Content met mbo-diploma.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:21 schreef zarGon het volgende:
En wat als je je mbo-diploma hebt gehaald? Ga je dan verder studeren of ben je content met een mbo-diploma?
Er is écht een verschil tussen mbo en hbo als je straks aan de bak moet. Met een hbo-papiertje heb je veel meer keus, kom je verder en verdien je meer.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:26 schreef Gemaskerde het volgende:
[..]
Content met mbo-diploma.
Ik wil niet meer terug naar Hbo.
Als HBO al een struikelblok lijkt te zijn qua niveau dan wordt de uni met o.a. statistiek wel een erg lastig verhaal, gok ikquote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:35 schreef zarGon het volgende:
[..]
Er is écht een verschil tussen mbo en hbo als je straks aan de bak moet. Met en hbo-papiertje heb je veel meer keus, kom je verder en verdien je meer.
Ik snap dat je hbo inmiddels niet meer ziet zitten, maar toch wil ik zeggen dat je enorme kansen weggooid. Heb je weleens gedacht aan de uni (na het behalen van je P)? Of werken aan je zwakke punten d.m.v. bijles? Of een andere constructie...
Het is gewoon enorm zonde.
Dit is nou zo'n voorbeeld van een post, waardoor ik destijds weer Hbo ben gaan doen. Telkens als ik op dit onderwerp zoek kom ik dit soort antwoorden tegen, wat mij nogal het gevoel geeft dat als je mbo behaald hebt, je eigenlijk gedoemd ben tot een laag salaris en een tokkiebestaan.. wat volgens maar heel erg gering voorkomt.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:35 schreef zarGon het volgende:
[..]
Er is écht een verschil tussen mbo en hbo als je straks aan de bak moet. Met een hbo-papiertje heb je veel meer keus, kom je verder en verdien je meer.
Ik snap dat je hbo inmiddels niet meer ziet zitten, maar toch wil ik zeggen dat je enorme kansen weggooid. Heb je weleens gedacht aan de uni (na het behalen van je P)? Of werken aan je zwakke punten d.m.v. bijles? Of een andere constructie...
Het is gewoon enorm zonde.
Mijn cijfers voor HAVO? Die waren opzich wel oke, wat zesjes, zevens en een acht. Ware het niet dat ik daar echt hard voor heb moeten leren, in tegen stelling tot medestudenten die beweren(!) geen moeite te hebben gedaan voor HAVO. Weliswaar weet ik dat een gedeelte gewoon loopt te lullen maar aan de andere kant zet het je wel aan het denken.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:38 schreef ejfaar het volgende:
Ik denk dat je gewoon iets harder zou moeten leren op hbo. Het komt niet aanwaaien. Als je voorkennis mist /niet voorbereid bent is het altijd lastiger een docent te volgen.
Natuurlijk niets mis met mbo, maar het is toch zonde na je havo. Heb je daar wel hoge cijfers gehaald?
Hoe het zit met de stufie weet ik ook niet overigens.
Helemaal mee eensquote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:52 schreef Ryon het volgende:
Met alle respect, maar ik heb het vermoeden dat jij je in beide gevallen erg slecht hebt georiënteerd op de studiekeuze.
Natuurlijk is zeventien/achttien een zeer vroege leeftijd om zo'n belangrijke keuze te maken. Maar de bewering dat CMV bewust achter heeft gehouden dat het een studie is waar voornamelijk maatschappelijk bewuste mensen ('extreem links') voor kiezen en uitzicht heeft op een baan binnen het maatschappelijk middenveld ('vrijwilligerswerk') is natuurlijk onzin. Door een keer de opleiding googlen, met afgestudeerden/studenten praten of een dagje mee te lopen had je die kennis al kunnen geven. Naast dat het gewoon algemeen bekend is.
Vervolgens heb je gekozen voor een studie informatica die praktisch de tegenpool is van CMV. Een opleiding die traditioneel veel mensen aantrekt met een bovengemiddelde ervaring en interesse in computers en toebehoren (om de tweakers definitie te gebruiken). Studenten dus die al een uitgebreide voorkennis hebben (vanwege hobby, bijbaan of eerdere mbo opleiding) op dat gebied. Als je van CMV naar informatica overstapt is dat alsof je een andere wereld ingaat, als je degelijke voorkennis had gehad dan was je waarschijnlijk niet op deze verrassing gestuit.
Deze twee uitersten zijn niet de enige opleidingen die aangeboden worden binnen het hbo. Met een degelijke orientatie moet er iets te vinden zijn dat wel bij jouw interesses en kwaliteiten past. Om nu al terug te vallen op mbo onderwijs met een afgerond havo opleiding lijkt mij ook wat voorbarig. Niet alleen blijft je studieschuld van de hbo opleiding dan staan (2 jaar stufi + o.v kaart terugbetalen + lening etc.) je zet jezelf ook nog eens op 0 - 1 achterstand door beneden je niveau te gaan leren. Zeker als je voor een theoretische studie gaat i.p.v puur praktijk onderwijs!
Haha dat heb ik verschillende keren gehoord, dat van die tegenpolen. Daar heb ik ook bewust voor gekozen. Betreffende CMV, geeft ik je gelijk. Echt goed georienteerd heb ik mij daar niet op, zo vlak na de middelbare school. Informatica heb ik mij echter wel op georienteerd. Veel studenten geraadpleegd,opendag bezocht, gebeld met HvA zelf etc. Ik heb ook wel interesse in computers en programmeren, maar dit niveau is voor mij te hoog. Er zijn zat mensen die verder ook weinig voorkennis hebben op dit gebied maar meerdere hebben het wel gehaald, terwijl ik nog steeds achterloop.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:52 schreef Ryon het volgende:
Met alle respect, maar ik heb het vermoeden dat jij je in beide gevallen erg slecht hebt georiënteerd op de studiekeuze.
Natuurlijk is zeventien/achttien een zeer vroege leeftijd om zo'n belangrijke keuze te maken. Maar de bewering dat CMV bewust achter heeft gehouden dat het een studie is waar voornamelijk maatschappelijk bewuste mensen ('extreem links') voor kiezen en uitzicht heeft op een baan binnen het maatschappelijk middenveld ('vrijwilligerswerk') is natuurlijk onzin. Door een keer de opleiding googlen, met afgestudeerden/studenten praten of een dagje mee te lopen had je die kennis al kunnen geven. Naast dat het gewoon algemeen bekend is.
Vervolgens heb je gekozen voor een studie informatica die praktisch de tegenpool is van CMV. Een opleiding die traditioneel veel mensen aantrekt met een bovengemiddelde ervaring en interesse in computers en toebehoren (om de tweakers definitie te gebruiken). Studenten dus die al een uitgebreide voorkennis hebben (vanwege hobby, bijbaan of eerdere mbo opleiding) op dat gebied. Als je van CMV naar informatica overstapt is dat alsof je een andere wereld ingaat, als je degelijke voorkennis had gehad dan was je waarschijnlijk niet op deze verrassing gestuit.
Deze twee uitersten zijn niet de enige opleidingen die aangeboden worden binnen het hbo. Met een degelijke orientatie moet er iets te vinden zijn dat wel bij jouw interesses en kwaliteiten past. Om nu al terug te vallen op mbo onderwijs met een afgerond havo opleiding lijkt mij ook wat voorbarig. Niet alleen blijft je studieschuld van de hbo opleiding dan staan (2 jaar stufi + o.v kaart terugbetalen + lening etc.) je zet jezelf ook nog eens op 0 - 1 achterstand door beneden je niveau te gaan leren. Zeker als je voor een theoretische studie gaat i.p.v puur praktijk onderwijs!
O ok. Persoonlijk had ik op de havo hogere cijfers zonder m'n examens te leren. Ik weet dat iedereen het zegt omdat het stoer klinkt, en de meesten toch wel leerden, maar ik heb echt geen examens geleerd. Doe nu ook hbo en moet nu wel leren. Havo en hbo zit best veel niveauverschil in vind ik.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:54 schreef Gemaskerde het volgende:
[..]
Mijn cijfers voor HAVO? Die waren opzich wel oke, wat zesjes, zevens en een acht. Ware het niet dat ik daar echt hard voor heb moeten leren, in tegen stelling tot medestudenten die beweren(!) geen moeite te hebben gedaan voor HAVO. Weliswaar weet ik dat een gedeelte gewoon loopt te lullen maar aan de andere kant zet het je wel aan het denken.
Ik kom niet helemaal overeen met het denkniveau van mijn medestudenten.
