Wat brengt de toekomst voor Frits Hessing?
Het faillissement van autodealer en -importeur Hessing houdt de gemoederen flink bezig. Crediteuren lijken te kunnen fluiten naar hun centen, klanten krijgen hun auto´s niet meer, werknemers zitten gefrustreerd thuis en Frits zelf, die is in onderhandeling met potentiele overnamekandidaten. Quote deed een belrondje om de stemming te peilen. 'Het is gewoon triest wat er met hem is gebeurd, al is het natuurlijk wel zijn eigen schuld.'
![frits_hessing_evert_louwman_wil_mijn_bedrijf_hebben_medium.jpg]()
De tweede failliete Frits
Afgelopen week stortte het imperium van Frits Hessing met donderend geraas ineen. Hessings bedrijf, de 'vissenkom' langs de A2, was de officiële importeur van automerken Bentley, Bugatti, Lamborghini, Maserati en Rolls-Royce. De verkoop liep decennia lang uitermate goed, waardoor Quote Hessing op zijn hoogtijdagen hem een slordige ¤15 miljoen toedichtte. Dat is weliswaar tientallen miljoenen te weinig om de lijst der lijsten te halen, maar toch geen slecht resultaat voor een autoboer uit De Bilt.
In de afgelopen paar maanden werd echter duidelijk dat er van alles mis was bij Hessing. Bekend was al dat luxe auto's minder snel over de toonbank gaan in tijden van crisis. Maar Frits had zichzelf opgezadeld met een extra probleem: het prestigieuze project Park Bloeyendael. Deze omheinde villawijk moest, met huizen zo duur als ¤4 miljoen, de opgelopen schade in de autobranche goed zien te maken. Maar helaas, de vastgoedcrisis bevond zich inmiddels ook op een dieptepunt, met als gevolg dat er niet of nauwelijks interesse werd getoond in de gated community.
Vele media schreven dat Park Bloeyendael uiteindelijk Hessing de kop heeft gekost. Maar uit nadere bestudering van de cijfers blijkt dit incorrect. Hessing stond persoonlijk voor een kleine ¤8 miljoen in het rood door leningen bij SNS Bank en FGH bank. Uit zijn financiële administratie blijkt dat Hessing tussen 2006 en 2009 ¤17 miljoen in zijn autobedrijf heeft gepompt, enkel en alleen om de hut draaiende te houden. De lening van SNS Bank had een waarde van ¤28,5 miljoen, waarvan ruim - daar is 'ie weer - ¤17 miljoen is opgenomen.
Dat geld was bedoeld voor Park Bloeyendael, maar is dus in de 'vissenkom' gestopt.
Dat verhaal erkent Bert Verwelius (Quote 500 nr. 155, ¤195 miljoen), de beoogde bouwer van de rijkenenclave, tegenover Quote. 'Er staat wel overal dat Bloeyendael Hessing de kop gekost heeft, maar dat is dus niet waar. Ik zou zeggen: rijd een keer langs het terrein. Er staat nog helemaal niks! [Quote reed op donderdagmiddag direct maar even langs het stuk grond en, inderdaad, er staat niks] Als er geld in is gestoken dan zie ik het niet. Tja, ik kan ook niet bepalen wat Frits Hessing met zijn geld doet.' De deconfiture van de autoverkoper betekent overigens zeker niet het einde van Park Bloeyendael. 'De status van het project blijft ongewijzigd. We gaan gewoon verder, al zullen er wellicht wat herontwikkelingen moeten worden doorgevoerd. Maar als u mij kan vertellen wanneer de eerste schop in de grond gaat dan kunt u heel veel geld verdienen!'
Het probleem zit hem dus bij de auto´s. De verkoop liep een tijdje minder, iets wat wellicht ook te maken heeft met een de lange lijst van ontevreden klanten. Bioscoopondernemer Joop Punt (Quote 500 nr. 254, ¤115 miljoen) had al geruime tijd een - op zijn zachtst gezegd - meningsverschil met Hessing. Hij was bijzonder ontevreden over het rijkarakter van zijn Bentley Mulsanne en had de auto eigenlijk teruggegeven. ‘Ik heb hem uiteindelijk toch maar weer opgehaald, want ik hoorde over de problemen van het bedrijf. Als die auto in de failliete boedel terecht was gekomen had ik wel een vordering gehad, maar dan krijg je misschien nog maar 10% van de waarde terug,’ vertelt hij daags na het faillissement. ‘Over de service van Hessing ben ik nog steeds boos, ik heb geen zin om zo slecht behandeld te worden. Het verbaasde me ook dat er vanuit Bentley ook niks aan gedaan werd, dat reageerde ook helemaal niet.’
Ook Quote 500-lid Wim Zegwaard (Quote 500 nr. 281, ¤105 miljoen) besloot in allerijl zijn Bugatti Veyron in de laatste week van 2011 op te pikken bij Hessing. De auto had nog geen kentekenplaten, waardoor het na een faillissement lastig zou worden om te bewijzen wie nou de eigenaar is. Dat probleem is, gelukkig voor Zegwaard, voorkomen. Minder goed liep het af met vastgoedmiljonair Arie van Erkel. Hij had ook al langer een geschil met Hessing aangaande een Rolls-Royce Ghost die hij eigenlijk niet wilde hebben. De rechtbank besloot dat er wel degelijk een koopovereenkomst was gesloten en dus werd Van Erkel ongewild een dikke drie ton lichter gemaakt. Maar met het faillissement is er van de levering ook geen sprake meer. Met de kans op een op een doorstart heeft hij wel weer 'een beetje hoop' dat hij wellicht nog iets van zijn geld terug ziet, al dan niet in de vorm van de auto.
Een doorstart is dan ook het enige sprankje hoop dat er nog aan de horizon gloort voor Hessing. Maar wat er precies gaat gebeuren met de importeurschappen is nog niet duidelijk. Mark Loojenga van BMW Nederland meldt dat nog niet bekend is of BMW nu Rolls-Royce gaat importeren. En Bentley meldde dat klanten en geïnteresseerden zich nu kunnen wenden tot de dealers in België, Luxemburg of Düsseldorf, maar dat er in Nederland momenteel geen officiële vertegenwoordiger is.
De grootste geïnteresseerde partij is de Stern Groep. Topman Henk van der Kwast bevestigt tegen Quote dat hij een complete doorstart wil maken met Hessing. 'Dat betekent in de huidige vorm op de huidige plaats, inclusief alle merken. Het bedrijf is als een vliegtuig dat nog aan het rollen is op de startbaan. Als het stil zou staan dan zou er sprake zijn van een herstart, maar dat is hier niet het geval.' Van der Kwast denkt dat hij een goede kans maakt om de overname te doen slagen. 'Wij hebben een rimpelloze oplossing die ook goed is voor de werkgelegenheid. We proberen daarbij ook wat te regelen voor alle gedupeerden die nu hun geld kwijt zijn. Maar ja, als er iemand komt met een plan voor een megadiscotheek, dan weet je nooit wat er kan gebeuren.' Op de vraag of hij ¤8 miljoen, de aanschafwaarde van de 'vissenkom', zou overhebben voor de overname is Van der Kwast duidelijk: 'Nee, dat niet. Maar ik ga geen bedragen nomen, dat is in deze fase niet handig.'
Als Van der Kwast erin slaagt om met Stern de doorstart rond te krijgen dan is er wellicht ook nog plaats voor Hessing zelf. 'Of we de naam zullen behouden voor de zaak weet ik niet, maar Frits kan een ambassadeursrol gaan vervullen. Daar praten we nu met hem over. Het is gewoon triest wat er met hem is gebeurd, al is het natuurlijk wel zijn eigen schuld.' De verwachting is dat er binnen twee weken meer duidelijk zal worden over de toekomst van Hessing.
http://www.quotenet.nl/bi(...)er-frits-hessing.php