Welkom!Hallon en welkom bij koken met sinepedraap!
Inleiding:Koken met sinepedraap is een jong, vernieuwend en terugkerend initiatief met als motto goed eten voor iedereen want ook de zolderkamernerd wil eens iets anders dan een zak chips als avondeten.
Vandaag bereiden wij voedsel voor mensen met klasse. Ik ga jullie op sleeptouw nemen met de inkoop, het bereiden en het opeten van dit godenvoer.
Benodigdheden:- een Albert Heijn
- Kogelbiefstuk (2 stuks)
- Roomboter
- Mayonaise
- Rode wijn
- Komkommer (optioneel)
- Desert wijn (optioneel)
Verder is bier bij het koken en een pan incl. onderliggend fornuis ook erg handig.
Bereiding:Voor we beginnen is het goed om een schone keuken en een schone pan te hebben. Ook is het aan te raden om alvast één bord af te wassen uit de gootsteen omdat je, zeker als beginnend chef, hier niet altijd de tijd voor hebt tijdens de bereiding.
Goed, nu dan echt aan de slag!1. We laten een pannetje opwarmen op een gemiddelde vlam en voegen hier alvast een klodder boter aan toe. Je wacht tot de boter gesmolten is en lichtjes geel aan het schuimen is alvorens je de twee kogelbiefstukken in de pan gooit.
2. Let goed op de temperatuur, het moet lekker gebakken zijn aan de buitenkant en nog rosé aan de binnenkant. Draai de kogelbiefstukken een paar keer om maar probeer er niet in de prikken. Je wil immers geen cruciale vleessappen verspillen.
3. Als dit allemaal lekker aan het pruttelen is kan je de optionele komkommer alvast pakken en even wassen en in stukjes snijden zodat je ook op de vitamientjes let waar je ouders je vroeger maar al te graag over vertelden.
4. Als je denkt dat het elitaire vlees klaas is kan je er stieken in prikken. Eigenlijk mag dit niet maar ik doe dit wel altijd omdat ik nog niet zo veel chef ervaring heb en liever iets eet met iets minder sap dan iets dat nog niet gaar is.
![QfzOl.jpg]()
Opeten:Als alles goed gegaan is liggen er nu twee kogelbiefstukken op je bord. Je zoekt een schoon randje op en spuit hier die heerlijke gele mayonaise overheen. Niet te veel niet te weinig. Als je nog een schoon stuk bord over hebt kan je hier de optionele komkommer opleggen.
Je schenkt voor jezelf wat rode wijn in (ik heb Cabernet Sauvignon, goed jaar) want bij rood vlees hoort immers rode wijn vind ik.
![guStF.jpg]()
Nu kan je beginnen met eten. Het lijkt in het begin wat vies maar in de meeste keukens heb je bestek (dat zilvere spul voor in je handen) zo kan je veilig eten en doortypen zonder je toetsenbord vuil te maken.
![nJQ8v.jpg]()
![lvF7i.jpg]()
Red and bloody, the way I like it
Soms is het belangrijk om even oogcontact met je vlees te hebben. Ik hou van een persoonlijke maaltijd. Let wel op dat je niet per ongeluk begint met typen zodat het een zooitje wordt.
Tot slot:Zo en hoe voel je je nu? Waarschijnlijk helemaal verzadigd en blij. Je zet je gebruikte bord weer op de andere stapel borden in de gootsteen en je wast je handen. Vervolgens open je dit topic om te vertellen hoe jouw biefstuk met mayonaise is bevallen.
Dit was de eerste editie van Koken met sinepedraap.
Ik hoop dat jullie er van genoten hebben en graag tot de volgende keer!

gr gr