quote:Fietsstoeltjes, algemeen
Wanneer te gebruiken:
als het kind zelfstandig rechtop kan zitten (na 6 à 12 maanden).
Koop- en montage-advies:
monteer het stoeltje volgens de gebruiksaanwijzing.
Wel doen:
zet het kind altijd vast met de veiligheidsgordels;
gebruik desgewenst een fietshelm, om ernstig hoofdletsel te voorkomen.
Niet doen:
maak in het begin geen lange tochten. Dat wil zeggen: niet langer dan de tijd die het kind los op de grond kan zitten;
zet de fiets niet neer met het kind nog in het stoeltje.
Bij zowel Jan als Geert mochten ze van de fysiotherapeut de tijd die ze zelf konden blijven zitten, mee in een zitje voorop. Het uit zichzelf gaan zitten was niet expliciet nodig, als ze maar konden blijven zitten zonder steun,quote:Op woensdag 11 januari 2012 14:51 schreef Keshet het volgende:
Kan ze al zelfstandig gaan zitten en blijven zitten? Dat is namelijk een criterium voor veilig vervoer in een fietsstoeltje.
Maar dan zou ze ook als een zoutzakje in de kinderstoel moeten zitten en in de wandelwagen en dat is niet het geval, in tegendeel. Ze zit ook goed rechtop en kan zonder om te vallen om haar heen kijken etc. Dus wat betreft het zitten zie ik geen probleem, dat doet ze gewoon heel goed.quote:Op woensdag 11 januari 2012 14:55 schreef Keshet het volgende:
Yup. Als ze dat niet kan zit ze als een zoutzakje in een fietsstoeltje en dat is gewoon niet veilig.
Sorry!
Dat is een goede tip, absoluut. En 6 maanden is nog vrij jong, maar ze is wat dat betreft al vlug met zitten ook al. Om ons heen nog wat kleintje in die leeftijd, geen van allen die al zelfstandig kan zitten spelen. Het is moeilijk vergelijken voor ons verder, maar ze is vanaf het begin al snel sterker geworden in haar spieren. Haar hoofd kon ze met drie maanden op haar buik liggen al goed en lang omhoog houden. En haar benen wil ze al 2 maanden erg graag gebruiken.quote:Op woensdag 11 januari 2012 15:01 schreef Leandra het volgende:
Hou je ook even rekening met de krachten die haar nekje te verwerken krijgt tijdens het fietsen, het hobbelt allemaal nogal en het hoofdje is nog relatief zwaar, dus het nekje moet wel heel sterk zijn om dat met 6 maanden aan te kunnen.
Dat wist ik niet! Moet ik ook zeggen dat wij zo'n 2,5 jaar geleden van mijn ouders een Bobike stoeltje hebben gekregen en er dus ook verder niet naar hebben gekekenquote:
Ja, zo'n mini-slotje past er idd prima door, maar eigenlijk vind ik het een beetje triest dat het nu nog op precies dezelfde manier moet als 20 jaar geleden, en dat ze daar niet wat anders voor verzonnen hebben, want iemand (een kleuter ofzo) zal die borgpen er maar uithalen en je hebt het niet door als je gaat fietsen....quote:Op woensdag 11 januari 2012 15:46 schreef Sugarsnap het volgende:
Slotje zit er idd niet standaard bij, maar wel een borgpen en door dat gaatje past ook mooi een slotje
Maar ik meende het serieus, zeker als je met zo'n kleintje wilt gaan fietsen; zet een doosje met glaswerk in het fietsstoeltje en doe dan eens een rondje in de buurt, zodat je werkelijk een idee hebt wat dat kleine lijfje te verduren heeft als het in dat stoeltje zit, want het gaat allemaal een stuk sneller dan in een wandelwagen hè, en die veert meestal ook nog vrij aardig.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |