abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 6 januari 2012 @ 22:10:13 #1
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_106504385
In 2001 maakte ze een rondreis door Colombia met de protestmanifestatie Caravana por la Vida waar de FARC nauw bij betrokken was, om internationale aandacht te vestigen op de positie van de arme boerenbevolking in Colombia. De meest schrijnende situaties van sociaal onrecht die de groep daar aantrof waren echter door de FARC in scène gezet. Haar ervaringen tijdens deze reis motiveerden Nijmeijer om na het voltooien van haar studie naar het land terug te keren, hoewel haar vroegere studiecoördinator haar dat had ontraden en ook haar familie er op tegen was. Volgens Lieven Sioen, redacteur van de Belgische krant De Standaard, die 10 dagen meereisde met de Caravana, was ze zich bewust van de slechte reputatie van de FARC.

Ze sloot zich op 15 november 2002 waarschijnlijk onder de schuilnaam Eillen (of Eileen of Ellen) aan bij de FARC. In Bogotá kreeg ze via een vriend bij de JUCO (Juventud Comunista Colombiana) werk als vertaalster. Ze nam deel aan de stadsguerrilla in Bogotá. Ze wordt verdacht betrokken te zijn geweest bij de plaatsing van een brandbom in het openbaar vervoer, bomaanslagen tegen een politiebureau en supermarkten en de plaatsing van een mijn. Nijmeijer plaatste zelf een bom bij een sportartikelenfabriek waarvan de eigenaar zich niet liet afpersen. Daarbij raakten zestien mensen gewond. Ze heeft daar geen spijt van, omdat "de middenstander weigerde de belasting voor de revolutie te betalen".

Maar zij vond de JUCO niet radicaal genoeg en wilde bij de strijders horen. Ze vroegen haar of ze voor een cursus de jungle in wilde gaan. Ze werd in de jungle gestationeerd in het departement Meta in de omgeving van de gemeente La Uribe, en werd op den duur de secretaresse van commandant Luis Antonio Lozada Gallo, (alias Carlos Lozada).

Videobeelden uit 2003 tonen haar als ze tolkt tussen drie Amerikaanse gevangenen en twee commandanten van de FARC. De Amerikanen beschreven haar als anti-Amerikaans en actief meewerkend en meedenkend met de FARC. Ook nam ze deel aan gevechtshandelingen. Een ex-FARC-lid, dat haar in 2005 ontmoette, omschreef haar als iemand die erg op zichzelf was; ze was echter niet gedemoraliseerd of verveeld. Haar beweegredenen om zich aan te sluiten bij de FARC werden hem echter niet duidelijk. Haar aanwezigheid wekte bij meer FARC-leden verbazing, "We begrepen niet wat zij daar deed en ik begrijp het nog steeds niet." Ze werd in 2005 niet met de naam Eillen aangesproken, maar als Alexandra of Tanja. Ze had de alias Alexandra (van Dijk) al eens eerder gebruikt in haar verslag van de Caravana por la Vida. Dat zij binnen de FARC met de naam Alexandra wordt aangesproken werd ook bevestigd in een opiniestuk op de website van de FARC. Ze gaf destijds cursussen Engels en radiocommunicatie, en toonde zich als een serieuze en gemotiveerde instructeur. Binnen de FARC had ze echter als buitenlander geen speciale privileges.

Op 18 juli 2007 werden bij een aanval van het Colombiaanse leger op het kamp waar zij op dat moment verbleef, zowel de computer van haar commandant Carlos Antonio Lozada, als documenten over infiltratie van universiteiten en geplande aanvallen, en Tanja's dagboek buitgemaakt. In haar dagboek uitte ze kritiek op de leiding van de FARC. Dit zou haar volgens sommige deskundigen in grote moeilijkheden kunnen brengen, hoewel andere betwijfelden of haar leven gevaar liep. Het dagboek toont echter geen gedemoraliseerde vrouw die wil overlopen, maar iemand die ontevreden is over het gedrag van haar meerderen.

Volgens berichten van ontvluchte FARC-strijders zou ze de aanval van 2007 hebben overleefd, maar het zou pas in november 2010 aan de hand van een videofilm duidelijk worden dat dit inderdaad zo was.

Verdere ontwikkelingen

Tanja Nijmeijer werd op 12 mei 2009, met 44 anderen, aangeklaagd door het Colombiaans Openbaar Ministerie wegens rebellie tegen de staat Colombia. In het uitgelekte document wordt haar naam geschreven als Tania Anamary Nijmeijer. De aanklacht maakt het moeilijker dat ze na haar aanhouding zal worden overgedragen aan Nederland. Nijmeijer kan alleen aan strafvervolging ontkomen door te deserteren. Mocht ze besluiten en erin slagen de FARC te verlaten, dan zal ze door Colombia mogelijk niet worden vervolgd, maar kunnen profiteren van een amnestie-regeling.

Via de Wereldomroep deden haar ouders in december 2009 een oproep voor een teken van leven van hun dochter, van wie zij sinds eind 2006 niets meer vernomen hadden. Zij hadden sinds de vondst van de dagboeken de media gemeden.

Op 22 september werd Mono Jojoy samen met 20 anderen bij een aanval door het Colombiaanse leger gedood. Over het mogelijk overlijden van Nijmeijer werd vervolgens in de media druk gespeculeerd, maar na forensisch onderzoek bleek het lichaam van Tanja Nijmeijer zich niet onder de gevonden doden te bevinden. Ook volgens journalist Jorge Enrique Botero, die een goede relatie heeft opgebouwd met de FARC, overleefde Nijmeijer de aanval. Op de buitgemaakte computer van Mono Jojoy stond een e-mail van april 2010 van het hoofd van de milities Carlos Antonio Lozada aan Mono Jojoy, waarin hij er mee instemt om Tanja Nijmeijer te gebruiken om de FARC internationaal meer aanzien te geven.

Volgens een bron dicht bij de FARC is Nijmeijer aan het bombardement ontsnapt, en heeft zij zich met anderen bij de groep van Mauricio gevoegd. In december 2010 werd ze in de Verenigde Staten met 17 andere FARC-leden aangeklaagd voor terrorisme naar aanleiding van de ontvoering van 3 Amerikanen. Hun vliegtuig maakte in 2003 een noodlanding in een gebied waar de FARC gelegerd was. De Amerikaanse piloot en een Colombiaan werden direct geëxecuteerd, de 3 gegijzelden werden samen met Ingrid Betancourt vijf jaar later bevrijd tijdens Operatie Jaque. In VS bedraagt de straf voor deze aanklacht maximaal 60 jaar.
----

Even een algemeen topic over wat ze deed, hoe en waarom. N.a.v. het dikgedrukte vraag ik me af of dat haar grootste reden was, en of ze er dus een beetje ingetuind is of dat ze het daar echt zo dolletjes vindt. Ik kan het me haast niet voorstellen :')

Ik heb Tanja nooit begrepen, maar goed, wie ben ik. Mijns inziens zal ze een dezer dagen de FARC ook niet verlaten, sneu voor die ouders wel.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_106506117
Ik zou haar wel keihard geven, wat jij?
  vrijdag 6 januari 2012 @ 22:46:34 #3
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_106506413
Ik val niet op vrouwen.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_106506572
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 22:46 schreef Harajuku. het volgende:
Ik val niet op vrouwen.
Jammer, je weet niet wat je mist ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')