Het is ook mede die belachelijke lesstof die je op Hbo te leren krijg, PROF, SLB etc. feedback, roos van leary. Allemaal zooi waar ik totaal geen interesse hebt. Ik heb gehoord dat zulke onderwerpen niet op het Mbo gegeven worden.
Bedrijfseconomie bevat ECHT weinig wiskunde.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:00 schreef Gemaskerde het volgende:
Betreffende de andere Hbo opleidingen, er is weinig dat mij aanspreekt en er valt ook een groot deel af door de keuze voor HAVO met profiel C&M destijds. Het zijn veel al sociale studies waar ik dan de keuze uit moet maken. Dan zijn er uiteraard nog studies als bedrijfseconomie etc., maar 1 ding weet ik daar nu al van. Net als hier zal daar wiskunde etc. ook een groot struikelblok worden.
Het is geen hel, maar als je beter kan is het zonde. Mijn gevoel zegt dat diploma's minder waard worden. Vroeger was mbo een heel goed diploma. Nu verwacht men voor elk klotebaantje al mbo. Over 20 jaar verwacht men voor elk klotebaantje misschien wel hbo, en dan is mbo dus onder de maat.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:01 schreef Gemaskerde het volgende:
Maar zo slecht is mbo niv. 4 nou toch ook niet? Het lijkt echt een hel als ik het hier lees, terwijl ik meerdere collega's heb die dat niveau doen en allemaal hebben hun het naar hen zin. Heeft echt iedereen die goed geld verdiend op een leuke manier, Hbo gedaan?
Datzelfde verhaal kreeg ik over wiskunde. Of nja dat de hele opleiding makkelijk zou zijn. Nou ik zie het, ik loop tegen alles aan waar tegen aan te lopen is bij wijze van spreken.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:01 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Bedrijfseconomie bevat ECHT weinig wiskunde.
Ik zeg niet dat het bedrijfseconomie makkelijk is. Het bevat eigenlijk geen wiskunde. Hooguit wat simpele rekensommetjes.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:03 schreef Gemaskerde het volgende:
[..]
Datzelfde verhaal kreeg ik over wiskunde. Of nja dat de hele opleiding makkelijk zou zijn. Nou ik zie het, ik loop tegen alles aan waar tegen aan te lopen is bij wijze van spreken.
Natuurlijk sterf je niet eenzaam en ongelukkig met een mbo niv. 4 opleiding. Maar de tendens binnen de Nederlandse arbeidsmarkt is wel dat het hebben van een hbo diploma belangrijker wordt. Door bijvoorbeeld te gaan voor een opleiding te gaan die zowel op mbo 4 als hbo aangeboden wordt heb je een - kennis - achterstand als je dan voor de mbo 4 variant gaat. Stiekem is mbo 4 ook ingesteld om als opstapje te dienen voor hbo opleidingen. Een opstapje dat jij met je havo diploma niet nodig hebt.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:01 schreef Gemaskerde het volgende:
Maar zo slecht is mbo niv. 4 nou toch ook niet? Het lijkt echt een hel als ik het hier lees, terwijl ik meerdere collega's heb die dat niveau doen en allemaal hebben hun het naar hen zin. Heeft echt iedereen die goed geld verdiend op een leuke manier, Hbo gedaan?
Ik weet natuurlijk ook niet precies hoe goed je georiënteerd hebt op de informatica opleiding. Maar wat ik wel weet is dat daar meer gevraag wordt dan de standaard <php? 'hello world'> oid stuff. Als je geen degelijke wiskundige basis hebt gehad op de middelbare school dan heb je al een achterstand en als je geen aanleg hebt (enkel interesse) voor bijv. programmeren dan kan de opleiding al snel te zwaar zijn.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:57 schreef Gemaskerde het volgende:
[..]
Haha dat heb ik verschillende keren gehoord, dat van die tegenpolen. Daar heb ik ook bewust voor gekozen. Betreffende CMV, geeft ik je gelijk. Echt goed georienteerd heb ik mij daar niet op, zo vlak na de middelbare school. Informatica heb ik mij echter wel op georienteerd. Veel studenten geraadpleegd,opendag bezocht, gebeld met HvA zelf etc. Ik heb ook wel interesse in computers en programmeren, maar dit niveau is voor mij te hoog. Er zijn zat mensen die verder ook weinig voorkennis hebben op dit gebied maar meerdere hebben het wel gehaald, terwijl ik nog steeds achterloop.
