een auto met schakel flipper aan de stuur.quote:Op maandag 16 januari 2012 19:02 schreef Dennis101 het volgende:
Een semi-automaat met een koppelingspedaal? Wat voor auto is dat dan? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Dan zit er geen koppelingspedaal meer.quote:Op maandag 16 januari 2012 19:04 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
een auto met schakel flipper aan de stuur.
Een auto waarmee je zowel mbv de koppeling kunt schakelen als automatisch? En dan een deel ervan laten verwijderen? Zou het niet doen en gewoon een automaat kopen.quote:Op maandag 16 januari 2012 19:00 schreef EmielVisser het volgende:
Mensen,
Ik heb door mijn handicap een aantal beperkingen op mijn rijbewijs categorie B (78,10,40). Nu zou ik een semi-automaat willen kopen. Volgens mijn rijbewijs mag ik hier denk ik niet in rijden? Mag het wel als ik het koppelingspedaal laat verwijderen?
Nogmaals de vraag, in welke met een semi-automaat zit er dan een koppelingspedaal? Een semi-automaat valt naar mijn weten alleen te bedienen met flippers achter het stuur of met tikjes tegen de pook (of dus gewoon automatisch) en is er geen koppelingspedaal aanwezig.quote:Op maandag 16 januari 2012 19:54 schreef EmielVisser het volgende:
Dank voor de antwoorden tot dusver. Ik ben alleen helaas nog niet veel wijzer geworden.
Mijn vraag is dus als ik een semi-automaat heb en daar het koppelingspedaal laat verwijderen (geen flippers, zit gewoon linksonder het pedaal) zou ik er dan in mogen rijden?
welk merk/model heeft zo'n pedaal dan?quote:Op maandag 16 januari 2012 19:54 schreef EmielVisser het volgende:
Dank voor de antwoorden tot dusver. Ik ben alleen helaas nog niet veel wijzer geworden.
Mijn vraag is dus als ik een semi-automaat heb en daar het koppelingspedaal laat verwijderen (geen flippers, zit gewoon linksonder het pedaal) zou ik er dan in mogen rijden?
Ook ik ben nog nooit een semi-automaat tegengekomen met een koppelingspedaal. Dat bestaat toch helemaal niet.quote:Op maandag 16 januari 2012 19:54 schreef EmielVisser het volgende:
En ik altijd maar denken dat halfautomaten precies andersom werken: wel schakelen maar niet koppelen. En dan niet alleen die met de flippers maar ook de wat oudere. Maar ik ben nu toch nieuwsgierig, kent iemand een voorbeeld van een auto zoals die hierboven genoemd wordt?quote:Op maandag 16 januari 2012 20:07 schreef Edskimo het volgende:
Rijbewijs B met code 78
Heeft u een rijbewijs B met code 78, dan mag u alleen rijden in een auto met automatische schakeling, dus zonder koppelingspedaal. Deze regeling geldt als u op of na 30 september 2008 uw rijbewijs heeft gehaald.
Heeft u voor 30 september 2008 uw rijbewijs met code 78 gehaald, dan mag u rijden in een auto met een automatische koppeling of een automatische gangwissel. Dit betekent dat er:
geen koppelingspedaal in het voertuig aanwezig is; of
een koppelingspedaal aanwezig is, maar u niet hoeft te schakelen. De gangwissel gebeurt alleen door de koppeling in te drukken. Dit zijn meestal zogenaamde halfautomaten.
Heeft u code 78 in uw rijbewijs staan en wilt u overstappen op een auto met versnelling, dan moet u opnieuw rijexamen doen.
Bron: http://www.rijksoverheid.(...)automaat-rijden.html
Dank, betekend dit dus ook dat als er alleen flippers aanwezig zijn of de koppelingspedaal verwijderd hebt dat ik er nog steeds niet in mag rijden of juist wel?quote:Op maandag 16 januari 2012 20:07 schreef Edskimo het volgende:
Rijbewijs B met code 78
Heeft u een rijbewijs B met code 78, dan mag u alleen rijden in een auto met automatische schakeling, dus zonder koppelingspedaal. Deze regeling geldt als u op of na 30 september 2008 uw rijbewijs heeft gehaald.
Heeft u voor 30 september 2008 uw rijbewijs met code 78 gehaald, dan mag u rijden in een auto met een automatische koppeling of een automatische gangwissel. Dit betekent dat er:
geen koppelingspedaal in het voertuig aanwezig is; of
een koppelingspedaal aanwezig is, maar u niet hoeft te schakelen. De gangwissel gebeurt alleen door de koppeling in te drukken. Dit zijn meestal zogenaamde halfautomaten.
Heeft u code 78 in uw rijbewijs staan en wilt u overstappen op een auto met versnelling, dan moet u opnieuw rijexamen doen.
Bron: http://www.rijksoverheid.(...)automaat-rijden.html
Mag een vrachtauto ook?quote:Op maandag 16 januari 2012 20:21 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
En ik altijd maar denken dat halfautomaten precies andersom werken: wel schakelen maar niet koppelen. En dan niet alleen die met de flippers maar ook de wat oudere. Maar ik ben nu toch nieuwsgierig, kent iemand een voorbeeld van een auto zoals die hierboven genoemd wordt?
In 2010 heb ik mijn rijbewijs behaald.quote:Op maandag 16 januari 2012 20:42 schreef Edskimo het volgende:
Dat ligt eraan wanneer jij je rijbewijs hebehaald.
http://home.tiscali.nl/t053978/transm.htmlquote:Op maandag 16 januari 2012 20:21 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
En ik altijd maar denken dat halfautomaten precies andersom werken: wel schakelen maar niet koppelen. En dan niet alleen die met de flippers maar ook de wat oudere. Maar ik ben nu toch nieuwsgierig, kent iemand een voorbeeld van een auto zoals die hierboven genoemd wordt?
flippers kunnen NIET verwijdert worden, de ECU van de versnellingbak weigert dan elke dienstquote:Op maandag 16 januari 2012 21:31 schreef EmielVisser het volgende:
Ik wil nog een toevoeging weten op mijn post: Mag ik uberhoud wel met een code 10 op mijn rijbewijs een semi-automaat besturen? Of moet ik dan de flippers uit de auto laten verwijderen?
dude, je geeft echt mega selectief antwoord op vragen van mensen, je geeft niet aan over welke auto je het nu eigenlijk hebt aangezien niemand hier van de half automaat heeft gehoord, je geeft niet aan wat je nu eigenlijk niet mag (Zie code 40 en 10). zo kan niemand je toch helpen?quote:Op maandag 16 januari 2012 22:12 schreef EmielVisser het volgende:
Dat dacht ik ook, alleen onderstaande link staat weer dat het wel mag.
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,4140732,4140760
Erg veel onduidelijkheid. Ik denk dat ik morgen maar eens het CBR ga bellen want wordt niet echt duidelijk bij mij of het wel of niet mag met mijn codes?
Dit inderdaad. TS, kun je niet gewoon even een link plaatsen of zo van een auto die je op het oog hebt?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 07:40 schreef freak1 het volgende:
[..]
dude, je geeft echt mega selectief antwoord op vragen van mensen, je geeft niet aan over welke auto je het nu eigenlijk hebt aangezien niemand hier van de half automaat heeft gehoord, je geeft niet aan wat je nu eigenlijk niet mag (Zie code 40 en 10). zo kan niemand je toch helpen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |