FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Auto: Inruil op handelsbasis. Wat houdt dat in?
Funkymunkeywoensdag 18 januari 2012 @ 13:32
Ik oriënteer me op de aanschaf van een tweedehands auto.
Mijn huidige auto wil ik, indien ik er een beetje een redelijk bedrag voor krijg, dan inruilen.
Nu kom ik de term "Inruil op handelsbasis" regelmatig tegen.
Wat houdt dat precies in?

Ofwel:
Wat is het verschil tussen 'Inruil' en 'Inruil op handelsbasis'?

[ Bericht 14% gewijzigd door Funkymunkey op 18-01-2012 14:33:33 (Herformulering) ]
Rekkiewoensdag 18 januari 2012 @ 13:36
Dat de waarde doorgaans lager ligt dan waar ze hem uiteindelijk voor gaan verkopen.

Een auto heeft een inruilwaarde en een verkoopwaarde.
ZwartmetSuikerwoensdag 18 januari 2012 @ 13:42
Altijd minder dan consumentenprijs maar dan ben je 'm wel sneller kwijt.
mvdejongwoensdag 18 januari 2012 @ 13:51
De prijs die je ervoor bij de handelaar krijgt is lager dan de consumentenprijs, in het verschil met de uiteindelijke prijs waarvoor de handelaar de auto verkoopt zit bijv. verwerkt :
- een stukje de operationele kosten van de handelaar (personeel, terrein, belastingen, verzekeringen, enz);
- de winst van de handelaar;
- het risico van de handelaar (dat de auto niet verkocht wordt, of niet voor voor een winstgevende prijs, de tijd dat de auto bij de handelaar staat).

Je kunt dus mogelijk er meer voor vangen als je hem apart verkoopt, maar de vraag is dan hoeveel, en hoeveel moeite je ervoor moet doen. Daarbij maak je ook kosten omdat je belasting en verzekeringen blijft betalen zolang de auto je eigendom is, en mogelijk uurtjes die je van je werk vrij moet nemen om een potentiele koper te ontvangen.
Funkymunkeywoensdag 18 januari 2012 @ 13:52
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 13:36 schreef Rekkie het volgende:
Dat de waarde doorgaans lager ligt dan waar ze hem uiteindelijk voor gaan verkopen.
Ik dacht dat je altijd minder krijgt dan waarvoor ze hem weer gaan verkopen... :?
Maar ik heb hier dan ook echt helemaal geen ervaring mee.
Rekkiewoensdag 18 januari 2012 @ 14:06
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 13:52 schreef Funkymunkey het volgende:

[..]

Ik dacht dat je altijd minder krijgt dan waarvoor ze hem weer gaan verkopen... :?
Maar ik heb hier dan ook echt helemaal geen ervaring mee.
Ja, dat zeg ik toch?
Funkymunkeywoensdag 18 januari 2012 @ 14:07
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 14:06 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Ja, dat zeg ik toch?
Dan moet ik de vraag herformuleren.
Wat is het verschil tussen
-Inruil
-Inruil op handelsbasis
?
mvdejongwoensdag 18 januari 2012 @ 14:09
Overigens is de meest lucratieve manier om van je oude auto om deze in te ruilen bij de aanschaf van een nieuwe auto bij een dealer, die zijn vaak bereid verlies te pakken op de inruil om maar te verkopen. Maar goed, dan moet je ook accepteren dat je alweer een paarduizend euro armer wordt op het moment dat je je nieuwe aanwinst over de drempel van de dealer rijdt.
Funkymunkeyvrijdag 20 januari 2012 @ 18:43
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 14:09 schreef mvdejong het volgende:
Overigens is de meest lucratieve manier om van je oude auto om deze in te ruilen bij de aanschaf van een nieuwe auto bij een dealer, die zijn vaak bereid verlies te pakken op de inruil om maar te verkopen. Maar goed, dan moet je ook accepteren dat je alweer een paarduizend euro armer wordt op het moment dat je je nieuwe aanwinst over de drempel van de dealer rijdt.
Tja, een nieuwe auto gaat het echt niet worden.
Iemand die het verschil weet tussen Inruil en Inruil-op-handelsbasis?
lipjevrijdag 20 januari 2012 @ 22:07
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 18:43 schreef Funkymunkey het volgende:

[..]

Tja, een nieuwe auto gaat het echt niet worden.
Iemand die het verschil weet tussen Inruil en Inruil-op-handelsbasis?
bij inruil bepaalt de verkoper of ie m zelf gaat verkopen of doorschuift naar de handel,

inruil op handelbasis belt de verkoper een handelaar op en vraagt voor hoeveel ie jouw auto met km stand xxxxxx wil kopen. Dat bedrag is vaak niet meer onderhandelbaar.
Sounddragonvrijdag 20 januari 2012 @ 22:28
Handelsprijs is een prijs waarvan je als verkoper gaat huilen, daar komt het een beetje op neer.

Stel; je auto doet particulier (op MP ofzo) 4000 €, dan zal de handelsprijs ergens rond de 2500 - 3000€ liggen, word je niet blij van.
Dieter_Denglervrijdag 20 januari 2012 @ 22:35
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 14:09 schreef mvdejong het volgende:
Overigens is de meest lucratieve manier om van je oude auto om deze in te ruilen bij de aanschaf van een nieuwe auto bij een dealer, die zijn vaak bereid verlies te pakken op de inruil om maar te verkopen. Maar goed, dan moet je ook accepteren dat je alweer een paarduizend euro armer wordt op het moment dat je je nieuwe aanwinst over de drempel van de dealer rijdt.
Dit is idd wel waar. Kreeg bij de aanschaf van mijn laatste auto 11500 terug voor een auto die volgens de ANWB ongeveer 9000 dealer verkoopprijs was :)
Vervolgens stond hij voor 10450 bij die dealer te koop.

Een andere dealer wilde maar 6000 terug geven.

Beide auto's nieuw gekocht, dus doet altijd pijn op de bankrekening ;)
Funkymunkeyvrijdag 20 januari 2012 @ 22:42
Bedankt! Dat maakt al een hoop duidelijk.
Maar die handelaar stelt dus een prijs vast zonder de auto te zien?
Barcaconiavrijdag 20 januari 2012 @ 23:32
Idd, ze bellen een paar bevriende handelaars met de details van de auto en die doen ongezien een bod. Dit is natuurlijk een voorzichtig bod dus automatisch laag.
H-Dzaterdag 21 januari 2012 @ 00:04
Ja zo'n handelaar gaat echt niet uitgebreid meer kijken. Die weet wel ongev wat ie voor een bepaald type/leeftijd/km-stand krijgt als ie 'm voor export weg doet of doorverkoopt
Ferzaterdag 21 januari 2012 @ 21:25
Als een nieuwe auto of dure tweedehands koopt kan de verkoper er vaak nog een bepaalde korting op geven. Deze korting geeft ie dan in de vorm van een hoge inruil. Zo lijkt het alsof je voor je inruil hetzelfde krijgt als waarvoor zo;n auto aangeboden wordt.

Echter bij sommige auto;s zit geen korting meer op, dus krijg je de echte inkoopprijs van je auto. Dit is dus de prijs die de auto echt waard is. Die zal een stuk lager zijn een normale inruilprijs.

Aangezien mensen graag in de maling genomen worden en zich trots en gerespecteerd voelen als ze een hoge inruilprijs krijgen zit er vaak een enorm verschil tussen inruil en handelsprijs.