Ik kan me voorstellen dat je het veel vaker hebt gehoord. Je bent niet gedoemd tot een laag salaris, maar je begint in ieder geval met een lager salaris. Het ligt allemaal aan jou, je inzet en je houding. Je maakt het jezelf echt vele malen gemakkelijker met een hbo-diploma, maar je kunt natuurlijk ook werk vinden wanneer je eenmaal je mbo-papiertje hebt. Kijk maar eens naar vacatures en dergelijke, er is veel meer vraag naar een hbo- en wo-denkniveau.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:51 schreef Gemaskerde het volgende:
[..]
Dit is nou zo'n voorbeeld van een post, waardoor ik destijds weer Hbo ben gaan doen. Telkens als ik op dit onderwerp zoek kom ik dit soort antwoorden tegen, wat mij nogal het gevoel geeft dat als je mbo behaald hebt, je eigenlijk gedoemd ben tot een laag salaris en een tokkiebestaan.. wat volgens maar heel erg gering voorkomt.
Ik begon op het hbo destijds ook met de opleiding Informatica, maar kwam er ook achter dat ik het niveau van programmeren niet kon bijbenen. Hierna ben ik geswitcht naar Bedrijfskundige Informatica (minder programmeren, meer business). En dat ging mij veel gemakkelijker af, ik hoefde namelijk niet meer te programmeren. Misschien is BI ook wat voor jou, kijk er eens naar zou ik zeggen. (Het was destijds ook nog eens handig voor mij om van I naar BI te switchen, omdat er een aantal vakken overeenkwamen in die eerste zes maanden waardoor ik vrijstelling kreeg voor een aantal vakken.)quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:57 schreef Gemaskerde het volgende:
[..]
Ik heb ook wel interesse in computers en programmeren, maar dit niveau is voor mij te hoog. Er zijn zat mensen die verder ook weinig voorkennis hebben op dit gebied maar meerdere hebben het wel gehaald, terwijl ik nog steeds achterloop.
Weet jij hoe zwaar bedrijfseconomie is in vergelijking met andere hbo opleidingen eigenlijk?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:08 schreef Ryon het volgende:
Dat betekent nog steeds niet dat hbo niveau niet bij jou past. Bedrijfseconomie is bijvoorbeeld op wiskundig aspect relatief licht, terwijl het een studie is waarbij je diverse mogelijkheden bij hebt.
Ik ken een jongen redelijk goed die het studeert/als cursus volgt/whatever. Als de zwaarte bepaald wordt door de hoeveelheid wiskunde (ook wel: sommen maken) dan is het een relatief zware opleiding in vergelijking met gelijksoortige economische studies als MER, CE of trade management Asia, waar de nadruk meer ligt op het ontwikkelen van management en communicatieve competenties. Maar bij TMA wordt bijvoorbeeld weer een zekere vaardigheid in exotische talen verwacht (en in gymnastiek, althans in Amsterdamquote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:11 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Weet jij hoe zwaar bedrijfseconomie is in vergelijking met andere hbo opleidingen eigenlijk?
Ga gewoon een tijdje constant blokken. Desnoods in een vakantie. Boeiend als een ander dat niet doet, als jij het maar haalt. Je zal denk ik gewoon iets meer moeten doen. Als je het eenmaal beter snapt zal je merken dat het ook steeds leuker wordt!quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:24 schreef Gemaskerde het volgende:
Damn hoevaak kom ik nog in dezelfde klote studiesituatie.
Irritant dat constant moeten afwegen van Mbo / Hbo.
Ik snap dat Hbo veel voordelen heeft betreffende vacatures, loon etc.
Er zijn inderdaad onderdelen mij redelijk makkelijk afgaan maar ook echt van die onderdelen waar ik hopeloos van wordt, terwijl ik redelijk wat doorzettingsvermogen heb.
Wellicht zou ik dit jaar met wat moeite kunnen halen maar het is gewoon te voorspellen dat ik 1 van de komende zwaar vast ga komen te zitten met het programmeren. Plus het feit dat je BSK Nederlands, BSK Engels, Programming Principles en BSK Wiskunde geheel afgesloten moet hebben wil je je propedeuse uberhaupt halen. Van al deze onderdelen heb ik nog niks gehaald. Ze zijn allemaal ook echt te halen hoor, daar niet van. Maar het niveau neemt steeds meer toe, ik ben bang dat ik dat niet ga kunnen bijbenen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |