quote:hypocriet dus?
Op maandag 15 juli 2002 15:44 schreef Lucille het volgende:
Hun hersens willen onbewust het vlees, want dat is toch hoe moeder natuur het bedoeld heeft.
Ik ben zelf ook vegetarier en weet zeker dat heel veel vegetariers geen vleesvervangers eten, maar hun maaltijd heel anders opbouwen.
Verder vind ik vleesvervangers trouwens helemaal geen slechte zaak
quote:Nouja, je gaat er niet dood van hoor. Mijn zusje is vega en af en toe heb ik wel eens een stukje geprobeerd. Als je echt een goede vervanger hebt is het zelfs erg lekker!
Op maandag 15 juli 2002 15:45 schreef Rabieluh het volgende:Maar dat van de smaak heb ik alleen maar gehoord, niet zelf geprobeerd (gelukkig)
quote:dat ben ik niet met je eens. als jij boos bent en iemand een klap op z'n smoel wil geven, maar het niet doet, omdat jij vindt dat het niet goed is ... ben je dan hypocriet? nee ...
Op maandag 15 juli 2002 15:45 schreef julekes het volgende:[..]
hypocriet dus?
quote:das wel waar, want als je bijvoorbeeld een vervanger in pastasaus doet in plaats van gehakt, proef je nauwelijks verschil
Op maandag 15 juli 2002 15:45 schreef Jarno het volgende:[..]
Nouja, je gaat er niet dood van hoor. Mijn zusje is vega en af en toe heb ik wel eens een stukje geprobeerd. Als je echt een goede vervanger hebt is het zelfs erg lekker!
-edit-
typo
[Dit bericht is gewijzigd door Wakka op 15-07-2002 15:49]
[Dit bericht is gewijzigd door Isabeau op 15-07-2002 15:48]
quote:Ja, heb ik ook wel eens gedaan. Amper verschil.
Op maandag 15 juli 2002 15:47 schreef julekes het volgende:[..]
das wel waar, want als je bijvoorbeeld een vervanger in pastasaus doet in plaats van gehakt, proef je nauwelijks verschil
quote:ja maar,
Op maandag 15 juli 2002 15:47 schreef Northpole het volgende:[..]
dat ben ik niet met je eens. als jij boos bent en iemand een klap op z'n smoel wil geven, maar het niet doet, omdat jij vindt dat het niet goed is ... ben je dan hypocriet? nee ...
nicotinekauwgom eten tijdens het afkicken van roken, hypocriet? nee ...
quote:misschien is dat inderdaad het probleem, mensen zien die proucten nog steeds als vleesvervangers, terwijl ze als vegetariers geen behoefte aan vlees zouden moeten hebben. Ze denken dus nog teveel in het traditionele patroon, van hoe een maaltijd uit moet zien...
Op maandag 15 juli 2002 15:54 schreef zwijntje het volgende:
Zal ook deels te maken hebben met het feit dat veel mensen het gewoon niet weten hoe een vegetarische maaltijd te maken. Ze komen niet verder dan aardappels groente vlees, en dat ziet er nogal schraal uit als je dan het vlees weglaat, en dat is waar de "vleesvervanger" om het hoekje komt kijken Volgens mij worden die vegaburgers dan ook het meest gegeten door mensen die zo nu en dan eens vleesloos willen eten, niet door de fulltime veggies.
quote:Op zich is het woord vleesvervanger niet slecht, er zijn immers bepaalde elementen in vlees aanwezig die wel degelijk vervangen moeten worden. Omdat ze bijna niet in ander soort voedsel zitten.
Op maandag 15 juli 2002 15:59 schreef julekes het volgende:[..]
misschien is dat inderdaad het probleem, mensen zien die proucten nog steeds als vleesvervangers, terwijl ze als vegetariers geen behoefte aan vlees zouden moeten hebben. Ze denken dus nog teveel in het traditionele patroon, van hoe een maaltijd uit moet zien...
quote:Nee hoor, zogenaamde dierenliefhebbers die een hond of kat hebben, hun kinderen respect voor dieren aanleren, en wel hamburgers eten. Die lui (half Nederland dus) zijn hypocriet.
