TMD = tempero mandibulaire dysfunctie
ik heb al een hele tijd last van een verhoogde kaakspanning, voornamelijk links, die zich uit in hoofdpijn en pijn in mn kaakspier. Volgens mij is het begonnen in een erg stressvolle periode na een traumatische ervaring. Ik beet erg hard op mijn kaken,en vooral 's nachts.
Ik kreeg van de tandarts een bitje om mijn kaakpositie te verbeteren,maar dat was absoluut geen succes. Ik beet nog harder en ik kreeg last van een erg slechte adem en zweertjes (aften) in mn mond. Na een anderhalve week ben ik daar dus mee gestopt.
Ik merk dat ik vaak mijn tanden op elkaar klem, en ook mn mond soms scheef houdt en dan mn tanden tegen elkaar aan druk.
ik probeer de druk te verminderen door mn tong tussen mn tanden te houden maar dan nog merk ik dat ik mijn kaakspieren aanspan. Als ik mijn tanden op elkaar doe lijkt het net alsof mijn kaakpositie gewijzigd is,omdat mijn ondertanden tegen mijn boventanden komen (de voortanden) en als ik mijn onder kaak wat naar achteren doe, lijkt het of dat een geforceerde positie is,alsof ik mijn onderkaak te ver naar achteren moet doen.
28 februari moet ik sowieso weer naar de tandarts en zal ik het weer aankaarten,maar ik vroeg me af of er hier mensen zijn die hetzelfde hebben en die misschien baat hebben gehad bij een of andere therapie, misschien fysio?