt tijdsevenredig toegepast. In december is alles cumulatief nog een herrekend en wordt alles rechtgetrokken.

Bij je aangifte inkomstenbelasting kun je de loonheffing terug krijgen als je verder geen inkomen hebt gehad die er voor zorgt dat je in totaal niet meer dan je heffingskortingen hoeft te betalen.
pi_107091177
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 11:03 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Vandaar dat er dus wel iets aan loonheffing is ingehouden. De heffingskorting wordt tijdsevenredig toegepast. In december is alles cumulatief nog een herrekend en wordt alles rechtgetrokken.

Bij je aangifte inkomstenbelasting kun je de loonheffing terug krijgen als je verder geen inkomen hebt gehad die er voor zorgt dat je in totaal niet meer dan je heffingskortingen hoeft te betalen.
Okay, dus als ik het goed begrijp. Je kan per jaar ongeveer ¤2000,- per jaar loonheffingskorting krijgen. Omdat ik niet een volledig jaar in dienst was, maar vanaf 01-08-2011, is mijn maximale loonheffingskorting voor 2011 dan:
¤2000 * (5 / 12) = ¤833,33
(5 van de 12 maanden gewerkt).

Even heel grof genomen. En ik heb in die 5 maanden gewerkt voor ¤2.791,98 belastbaar inkomen.

¤2.791,98 * 0,33 = ¤921,03. In andere woorden, hoger dan het maximaal te genieten loonheffingskorting. Wat ertoe leid dat ik ongeveer ¤90 loonheffing moest afstaan over het gehele jaar. Nou was dit eigenlijk ¤132 over het jaar, maar komt omdat het de korting niet ¤2000 is maar lager.

Heb ik het nou correct of sla ik de plank helemaal mis?
  zondag 22 januari 2012 @ 12:36:47 #15
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_107092073
Over de duim genomen heb je gelijk. Naast de algemene heffingskorting heb je nog de arbeidskorting die er voor zorgt dat je nog minder loonheffing/inkomstenbelasting hoeft te betalen.
Om te zien wat je terug krijgt, kun je de cumulatieven invullen in het aangifteprogramma.
pi_107095213
Om enige onduidelijkheid te voorkomen:
De maximale algemene heffingskorting in de loonbelasting zou 833,33 zijn (5/12e vanwege de tijdsevenredige toepassing), maar in de inkomstenbelasting is de algemene heffingskorting is het ¤ 1987 (cijfer: 2011). Zoals MAW al zei: als je verder geen inkomen hebt gehad zul de de ingehouden loonheffing terug kunnen vragen bij de aangifte IB.
pi_107117018
Dan is alles me bij deze duidelijk. Dank aan iedereen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')