Kijk maar in de schappen in de supermarkt..
Vegetarische hamburgers, spareribs, karbonaadjes enz enz...
waarom is dit?
Zijn vegetartiers zo hypocriet, dat ze zeggen dat ze geen vlees eten, maar datgene wat ze wel eten, er wel op moet lijken?
Dat de vorm van vleesvervangers zo op die van echt vlees lijkt, is denk ik omdat
1 - dit gewoon makkelijk eet, en we zijn het gewend. Waarom zou je er per se een rare klomp (ofzo?) van willen maken, deze vorm is toch prima.
2 - het eerder 'twijfelaars' zal overhalen om het eens te proberen. Als het qua kleur, smaak en vorm veel op elkaar lijkt, en er hoeven geen dieren voor te lijden, willen mensen het eerder een kans geven, denk (en hoop) ik.
quote:HAHAHAHA "het schijnt goor te smaken". Man als je het nooit hebt geprobeerd, waar lul je dan in godsnaam over!
Lijkt er wel op, ik moet die vegetarische zooi altijd vullen in de AH, het stinkt en het schijnt nog goor te smaken ook
Maar dat van de smaak heb ik alleen maar gehoord, niet zelf geprobeerd (gelukkig)
Proef het eens, ik was vroeger gek op vlees maar tegenwoordig eet ik minstens 5 x per week die vegetarische "zooi" (de andere dagen vis, ei of niets). Ik vind echt minstens zo lekker als echt vlees. Plus het is veel minder vet, is lichter op de maag, is gezonder (want veel vlees eten, met name rood vlees, geeft een verhoogd risico op kanker), maar het allerbelangrijkste: er hoeven geen onschuldige dieren hun hele leven lang voor te worden mishandeld & gemarteld.
quote:Ik zeg ook maar wat ik van de fulltimers heb gehoord die daar werken, staat toch bij dat ik het zelf nog niet weet, en later staat ook dat ik het wel is probeer.
Op maandag 15 juli 2002 16:04 schreef LamZak het volgende:
HAHAHAHA "het schijnt goor te smaken". Man als je het nooit hebt geprobeerd, waar lul je dan in godsnaam over!
En het stinkt???![]()
Als er in heel die supermarkt van je 1 ding stinkt en snel verrot, is het wel de schap met vlees & vis!
Van mij hoeven al die vegetarische dingen dan ook helemaal niet op "echt vlees" te lijken, liever niet zelfs. Kip vind ik overigens wel lekker, maar ik eet het niet omdat ik de manier waarop dieren in de bioindustrie behandeld worden onverantwoord vind.
Ik koop zelden veg. schnitzels en hamburgers en dergelijke. Die zijn vooral handig als mensen ons uitnodigen die zelf geen vegetarier zijn, zo kunnen ze iets klaarmaken wat toch enigszins herkenbaar is (voor henzelf).
Ook voor "twijfelaars" die "omdat het gezond is" eens een keer vegetarisch willen eten is dat spul zeer geschikt.
Wat ik in mijn nabije omgeving meemaak is, dat moeder meestal wel wil proberen, maar vader wil zijn lappie vlees niet missen dus moet het vooral zoveel mogelijk op vlees lijken. Dat is wel tamelijk hypocriet ja. Maar je kan ook niet van de gemiddelde Nederlander verwachten dat hij ineens een volwaardige vervanging op tafel kan zetten (voldoende eiwitten en andere bouwstoffen) zonder zo'n vervanging.
Heel af en toe koop ik dat soort dingen omdat je naast de aardappeltjes en sla toch een vlees-achtige substantie verwacht. Een vleeseter eet daar ook geen rul gehakt of rookworst bij, dat past gewoon niet. Om de maaltijd compleet te maken "hoort" daar een bal of schijf ofzo bij. De soorten die vlees het dichtst benaderen vind ik het minst lekker.
Zelf koop ik meestal Quorn roerbakblokjes en "gehakt", gewoon omdat het in recepten makkelijk toe te passen is.
Als ik macaroni of nasi wil eten wil ik niet eerst vier uur in de keuken staan om een of ander vaag biologisch-dynamish geitewollensokken recept voor notenbrandnetelsojagehakt te maken waarvan je maar af moet wachten of het lekker is, gewoon lekker snel klaar en voedzaam - dus het kant-en-klaarspul van de supermarkt. Lekker pittig en makkelijk klaar te maken.
Tofu is moeilijk klaar te maken en smaakt nergens naar, en je hebt toch eiwit nodig dus waarom dan moeilijk doen als het gewoon in de supermakrt ligt? Ben redelijk tevreden over het gezamelijk assortiment van AH, Super de Boer en C1000 in mijn omgeving, voldoende afwisseling en de meeste soorten smaken lekker.
Om over jullie vooroordelen heen te komen zouden jullie het echt eens moeten proeven! Het smaakt echt niet goor!
Overigens, vegetarische spareribs en karbonaadjes ben ik nog nooit tegengekomen. En die zou ik ook nooit kopen want als ik iets goor vind...
<edit> ik mag wel eens sneller leren typen, meeste is ondertussen ook al door anderen aangegeven </edit>
quote:Stomme vraag misschien, maaruh, waarom eet je geen "gewoon vlees", maar wel vis?
Op maandag 15 juli 2002 16:04 schreef LamZak het volgende:Proef het eens, ik was vroeger gek op vlees maar tegenwoordig eet ik minstens 5 x per week die vegetarische "zooi" (de andere dagen vis, ei of niets). Ik vind echt minstens zo lekker als echt vlees. Plus het is veel minder vet, is lichter op de maag, is gezonder (want veel vlees eten, met name rood vlees, geeft een verhoogd risico op kanker), maar het allerbelangrijkste: er hoeven geen onschuldige dieren hun hele leven lang voor te worden mishandeld & gemarteld.
Het idee erachter is dus dat je p'cies t zelfde eet, op dezelfde wijze bereid, maar dan ipv. vlees dus geen vlees eet.
Ik ben zelf al ruim 12 jaar vegetariėr en ik ken ondertussen de meeste vleesvervangers wel. Op een enkeling na smaken de meesten overgens totaal NIET naar vlees, maar het heeft een eigen smaak. Ook hier zit veel verschil tussen, er zitten echt lekkere spullen tussen, maar een hele hoop is ook niet te vreten. Soya heeft een vrij neutrale smaak ook, waardoor het (vind ik) eigenlijk heel makkelijk is om te bereiden en toe te passen in vele gerechten. Het enige wat je nodig hebt is een beetje creativiteit.
Een paar jaar terug was er sprake van een plotselinge stijging van vegetariėrs. Deze mensen aten voornamelijk tijdelijk geen vlees vanwege de varkenspest en de gekke koeienziekte, uit angst dus voor mogelijke besmettingen. Er zouden dan ook een aantal producten gaan veranderen van smaak (nog meer naar vlees smaken dus), maar gelukkig is dat er nooit van gekomen, want dat moet ik niet hebben.
Ik denk dus dat het voornamelijk is om de mens het makkelijker te maken, maar van mij hoeft het iig niet zo nodig, als het vierkant zou zijn geweest, had ik het waarschijnlijk net zo lekker gevonden.
quote:Nee het heeft juist een hele neutrale geur. Wat je ruikt is de rest, het vlees dus.
Op maandag 15 juli 2002 15:45 schreef Rabieluh het volgende:
het stinkt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |